آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی

  • آموزش ها

ثبت دستگاه، صرفا در گمرک

مسافران خارجی گرامی در صورتی که دستگاهی را از خارج کشور تهیه نموده اند و تمایل دارند بیشتر از 30 روز از خدمات اپراتورهای داخل کشور، روی دستگاه خود استفاده نمایند باید نسبت به ثبت دستگاه خود اقدام نمایند. برای ثبت دستگاه، باید عوارض دستگاه در گمرک پرداخت شود.

چقدر طول می کشد تا کد فعالسازی برایم ارسال شود؟

پس از ثبت اطلاعات در گمرک و پرداخت عوارض، صفحه‌ی ارسال اطلاعات به همتا نمایان میشود که با انتخاب گزینه ی "ارسال اطلاعات به همتا" اطلاعات برای سامانه همتا ارسال میشود و در صورت تایید اطلاعات توسط سامانه همتا، بلافاصله کد فعالسازی به شماره ی تلفن ثبت شده در گمرک پیامک میشود.

لازم به ذکر است که فقط دستگاه‌هایی که اطلاعات انها صحیح و کامل باشد ثبت می‌شوند.

دستگاه را ثبت کرده و پیام قانونی بودن دریافت کرده‌ام اما کد فعالسازی برایم ارسال نشده است

در صورتی که دستگاه را به صورت مسافری ثبت کرده‌اید و دستگاه‌تان قانونی شده است ولی کد فعال‌سازی برای شما ارسال نشده است، با شماره همراهی که در گمرک ثبت کرده‌اید به سایت همتا به ادرس https://hamta.ntsw.ir مراجعه کنید. در بخش "ثبت اطلاعات مسافری" کد فعال‌سازی دستگاه مربوطه را مشاهده نمائید.

سپس فرایند فعال‌سازی را طبق آموزش فعال‌سازی دستگاه انجام دهید.

 پرداخت عوارض دستگاه در گمرک، صرفاً برای مسافران سفرهای خارجی، به دو روش اینترنتی و حضوری انجام می‌گیرد. توصیه اکید می‌شود، جهت راحتی و تسریع در انجام فرآیند ثبت، از روش اینترنتی استفاده شود.

دقت داشته باشید مسافران سفرهای داخلی، امکان ثبت دستگاه به صورت مسافری را ندارند.

 

روش اول: پرداخت عوارض در گمرک به‌صورت اینترنتی

مسافران خارجی می‌توانند با مراجعه به سایت اینترنتی گمرک به نشانیhttps://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister ، نسبت به پرداخت عوارض دستگاه خود اقدام نماید. لازم به ذکر است بنا اطلاع‌رسانی گمرک در سایت پرداخت مسافری، مسافران فقط تا ۳۰ روز پس از ورود به کشور مهلت دارند تا از طریق این سایت گمرک، دستگاه خود را ثبت نمایند و در صورت اتمام این مهلت، گمرک وظیفه‌ای در قبال ثبت شناسه (IMEI) دستگاه مسافر نخواهد داشت.

نحوه ثبت شناسه (IMEI) دستگاه در سایت اینترنتی گمرک، به‌صورت تصویری در زیر آورده شده است.

 

مرحله یک:

در اولین مرحله به سایت اینترنتی گمرک به نشانیhttps://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister ، مراجعه کنید.

پس از ورود به سایت اینترنتی گمرک، در صفحه اول شناسه (IMEI) دستگاه خود را وارد نمایید.

شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل‌رؤیت است. برای انجام کلیه فرآیندها، باید 15 رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و ...) استفاده شود.

در دستگاه‌های معتبر و استاندارد، هر 3 شناسه (IMEI) درج شده در هر 3 محل، با یکدیگر یکسان است. بنابراین دقت داشته باشید که عوارض را برای شناسه (IMEI) واقعی دستگاه‌تان پرداخت کنید، چون در صورت رخ دادن اشتباه در وارد کردن شناسه (IMEI)، امکان تغییر آن وجود نخواهد داشت.

