آموزش استعلام اصالت دستگاه

  • آموزش ها

ضرورت استعلام اصالت پیش از خرید دستگاه سیم‌کارت خور نو یا کارکرده

برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، پیش از خرید دستگاه، حتماً باید استعلام اصالت کنید و در پاسخ استعلام اصالت، به قانونی بودن، تطابق مشخصات پاسخ استعلام اصالت (مدل و برند ذکرشده در پاسخ) با مشخصات ظاهری دستگاه، شرکت واردکننده، نوع واردات، نوع ارز و روشن شدن دستگاه در گذشته توجه نمایید.

جهت استعلام اصالت دستگاه، ابتدا لازم است تا به سامانه همتا متصل شوید.

از چهار روش زیر می‌توان با سامانه همتا ارتباط برقرار نموده و فرآیند استعلام اصالت را انجام داد:

  1. پیامک به شماره ۷۷۷۷
  2. سایت اینترنتی به آدرس www.hamta.ntsw.ir
  3. کد دستوری #۷۷۷۷*
  4. اپلیکشین همتا

در این آموزش، مراحل انجام فرایند استعلام اصالت با استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷* ارائه می‌شود.

 

مرحله یک:

لازم است تا کد دستوری #۷۷۷۷* را با یک  شماره سیم کارت دلخواه شماره‌گیری نموده و دکمه برقراری تماس را انتخاب نمایید.

 

مرحله دو:

در این مرحله لازم است تا با ارسال عدد ۱، گزینه استعلام اصالت را انتخاب کنید.

  

مرحله سه:

در این مرحله باید 15 رقم ابتدایی شناسه (IMEI) دستگاه را بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و ...) وارد کنید. این شناسه (IMEI)، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل‌رؤیت است. پس در این مرحله احتیاجی به باز کردن جعبه دستگاه نیست.

   

مرحله چهارم:

درصورتی‌که شناسه IMEI را به درستی وارد کرده باشید، پاسخ استعلام به‌صورت پیامک برای شما ارسال خواهد شد.

ذکر غیرقانونی بودن دستگاه در پاسخ استعلام اصالت

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود " شناسه دستگاه (IMEI) قانونی نیست و در شبکه تلفن همراه سرویس نخواهد گرفت."، یعنی این شناسه (IMEI) غیرقانونی است و به‌هیچ‌عنوان، امکان ثبت و فعال شدن آن در سامانه همتا وجود ندارد.

بنابراین اکیداً توصیه می‌شود از خرید این دستگاه، اجتناب نمایید، چراکه پس از گذشت 30 روز از زمان اولین روشن شدن دستگاه، قطع خواهد شد.

دستگاه قانونی دارای نام واردکننده

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود "واردکننده: شرکت ****"، یعنی شرکت تجاری ذکر شده، اقدام به واردات قانونی این دستگاه نموده و همچنین، کد فعال‌سازی آن را به سامانه همتا اعلام کرده است. هرگونه مشکل در زمینه فقدان کد فعال‌سازی، عدم تطابق شناسه (IMEI) ذکر شده در پیامک تأیید فعال‌سازی با شناسه (IMEI) قابل مشاهده از طریق #06#* و ...، باید توسط شما با این شرکت در میان گذاشته شود.

دستگاه مسافری

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود "واردکننده: به‌صورت مسافری"، یعنی این دستگاه صرفاً برای استفاده شخصی مسافر وارد کشور شده و نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرد. همچنین، این دستگاه فاقد هرگونه گارانتی یا خدمات پس از فروش بوده و در صورت بروز مشکل احتمالی در آینده، شخص خریدار، مرجع معتبری برای رفع مشکلات خود نخواهد داشت.

بنابراین اکیداً توصیه می‌شود از خرید این دستگاه، اجتناب نمایید.

دستگاه وارد شده از مناطق آزاد

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود "واردکننده: صرفاً مناطق آزاد"، یعنی پرداخت عوارض این دستگاه، منطبق بر ضوابط مصوب در مناطق آزاد تجاری بوده و این دستگاه‌ها، صرفاً در همان مناطق آزاد، امکان استفاده از خدمات شبکه اپراتوری را دارا خواهند بود.

بنابراین اگر قصد استفاده از این دستگاه در داخل کشور و خارج از مناطق آزاد را دارید، اکیداً توصیه می‌شود از خرید این دستگاه، اجتناب نمایید چراکه به‌زودی، ارائه خدمات اپراتوری برای این دستگاه‌ها، در خارج از مناطق آزاد تجاری، قطع خواهد شد.

