آموزش استعلام اصالت دستگاه

  • آموزش ها

ضرورت استعلام اصالت پیش از خرید دستگاه سیم‌کارت خور نو یا کارکرده

برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، پیش از خرید دستگاه، حتماً باید استعلام اصالت کنید و در پاسخ استعلام اصالت، به قانونی بودن، تطابق مشخصات پاسخ استعلام اصالت (مدل و برند ذکرشده در پاسخ) با مشخصات ظاهری دستگاه، شرکت واردکننده، نوع واردات، نوع ارز و روشن شدن دستگاه در گذشته توجه نمایید.

جهت استعلام اصالت دستگاه، ابتدا لازم است تا به سامانه همتا متصل شوید.

از چهار روش زیر می‌توان با سامانه همتا ارتباط برقرار نموده و فرآیند استعلام اصالت را انجام داد:

  1. پیامک به شماره ۷۷۷۷
  2. سایت اینترنتی به آدرس www.hamta.ntsw.ir
  3. کد دستوری #۷۷۷۷*
  4. اپلیکشین همتا

در این آموزش، مراحل انجام فرایند استعلام اصالت با استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷* ارائه می‌شود.

 

مرحله یک:

لازم است تا کد دستوری #۷۷۷۷* را با یک  شماره سیم کارت دلخواه شماره‌گیری نموده و دکمه برقراری تماس را انتخاب نمایید.

 

مرحله دو:

در این مرحله لازم است تا با ارسال عدد ۱، گزینه استعلام اصالت را انتخاب کنید.

  

مرحله سه:

در این مرحله باید 15 رقم ابتدایی شناسه (IMEI) دستگاه را بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و ...) وارد کنید. این شناسه (IMEI)، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل‌رؤیت است. پس در این مرحله احتیاجی به باز کردن جعبه دستگاه نیست.

   

مرحله چهارم:

درصورتی‌که شناسه IMEI را به درستی وارد کرده باشید، پاسخ استعلام به‌صورت پیامک برای شما ارسال خواهد شد.

ذکر غیرقانونی بودن دستگاه در پاسخ استعلام اصالت

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود " شناسه دستگاه (IMEI) قانونی نیست و در شبکه تلفن همراه سرویس نخواهد گرفت."، یعنی این شناسه (IMEI) غیرقانونی است و به‌هیچ‌عنوان، امکان ثبت و فعال شدن آن در سامانه همتا وجود ندارد.

بنابراین اکیداً توصیه می‌شود از خرید این دستگاه، اجتناب نمایید، چراکه پس از گذشت 30 روز از زمان اولین روشن شدن دستگاه، قطع خواهد شد.

دستگاه قانونی دارای نام واردکننده

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود "واردکننده: شرکت ****"، یعنی شرکت تجاری ذکر شده، اقدام به واردات قانونی این دستگاه نموده و همچنین، کد فعال‌سازی آن را به سامانه همتا اعلام کرده است. هرگونه مشکل در زمینه فقدان کد فعال‌سازی، عدم تطابق شناسه (IMEI) ذکر شده در پیامک تأیید فعال‌سازی با شناسه (IMEI) قابل مشاهده از طریق #06#* و ...، باید توسط شما با این شرکت در میان گذاشته شود.

دستگاه مسافری

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود "واردکننده: به‌صورت مسافری"، یعنی این دستگاه صرفاً برای استفاده شخصی مسافر وارد کشور شده و نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرد. همچنین، این دستگاه فاقد هرگونه گارانتی یا خدمات پس از فروش بوده و در صورت بروز مشکل احتمالی در آینده، شخص خریدار، مرجع معتبری برای رفع مشکلات خود نخواهد داشت.

بنابراین اکیداً توصیه می‌شود از خرید این دستگاه، اجتناب نمایید.

دستگاه وارد شده از مناطق آزاد

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود "واردکننده: صرفاً مناطق آزاد"، یعنی پرداخت عوارض این دستگاه، منطبق بر ضوابط مصوب در مناطق آزاد تجاری بوده و این دستگاه‌ها، صرفاً در همان مناطق آزاد، امکان استفاده از خدمات شبکه اپراتوری را دارا خواهند بود.

