آموزش استعلام اصالت دستگاه

  • آموزش ها

ضرورت استعلام اصالت پیش از خرید دستگاه سیم‌کارت خور نو یا کارکرده

برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، پیش از خرید دستگاه، حتماً باید استعلام اصالت کنید و در پاسخ استعلام اصالت، به قانونی بودن، تطابق مشخصات پاسخ استعلام اصالت (مدل و برند ذکرشده در پاسخ) با مشخصات ظاهری دستگاه، شرکت واردکننده، نوع واردات، نوع ارز و روشن شدن دستگاه در گذشته توجه نمایید.

جهت استعلام اصالت دستگاه، ابتدا لازم است تا به سامانه همتا متصل شوید.

از چهار روش زیر می‌توان با سامانه همتا ارتباط برقرار نموده و فرآیند استعلام اصالت را انجام داد:

  1. پیامک به شماره ۷۷۷۷
  2. سایت اینترنتی به آدرس www.hamta.ntsw.ir
  3. کد دستوری #۷۷۷۷*
  4. اپلیکشین همتا

در این آموزش، مراحل انجام فرایند استعلام اصالت با استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷* ارائه می‌شود.

 

مرحله یک:

لازم است تا کد دستوری #۷۷۷۷* را با یک  شماره سیم کارت دلخواه شماره‌گیری نموده و دکمه برقراری تماس را انتخاب نمایید.

 

مرحله دو:

در این مرحله لازم است تا با ارسال عدد ۱، گزینه استعلام اصالت را انتخاب کنید.

  

مرحله سه:

در این مرحله باید 15 رقم ابتدایی شناسه (IMEI) دستگاه را بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و ...) وارد کنید. این شناسه (IMEI)، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل‌رؤیت است. پس در این مرحله احتیاجی به باز کردن جعبه دستگاه نیست.

   

مرحله چهارم:

درصورتی‌که شناسه IMEI را به درستی وارد کرده باشید، پاسخ استعلام به‌صورت پیامک برای شما ارسال خواهد شد.

ذکر غیرقانونی بودن دستگاه در پاسخ استعلام اصالت

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود " شناسه دستگاه (IMEI) قانونی نیست و در شبکه تلفن همراه سرویس نخواهد گرفت."، یعنی این شناسه (IMEI) غیرقانونی است و به‌هیچ‌عنوان، امکان ثبت و فعال شدن آن در سامانه همتا وجود ندارد.

بنابراین اکیداً توصیه می‌شود از خرید این دستگاه، اجتناب نمایید، چراکه پس از گذشت 30 روز از زمان اولین روشن شدن دستگاه، قطع خواهد شد.

دستگاه قانونی دارای نام واردکننده

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود "واردکننده: شرکت ****"، یعنی شرکت تجاری ذکر شده، اقدام به واردات قانونی این دستگاه نموده و همچنین، کد فعال‌سازی آن را به سامانه همتا اعلام کرده است. هرگونه مشکل در زمینه فقدان کد فعال‌سازی، عدم تطابق شناسه (IMEI) ذکر شده در پیامک تأیید فعال‌سازی با شناسه (IMEI) قابل مشاهده از طریق #06#* و ...، باید توسط شما با این شرکت در میان گذاشته شود.

دستگاه مسافری

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود "واردکننده: به‌صورت مسافری"، یعنی این دستگاه صرفاً برای استفاده شخصی مسافر وارد کشور شده و نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرد. همچنین، این دستگاه فاقد هرگونه گارانتی یا خدمات پس از فروش بوده و در صورت بروز مشکل احتمالی در آینده، شخص خریدار، مرجع معتبری برای رفع مشکلات خود نخواهد داشت.

بنابراین اکیداً توصیه می‌شود از خرید این دستگاه، اجتناب نمایید.

دستگاه وارد شده از مناطق آزاد

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود "واردکننده: صرفاً مناطق آزاد"، یعنی پرداخت عوارض این دستگاه، منطبق بر ضوابط مصوب در مناطق آزاد تجاری بوده و این دستگاه‌ها، صرفاً در همان مناطق آزاد، امکان استفاده از خدمات شبکه اپراتوری را دارا خواهند بود.

بنابراین اگر قصد استفاده از این دستگاه در داخل کشور و خارج از مناطق آزاد را دارید، اکیداً توصیه می‌شود از خرید این دستگاه، اجتناب نمایید چراکه به‌زودی، ارائه خدمات اپراتوری برای این دستگاه‌ها، در خارج از مناطق آزاد تجاری، قطع خواهد شد.