ثبت تمام شناسه (IMEI) های دستگاه در گمرک

دقت داشته باشید چنانچه دستگاه شما دوسیمکارته (دارای دو شکاف برای قرار دادن سیم کارت) است، با استفاده از علامت مثبت (+) سبز رنگ در پایین کادر سفید، حتما سایر شناسه‌ (IMEI)ها را نیز وارد نمایید. پس از تکمیل اطلاعات، گزینه دریافت اطلاعات از سامانه همتا را انتخاب کنید.

خطای استعلام IMEI از سامانه همتا

برای آشنایی با خطاهای سامانه و راه حل‌ها، می‌توانید صفحه خطاهای "استعلام شناسه از سامانه همتا" را ملاحظه نمائید.

 

مرحله دو:

در مرحله بعدی پاسخ استعلام از سامانه همتا نمایش داده می‌شود، اگر برند و مدل نمایش داده شده با برند و مدل دستگاه شما مطابقت دارد، کد امنیتی نمایش داده شده را وارد نمایید و گزینه ادامه را انتخاب کنید، در غیراین صورت با پشتیبانی سامانه همتا 096366 تماس حاصل فرمایید.

 

مرحله سوم:

در مرحله بعدی، مدل و مشخصات فنی گوشی و نوع دستگاه را از لیست انتخاب می‌کنیم.

یکسان بودن برند و مدل انتخاب شده با دستگاه

دقت داشته باشید چنانچه اطلاعات انتخاب شده در این مرحله با دستگاه انطباق نداشته باشد با وجود پرداخت عوارض، امکان دارد دستگاه شما ثبت نگردد.

بنابراین حتما در ورود اطلاعات و انتخاب برند و مدل، نهایت دقت مبذول گردد.

 

مرحله چهارم:

پس از انتخاب برند، مدل و مشخصات فنی، باید اطلاعات هویتی مسافر وارد شود. ابتدا باید تابعیت مسافر انتخاب شود. اگر تابعیت مسافر، ایرانی است دقت داشته باشید حتماً باید شماره سیم‌کارت، کد ملی و شماره گذرنامه وارد شده، متعلق به شخص مسافر باشد. در غیر این صورت سایت گمرک، به مرحله بعد نخواهد رفت. درصورتی‌که مسافر، از اتباع غیرایرانی است، بایستی گزینه مربوطه را انتخاب نماید.

 

مرحله پنجم:

در ادامه یک کد امنیتی به شماره سیم‌کارتی که در مرحله قبل وارد شد، ارسال می‌گردد. این کد باید در قسمت مربوطه وارد شده و گزینه ادامه انتخاب شود.

 

مرحله ششم:

در این مرحله سایت گمرک، شناسه پرداخت و مبلغ تعیین‌شده حقوق و عوارض گمرکی و اطلاعات هویتی را نمایش می‌دهد. در صورت تایید اطلاعات گزینه پرداخت را انتخاب کنید در غیراین صورت بنا به تغییرات مورد نیاز گزینه ی حذف یا برگشت به مرحله اول را انتخاب نمایید.

 

مرحله هفتم:

با انتخاب گزینه پرداخت، صفحه پرداخت اینترنتی نمایش داده می‌شود. در این مرحله لازم است تا درگاه پرداخت اینترنتی انتخاب شود.

 

مرحله هشتم:

در نهایت با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی، حقوق و عوارض گمرکی تعیین‌شده پرداخت می‌شود.

 

مرحله نهم:

پس از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، پیغامی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن این فرآیند نمایش داده می‌شود.

دقت داشته باشید حتماً کد پیگیری داخلی، کد پیگیری بانکی و شناسه پرداخت را تا حصول اطمینان از ثبت دستگاه خود در سامانه همتا نزد خود نگه دارید.

 

مرحله دهم:

پس از تکمیل فرآیند خرید به سایت گمرک برمی‌گردید و پیغام موفقیت آمیز بودن ثبت شناسه دستگاه نمایش داده می‌شود. پس از نمایش این پیغام گزینه ارسال اطلاعات به همتا را انتخاب کنید. توجه داشته باشید اگر در این مرحله گزینه ارسال اطلاعات به همتا را انتخاب نکنید اطلاعات شما برای سامانه همتا ارسال نخواهد شد و لذا کد فعالسازی دستگاه به صورت آنی برای شما پیامک نخواهد شد.

