آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی

  • آموزش ها

ثبت دستگاه، صرفا در گمرک

مسافران خارجی گرامی در صورتی که دستگاهی را از خارج کشور تهیه نموده اند و تمایل دارند بیشتر از 30 روز از خدمات اپراتورهای داخل کشور، روی دستگاه خود استفاده نمایند باید نسبت به ثبت دستگاه خود اقدام نمایند. برای ثبت دستگاه، باید عوارض دستگاه در گمرک پرداخت شود.

چقدر طول می کشد تا کد فعالسازی برایم ارسال شود؟

پس از ثبت اطلاعات در گمرک و پرداخت عوارض، صفحه‌ی ارسال اطلاعات به همتا نمایان میشود که با انتخاب گزینه ی "ارسال اطلاعات به همتا" اطلاعات برای سامانه همتا ارسال میشود و در صورت تایید اطلاعات توسط سامانه همتا، بلافاصله کد فعالسازی به شماره ی تلفن ثبت شده در گمرک پیامک میشود.

لازم به ذکر است که فقط دستگاه‌هایی که اطلاعات انها صحیح و کامل باشد ثبت می‌شوند.

دستگاه را ثبت کرده و پیام قانونی بودن دریافت کرده‌ام اما کد فعالسازی برایم ارسال نشده است

در صورتی که دستگاه را به صورت مسافری ثبت کرده‌اید و دستگاه‌تان قانونی شده است ولی کد فعال‌سازی برای شما ارسال نشده است، با شماره همراهی که در گمرک ثبت کرده‌اید به سایت همتا به ادرس https://hamta.ntsw.ir مراجعه کنید. در بخش "ثبت اطلاعات مسافری" کد فعال‌سازی دستگاه مربوطه را مشاهده نمائید.

سپس فرایند فعال‌سازی را طبق آموزش فعال‌سازی دستگاه انجام دهید.

 پرداخت عوارض دستگاه در گمرک، صرفاً برای مسافران سفرهای خارجی، به دو روش اینترنتی و حضوری انجام می‌گیرد. توصیه اکید می‌شود، جهت راحتی و تسریع در انجام فرآیند ثبت، از روش اینترنتی استفاده شود.

دقت داشته باشید مسافران سفرهای داخلی، امکان ثبت دستگاه به صورت مسافری را ندارند.

 

روش اول: پرداخت عوارض در گمرک به‌صورت اینترنتی

مسافران خارجی می‌توانند با مراجعه به سایت اینترنتی گمرک به نشانیhttps://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister ، نسبت به پرداخت عوارض دستگاه خود اقدام نماید. لازم به ذکر است بنا اطلاع‌رسانی گمرک در سایت پرداخت مسافری، مسافران فقط تا ۳۰ روز پس از ورود به کشور مهلت دارند تا از طریق این سایت گمرک، دستگاه خود را ثبت نمایند و در صورت اتمام این مهلت، گمرک وظیفه‌ای در قبال ثبت شناسه (IMEI) دستگاه مسافر نخواهد داشت.

نحوه ثبت شناسه (IMEI) دستگاه در سایت اینترنتی گمرک، به‌صورت تصویری در زیر آورده شده است.

 

مرحله یک:

در اولین مرحله به سایت اینترنتی گمرک به نشانیhttps://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister ، مراجعه کنید.

پس از ورود به سایت اینترنتی گمرک، در صفحه اول شناسه (IMEI) دستگاه خود را وارد نمایید.

شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل‌رؤیت است. برای انجام کلیه فرآیندها، باید 15 رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و ...) استفاده شود.

در دستگاه‌های معتبر و استاندارد، هر 3 شناسه (IMEI) درج شده در هر 3 محل، با یکدیگر یکسان است. بنابراین دقت داشته باشید که عوارض را برای شناسه (IMEI) واقعی دستگاه‌تان پرداخت کنید، چون در صورت رخ دادن اشتباه در وارد کردن شناسه (IMEI)، امکان تغییر آن وجود نخواهد داشت.