نوع ارز (دولتی یا غیردولتی)

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود "واردشده با ارز دولتی"، یعنی واردکننده این دستگاه، برای واردات آن ارز دولتی دریافت نموده است. بنابراین اگر فکر می‌کنید با توجه به نرخ ارز دولتی، گران‌فروشی رخ داده، می‌توانید از طریق نهادهای نظارتی (تعزیرات و سازمان حمایت و ...)، نسبت به ثبت شکایت اقدام نمایید.

شایان ذکر است همتا در این زمینه، تنها به همین میزان اطلاع‌رسانی نموده و وظیفه تعیین ارزش دستگاه و تشخیص گران‌فروشی و ...، بر عهده نهادهای نظارتی است.

این دستگاه قبلاً با یک سیم‌کارت روشن شده است

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود " این دستگاه قبلاً با یک سیم‌کارت روشن شده است "، استحضار داشته باشید یعنی این دستگاه، پیش از این، حداقل با یک سیم‌کارت روشن شده و از خدمات شبکه اپراتوری استفاده نموده است.

بنابراین نباید به‌عنوان دستگاه آکبند، ارائه شود.

در صورتی که این عبارت در پایان پاسخ استعلام اصالت ذکر نشد، اظهار نظر قطعی در زمینه روشن شدن این دستگاه نمی توان داشت.

شناسه (IMEI) دستگاه قانونی نیست ولی مشمول طرح ثبت تلفن همراه نیس

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود " شناسه (IMEI) دستگاه قانونی نیست ولی مشمول طرح ثبت تلفن همراه نیست "، یعنی این دستگاه هنوز مشمول طرح رجیستری نشده و می توانید با قرار دادن سیم کارت در دستگاه و استفاده از آن، شناسه (IMEI) را به عنوان شناسه (IMEI) دستگاه قانونی ثبت نمایید.

 

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
کاراکتر مانده.
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    هادى فضلى · 10 روز پیش
    باسلام.ببخشيد تكليف گوشى يا گوشيهاى كه حداقل ١٠ سال پيش خريدارى كرديم و الان به مشگل خورديم و بخاطر اين طرح ازشون نميتونيم استفاده كنيم چيه.؟؟ممنون ميشم راهنمائى كنيد
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 روز پیش
      باسلام
      لطفا جهت بررسی شناسه(imei) دستگاه خود را که ازطریق کد دستوری *#06# دریافت کرده. و با شماره 096366(مرکزتماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس حاصل نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    بهمن · 11 روز پیش
    با سلام

    من یه تولید کننده هستم که از ماژولهای air200 gsm استفاده میکنم که بعد از تایید صلاحیت پیام غیر قانونی بودن میده اینهارو چیکار کنم؟؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 روز پیش
      باسلام
      بله دستگاه های ماژول همچنان مشمول طرح رجیستری نشده اند.لذا درصورتی که برای دستگاه شما پیامک از طرف همتا ارسال شده است، لطفا با شماره 096366 (مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس گرفته و مشکل خود را مطرح نمایید تا ثبت و بررسی گردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حسینی · 13 روز پیش
    درود برشما
    چطور باید استعلام گرفت گوشی با نام چه شخصی رجیستر شده است؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 13 روز پیش
      با سلام

      با شماره096366(مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس حاصل فرمایید تا اطلاعات مسافری برای شما قرائت گردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیرحسین · 14 روز پیش
    سلام دستگاه هایی که طرح اصل می باشند مشمول رجیستری می شوند ؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 14 روز پیش
      سلام وقت بخیر، لطفا برای بررسی بیشتر شناسه های 15 رقمی دستگاه را یاداشت وبا شماره 096366 تماس حاصل فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد رضایی · 15 روز پیش
    سلام , من قصد خرید گوشی سامسونگ از نمایندگی تو بازار موبایل تهران دارم (خیابان حافظ)

    می خواستم ببینم این گوشی جدید رو خریدم باید در این سامانه ثبت کنم یا همه اینها توسط نمایندگی انجام شده ؟

