آموزش استعلام اصالت دستگاه

  • آموزش ها

ضرورت استعلام اصالت پیش از خرید دستگاه سیم‌کارت خور نو یا کارکرده

برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، پیش از خرید دستگاه، حتماً باید استعلام اصالت کنید و در پاسخ استعلام اصالت، به قانونی بودن، تطابق مشخصات پاسخ استعلام اصالت (مدل و برند ذکرشده در پاسخ) با مشخصات ظاهری دستگاه، شرکت واردکننده، نوع واردات، نوع ارز و روشن شدن دستگاه در گذشته توجه نمایید.

جهت استعلام اصالت دستگاه، ابتدا لازم است تا به سامانه همتا متصل شوید.

از چهار روش زیر می‌توان با سامانه همتا ارتباط برقرار نموده و فرآیند استعلام اصالت را انجام داد:

  1. پیامک به شماره ۷۷۷۷
  2. سایت اینترنتی به آدرس www.hamta.ntsw.ir
  3. کد دستوری #۷۷۷۷*
  4. اپلیکشین همتا

در این آموزش، مراحل انجام فرایند استعلام اصالت با استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷* ارائه می‌شود.

 

مرحله یک:

لازم است تا کد دستوری #۷۷۷۷* را با یک  شماره سیم کارت دلخواه شماره‌گیری نموده و دکمه برقراری تماس را انتخاب نمایید.

 

مرحله دو:

در این مرحله لازم است تا با ارسال عدد ۱، گزینه استعلام اصالت را انتخاب کنید.

  

مرحله سه:

در این مرحله باید 15 رقم ابتدایی شناسه (IMEI) دستگاه را بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و ...) وارد کنید. این شناسه (IMEI)، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل‌رؤیت است. پس در این مرحله احتیاجی به باز کردن جعبه دستگاه نیست.

   

مرحله چهارم:

درصورتی‌که شناسه IMEI را به درستی وارد کرده باشید، پاسخ استعلام به‌صورت پیامک برای شما ارسال خواهد شد.

ذکر غیرقانونی بودن دستگاه در پاسخ استعلام اصالت

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود " شناسه دستگاه (IMEI) قانونی نیست و در شبکه تلفن همراه سرویس نخواهد گرفت."، یعنی این شناسه (IMEI) غیرقانونی است و به‌هیچ‌عنوان، امکان ثبت و فعال شدن آن در سامانه همتا وجود ندارد.

بنابراین اکیداً توصیه می‌شود از خرید این دستگاه، اجتناب نمایید، چراکه پس از گذشت 30 روز از زمان اولین روشن شدن دستگاه، قطع خواهد شد.

دستگاه قانونی دارای نام واردکننده

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود "واردکننده: شرکت ****"، یعنی شرکت تجاری ذکر شده، اقدام به واردات قانونی این دستگاه نموده و همچنین، کد فعال‌سازی آن را به سامانه همتا اعلام کرده است. هرگونه مشکل در زمینه فقدان کد فعال‌سازی، عدم تطابق شناسه (IMEI) ذکر شده در پیامک تأیید فعال‌سازی با شناسه (IMEI) قابل مشاهده از طریق #06#* و ...، باید توسط شما با این شرکت در میان گذاشته شود.

دستگاه مسافری

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود "واردکننده: به‌صورت مسافری"، یعنی این دستگاه صرفاً برای استفاده شخصی مسافر وارد کشور شده و نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرد. همچنین، این دستگاه فاقد هرگونه گارانتی یا خدمات پس از فروش بوده و در صورت بروز مشکل احتمالی در آینده، شخص خریدار، مرجع معتبری برای رفع مشکلات خود نخواهد داشت.

بنابراین اکیداً توصیه می‌شود از خرید این دستگاه، اجتناب نمایید.