ثبت تمام شناسه (IMEI) های دستگاه در گمرک

دقت داشته باشید چنانچه دستگاه شما دوسیمکارته (دارای دو شکاف برای قرار دادن سیم کارت) است، با استفاده از علامت مثبت (+) سبز رنگ در پایین کادر سفید، حتما سایر شناسه‌ (IMEI)ها را نیز وارد نمایید. پس از تکمیل اطلاعات، گزینه دریافت اطلاعات از سامانه همتا را انتخاب کنید.

خطای استعلام IMEI از سامانه همتا

برای آشنایی با خطاهای سامانه و راه حل‌ها، می‌توانید صفحه خطاهای "استعلام شناسه از سامانه همتا" را ملاحظه نمائید.

 

مرحله دو:

در مرحله بعدی پاسخ استعلام از سامانه همتا نمایش داده می‌شود، اگر برند و مدل نمایش داده شده با برند و مدل دستگاه شما مطابقت دارد، کد امنیتی نمایش داده شده را وارد نمایید و گزینه ادامه را انتخاب کنید، در غیراین صورت با پشتیبانی سامانه همتا 096366 تماس حاصل فرمایید.

 

مرحله سوم:

در مرحله بعدی، مدل و مشخصات فنی گوشی و نوع دستگاه را از لیست انتخاب می‌کنیم.

یکسان بودن برند و مدل انتخاب شده با دستگاه

دقت داشته باشید چنانچه اطلاعات انتخاب شده در این مرحله با دستگاه انطباق نداشته باشد با وجود پرداخت عوارض، امکان دارد دستگاه شما ثبت نگردد.

بنابراین حتما در ورود اطلاعات و انتخاب برند و مدل، نهایت دقت مبذول گردد.

 

مرحله چهارم:

پس از انتخاب برند، مدل و مشخصات فنی، باید اطلاعات هویتی مسافر وارد شود. ابتدا باید تابعیت مسافر انتخاب شود. اگر تابعیت مسافر، ایرانی است دقت داشته باشید حتماً باید شماره سیم‌کارت، کد ملی و شماره گذرنامه وارد شده، متعلق به شخص مسافر باشد. در غیر این صورت سایت گمرک، به مرحله بعد نخواهد رفت. درصورتی‌که مسافر، از اتباع غیرایرانی است، بایستی گزینه مربوطه را انتخاب نماید.

 

مرحله پنجم:

در ادامه یک کد امنیتی به شماره سیم‌کارتی که در مرحله قبل وارد شد، ارسال می‌گردد. این کد باید در قسمت مربوطه وارد شده و گزینه ادامه انتخاب شود.

 

مرحله ششم:

در این مرحله سایت گمرک، شناسه پرداخت و مبلغ تعیین‌شده حقوق و عوارض گمرکی و اطلاعات هویتی را نمایش می‌دهد. در صورت تایید اطلاعات گزینه پرداخت را انتخاب کنید در غیراین صورت بنا به تغییرات مورد نیاز گزینه ی حذف یا برگشت به مرحله اول را انتخاب نمایید.

 

مرحله هفتم:

با انتخاب گزینه پرداخت، صفحه پرداخت اینترنتی نمایش داده می‌شود. در این مرحله لازم است تا درگاه پرداخت اینترنتی انتخاب شود.

 

مرحله هشتم:

در نهایت با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی، حقوق و عوارض گمرکی تعیین‌شده پرداخت می‌شود.

 

مرحله نهم:

پس از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، پیغامی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن این فرآیند نمایش داده می‌شود.

دقت داشته باشید حتماً کد پیگیری داخلی، کد پیگیری بانکی و شناسه پرداخت را تا حصول اطمینان از ثبت دستگاه خود در سامانه همتا نزد خود نگه دارید.

 

مرحله دهم:

پس از تکمیل فرآیند خرید به سایت گمرک برمی‌گردید و پیغام موفقیت آمیز بودن ثبت شناسه دستگاه نمایش داده می‌شود. پس از نمایش این پیغام گزینه ارسال اطلاعات به همتا را انتخاب کنید. توجه داشته باشید اگر در این مرحله گزینه ارسال اطلاعات به همتا را انتخاب نکنید اطلاعات شما برای سامانه همتا ارسال نخواهد شد و لذا کد فعالسازی دستگاه به صورت آنی برای شما پیامک نخواهد شد.