    و اینکه هزینه دارد ؟ یا خودم میتونم گوشی رو بخرم بیام خونه ثبت سامانه کنم ؟

    با تشکر
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 15 روز پیش
      با سلام وقت بخیر دستگاهی که داخل کشور خریداری می شود باید در پاسخ استعلام اصالت قانونی ذکر شود و در مقابل فروشنده با کد فعال سازی روی کارت گارانتی فرایند فعال سازی را انجام دهید ضمنا فرایند فعال سازی هزینه ای به دنبال ندارد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علیرضا صادقی · 15 روز پیش
    اگر موبایلی که خریده ایم از طریق محدوده آزاد وارد شده باید چکار کنیم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 15 روز پیش
      با سلام دستگاهی که خریداری میکنید باید در پاسخ استعلام اصالت قانونی ذکر شود می توانید جهت بررسی دقیق با شماره096366(مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس حاصل فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حسین حسنوند · 15 روز پیش
    من کد میزنم گوشیم ۲ سیمکارته مینویسه این دستگاه قبلاً با یک سیم‌کارت روشن شده است یعنی دسته دومه ؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 15 روز پیش
      باسلام
      لطفا جهت بررسی دقیق شناسه دستگاه از طریق کد دستوری #06#* یادداشت نموده و با شماره096366(مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس حاصل فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امین درویشی · 16 روز پیش
    سلام من یک گوشی ساده نوکیا ۲۱۶ خریدم هنگام فعال سازی شماره تلفن اشتباه وارد کردم ولی بعد در همتا شماره را تحصیح کردم الان پیامک اومده که گوشی مشکلی نداره و تمامی اطلاعات ارسال شده صحیح هست حال من از کجا مطمعن شوم که مشکلی نیست دیگه
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 16 روز پیش
      سلام وقت بخیر، لطفا شناسه های 15 رقمی را یاداشت وبا شماره 096366 تماس حاصل فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیر · 17 روز پیش
    سلام
    گوشی آکبندی ک به صورت هدیه از خارج از کشور اوردن شرایطش چه جوریه?
    گوشی Lenovo
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 17 روز پیش
      باسلام
      درصورتی که دستگاه را به عنوان گوشی مسافری وارد کرده اید، باید عوارض آن را در سایت گمرک پرداخت نمایید.جهت کسب اطلاعات بیشتر لطفا به قسمت «آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی» در صفحه «آموزش ها» مراجعه فرمایید.http://hmti.ir/07
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    ایمان · 18 روز پیش
    سلام وقت بخیر
    پیامکی دریافت کردم در مورد عدم سرویس دهی ! بنده گوشی خود رو ۴ سال پیش خریداری کردم! اون موقع اصلا همتایی وجود نداشته! تا ۱۰ شهریور هم به من مهلت داده شده! چه کار باید بکنم!؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 18 روز پیش
      با سلام
      لطفا جهت بررسی دقیق شناسه دستگاه از طریق کد دستوری #06#* یادداشت نموده و با شماره096366(مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس حاصل فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حسن گرمابدری · 19 روز پیش
    سلام وقت شمابخیر
    ببخشیدمزاحم میشم
    گوشی JLX A9ازدیجی کالاخریدم آیابایدمثل
    گوشی های دیگه تأئیداصالت بگیرم یانه
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 19 روز پیش
      سلام وقت بخیر بله! برای تمامی گوشی هایی که خریداری می شوند این فرایند الزامی می باشد در صورتی که در پاسخ استعلام اصالت دستگاه غیر قانونی ذکر شد و مشخصات دستگاه مطابقت داشت با کد فعال سازی روی کارت گارانتی فرایند فعال سازی را انجام دهید.http://hmti.ir/05
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    یوسف علی رضایی · 20 روز پیش
    سلام خسته نباشید.
    من یه گوشی نوکیا دارم قبلاً ازش استفاده میکردم بعد چند وقتی خاموش بوده الان گوشی رو فروختم ميخوام انتقال مالکیت بدم ولی نمیدونم کدوم سیم کارت روش بوده. چون من چند تا خط دارم. تازه چند تا خط رو قبلا سوزوندم تا بتونم خط جدید بگیرم لطفا در این باره کمکم کنید ممنون
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 20 روز پیش
      با سلام لطفا جهت بررسی دقیق شناسه دستگاه از طریق کد دستوری #06#* یادداشت نموده و با شماره096366(مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس حاصل فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    هادی حسینی پور · 22 روز پیش
    اطلاعات از گمرک ارسال شده و اپراتور همتا هم تایید کرده فقط هر موقع زنگ میزنم میگن تازه اطلاعاتتون رسیده باید صبر کنین میگم تا کی میگن معلوم نیست!!!تو خدا یه جوابی بدین حداقل آدم تکلیفش معلوم بشه،آخه گوشی که آنتن نداره به چه درد من میخوره
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 22 روز پیش
      با سلام لطفا جهت بررسی دقیق شناسه دستگاه از طریق کد دستوری #06#* یادداشت نموده و با شماره096366(مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس حاصل فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    هادی حسینی پور · 23 روز پیش
    سلام
    یه گوشی از چین برام بصورت پستی آوردن گمرکیشو پرداخت کردم الان نزدیک ۲ماهه ولی کد فعالسازی برام نفرستادن دو دفعه هم تو سایت گمرک درخواست رجیستری دادم هر موقع زنگ میزنم به همتا اپراتور میگه تازه گمرک اطلاعات رو برامون فرستاده باید صبر کنین،میگم چقدر صبر کنیم میگن معلوم نیست, لطفاً راهنمایی بفرمایید
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 23 روز پیش
      با سلام دستگاه های پستی بازه زمانی طولانی تری نسبت به گوشی های مسافری سپری می کند با توجه به بازه زمانی که اعلام کرده اید در صورتی که سامانه همتا به شما اعلام کرده اطلاعات شما از گمرک ارسال نشده برای پیگیری به گمرک مراجعه کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مصطفی · 23 روز پیش
    سلام من یه گوشی خریدم برای تایید اصالت گوشی وقتی imei روی گوشی رو وارد میکنم برام مسیج میاد که فرمت شناسه دستگاه صحیح نیست. با حروف بزرگ و کوچیک هر دو امتحان کردم فرقی نکرد. چه فرمت خاصی هست که باید رعایت بشه؟ من هنوز گوشی رو باز نکردم. اگه لطف کنید بگید بدون باز کردن گوشی و استفاده از #06#* چجوری اصالتش رو تایید کنم ممنون میشم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 23 روز پیش
      با سلام