بنابراین اگر قصد استفاده از این دستگاه در داخل کشور و خارج از مناطق آزاد را دارید، اکیداً توصیه می‌شود از خرید این دستگاه، اجتناب نمایید چراکه به‌زودی، ارائه خدمات اپراتوری برای این دستگاه‌ها، در خارج از مناطق آزاد تجاری، قطع خواهد شد.

نوع ارز (دولتی یا غیردولتی)

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود "واردشده با ارز دولتی"، یعنی واردکننده این دستگاه، برای واردات آن ارز دولتی دریافت نموده است. بنابراین اگر فکر می‌کنید با توجه به نرخ ارز دولتی، گران‌فروشی رخ داده، می‌توانید از طریق نهادهای نظارتی (تعزیرات و سازمان حمایت و ...)، نسبت به ثبت شکایت اقدام نمایید.

شایان ذکر است همتا در این زمینه، تنها به همین میزان اطلاع‌رسانی نموده و وظیفه تعیین ارزش دستگاه و تشخیص گران‌فروشی و ...، بر عهده نهادهای نظارتی است.

این دستگاه قبلاً با یک سیم‌کارت روشن شده است

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود " این دستگاه قبلاً با یک سیم‌کارت روشن شده است "، استحضار داشته باشید یعنی این دستگاه، پیش از این، حداقل با یک سیم‌کارت روشن شده و از خدمات شبکه اپراتوری استفاده نموده است.

بنابراین نباید به‌عنوان دستگاه آکبند، ارائه شود.

در صورتی که این عبارت در پایان پاسخ استعلام اصالت ذکر نشد، اظهار نظر قطعی در زمینه روشن شدن این دستگاه نمی توان داشت.

شناسه (IMEI) دستگاه قانونی نیست ولی مشمول طرح ثبت تلفن همراه نیس

درصورتی‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود " شناسه (IMEI) دستگاه قانونی نیست ولی مشمول طرح ثبت تلفن همراه نیست "، یعنی این دستگاه هنوز مشمول طرح رجیستری نشده و می توانید با قرار دادن سیم کارت در دستگاه و استفاده از آن، شناسه (IMEI) را به عنوان شناسه (IMEI) دستگاه قانونی ثبت نمایید.

 