 

مرحله یازدهم:

پس از انتخاب گزینه ی ارسال اطلاعات به همتا پیغام زیر نمایش داده می‌شود و کد فعالسازی دستگاه برای شماره تلفن ثبت شده در گمرک پیامک می‌شود.

 

روش دوم: پرداخت حقوق گمرکی در هنگام ورود به کشور در دفاتر گمرک

مسافر می‌تواند در حین ورود به کشور با مراجعه به دفاتر گمرک مستقر در فرودگاه (یا پایانه‌های مرزی)، دستگاه خود را اظهار و تعرفه و عوارض گمرکی آن را پرداخت نماید. لازم به ذکر است تعیین میزان تعرفه و عوارض واردات، بر اساس آکبند یا کارکرده (دست‌دوم) بودن دستگاه، به عهده گمرک جمهوری اسلامی ایران است که بر اساس ارزش دستگاه مسافر، توسط گمرک تعیین می‌شود. پس از اظهار دستگاه و پرداخت حقوق گمرکی آن، برای مسافر پته (مجوز) گمرکی صادر می‌گردد که معمولاً در قسمت توضیحات آن، نام شخص مسافر، شماره پاسپورت، مدل، برند و شناسه (IMEI) دستگاه ذکر گردیده است. لازم است تا مرحله نهایی ثبت و فعال‌سازی موفق دستگاه در همتا، این اسناد نزد مسافر باقی بماند تا در صورت مشکلات احتمالی، قابل پیگیری باشد.

تصویر نمونه پته (مجوز) گمرکی در زیر آورده شده است.

اقدامات لازم در صورت عدم دریافت کد فعال سازی از همتا با وجود ثبت دستگاه در گمرک

این امکان وجود دارد که شخص متقاضی نسبت به پرداخت عوارض گمرکی اقدام نماید، اما گمرک ج.ا.ا با توجه به قوانین و مقررات مربوطه، دستگاه را فاقد شرایط ثبت مسافری تشخیص داده و اطلاعات آن را به سامانه همتا ارسال نکند. بنابراین پرداخت موفق در سامانه گمرک لزوماً موجب ارسال اطلاعات توسط گمرک برای سامانه همتا نمی‌گردد.

سامانه همتا پس از دریافت اطلاعات ارسالی گمرک، ابتدا صحت ظاهری و کامل بودن اطلاعات دریافتی (از جمله صحیح بودن فرمت شناسه IMEI، موجود بودن هر دو شناسه گوشی‌های دوسیمکارته، موجود بودن شماره سیمکارت جهت ارسال کد فعالسازی و . . .) را بررسی و پس از اطمینان از صحت اطلاعات، نسبت به رجیسترکردن دستگاه و ارسال کد فعالسازی برای فرد متقاضی اقدام می‌نماید.

بنابراین، اگر عوارض دستگاه خود را پرداخت نموده اید اما دستگاه شما هنوز در سامانه همتا ثبت نشده است، باید موضوع را از گمرک پیگیری نمایید تا در صورت نیاز به تکمیل یا ویرایش اطلاعات، اقدامات لازم انجام گرفته و اطلاعات اصلاح شده از طرف گمرک برای همتا ارسال گردد.

خاطر نشان می شود، در زمینه ثبت دستگاه مسافری و اصلاح و ویرایش اطلاعات هویتی مسافر و دستکاه ایشان، نیاز به هیچ گونه ارتباطی با همتا نبوده و به محض اینکه اطلاعات اصلاح شده از طرف گمرک برای همتا ارسال شود، مشکل حل خواهد شد.