دستگاه وارد شده از مناطق آزاد

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود "واردکننده: صرفاً مناطق آزاد"، یعنی پرداخت عوارض این دستگاه، منطبق بر ضوابط مصوب در مناطق آزاد تجاری بوده و این دستگاه‌ها، صرفاً در همان مناطق آزاد، امکان استفاده از خدمات شبکه اپراتوری را دارا خواهند بود.

بنابراین اگر قصد استفاده از این دستگاه در داخل کشور و خارج از مناطق آزاد را دارید، اکیداً توصیه می‌شود از خرید این دستگاه، اجتناب نمایید چراکه به‌زودی، ارائه خدمات اپراتوری برای این دستگاه‌ها، در خارج از مناطق آزاد تجاری، قطع خواهد شد.

نوع ارز (دولتی یا غیردولتی)

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود "واردشده با ارز دولتی"، یعنی واردکننده این دستگاه، برای واردات آن ارز دولتی دریافت نموده است. بنابراین اگر فکر می‌کنید با توجه به نرخ ارز دولتی، گران‌فروشی رخ داده، می‌توانید از طریق نهادهای نظارتی (تعزیرات و سازمان حمایت و ...)، نسبت به ثبت شکایت اقدام نمایید.

شایان ذکر است همتا در این زمینه، تنها به همین میزان اطلاع‌رسانی نموده و وظیفه تعیین ارزش دستگاه و تشخیص گران‌فروشی و ...، بر عهده نهادهای نظارتی است.

این دستگاه قبلاً با یک سیم‌کارت روشن شده است

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود " این دستگاه قبلاً با یک سیم‌کارت روشن شده است "، استحضار داشته باشید یعنی این دستگاه، پیش از این، حداقل با یک سیم‌کارت روشن شده و از خدمات شبکه اپراتوری استفاده نموده است.

بنابراین نباید به‌عنوان دستگاه آکبند، ارائه شود.

در صورتی که این عبارت در پایان پاسخ استعلام اصالت ذکر نشد، اظهار نظر قطعی در زمینه روشن شدن این دستگاه نمی توان داشت.

شناسه (IMEI) دستگاه قانونی نیست ولی مشمول طرح ثبت تلفن همراه نیس

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود " شناسه (IMEI) دستگاه قانونی نیست ولی مشمول طرح ثبت تلفن همراه نیست "، یعنی این دستگاه هنوز مشمول طرح رجیستری نشده و می توانید با قرار دادن سیم کارت در دستگاه و استفاده از آن، شناسه (IMEI) را به عنوان شناسه (IMEI) دستگاه قانونی ثبت نمایید.

 

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
کاراکتر مانده.
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیر زاهد · 12 روز پیش
    سلام سیمکارت ۱ گوشی فعال شده ولی سیم ۲ فعال نمیشه چطوری فعال کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 12 روز پیش
      "ضمن عرض سلام و وقت بخیر
      پیام شما مبهم می باشد. لطفا به صورت واضح تری درخواستتان را مطرح نمایید."
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حسین جعفری · 14 روز پیش
    درود.من گوشی نو خریدم. فعال سازی رو با سیم کارتی ک ب نام خودم نبود انجام دادم.ولی چند روز بعد سیم کارتو ب نام خودم کردم.یک ماه بعد آنتن گوشیم رفته و با مشکل مواجه شدم.چیکار کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 14 روز پیش
      سلام وقت بخیر .لطفا برای بررسی دقیق تر مشکل پس از یادداشت 15 رقم ابتداایی تمام شناسه imeiهای گوشی خود با شماره096366تماس حاصل نمایید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مهدی · 16 روز پیش
    سلام چجوری میشه شمارهای که گوشی با اون رجیستری شده رو پیدا کرد؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 16 روز پیش
      سلام وقت بخیر .لطفا برای بررسی دقیق تر مشکل پس از یادداشت 15 رقم ابتداایی تمام شناسه imeiهای گوشی خود با شماره096366تماس حاصل نمایید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    فرهاد بذلی · 16 روز پیش
    ببخشید من سیم کارت اول تو سامانه همتا ثبت شده ولی هر کاری میکنم سیم کارت دوم ثبت نمیشه الان سیم کارت دوم من انتن نداره چکار باید بکنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 16 روز پیش
      سلام وقت بخیر .لطفا برای بررسی دقیق تر مشکل پس از یادداشت 15 رقم ابتداایی تمام شناسه imeiهای گوشی خود با شماره096366تماس حاصل نمایید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    اردشیرعباسی · 16 روز پیش
    سلام من یک گوشی سامسونگ جی۸ مدل ۲۰۱۸ خریداری نموده ام نتوانستم درمدت یک ماه استعلام فعال سازی کنم لطفا راهنمایی فرمایید که چه کاری باید انجام دهم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 16 روز پیش
      با سلام