نوع ارز (دولتی یا غیردولتی)

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود "واردشده با ارز دولتی"، یعنی واردکننده این دستگاه، برای واردات آن ارز دولتی دریافت نموده است. بنابراین اگر فکر می‌کنید با توجه به نرخ ارز دولتی، گران‌فروشی رخ داده، می‌توانید از طریق نهادهای نظارتی (تعزیرات و سازمان حمایت و ...)، نسبت به ثبت شکایت اقدام نمایید.

شایان ذکر است همتا در این زمینه، تنها به همین میزان اطلاع‌رسانی نموده و وظیفه تعیین ارزش دستگاه و تشخیص گران‌فروشی و ...، بر عهده نهادهای نظارتی است.

این دستگاه قبلاً با یک سیم‌کارت روشن شده است

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود " این دستگاه قبلاً با یک سیم‌کارت روشن شده است "، استحضار داشته باشید یعنی این دستگاه، پیش از این، حداقل با یک سیم‌کارت روشن شده و از خدمات شبکه اپراتوری استفاده نموده است.

بنابراین نباید به‌عنوان دستگاه آکبند، ارائه شود.

در صورتی که این عبارت در پایان پاسخ استعلام اصالت ذکر نشد، اظهار نظر قطعی در زمینه روشن شدن این دستگاه نمی توان داشت.

شناسه (IMEI) دستگاه قانونی نیست ولی مشمول طرح ثبت تلفن همراه نیس

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود " شناسه (IMEI) دستگاه قانونی نیست ولی مشمول طرح ثبت تلفن همراه نیست "، یعنی این دستگاه هنوز مشمول طرح رجیستری نشده و می توانید با قرار دادن سیم کارت در دستگاه و استفاده از آن، شناسه (IMEI) را به عنوان شناسه (IMEI) دستگاه قانونی ثبت نمایید.

 

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
کاراکتر مانده.
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Ahmad · 16 روز پیش
    سلام من میخام یه گوشی دست دو از امریکا بخرم . میخام بدونم اگه بیارمش ایران میتونم ریجستریش بکنم و مشکلی پیش نمیاد ؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 15 روز پیش
      بله. لطفا به قسمت «آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی» در صفحه «آموزش ها» مراجعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    احمدسعادت · 18 روز پیش
    سلام.تبلت بنده روت شده و چندین بار شماره شناسه رو عوض کردم حالا هر سری یه پیامی میاد چیکار باید بکنم،آیا لازمه که به شناسه اصلی خودش روی کارتن برگردونم؟مشکلی پیش نمیاد؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیر زعفرانلوی قوچان · 18 روز پیش
    سلام من گوشیم ایران خریدم در زمان ریجستری ایران نبودم والان گوشیم نمیتونم زنگ بزنم میزنه ثبت نیست باید چیکار کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 15 روز پیش
      دستگاه‌هایی که قبل از شروع طرح رجیستری در کشور روشن نبوده و از مبادی قانونی کشور وارد نشده باشند، درحال حاضر نمی‌توانند به‌صورت دائم از خدمات شبکه‌های اپراتوری کشور استفاده نمایند و پس از ۳۰ روز قطع خواهند شد.
      جهت کسب اطلاعات بیشتر، به بخش «راهنمایی در مورد پیامک هشدار غیرقانونی بودن دستگاه» در صفحه «آموزش ها» مراجعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مسعود رجبی · 19 روز پیش
    سلام من میخوام گوشیمو اضافه کنم میزنه مدل/برند دستگاه با شناسه انطباق ندارد الان من باید چیکار کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 18 روز پیش
      لطفا جهت ثبت درخواست پیگیری، به میز خدمت الکترونیک گمرک جمهوری اسلامی ایران به آدرس http://help.irica.ir مراجعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حامد اردلاني · 19 روز پیش
    سلام
    من گوشي رو ثبت كردم و هزينه ش رو هم با موفقيت پرداخت كردم و استعلام ميكنم ميگه گوشي با اين مشخصات با موفقيت ثبت شده ولي پيامك حاوي كد فعالسازي برام نيومده .
    لطفا راهنماييم كنيد
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 18 روز پیش
      لطفا به صفحه «آموزش فعال سازی دستگاه» مراجعه کرده و کادر آبی رنگ با عنوان «کد فعال سازی را از کجا به دست آوریم» را به دقت مطالعه فرمایید. درصورتی که مشکل تان حل نشد، پس از یادداشت ۱۵ رقم ابتدایی تمام شناسه IMEI های گوشی خود، با شماره 096366 (مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس گرفته و مشکل خود را مطرح نمایید تا ثبت و بررسی گردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    عیسی بهرامی · 20 روز پیش
    سلام من کارگر ش ه ر هستم یک گوشی هدیه بهم دادند همه چیز انجام دادم ولی کد برایم نیامده یک سیم کارت داخلش بود یک دفعه از کار انداخته شد من چکار کنم کد برایم بیاید
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 18 روز پیش
      لطفا پس از یادداشت ۱۵ رقم ابتدایی تمام شناسه IMEI های گوشی خود، با شماره 096366 (مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس گرفته و مشکل خود را مطرح نمایید تا ثبت و بررسی گردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مهرانه یوسفی · 20 روز پیش
    سلام.من یه گوشی قدیمی خریدم پیام اومد تا 21 اردیبهشت ققطع میشه. اصالتشم استعلام می گیرم میگه قانونی نیسست. فروشنده پولمو پس نمیده چیکار کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 18 روز پیش
      می‌توانید از طریق سازمان تعزیرات حکومتی یا سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، به‌صورت اینترنتی شکایت نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی http://hmti.ir/10
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مرتضی · 20 روز پیش
    سلام چند روز پیش جلوی بازار علاالدین با یک فیلم احساسی که توسط که جوان و همدستش جلوی بنده اجرا شد ( درخواست پول برای پدر بیمار و ... فروش گوشی به همین دلیل و ....) گوشی را خریدم اما گوشی فیک است و رجیستر هم نشده ااست . من الان چکار باید بکنم. برام پیام میاد که تا تاریخ 27 اردیبهشت میتونم خدمات بگیرم؟ لطفا راهنمایی
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 18 روز پیش
      دستگاه‌هایی که قبل از شروع طرح رجیستری در کشور روشن نبوده و از مبادی قانونی کشور وارد نشده باشند، درحال حاضر نمی‌توانند به‌صورت دائم از خدمات شبکه‌های اپراتوری کشور استفاده نمایند و پس از ۳۰ روز قطع خواهند شد. همچنین امکان ثبت دستگاه هایی که شناسه نامعتبر دارند، وجود ندارد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سلیم · 22 روز پیش
    سلام
    من یک گوشی خریدم و جواب اصالت دستگاه اینه : شناسه (IMEI) دستگاه قانونی نیست ولی مشمول طرح ثبت تلفن همراه نیست