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
کاراکتر مانده.
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مسعودویسه ای · 1 ماه پیش
    سلام کد یکبار مصرف چجور بدست بیاورم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام لطفا به صفحه «آموزش فعال سازی دستگاه» مراجعه کرده و کادر آبی رنگ با عنوان «کد فعال سازی را از کجا به دست آوریم» را به دقت مطالعه فرمایید.http://hmti.ir/05
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    الهه نامور · 1 ماه پیش
    من دو سال پیش این گوشی رو خریدم با کارتن و کد ملی رو هم فروشنده ثبت کرده الان باید چیکار کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      ضمن عرض سلام و وقت بخیر
      پیام شما مبهم می باشد. لطفا به صورت واضح تری درخواستتان را مطرح نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی زیبایی · 1 ماه پیش
    سلام من یع گوشی سامسونگS10+خریدم سیمکارت یک مشکل نداره ولی سیمکارت دو یعنی سریال دو میگ غیرقانونیست میشه بگین ینی چی؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      سلام وقت بخیر، شما میتوانید به بخش «آموزش افزودن دستگاه» در صفحه «آموزش ها» مراجعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    هادی تمیمی · 1 ماه پیش
    سلام گوشی ایفون ۶خریدم فروشنده فاکتور ‌کارتن ‌گوشی را داده ولی گوشی ایراد دارد قاب گوشی عوض شده سریال نمیخاند خاستیم پس بدیم میگه گوشیم کارتن و فاکتور و بزارین پولتون می‌زنیم براتون اعتماد نکردم الان دومته است گیر کردیم همتا هم قطع کرده
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      ضمن عرض سلام و وقت بخیر
      پیام شما مبهم می باشد. لطفا به صورت واضح تری درخواستتان را مطرح نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمدامین امیدوار · 1 ماه پیش
    ببخشید کد یکبار مصرف دستگاه مگه رو کارتن گوشی نیس؟؟
    کدی با خودکار نوشته شده چهار رقمه ولی باید 6 رقم باشه برای چی؟؟
    کدش اگه این نباشه چه جوری باید کدیش به دست بیارم؟؟؟
    ممنونم از همگی دوستان
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      باسلام
      لطفا به صفحه «آموزش فعال سازی دستگاه» مراجعه کرده و کادر آبی رنگ با عنوان «کد فعال سازی را از کجا به دست آوریم» را به دقت مطالعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    ممد امین امیدوار · 1 ماه پیش
    سلام دوستان ببخشید من یه گوشی خریدم ریجستری شده. حالا بعد از دوهفته میگه ثبت ناموفق سیم کارت باید چه کار کنم دوستان راهنماییم کنید
    یه سیم کارت دیگه انداختم روش ممکنه همین سیم کارت هم مثل اون بشه؟؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      باسلام
      لطفا جهت بررسی شناسه(imei) دستگاه خود را که ازطریق کد دستوری *#06# دریافت کرده. و با شماره 096366(مرکزتماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس حاصل نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی اکبر کبیری راد · 1 ماه پیش
    سلام گوشی خریده ام با کارت گارانتی و کد فعال سازی ازنمایندگی در6* سریالها درست است اما برای فعال سازی واستعلام شماره سریالها نامعتبر اعلام میشه .باید چه کنم ؟ چون شروع گارانتی ار فردا است ممکنه چندروز دیگه درست شود ؟ محبت کنید راهنمائی کنید .
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      باسلام
      لطفا جهت بررسی شناسه(imei) دستگاه خود را که ازطریق کد دستوری *#06# دریافت کرده. و با شماره 096366(مرکزتماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس حاصل نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    نوید نامی · 1 ماه پیش
    سلام یه گوشی آیفونه میخواستم استعلام بگیرم ولی شناسش ۱۵ رقمی نیست ۱۴ رقمه چه رو کارتون چه با*#۰۶# میگیرم باید چیکار کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر سیمکارتی روی دستگاه قرار دهید از سمت سامانه همتا پیامکی برای شما ارسال می گردد داخل پیامک شناسه دستگاه شما قابل رویت می باشد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی · 1 ماه پیش
    سلام. یک گوشی a50سامسونگ با گارانتی کسری پارس نرخ مصوب گفتن بین ۷ تا۱۰روز طول میکشه گوشی های نرخ مصوب تا تبت و رجیستربشن ایا واقعا همینطوره؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر دستگاهی که داخل کشور خریداری می شود باید در پاسخ استعلام اصالت قانونی ذکر شود در غیر اینصورت دستگاه را به فروشنده عودت دهید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    فرزاد زیوری · 1 ماه پیش
    با تشکر از پاسخ گویی شما دوست عزیز، من این مسیری که فرمودین رفتم و برام ثبت پرونده هم انجام شد و گفتن منتظر باش تا خبرت کنیم.میخواستم بپرسم که اولا چقدر باید صبر کنم تا خبرم کنن چون ممکنه مهلت یک ماه استفاده از شبکه تمام بشه و بعدش ایا میتونم با پرداخت هزینه خودم به صورت مسافرتی تبلت ثبت کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      سلام وقت بخیر، دستگاه های تبلت هنوز مشمول طرح رجیستری نشده اند؛ لذا نیازی نیست اقدام خاصی انجام دهید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    فرزاد زيوري · 1 ماه پیش
    سلام من یک تبلت سامسونگ کادو گرفتم الان که سیم کارت روش گذاشتم میگه قانونی نیست.میشه من راهنمایی کنین باید چکار کنم؟میتونم خودم باپرداخت هزينه رجيسترش كنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام

      دستگاه های تبلت همچنان مشمول طرح رجیستری نشده اند.لذا درصورتی که برای دستگاه شما پیامک از طرف همتا ارسال شده است، لطفا با شماره 096366 (مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس گرفته و مشکل خود را مطرح نمایید تا ثبت و بررسی گردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    هادی ت · 1 ماه پیش
    سلام
    شرکت ما به زودی یک برند جدید تلفن همراه را وارد خواهد کرد
    برای اینکه از زمان شروع گارانتی هر شناسه IMEI مطلع شویم امکان استعلام زمان فعال سازی شناسه از پنل سایت شما برای وارد کنندگان و شرکت های خدمات پس از فروش تلفن همراه وجود دارد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سجاد · 1 ماه پیش
    ;(با سلام.
    من از خارج کشور گوشی آیفونی به دستم رسیده،الان مهلت سی روزه تموم شده و انتن پریده،من گوشیو در سایت گمرک ثبت کردم و هزینشو پرداخت کردم ولی اطلاعات هنوز به سایت همتا ارسال نشده،گوشی مال خودم نیست ولی کاراشو من انجام دادم
    خواهش میکنم هر چه سریعتر منو راهنمایی کنید.
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام

      لطفا جهت بررسی شناسه(imei) دستگاه خود را که ازطریق کد دستوری *#06# دریافت کرده. و با شماره 096366(مرکزتماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس حاصل نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی اعتماد · 1 ماه پیش
    سلام من یه گوشی هواوی آذر ۹۷ خریدم و فروشنده گفت برای رجیستری هفته بعد بیاید و وقتی رفتم گفت نیستن و من دیگه پیگیر نشدم تا نزدیکای خرداد ۹۸ سیم کارتم قطع شد و وقتی زنگ زدم گفت باید ورود و خروج داشته باشی حوالی همون زمانی که گوشیو خریدی که بتونیم برات رجیستریش کنیم الان می‌خوام بدونم من باید چیکار کنم مرسی اگه بهم بگید
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      باسلام
      لطفا جهت بررسی شناسه(imei) دستگاه خود را که ازطریق کد دستوری *#06# دریافت کرده. و با شماره 096366(مرکزتماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس حاصل نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    هادى فضلى · 1 ماه پیش
    باسلام.ببخشيد تكليف گوشى يا گوشيهاى كه حداقل ١٠ سال پيش خريدارى كرديم و الان به مشگل خورديم و بخاطر اين طرح ازشون نميتونيم استفاده كنيم چيه.؟؟ممنون ميشم راهنمائى كنيد
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      باسلام
      لطفا جهت بررسی شناسه(imei) دستگاه خود را که ازطریق کد دستوری *#06# دریافت کرده. و با شماره 096366(مرکزتماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس حاصل نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    بهمن · 1 ماه پیش
    با سلام

    من یه تولید کننده هستم که از ماژولهای air200 gsm استفاده میکنم که بعد از تایید صلاحیت پیام غیر قانونی بودن میده اینهارو چیکار کنم؟؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      باسلام
      بله دستگاه های ماژول همچنان مشمول طرح رجیستری نشده اند.لذا درصورتی که برای دستگاه شما پیامک از طرف همتا ارسال شده است، لطفا با شماره 096366 (مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس گرفته و مشکل خود را مطرح نمایید تا ثبت و بررسی گردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حسینی · 1 ماه پیش
    درود برشما
    چطور باید استعلام گرفت گوشی با نام چه شخصی رجیستر شده است؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام

      با شماره096366(مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس حاصل فرمایید تا اطلاعات مسافری برای شما قرائت گردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیرحسین · 1 ماه پیش
    سلام دستگاه هایی که طرح اصل می باشند مشمول رجیستری می شوند ؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      سلام وقت بخیر، لطفا برای بررسی بیشتر شناسه های 15 رقمی دستگاه را یاداشت وبا شماره 096366 تماس حاصل فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد رضایی · 1 ماه پیش
    سلام , من قصد خرید گوشی سامسونگ از نمایندگی تو بازار موبایل تهران دارم (خیابان حافظ)

    می خواستم ببینم این گوشی جدید رو خریدم باید در این سامانه ثبت کنم یا همه اینها توسط نمایندگی انجام شده ؟

    و اینکه هزینه دارد ؟ یا خودم میتونم گوشی رو بخرم بیام خونه ثبت سامانه کنم ؟

    با تشکر
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر دستگاهی که داخل کشور خریداری می شود باید در پاسخ استعلام اصالت قانونی ذکر شود و در مقابل فروشنده با کد فعال سازی روی کارت گارانتی فرایند فعال سازی را انجام دهید ضمنا فرایند فعال سازی هزینه ای به دنبال ندارد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علیرضا صادقی · 1 ماه پیش
    اگر موبایلی که خریده ایم از طریق محدوده آزاد وارد شده باید چکار کنیم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام دستگاهی که خریداری میکنید باید در پاسخ استعلام اصالت قانونی ذکر شود می توانید جهت بررسی دقیق با شماره096366(مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس حاصل فرمایید.