      لطفا شناسه دستگاه از طریق کد دستوری #06#* یادداشت نموده و با شماره096366(مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس حاصل فرماییدتا از طریق همتا چک شود.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    نجمه · 23 روز پیش
    سلام من سه سال پیش تبلت ایکس ویژن خریدم.ولی الان اومدم روش سیمکارت بزارم. با مراجعه به سامانه اصالت دستگاه میگه دستگاه غیر قانونیه .چه کنم.
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 23 روز پیش
      با سلام

      دستگاه های تبلت مشمول طرح رجیستری نشده اند.لذا درصورتی که برای دستگاه شما پیامک از طرف همتا ارسال شده است، لطفا با شماره 096366 (مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس گرفته و مشکل خود را مطرح نمایید تا ثبت و بررسی گردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    فرزان عباسی · 23 روز پیش
    سلام اگه دستگاه قانونی دارای وارد کننده باشه حتما اصله؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 23 روز پیش
      با سلام

      برای دستگاه هایی که داخل کشور خریداری می شوند باید دستگاه در پاسخ استعلام اصالت قانونی باشد و با کد فعال سازی فرایند فعال سازی انجام شود درغیر این صورت دستگاه را به فروشنده عودت دهید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    کریم · 24 روز پیش
    سلام. گوشی نوت فور داشتم که گم شد لذا با مراجعه به سایت همتا ووارد نمودن سریال گوشی معلوم شد که سیم کارت دیگری که متعلق به من نیست را مالک گوشی اعلام میکند.لطفا راهنمایی بفرمایید چکارکنم .ممنون از شما
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 24 روز پیش
      با سلام و وقت بخیر همتا در قبال گوشی گم شده و سرقتی پاسخگویی ندارد لطفا از مراجع قضایی پیگیری کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    فرید فرهادی · 24 روز پیش
    سلام، من از یه سایتی گوشی خریدم، کد فعال سازی ریجستری روی گوشی هم بود، و گوشی برای سیم کارتم فعال شد، الان بعد چند روز استعلام اصالت شناسه میزنه جعلی و استفاده از گوشیو میزنه محدود ب شماره مالک ک خودم هستم، در اینده واسم مشکل میشه این، گوشیو عودت بدهم یا نه؟ ممنون
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 24 روز پیش
      با سلام

      لطفا شناسه دستگاه از طریق کد دستوری #06#* یادداشت نموده و با شماره096366(مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس حاصل فرمایید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مریم ج · 25 روز پیش
    باسلام
    از یکی از نمایندگی های سامسونگ دو گوشی خریدیم که گفتن با ارز دولتی و نگفتن که الان ریجستری نمیشه وقتی پول رو پرداخت کردیم و فاکتور صادر شد گفتن تا 72 ساعت دیگه در سامانه همتا ثبت میشه و کدریجستری برای شما ارسال میشه.حقیقت دارد؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 24 روز پیش
      سلام وقت بخیر گوشی که در داخل ایران خریداری می شود باید قانونی استاندارد همراه با کد فعال سازی باشد در صورتی که گوشی را در داخل ایران خریداری کرده اید نباید برای دستگاه پرداخت عوارضی انجام شود و گوشی قاچاق محسوب می شود دستگاه را عودت بدهید