    آیا مشکلی ایجاد میشود یا آیا میتوانم گوشی را در سامانه ثبت کنم ؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 18 روز پیش
      این پیامک به معنای آن است که دستگاه شما موبایل نبوده و درحال حاضر مشمول طرح رجیستری نمی باشد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    احمد · 23 روز پیش
    سلام من iemiرو داخل *7777#وارد میکنم میگه قانونی نیست در حالی که از جایی که گوشی ر و خریدم گفت 130هزینه داره که خودمون پرداخت میکنیم و درست میشه آیا صحت داره؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 23 روز پیش
      درصورتی که قصد خرید گوشی نو را داشتید، باید به مراکز فروش معتبر مراجعه میکردید. لذا درصورتی که پس از چند روز مشکل تان حل نشد، دستگاه را به فروشنده بازگردانید. فروشنده موظف است ضمن قبول دستگاه، یا وجه پرداختی را به شما بازگرداند یا دستگاه قانونی ثبت‌شده، به شما تحویل دهد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    نگار · 24 روز پیش
    سلام خسته نباشید ببخشید ایا گوشیهایی که 10 سال پیش یا کمتر خریداری شده هم باید ریجستری کرد؟ با تشکر
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 23 روز پیش
      خیر. لطفا به بخش «جدول تاریخ مشمولیت هر برند» در صفحه اصلی سایت مراجعه فرمایید. درصورتی که پیش از آغاز طرح از دستگاهتان استفاده میکردید،از سوی سامانه همتا مشکلی نخواهید داشت. لذا اگر پیامک ارسالی به شما از سوی سامانه همتا می باشد، با شماره 096366 (مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس گرفته و مشکل خود را مطرح نمایید تا ثبت و بررسی گردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    صدیقه رحمتی · 24 روز پیش
    سلام خسته نباشید میخواستمبدونم طرح ریجستری گوشی از چه سالی حساب میشه چون من چندتا گوشی دارم که برای ده سال پیش هست ایا لازم هست اونا رو هم چک کنم؟با تشکر
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 23 روز پیش
      لطفا به بخش «جدول تاریخ مشمولیت هر برند» در صفحه اصلی سایت مراجعه فرمایید. درصورتی که پیش از آغاز طرح از دستگاهتان استفاده میکردید،از سوی سامانه همتا مشکلی نخواهید داشت. لذا اگر پیامک ارسالی به شما از سوی سامانه همتا می باشد، با شماره 096366 (مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس گرفته و مشکل خود را مطرح نمایید تا ثبت و بررسی گردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    ارش · 24 روز پیش
    سلام.من از دیروز هرچه iemiرو تو سامانه گمرک وارد میکنم میزنه خطا برای استعلام از سایت همتا.علتش چیه؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 24 روز پیش
      لطفا جهت ثبت درخواست پیگیری، به میز خدمت الکترونیک گمرک جمهوری اسلامی ایران به آدرس http://help.irica.ir مراجعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیر شهلایی · 27 روز پیش
    سلام خسته نباشید من با یه سیم کارت گوشی رو ریجستر کردم سیمکارت به اسم من نبود بعد چند مدت سوخت حالا گوشیم انتن نمیده چه کار باید کنم بندازم دور نمیشه شماره سیمکارتشو عوض کرد شماره جدید داد
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 25 روز پیش
      از طریق سایت و کارتابل همان شماره سیمکارت، به سیمکارت جدیدتان انتقال مالکیت دهید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سیدهاشم شریفی · 27 روز پیش
    سلام چجورمیشه فهمیدکه دستگاه بنام چه شمارای هست
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 25 روز پیش
      لطفا به بخش «عدم شناخت مالک قبلی» در صفحه «آموزش ها» مراجعه کرده و مطالب موجود در این صفحه را با دقت مطالعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    عارف هاشمی · 29 روز پیش
    با سلام