      پیام شما مبهم می باشد. لطفا به صورت واضح تری درخواستتان را مطرح نمایید. و برای بررسی بیشتر باشماره 096366تماس حاصل فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Punisher · 16 روز پیش
    سلام من گوشی اس ۱۰پلاس از کویت گرفتم وقتی که تو ایران اومدم خواستم استعلام فعال سازی کنم (شناسه دستگاه IMEI قانونی نیست و در شبکه تلفن همراه سرویس نخواهد گرفت. اینو میگه چجوری میتونم رجیستر کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 16 روز پیش
      با سلام

      دستگاه که از خارج از کشور وارد ایران شود برای استفاده باید عوارض آن پرداخت شود و شما میتوانید با مراجعه سایت گمرک epl.irica.gov.ir/ImeiRegister عوارض را پرداخت کنید.

      شماره تماس گمرک برای اطلاعات بیشتر:02143891 آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی http://hmti.ir/07
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی حقیقی · 17 روز پیش
    سلام
    گوشی منو چند روز پیش دزدیدن و گوشیم قبلا فقط با سیم کارت خودم روشن بوده، ولی شخصا اقدامی برای ثبت دستگاه توی سامانه نکردم. یعنی اون موقع که خریدم هنوز طرح رجیستری اجرا نمیشد. الان راهی هست که اگه کس دیگه داره از این گوشی استفاده میکنه نتونه و بعد از ۳۰ روز قطع شه؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 17 روز پیش
      مواردی مانند سرقت رابایداز طریق نیروی انتظامی پیگیری کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمدصالح موحدی نژاد · 21 روز پیش
    سلام من گوشی ایفون فایو اس خریداری کردم کارتن نداره گوشی ولی توی سامانه همتا بنام خود مالک بود و انتقال مالکیت داده شد ایا همین کافیه؟ یا مشخص نمیشه که این گوشی دزدی هست یانه؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 21 روز پیش
      در صورتی که دستگاه قانونی و تحت مالکیت سیم کارت شما باشد و به شما انتقال مالکیت داده باشند مشکلی پیش نمی اید . در مورد گوشی های دزدیده شده هم مراجع قضایی پاسخگو هستند
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    داود مرادی · 22 روز پیش
    با سلام من یه گوشی دست دوم خریدم ولی مالک گوشی اطلاع نداره برا اولین بار کدام خطش رو داخل گوشی انداخته الان در انتقال مالکیت دستگاه دچار مشکل شدیم . چطوری میتونیم بفهمیم اولین بار چه خط یا شماره ای داخلش بوده.ممنون.
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 22 روز پیش
      سلام وقت بخیر .لطفا برای بررسی دقیق تر مشکل پس از یادداشت 15 رقم ابتداایی تمام شناسه imeiهای گوشی خود با شماره096366تماس حاصل نمایید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    موسوی · 23 روز پیش
    سلام خسته نباشید من یک ساعت هوشمند از دیجی کالاخریدم و پیامک اومد که جز شناسه های قانونی نیست.
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 23 روز پیش
      سلام وقت بخیر.ساعت هوشمند مشمول طرح رجیستری نمیباشدولی برای بررسی بیشتر باشماره 096366تماس حاصل فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سایروس زندوکیل · 24 روز پیش
    سلام روزتون بخیر من یگوشی کارکرده خریدم باسیمکارت خودم استفاده کردم مشکلی پیش نیومدانرامعاوضه کردم متاسفانه بعدازسه روزانتن رفت پس گرفتم سیمکارت خودم را انداختم فعال شد ودراستعلام یک ImEIثبت شده راهنمایی بفرمایید باتشکر
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 24 روز پیش
      سلام وقت بخیر
      اگر دستگاه شما دوسیمکارته میباشد و تنها یک شناسه داردشماره سیمکارتی که قبل از شروع طرح (برمبنای مدل هر دستگاه)داخل دستگاه استفاده میشده را یادداشت کرده و با سامانه ی همتا تماس حاصل فرمایید(096366). اما اگر تک سیمکارت میباشد فرایند افزودن دستگاه را انجام دهید و بعد به شخص خریدار انتقال مالکیت دهید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی · 24 روز پیش
    الان دستگاه من که زده ورود مسافری کد فعال سازیشو چجوری باید بگیرم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 24 روز پیش
      با سلام

