آموزش استعلام اصالت دستگاه

ضرورت استعلام اصالت پیش از خرید دستگاه سیم‌کارت خور نو یا کارکرده

برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، پیش از خرید دستگاه، حتماً باید استعلام اصالت کنید و در پاسخ استعلام اصالت، به قانونی بودن، تطابق مشخصات پاسخ استعلام اصالت (مدل و برند ذکرشده در پاسخ) با مشخصات ظاهری دستگاه، شرکت واردکننده، نوع واردات، نوع ارز و روشن شدن دستگاه در گذشته توجه نمایید.

جهت استعلام اصالت دستگاه، ابتدا لازم است تا به سامانه همتا متصل شوید.

از چهار روش زیر می‌توان با سامانه همتا ارتباط برقرار نموده و فرآیند استعلام اصالت را انجام داد:

  1. پیامک به شماره ۷۷۷۷
  2. سایت اینترنتی به آدرس www.hamta.ntsw.ir
  3. کد دستوری #۷۷۷۷*
  4. اپلیکشین همتا

در این آموزش، مراحل انجام فرایند استعلام اصالت با استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷* ارائه می‌شود.

 

مرحله یک:

لازم است تا کد دستوری #۷۷۷۷* را با یک  شماره سیم کارت دلخواه شماره‌گیری نموده و دکمه برقراری تماس را انتخاب نمایید.

 

مرحله دو:

در این مرحله لازم است تا با ارسال عدد ۱، گزینه استعلام اصالت را انتخاب کنید.

  

مرحله سه:

در این مرحله باید 15 رقم ابتدایی شناسه (IMEI) دستگاه را بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و ...) وارد کنید. این شناسه (IMEI)، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل‌رؤیت است. پس در این مرحله احتیاجی به باز کردن جعبه دستگاه نیست.

   

مرحله چهارم:

درصورتی‌که شناسه IMEI را به درستی وارد کرده باشید، پاسخ استعلام به‌صورت پیامک برای شما ارسال خواهد شد.

ذکر غیرقانونی بودن دستگاه در پاسخ استعلام اصالت

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود " شناسه دستگاه (IMEI) قانونی نیست و در شبکه تلفن همراه سرویس نخواهد گرفت."، یعنی این شناسه (IMEI) غیرقانونی است و به‌هیچ‌عنوان، امکان ثبت و فعال شدن آن در سامانه همتا وجود ندارد.

بنابراین اکیداً توصیه می‌شود از خرید این دستگاه، اجتناب نمایید، چراکه پس از گذشت 30 روز از زمان اولین روشن شدن دستگاه، قطع خواهد شد.

دستگاه قانونی دارای نام واردکننده

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود "واردکننده: شرکت ****"، یعنی شرکت تجاری ذکر شده، اقدام به واردات قانونی این دستگاه نموده و همچنین، کد فعال‌سازی آن را به سامانه همتا اعلام کرده است. هرگونه مشکل در زمینه فقدان کد فعال‌سازی، عدم تطابق شناسه (IMEI) ذکر شده در پیامک تأیید فعال‌سازی با شناسه (IMEI) قابل مشاهده از طریق #06#* و ...، باید توسط شما با این شرکت در میان گذاشته شود.

دستگاه مسافری

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود "واردکننده: به‌صورت مسافری"، یعنی این دستگاه صرفاً برای استفاده شخصی مسافر وارد کشور شده و نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرد. همچنین، این دستگاه فاقد هرگونه گارانتی یا خدمات پس از فروش بوده و در صورت بروز مشکل احتمالی در آینده، شخص خریدار، مرجع معتبری برای رفع مشکلات خود نخواهد داشت.

بنابراین اکیداً توصیه می‌شود از خرید این دستگاه، اجتناب نمایید.

دستگاه وارد شده از مناطق آزاد

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود "واردکننده: صرفاً مناطق آزاد"، یعنی پرداخت عوارض این دستگاه، منطبق بر ضوابط مصوب در مناطق آزاد تجاری بوده و این دستگاه‌ها، صرفاً در همان مناطق آزاد، امکان استفاده از خدمات شبکه اپراتوری را دارا خواهند بود.

بنابراین اگر قصد استفاده از این دستگاه در داخل کشور و خارج از مناطق آزاد را دارید، اکیداً توصیه می‌شود از خرید این دستگاه، اجتناب نمایید چراکه به‌زودی، ارائه خدمات اپراتوری برای این دستگاه‌ها، در خارج از مناطق آزاد تجاری، قطع خواهد شد.