 

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
کاراکتر مانده.
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی سلاطی · 6 ماه پیش
    سلامن من همه مراحل رو انجام دادم بعد از واریز روی تکمیل کلیک کردم ولی بجای اون صفحه پیغام مشکل لود شدن صفحه رو داد و پول هم از حسابم کم شده و برنگشته ایا گوشی ثبت شده ؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    یونس · 6 ماه پیش
    با سلام
    بنده مراحل پرداخت عوارض را انجام دادم. با توجه به اینکه فردا مهلت 30 روزه ثبت گوشی به اتمام می رسد آیا قبل از خاموش شدن دستگاه فعال سازی انجام می شود ؟؟؟؟؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    عادل ناظری · 6 ماه پیش
    سلام یه گوشی ثبت کردم سایت گمرک هم استعلام زدم نوشته ششم اسفند اطلاعات گوشی ثبت شده ۱۰ روز گذشته ولی هنوز هیچ کد فعال سازی برام از سامانه همتا ارسال نشده احتمالا یه هفته دیگه گوشیم قطع میشه لطفا پیگیری کنید
    *** کد imei گوشیم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      سوال 6-11 بخش سوالات متداول را ملاحظه کنید و منتظر ارسال اطلاعات توسط گمرک و ثبت در همتا باشید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیرعلی · 6 ماه پیش
    سلام خسته نباشید من الان تقریبا دو هفته ست ک کد فعال سازی برام نیومده زنگ زدم گمرک میگه ما ارسال کردیم ب همتا خواهش میکنم پیگیری کنید...

    Imel ****
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      منتظر ثبت اطلاعات باشید.
      سوال 6-11 بخش سوالات متداول را ملاحظه نمائید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حسین · 6 ماه پیش
    یا عرض سلام و خسته نباشید
    من دو بار در ایمیل شناسه گوشی رو خدممت،ن ارسال کردم هنوز پاسخ ندادید، ممنون میشم من رو از نگرانی در بیارید.من در تاریخ ۱ اسفند عوارض رو پرداخت کردم.
    imei1:***
    imei2:***
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      ایمیلی از طرف شما ارسال نشده است. در ثبت اطلاعات دستگاه شما خطایی رخ داده است. درحال بررسی و پیگیری هستیم و نتیجه را به شما اطلاع می دهیم.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیر · 6 ماه پیش
    از اول هفته تا به الان برای پرداخت عوارض گوشی به سایت گمرک مراجعه کردم تا دیروز ارور استعلام از پلیس میداد .از دیروز ارور عدم تایید شماره تلفن و از امروز به شدت سرعت پایینه و به ندرت به صفحه پرداخت میره و اگر هم بره با ارور عدم دریافت اطلاعات روبرو میشه .
    ایا این زمان تمدید میشه یا گوشی من از کار میفته ؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مهدی · 6 ماه پیش
    سلام و تشکر بابت کلیه زحمات شما من6 اسفند اقدام به ثبت یک گوشی مسافرتی کردم و مبلغ عوارض رو پرداخت کردم و کد پیگیری هم آمد برام ولی هنوز اطلاعات به همتا ارسال نشده لطف میکنید بفرمایید چطور میتونم پیگیری کنم این موضوع را
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی · 6 ماه پیش
    سلام من ی گوشی در سایت گمرک ثبت کردم و عوارض گوشی هم پرداخت کردم و چک کردم گوشی ثبت گردیده در سایت گمرک.با شماره سیمکارت و کد ملی و شماره پاسپورت به اسم خودمه ولی سفر خارجی نرفتم خیلی وقته.امکان هست کد فعال سازی برام ارسال نشه؟چجوری باید پیگیر باشم تا مشکل رفع بشه؟ممنون از پاسختون
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سید وحید موالی · 6 ماه پیش
    سلام وقت بخیر
    من میخواستم تو سامانه ثبت نام کنم ولی خطای
    خطا در دریافت پاسخ اعتبار شماره تلفن از سازمان مربوطه...