      اگر عوارض دستگاه را خودتان پرداخت کرده باشید و به شماره موبایلتان کد فعالسازی پیامک نشده باشد میتوانید با همان شماره ی اظهار شده در گمرک به سایت همتا مراجعه کرده و در قسمت ثبت اطلاعات مسافری کد فعالسازی دستگاه خود را دریافت کنید.در غیر این صورت باید به شخص فروشنده مراجعه کرده و ایشان کد فعالسازی را دراختیار شما قرار دهند .
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    نگین · 24 روز پیش
    سلام وقت بخیر

    من گوشیم ال جی کا 10 هستش خیلی وقته گرفتم و سیم کارت اولیم قدیمی هست .. دومی ک گرفتم رجیستری میخواد ولی هرچی مالکیت گوشیم میزنن میگه قانونی نیست خب باید چکار کنم ؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 24 روز پیش
      باسلام
      از سیمکارتی که قبل از شروع طرح رجیستری (28 بهمن سال96)داخل دستگاهتان بوده و استفاده میکرده اید باید فرایند افزودن دستگاه را انجام دهید.که در این فرایند هر دو شناسه های دستگاه را از شما میخواهد.لازم به ذکر است سیمکارت قبل از طرح را داخل دستگاهی قرار دهید که انتن دهی داشته باشد
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد · 26 روز پیش
    دوستان من نمیدونم شماره اولین سیمکارتی که تو گوشی بوده چیه.از کجا بفهمم مالکیت به کدوم سیمکارت خورده
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 24 روز پیش
      سلام وقت بخیر
      اگر شما بخواهیدمتوجه بشوید که چه شماره ای قبل از شروع طرح رجسیتری داخل دستگاه بوده میتوانید با قرار دادن سیمکارت جدید داخل همان اسلات و استفاده از سیمکارت برای مدت یک الی دوروز و با دریافت پیامک از همتا وارد سایت همتا شوید و در قسمت وضعیت شناسه ی دستگاه و باوارد کردن شناسه شماره ی قبلی را مشاهده کنید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علیرضا حاج حیدری · 26 روز پیش
    سلام یه گوشی خریدم سال 97برج8فروشنده گفت فردا برات کد میفرستم ولی نفرستاد چند بار پیام اومد و الان قطع شده به همتا زنگ زدم و یه شماره ایرانسل میده میگ کد به این شماره فرستاده شده ولی شماره واس من نیست و من یه شماره همراه اول داشتم.اون شماره ایرانسل هم خاموشه الان تکلیف من چیه گوشیم قطع شده
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 24 روز پیش
      سلام وقت بخیر
      اگر دستگاه ورود مسافری باشد و شماره ی ایرانسل که مربوط به شخص مسافر است پاسخگو نباشد باید به فروشنده مراجعه کنید تاایشان کد را در اختیارتان قرار دهند در غیر اینصورت دستگاه را عودت دهید و اگر ایشان با شما همکاری نکردند به سازمان حمایت از مصرف کنندگان یا تعزیرات مراجعه کنید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مهدی · 27 روز پیش
    سلام من قبل طرح ریجستری گوشی سامسونگ جی ۵ خریدم اما وقتی که چند روز پیش جای سیمکارت ها رو عوض کروم پیامک اومده که این سیم کارت تا۱۲ خرداد غیر فعال می شود و وقتی imei هم در سامانه میزنم میگه با این کد چیزی وجود نداره باید چیکار کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 24 روز پیش
      سلام وقت بخیر
      با شماره سیمکارتی که قبل از شروع طرح رجیستری (97/2/1) داخل دستگاهتان بوده است میتوانید فرایند افزودن دستگاه را انجام دهید که از هر چهار درگاه امکانپذیر میباشد.لازمه ی این فرایند آن است که سیمکارت قبل از طرح داخل همان اسلاتی که از قبل بوده قرار بگیرد یا داخل یک گوشی دیگری که انتن دهی داشته باشد
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Houman · 28 روز پیش
    سلام من ی تبلت سامسونگ دارم و از طرف برادرم ۳ سال پیش یعنی سال ۹۵ از آمریکا کادو داده بود الان با طرح جدید ب چ صورت میشه اقدام کرد آیا باز ملزم ب پرداخت حقوق گمرکی هستم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 24 روز پیش
      سلام وقت بخیر
      تبلت مشمول طرح رجیستری نمیباشد و با قراردادن سیمکارت داخل تبلت دستگاه شما ثبت میشود و نیاز به پرداخت عوارض نیست.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سارا · 28 روز پیش
    سلام فروشنده ثبت رجیستری برام انجام داد مدل گوشی درسته و جز شناسه های قانونی ثبت شده ولی قسمت وارد کننده :ورود مسافری قید شده و نوشته این دستگاه قبلا با یک سیم کارت روشن شده