نوع ارز (دولتی یا غیردولتی)

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود "واردشده با ارز دولتی"، یعنی واردکننده این دستگاه، برای واردات آن ارز دولتی دریافت نموده است. بنابراین اگر فکر می‌کنید با توجه به نرخ ارز دولتی، گران‌فروشی رخ داده، می‌توانید از طریق نهادهای نظارتی (تعزیرات و سازمان حمایت و ...)، نسبت به ثبت شکایت اقدام نمایید.

شایان ذکر است همتا در این زمینه، تنها به همین میزان اطلاع‌رسانی نموده و وظیفه تعیین ارزش دستگاه و تشخیص گران‌فروشی و ...، بر عهده نهادهای نظارتی است.

این دستگاه قبلاً با یک سیم‌کارت روشن شده است

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود " این دستگاه قبلاً با یک سیم‌کارت روشن شده است "، استحضار داشته باشید یعنی این دستگاه، پیش از این، حداقل با یک سیم‌کارت روشن شده و از خدمات شبکه اپراتوری استفاده نموده است.

بنابراین نباید به‌عنوان دستگاه آکبند، ارائه شود.

در صورتی که این عبارت در پایان پاسخ استعلام اصالت ذکر نشد، اظهار نظر قطعی در زمینه روشن شدن این دستگاه نمی توان داشت.

شناسه (IMEI) دستگاه قانونی نیست ولی مشمول طرح ثبت تلفن همراه نیست

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود " شناسه (IMEI) دستگاه قانونی نیست ولی مشمول طرح ثبت تلفن همراه نیست "، یعنی این دستگاه هنوز مشمول طرح رجیستری نشده و در صورتی که تلفن همراه نباشد، می‌توانید با قرار دادن سیم کارت در دستگاه و استفاده از آن، شناسه (IMEI) را به عنوان شناسه (IMEI) دستگاه قانونی ثبت نمایید.

توجه داشته باشید در صورتی که دستگاه شما تلفن همراه می‌باشد از خرید آن خودداری نمایید. سرویس اینگونه دستگاه‌ها توسط سامانه همتا قطع خواهد شد. بدیهی است در صورت قطع سرویس دستگاه، سامانه همتا هیچگونه مسئولیتی در قبال این موضوع ندارد

شناسه (IMEI) دستگاه قانونی است ولی تلفن همراه نیست

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود "شناسه دستگاه (IMEI) جزء شناسه‌های قانونی ثبت شده است. در صورتی که دستگاه شما تلفن همراه می‌باشد از خرید آن خوداری نمایید."، یعنی این دستگاه هنوز مشمول طرح رجیستری نشده و در صورتی که تلفن همراه نباشد، می‌توانید با قرار دادن سیم کارت در دستگاه از آن استفاده نمائید.

توجه داشته باشید در صورتی که دستگاه شما تلفن همراه می‌باشد از خرید آن خودداری نمایید. سرویس اینگونه دستگاه‌ها توسط سامانه همتا قطع خواهد شد. بدیهی است در صورت قطع سرویس دستگاه، سامانه همتا هیچگونه مسئولیتی در قبال این موضوع ندارد

 

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد · 5 ماه پیش
    سلام من گوشی خریدم اک مدل سونی ازاول هم یه سیم‌بیشتر روش نبوده ولی الان تو سایت که میزنم میزنه متعلق به شما نیست با یه سیم‌دیگه روشن شده وبه اسم یه خط دیگه ثبت شده..باید چیکار کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 ماه پیش
      باسلام
      لطفا پس از یادداشت ۱۵ رقم ابتدایی تمام شناسه IMEI های گوشی خود، با شماره 096366 (مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس گرفته و مشکل خود را مطرح نمایید تا ثبت و بررسی گردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سید فواد · 5 ماه پیش
    سلام .گوشی را در گمرک ثبت کردم.۶۵۵۴۰ تومان ازم کسر شد.ولی همتا می گوید گوشی شما غیر قانونی است.یعنی الان باید چیکار کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 ماه پیش
      با سلام.
      لطفا از طریق میز خدمات الکترونیکی گمرک HELP .IRICA.IRپیگیری لازم را داشته باشید .
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حسن · 5 ماه پیش
    سلام