 

مرحله یازدهم:

پس از انتخاب گزینه ی ارسال اطلاعات به همتا پیغام زیر نمایش داده می‌شود و کد فعالسازی دستگاه برای شماره تلفن ثبت شده در گمرک پیامک می‌شود.

 

روش دوم: پرداخت حقوق گمرکی در هنگام ورود به کشور در دفاتر گمرک

مسافر می‌تواند در حین ورود به کشور با مراجعه به دفاتر گمرک مستقر در فرودگاه (یا پایانه‌های مرزی)، دستگاه خود را اظهار و تعرفه و عوارض گمرکی آن را پرداخت نماید. لازم به ذکر است تعیین میزان تعرفه و عوارض واردات، بر اساس آکبند یا کارکرده (دست‌دوم) بودن دستگاه، به عهده گمرک جمهوری اسلامی ایران است که بر اساس ارزش دستگاه مسافر، توسط گمرک تعیین می‌شود. پس از اظهار دستگاه و پرداخت حقوق گمرکی آن، برای مسافر پته (مجوز) گمرکی صادر می‌گردد که معمولاً در قسمت توضیحات آن، نام شخص مسافر، شماره پاسپورت، مدل، برند و شناسه (IMEI) دستگاه ذکر گردیده است. لازم است تا مرحله نهایی ثبت و فعال‌سازی موفق دستگاه در همتا، این اسناد نزد مسافر باقی بماند تا در صورت مشکلات احتمالی، قابل پیگیری باشد.

تصویر نمونه پته (مجوز) گمرکی در زیر آورده شده است.

اقدامات لازم در صورت عدم دریافت کد فعال سازی از همتا با وجود ثبت دستگاه در گمرک

این امکان وجود دارد که شخص متقاضی نسبت به پرداخت عوارض گمرکی اقدام نماید، اما گمرک ج.ا.ا با توجه به قوانین و مقررات مربوطه، دستگاه را فاقد شرایط ثبت مسافری تشخیص داده و اطلاعات آن را به سامانه همتا ارسال نکند. بنابراین پرداخت موفق در سامانه گمرک لزوماً موجب ارسال اطلاعات توسط گمرک برای سامانه همتا نمی‌گردد.

سامانه همتا پس از دریافت اطلاعات ارسالی گمرک، ابتدا صحت ظاهری و کامل بودن اطلاعات دریافتی (از جمله صحیح بودن فرمت شناسه IMEI، موجود بودن هر دو شناسه گوشی‌های دوسیمکارته، موجود بودن شماره سیمکارت جهت ارسال کد فعالسازی و . . .) را بررسی و پس از اطمینان از صحت اطلاعات، نسبت به رجیسترکردن دستگاه و ارسال کد فعالسازی برای فرد متقاضی اقدام می‌نماید.

بنابراین، اگر عوارض دستگاه خود را پرداخت نموده اید اما دستگاه شما هنوز در سامانه همتا ثبت نشده است، باید موضوع را از گمرک پیگیری نمایید تا در صورت نیاز به تکمیل یا ویرایش اطلاعات، اقدامات لازم انجام گرفته و اطلاعات اصلاح شده از طرف گمرک برای همتا ارسال گردد.

خاطر نشان می شود، در زمینه ثبت دستگاه مسافری و اصلاح و ویرایش اطلاعات هویتی مسافر و دستکاه ایشان، نیاز به هیچ گونه ارتباطی با همتا نبوده و به محض اینکه اطلاعات اصلاح شده از طرف گمرک برای همتا ارسال شود، مشکل حل خواهد شد.