    را نشون میده لطفا راهنمایی کنید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حامد حسامی · 6 ماه پیش
    سلام من می خواستم بپرسم وقتی تو مرحله که اطلاعات شخصی نوشته میشه و خطا در دریافت پاسخ اعتبار شماره تلفن از سازمان مربوطه جواب میاد یعنی چی ؟‌ ممنون از شما
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیر ملاحی · 6 ماه پیش
    سلام من دیروز گوشی مسافری تو سایت گمرک ثبت کردم تو سایت همتا که میخوام ثبت کنم میزنه ثبت تلفن همراه مسافری و پستی تا اطلاع ثانوی صرفا بر اساس فایل ارسالی از گمرک انجام خواهد شد.
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      کادر آبی رنگ "چقدر طول می کشد تا کد فعالسازی برایم ارسال شود؟" در ابتدای آموزش را ملاحظه نمائید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حسن علی نسب · 6 ماه پیش
    سلام من یک گوشی گلکسی a6+ خریداری کردم و هزینه عوارض گوشی رو هم پرداخت کردم و با تماس با گمرک به من گفتند که در تاریخ 7 اسفند و ردیف 54638 اطلاعات گوشی رو به همتا ارسال کردند و گفتند با همتا تماس بگیر و من با همتا تماس گرفتم که گفتند ارسال شده ولی به دست ما نرسیده.خواهش میکنم پیگیری کنید.شماره IMEI-***-***
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      به علت "عدم تطابق مدل همتا و گمرک" دستگاه شما ثبت نشده است. برای اصلاح اطلاعات خود با گمرک در ارتباط باشید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    روزبه · 6 ماه پیش
    سلام خسته نباشید ، من دو عدد تلفن همراه دارم الانم قطر هستم خواستم ببینم وقتی اومدم ایران میشه هر دو رو با پاسپورت خودم باز کنم یا هر نفر یک عدد گوشی میتونه ثبت کنه؟؟؟؟؟؟؟؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محسن رحیمی · 6 ماه پیش
    سلام و تشکر بابت کلیه زحمات شما من ششم اسفند اقدام به ثبت یک گوشی مسافرتی کردم و مبلغ عوارض رو پرداخت کردم و کد پیگیری هم آمد برام ولی هنوز اطلاعات به همتا ارسال نشده در صورتی که همکارم چهار روزه کد برای گوشیش اومد وطبق گفته گمرک اطلاعات در سیکل‌های سه روزه ارسال میشه لطف میکنید بفرمایید چطور میتونم پیگیری کنم این موضوع را
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیر · 6 ماه پیش
    با سلام و عرض خسته نباشید
    چند روز پیش یک گوشی از مغازه خریدم،

    بنده هیچ اطلاعی از طرح رجیستری نداشتم
    و فروشنده در فاکتور قید کرد که رجیستری بر عهده ی فروشنده است اما شماره ملی و شماره موبایل بنده را خواست که ثبتش کنه

    حالا اگر با مشخصات بنده،گوشی را با عنوان گوشی مسافری ثبت کنند مشکل قانونی داره؟

    راهنمایی کنید چه کار کنم، ممنونم
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    جابرترابی · 6 ماه پیش
    سلام از خارج واسه من گوشی فرستاده شده ولی من هنوز سیمکارت داخلش ننداختم میخواستم بدونم چقدر زمان دارم تا ثبتش کنم
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی اصغر اندیشه · 6 ماه پیش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    من کار ثبت نام رو انجام دادم و پرداخت اینترنتی رو انجام دادم و پول هم کسر شد ولی در مرحله 8 خطا داد و کد پیگیری داخلی رو نداد. چیکار کنم که کد رو بدست بیارم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    فرزین زرین · 6 ماه پیش
    با سلام من خواهرم قراره در ایام عید از خارج از کشور به ایران بیاید و گوشی برایم بیاورد اگر قبل از ورودشان من به نام ایشان سیم کارتی بگیرم که موقع ثبت گوشی در سایت گمرک شماره به نام ایشان باشد مشکلی ندارد با تشکر
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    آراد · 6 ماه پیش
    سلام گوشی هایی که قبل 7 اسفند در سامانه همتا ثبت شده اند کی براشون کد میاد؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      منظورتان سایت گمرک می باشد؟
      سوال 6-11 بخش سوالات متداول را ملاحظه نمائید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علیرضا · 6 ماه پیش
    سلام من در سایت گمرک ی دستگاه گوشی ثبت شد و عوارض گمرکی پرداخت کردم و تراکنش موفقیت بود.ولی چون گوشی من دو سیمکارته بود فقط یک کد imeiگوشی را ثبت کردم و کد imei دومی را نزدم.مشکلی پیش خواهد امد و چگونه پیگیری نمایم؟؟ممنون
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      پس از فعالسازی موفق شناسه اول، آموزش افزودن دستگاه را ملاحظه نمائید تا شناسه دوم هم ثبت گردد.