    تبلت لنوو سیم کارت خور از کویت بهمراه مسافر وارد شده ولی پیام از سامانه همتا اومده ،ایا باید ثبت ریجستر انجام بدیم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 ماه پیش
      با سلام.
      دستگاه های تبلت همچنان مشمول طرح رجیستری نشده اند.لذا درصورتی که برای دستگاه شما پیامک از طرف همتا ارسال شده است، لطفا با شماره 096366 (مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس گرفته و مشکل خود را مطرح نمایید تا ثبت و بررسی گردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    آرین آسایش · 5 ماه پیش
    سلام من یک گوشی الجی جی ۳ بیت دارم گوشی رو چند سال پیش با گارانتی مدیا پردازش گرفتم اما چند سالی روشن نبوده و الان هم این گوشی توسط سامانه همتا قطع شده باید چیکار کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 ماه پیش
      با سلام.
      به دلیل نامشخص بودن وضعیت شناسهimeiدستگاه پس از یادداشت 15 رقم شناسه از طریق کد دستوری *#06#با سامانه همتا تماس حاصل فرمایید.(096366)
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مهرزاد قاسمی · 5 ماه پیش
    سلام من جعبه تبلت رو گم کردم و الان بعد از تعمیر تبلت نیاز به IMEI دارم ولی بخاطر تعمیرات نمستونم بهش دسترسی داشته باشم . و الان برای پیدا کردن IMEI چیکار کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 ماه پیش
      با سلام .
      تبلت مشمول طرح ریجستری نمیباشد.در صورت بروز مشکل با سامانه همتا تماس حاصل فرمایید(096366)
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مهرزاد · 5 ماه پیش
    سلام من جعبه تبلت رو گم کردم و الان بعد از تعمیر تبلت نیاز به IMEI دارم ولی بخاطر تعمیرات نمستونم بهش دسترسی داشته باشم . و الان برای پیدا کردن IMEI چیکار کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 ماه پیش
      با سلام.
      تبلت مشمول طرح ریجستری نمیباشد.در صورت بروز مشکل با سامانه همتا تماس حاصل فرمایید(096366)
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امید · 5 ماه پیش
    گوشی آکی دارم که قبل از شروع طرح خریدم و هنوز آکه، یعنی از زمانی که خریدمش اصلا هیچ سیمکارتی داخلش قرار ندادم، با توجه به طرح الان که روشنش کنم حتما میگه جزء دستگاه‌های ثبت‌شده نیست و از تاریخ.... سرویس نخواهد گرفت
    چرا بخاطر عدم پیش بینی همتا برای چنین مواردی الان من باید متضرر بشم و هیچوقت نتونم از گوشی آکی که خریدم استفاده کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 ماه پیش
      با سلام .
      قبلا مدل و برند هر دستگاه توسط سامانه همتا اعلام شده .باید قبلا حداقل با یک سیم کارت دستگاه ،روشن و از شبکه سرویس می گرفت .
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    اویس فاضلی · 5 ماه پیش
    باسلام و خسته نباشی یک گوشی هووایی یو 360دارم حدود دوسال هست گوشی دستمه انتن میداد چند روزه بردمش تعمیر گاه بعد از اینکه گوشی رو گرفتم هر سیم کارتی که میزارم یک هفته انتن میده لطفا راهنمایی کنید؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 ماه پیش
      با سلام

      .لطفا برای بررسی دقیق تر مشکل شناسه imeiهای گوشی از طریق کد دستوری #06#* یادداشت نموده و با شماره096366تماس حاصل نمایید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمدرضا · 5 ماه پیش
    با سلام . من گوشی مسافری خریداری نموده و آن را رجیستر و با پرداخت عوارض گمرک فعال نموده ، زنگ می خورم اما نمی توانم زنگ بزنم علتش چیست؟ متشکرم راهنمایی بفرمایید
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 ماه پیش
      با سلام.
      .لطفا برای بررسی دقیق تر مشکل شناسه imeiهای گوشی از طریق کد دستوری #06#* یادداشت نموده و با شماره096366تماس حاصل نمایید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مهدی · 5 ماه پیش
    سلام من یه ساعت هوشمند سیمکارت خور خریدم ولی بعد از یه ماه قطع شده یعنی انتنش رفته باید چکار کنم دوباره وصل بشه
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 ماه پیش
      ساعت هوشمند مشمول طرح نیست . لطفا با شماره 096366 (مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس گرفته و مشکل خود را مطرح نمایید تا ثبت و بررسی گردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    ارسطو آراسته · 5 ماه پیش
    سلام . من در سال های پیش قبل از طرح رجیستری یک گوشی موتورولا را در ایران با سیم کارت همراه اول خودم مدتی استفاده کردم بعلت عدم پشتیبانی از فونت فارسی آن را کنار گذاشتم الان قصد استفاده از آن را دارم ولی آنتن آن فغال نمی شود راهنمایی بفرمایید .
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 ماه پیش
      با سلام.
      .لطفا برای بررسی دقیق تر مشکل شناسه imeiهای گوشی از طریق کد دستوری #06#* یادداشت نموده و با شماره096366تماس حاصل نمایید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    پاسخگوی همتا · 5 ماه پیش
    با سلام .
    خیر امکانش وجود ندارد .
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حسن · 5 ماه پیش
    سلام من گوشی مصرفی خودم رو از استرالیا آوردم ولی گمرکی ندادم الان آنتن رفته باید چی کار کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 ماه پیش
      با سلام.
      گوشی های که به صورت مسافری وارد کشور میشونداگر میخواهید بیش از مهلتی که به شما فرصت داده میشود از دستگاه استفاده کنید باید برای پرداخت عوارض ان اقدام فرمایید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    خسرو · 5 ماه پیش
    سلام
    با توجه به سرقت گوشی طرح ریجستری بر مبنای آیین نامۀ سامانۀ همتا، آیا میتوان از کد فعالسازی آن برای گوشی جدید وارداتی جایگزین و استفاده کرد؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سید امیر بنی هاشمی · 5 ماه پیش
    سلام و خسته نباشی بنده یک عدد گوشی نوکیا شاده تازه خریدم و وقتی سیم کارتم رو داخل گزاشتم سامانه همتا پیامکی فرستاد و یه کد IMEI داخل پیامک بود که با کد IMEI پشت گوشی فرق میکنه. من جفت اون کد ها رو با روند بالا چک کردم و جقتشون قانونی بودن ولی نکته اینکه کدی که همتا فرستاده ماله گوشی نوکیا 1800 و کد پشت گوشی ماله نوکیا 1616 . کدوم درسته؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 ماه پیش
      با سلام.
      .لطفا برای بررسی دقیق تر مشکل شناسه imeiهای گوشی از طریق کد دستوری #06#* یادداشت نموده و با شماره096366تماس حاصل نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    ماهورا · 5 ماه پیش
    سلام،من حدود 20 روز پیش یک عدد گوشی خریدم که فروشنده طرح ریجستری رو برای گوشی من انجام نداده و الان میگه اگر یک گذر نامه بیاری میتونم برات انجام بدم چون مهلتش گذشته،آیا فروشنده حق درخواست گذرنامه را از من دارد؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 ماه پیش
      با سلام