 

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
کاراکتر مانده.
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    شهریار قهرمانی · 5 ماه پیش
    سلام من بابام خارج میرفته ولی الان یک 10ماه هست اومده و یه گوشی دسته دوم برا من آورده و از اوردنش 10 ماه میگذره ولی آنتن نمیده من اگه عوارض پرداخت کنم گوشیم درست میشه
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    میلاد · 5 ماه پیش
    سلام خسته نباشید
    یک گوشی که ریجستر نشده میخواستیم تهیه کنیم ... میخواستم بدونم هزینه ریجستری چقدره در سایت همتا که پرداخت بشه بعد از تهیه گوشی؟!
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 ماه پیش
      امکانش نیست. گوشی قانونی دارای کد فعالسازی دریافت کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    وهاب احمدوند · 5 ماه پیش
    سلام، بنده در روز ۷ اسفند گوشی مسافری در سایت گمرک ثبت کردم و پرداخت هم انجام شد، اما تا کنون هیچ کد فعال سازی ارسال نشده،
    مگه هر سه روز یه بار ارسال نمیشه کدها؟
    لطفاً جواب بدین
    ممنون
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیر · 5 ماه پیش
    با عرض سلام و خسته نباشید.
    سوالی که دارم این هستش که می شه این مراحل رو قبل از ورود به ایران انجام داد؟ چون با توجه به مطالب درون آموزش امکان پرداخت اینترنتی مقدور هست.
    با سپاس
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیر منفرد · 5 ماه پیش
    سلام خدمت شما.
    من گوشی سامسونگ گلکسی s10 دارم و می خواهم عوارض آن را پرداخت نمایم اما متاسفانه در لیست همچین مدلی ثبت نشده است باید چه کاری انجام دهم؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سعید کریمی · 5 ماه پیش
    سلام ، من نزدیک به یک ماه پیش دو دستگاه گوشی سامسونگ ثبت کردم و گمرکی هم پرداخت کردم هنوز خبری نیست و گوشیم داره قطع می شه **, **سامسونگ a750 و **, **سامسونگ j8 لطفا پیگیری کنید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    ولی · 5 ماه پیش
    با سلام