    آیا مودم های سیم کارت خور هم مشمول طرح رجیستری هستند؟

    من یک مودم TPLink 4G خریدم بعد سیم کارت انداختن ای ام اس اومد که سریال دستگاه ثبت نشده است و غیر قانونی است و فقط تا یک ماه سرویس میگیره
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 29 روز پیش
      دستگاه های مودم هنوز مشمول طرح رجیستری نشده اند. لذا برای این مشکل با شماره 096366 (مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس گرفته و مشکل خود را مطرح نمایید تا ثبت و بررسی گردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    هادی پیراسته · 1 ماه پیش
    با سلام و خسته نباشید.من ی گوشی خریداری کردم سیمکارت هم روش گذاشتم بعد از دو ماه استعلام گرفتم زده با یک سیمکارت قبلا وارد شده منظورش همین سیمکادت خودم هستش؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 29 روز پیش
      درصورتی که با انجام فرآیند استعلام اصالت برای شما پیام می آید که دستگاهتان قانونی و ثبت شده است، مشکلی نخواهید داشت.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیر سالار · 1 ماه پیش
    سلام سوالی داشتم دو تا گوشی ساده داشتم خاموش بودن سیم کارتشو میندازم طبق مراحل اعلام کردین وارد میشم برای کد Imel پشت گوشی با کدی ک برام اس ام اس شده فرق داره چیکار کنم ؟؟؟ هر سیم کارت فقط برای یگوشیه ؟؟یا اینک میتونم از سیم کارتم در گوشیه دیگه ای استفاده کنم ؟؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 29 روز پیش
      درخصوص سوال اول، لطفا با شماره 096366 (مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس گرفته و مشکل خود را مطرح نمایید تا ثبت و بررسی گردد.
      درمورد سوال دوم، در صفحه «سوالات متدوال» سایت، به سوال 5-1 و 5-5 مراجعه کرده و به دقت مطالعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    احسان · 1 ماه پیش
    سلام و خسته نباشید
    من گوشی Samsung m30 رو خریداری کردم
    میخواستم بدونم کی وارد سامانه همتا میشه ؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 29 روز پیش
      این مسئله مربوط به گمرک می باشد. لطفا جهت ثبت درخواست پیگیری، به میز خدمت الکترونیک گمرک جمهوری اسلامی ایران به آدرس http://help.irica.ir مراجعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    بهزاد شاه پسندی · 1 ماه پیش
    سلام من یه ساعت هوشمند خریداری کردم توی کارتن نوشته بود مشمول طر ح رجیستری نیست و اگه پیام اومد نادیده بگیرید اما الآن غیر فعال شده لطفا راهنمایی کنید.
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 29 روز پیش
      ساعتهای هوشمند هنوز مشمول طرح رجیستری نشده اند. لذا در صورتی که از سوی سامانه همتا به مشکل خورده اید، با شماره 096366 (مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس گرفته و مشکل خود را مطرح نمایید تا ثبت و بررسی گردد.