      درصورتی که قصد خرید گوشی نو را داشتید، باید به مراکز فروش معتبر مراجعه میکردید. لذا درصورتی که مشکل تان حل نشد، دستگاه را به فروشنده بازگردانید. فروشنده موظف است ضمن قبول دستگاه، یا وجه پرداختی را به شما بازگرداند یا دستگاه قانونی ثبت‌شده، به شما تحویل دهد.http://hmti.ir/new
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    S.n · 5 ماه پیش
    سلام روزبخیر...من حدودیک ماه پیش یه گوشی خریدم باقیمت ریجستری شده ولی کدیکبارمصرفشوبهم ندادن وقتی استعلام اصالت میگرفتم مینوشت قانونی نیست ولی امروز نوشت قانونیه وثبت شده و قبلا بایک شماره روشن شده.میخواستم بدون الان گوشی ریجستری شده؟واینکه اکبندبوده؟ممنون
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 ماه پیش
      با سلام

      .لطفا برای بررسی دقیق تر مشکل شناسه imeiهای گوشی از طریق کد دستوری #06#* یادداشت نموده و با شماره096366تماس حاصل نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    بهنام نوروزی · 5 ماه پیش
    سلام . بعد از چند سال استفاده نکردن از گوشی الان که سیمکارت انداختم رو گوشی پیام اومده که مالک این دستگاه شماره تلفن دیگری است و اون سیمکارتی که قبلا باهاش این گوشی رو استفاده کرده بودم الان بعد از چند سال سوخته نمیدونم کجاست الان باید چکار کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 ماه پیش
      با سلام

      .لطفا برای بررسی دقیق تر مشکل شناسه imeiهای گوشی از طریق کد دستوری #06#* یادداشت نموده و با شماره096366تماس حاصل نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی تابنده · 6 ماه پیش
    سلام و خسته نباشید ببخشید من یک گوشی سامسونگ خریدم و فروشنده به من گفت که این دستگاه اکبند است ولی بعد از خرید گوشی فهمیدم که قبلا این دستگاه با یک سیمکارت روشن شده ایا این حق رو دارم که به فروشنده مراجعه کنم و خواستار پس گرفتن دستگاه بشم لطفا راهنمایی بفرمایید
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      سلام وقت بخیر .
      پیغامی که از طریق استعلام اصالت دریافت میکنید مبنی بر این است که دستگاه اکبند نمی باشد . می توانید دستگاه را عودت دهید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    ahmadreza khayati · 6 ماه پیش
    سلام ضمن خسته نباشید بنده یک ایفون داشتم که از من دزدیده شده ولی مالکیت روی سیمکارت بنده هست و کارتن گوشیرو دارم چطور باید انتن دهی گوشی را غیر فعال کنم که نتوانند استفاده کنند؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      سلام وقت بخیر.
      در مورد گوشی های دزدیده شده همتا خدمتی ندارد لطفا از طریق مراجعه قضایی پیگیری کنید .