    من متوجه نمیشم منظور همین سیم کارت خودمه ؟ یا قبلا از گوشی استفاده شده ؟!! ممکنه راهنمایی کنین
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 24 روز پیش
      سلام وقت بخیر
      به طور کلی چنین پاسخی در استعلام اصالت به این معنی میباشد که این دستگاه قبلا با یک سیمکارتی روشن شده و آکبند
      نبوده است. اما مهم این است که شما قبل از روشن کردن دستگاه استعلام اصالت گرفته باشید یا بعد از روشن کردن آن.برای جزییات بیشتر میتوانید به سامانه ی همتا به شماره ی 096366 تماس حاصل فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    میلاد · 1 ماه پیش
    سلام من یه گوشی خریدم نوشته مسافری دوروز پیش نوشته به اسم یکی دیگه ریجستر شده الان اون مغازه هستش فاکتور و کارتون دارم چکار باید بکنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 24 روز پیش
      سلام وقت بخیر
      ورود مسافری به این معنی است که فقط برای استفاده ی شخص مسافر میباشد و هیچگونه گارانتی ندارد اگر شماره ی اظهار شده در گمرک را نمیشناسید و کد فعالسازی را در اختیارتان قرار نمیدهند به فروشنده مراجعه کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیرحسین فتحی · 1 ماه پیش
    سلام من خودم گوشی دارم اما ریجستر نشده یعنی پول گمرکش پرداخت نشده چطوری میتونم پول گمرکش رو پرداخت کنم تا ریجستر بشه؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 24 روز پیش
      سلام وقت بخیر
      اگر دستگاه شما داخل کشور بوده اصلا امکان پرداخت عوارضش وجود نداردو درصورتی که به تازگی خریداری کرده اید باید به فروشنده عودت دهید. اما اگر همراه شخص مسافر از خارج از کشور وارد شده میتوانید با مراجعه به سایت epl.irica.gov.ir اقدام به پرداخت عوارض کنید