    یکی از فامیلها یک گوشی برایم آورده

    ثبت در سامانه گمرک با شماره پاسپورت ایشون ولی کد ملی و شماره همراه خودم صورت گرفته و عوارض را هم پرداخت کردم آیا در روند ثبت همتا مشکلی بوجود خواهد آمد
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 ماه پیش
      این مورد را از گمرک پیگیری کنید. در صورتی که اطلاعات در گمرک تایید و به همتا ارسال شود، توسط همتا ثبت و فعال می شود.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    دریا · 5 ماه پیش
    سلام با اینکه در سسیستم همتا ثبت نام کردم و عوارض گوشی پرداخت کردم اما در مرحله ثبت گوشی این پیغام میده (ثبت تلفن همراه مسافری و پستی تا اطلاع ثانوی صرفا بر اساس فایل ارسالی از گمرک انجام خواهد شد) چکار کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 ماه پیش
      کادر آبی رنگ "چقدر طول می کشد تا کد فعالسازی برایم ارسال شود؟" در ابتدای آموزش همین صفحه را ملاحظه نمائید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مجتبی طاهری · 5 ماه پیش
    با سلام و خسته نباشید.گوشی گلکسی A6در مورخه ۲ اسفند عوارض گمرکی پرداخت شده و به گفته ی گمرک در مورخه ۷ اسفند با شماره ردیف ۶۰۹۰۷ فایل آن به همتا ارسال شده ولی تا کنون کد فعالسازی نیامده.عاجزانه از شما مسئول محترم تقاضای پیگیری دارم.با تشکر
    Imei1: **
    Imei2:**
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 ماه پیش
      در ثبت دستگاه شما خطایی رخ داده است. در حال بررسی و رفع هستیم و به شما اطلاع می دهیم.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    وحید · 5 ماه پیش
    مشکل ارتباط با اکانتر را چگونه حل کنیم
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    هیرش رضایی · 5 ماه پیش
    سلام خسته نباشید. من گوشی خودم رو در تاریخ۶در سامانه گمرک ثبت و عوارضَش رو پرداخت کردم و سایت گمرک اون رو ثبت کرد ولی هنوز برای من کدفعال سازی نیومده و در داخل سایت همتا هم وجود نداره..من الان باید چیکار کنم؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد · 5 ماه پیش
    سلام با پشتیبانی گمرک تماس گرفتم که تا چه تاریخی فایل برای همتا فرستاده شده هنوز کد برای گوشی خودم نیومده.. پاسخ داده شده تا آخر روز 6 اسفند ... آیا این داستان درسته؟؟؟؟؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    فرشاد علیزاده · 5 ماه پیش
    سلام وقتتون بخیر‌. بنده در تاریخ ۷ اسفند اطلاعات گوشیم رو که برند شیائومی هستش در سایت گمرک به ثبت رسوندم و هزینشو پرداخت کردم و تو خود ثابت گمرک شماره imei گوشیمو میزنم می‌نویسه که ثبت شده ازونجایی که شنیدم سه روزه کد رجیستری میاد ولی واسه من هنوز نیومده میخواستم بدونم مشکل از کجاست ؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    عادل ناظری · 5 ماه پیش
    سلام من گوشی شیائومی mi 8 lite رو ثبت کردم و الان بیشتر از ۱۱ ۱۲ روز ازش میگذره ولی هنوز هیچ کد فعال سازی واسم ارسال نشده احتمالا یه هفته دیگه گوشیم قطع میشه لطفا راهنمایی پیگیری کنید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    کاظمی · 5 ماه پیش
    سلام
    اگه شماره بنام شخص نباشه گوشی ثبت نمیشه؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علیرضا · 5 ماه پیش
    سلام من یه گوشی Redmi 6A آوردم و تاریخ ۱۳ بهمن اون رو ثبت و هزینه رو پرداخت کردم
    گمرگ گفت که ۱۴ هم اطلاعات ارسال شده به همتا از اونجا پیگیری کنید
    پشتیبان همتا یک گزارش با کد پیگیری ۱۰۹۹۲۹۰ برای من زد و گفت باهام تماس میگیرن
    تقریبا یک هفته گذشته و با من تماس نگرفتن و گوشی قطع شده هر روز هم زنگ میزنم و بهم میگن که پروندتون در حال پیگیریه
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 ماه پیش
      این مورد بررسی شد و حداکثر تا دو روز آینده مشکل مرتفع و دستگاه شما ثبت می شود.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امير مهدوي · 5 ماه پیش
    سلام خسته نباشيد ميگم چرا نميشه داخل سايت گمرك گوشي ثبت كرد يه گوشي اورديم ولي نميشه هر كاري ميكنيم ارور ميده بايد چيكار كرد
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مجتبی طاهری · 5 ماه پیش
    با سلام.گوشی A6سامسونگ در مورخه دوم اسفند ماه عوارض پرداخت شده و گمرک گفته در مورخ ۷ اسفند با شماره ردیف ۶۰۹۰۷ فایل رو به همتا فرستاده ولی تا کنون کد کد فعالسازی نیومده.لطفا پیگیری کنید.ممنونم
    Imei1:***
    Imei2:***
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 ماه پیش
      گوشی شما به دلیل یکسان نبودن مدل ذکر شده در گمرک و مدل موجود در همتا ثبت نشده است. لطفا برای اصلاح اطلاعات خود با گمرک در ارتباط باشید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    موسوی · 5 ماه پیش
    سلام من اطلاعاتی که خواسته بودین ارسال کردم ولی جواب نگرفتم: من ۲۴ بهمن ۹۷ کارای کمرکش انجام دادم ولی هنوز خبری از کد نشده:

    IMEI: **

    IMEI2: **
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 ماه پیش
      اطلاعات پرداخت شما ثبت نشده است. از گمرک پیگیری های لازم را انجام دهید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    پرویز یاری · 5 ماه پیش
    سلام من یه گوشی سلمسونگ j2prime به صورت مسافری تو سایت گمرک ثبت کردم الان 9 روزه کد فعال سازی ارسال نشده تو سایت همتاهم موجود نیست
    میخاستمببینم امکان پیگیری هست
    ***
    ime. **