آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی

  • آموزش ها

ثبت دستگاه، صرفا در گمرک

مسافران خارجی گرامی در صورتی که دستگاهی را از خارج کشور تهیه نموده اند و تمایل دارند بیشتر از 30 روز از خدمات اپراتورهای داخل کشور، روی دستگاه خود استفاده نمایند باید نسبت به ثبت دستگاه خود اقدام نمایند. برای ثبت دستگاه، باید عوارض دستگاه در گمرک پرداخت شود.

چقدر طول می کشد تا کد فعالسازی برایم ارسال شود؟

پس از ثبت اطلاعات در گمرک و پرداخت عوارض، صفحه‌ی ارسال اطلاعات به همتا نمایان میشود که با انتخاب گزینه ی "ارسال اطلاعات به همتا" اطلاعات برای سامانه همتا ارسال میشود و در صورت تایید اطلاعات توسط سامانه همتا، بلافاصله کد فعالسازی به شماره ی تلفن ثبت شده در گمرک پیامک میشود.

لازم به ذکر است که فقط دستگاه‌هایی که اطلاعات انها صحیح و کامل باشد ثبت می‌شوند.

دستگاه را ثبت کرده و پیام قانونی بودن دریافت کرده‌ام اما کد فعالسازی برایم ارسال نشده است

در صورتی که دستگاه را به صورت مسافری ثبت کرده‌اید و دستگاه‌تان قانونی شده است ولی کد فعال‌سازی برای شما ارسال نشده است، با شماره همراهی که در گمرک ثبت کرده‌اید به سایت همتا به ادرس https://hamta.ntsw.ir مراجعه کنید. در بخش "ثبت اطلاعات مسافری" کد فعال‌سازی دستگاه مربوطه را مشاهده نمائید.

سپس فرایند فعال‌سازی را طبق آموزش فعال‌سازی دستگاه انجام دهید.

 پرداخت عوارض دستگاه در گمرک، صرفاً برای مسافران سفرهای خارجی، به دو روش اینترنتی و حضوری انجام می‌گیرد. توصیه اکید می‌شود، جهت راحتی و تسریع در انجام فرآیند ثبت، از روش اینترنتی استفاده شود.

دقت داشته باشید مسافران سفرهای داخلی، امکان ثبت دستگاه به صورت مسافری را ندارند.

 

روش اول: پرداخت عوارض در گمرک به‌صورت اینترنتی

مسافران خارجی می‌توانند با مراجعه به سایت اینترنتی گمرک به نشانیhttps://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister ، نسبت به پرداخت عوارض دستگاه خود اقدام نماید. لازم به ذکر است بنا اطلاع‌رسانی گمرک در سایت پرداخت مسافری، مسافران فقط تا ۳۰ روز پس از ورود به کشور مهلت دارند تا از طریق این سایت گمرک، دستگاه خود را ثبت نمایند و در صورت اتمام این مهلت، گمرک وظیفه‌ای در قبال ثبت شناسه (IMEI) دستگاه مسافر نخواهد داشت.

نحوه ثبت شناسه (IMEI) دستگاه در سایت اینترنتی گمرک، به‌صورت تصویری در زیر آورده شده است.

 

مرحله یک:

در اولین مرحله به سایت اینترنتی گمرک به نشانیhttps://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister ، مراجعه کنید.

پس از ورود به سایت اینترنتی گمرک، در صفحه اول شناسه (IMEI) دستگاه خود را وارد نمایید.

شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل‌رؤیت است. برای انجام کلیه فرآیندها، باید 15 رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و ...) استفاده شود.

در دستگاه‌های معتبر و استاندارد، هر 3 شناسه (IMEI) درج شده در هر 3 محل، با یکدیگر یکسان است. بنابراین دقت داشته باشید که عوارض را برای شناسه (IMEI) واقعی دستگاه‌تان پرداخت کنید، چون در صورت رخ دادن اشتباه در وارد کردن شناسه (IMEI)، امکان تغییر آن وجود نخواهد داشت.

ثبت تمام شناسه (IMEI) های دستگاه در گمرک

دقت داشته باشید چنانچه دستگاه شما دوسیمکارته (دارای دو شکاف برای قرار دادن سیم کارت) است، با استفاده از علامت مثبت (+) سبز رنگ در پایین کادر سفید، حتما سایر شناسه‌ (IMEI)ها را نیز وارد نمایید. پس از تکمیل اطلاعات، گزینه دریافت اطلاعات از سامانه همتا را انتخاب کنید.

خطای استعلام IMEI از سامانه همتا

برای آشنایی با خطاهای سامانه و راه حل‌ها، می‌توانید صفحه خطاهای "استعلام شناسه از سامانه همتا" را ملاحظه نمائید.

 

مرحله دو:

در مرحله بعدی پاسخ استعلام از سامانه همتا نمایش داده می‌شود، اگر برند و مدل نمایش داده شده با برند و مدل دستگاه شما مطابقت دارد، کد امنیتی نمایش داده شده را وارد نمایید و گزینه ادامه را انتخاب کنید، در غیراین صورت با پشتیبانی سامانه همتا 096366 تماس حاصل فرمایید.

 

مرحله سوم:

در مرحله بعدی، مدل و مشخصات فنی گوشی و نوع دستگاه را از لیست انتخاب می‌کنیم.

یکسان بودن برند و مدل انتخاب شده با دستگاه

دقت داشته باشید چنانچه اطلاعات انتخاب شده در این مرحله با دستگاه انطباق نداشته باشد با وجود پرداخت عوارض، امکان دارد دستگاه شما ثبت نگردد.

بنابراین حتما در ورود اطلاعات و انتخاب برند و مدل، نهایت دقت مبذول گردد.

 

مرحله چهارم:

پس از انتخاب برند، مدل و مشخصات فنی، باید اطلاعات هویتی مسافر وارد شود. ابتدا باید تابعیت مسافر انتخاب شود. اگر تابعیت مسافر، ایرانی است دقت داشته باشید حتماً باید شماره سیم‌کارت، کد ملی و شماره گذرنامه وارد شده، متعلق به شخص مسافر باشد. در غیر این صورت سایت گمرک، به مرحله بعد نخواهد رفت. درصورتی‌که مسافر، از اتباع غیرایرانی است، بایستی گزینه مربوطه را انتخاب نماید.

 

مرحله پنجم:

در ادامه یک کد امنیتی به شماره سیم‌کارتی که در مرحله قبل وارد شد، ارسال می‌گردد. این کد باید در قسمت مربوطه وارد شده و گزینه ادامه انتخاب شود.

 

مرحله ششم:

در این مرحله سایت گمرک، شناسه پرداخت و مبلغ تعیین‌شده حقوق و عوارض گمرکی و اطلاعات هویتی را نمایش می‌دهد. در صورت تایید اطلاعات گزینه پرداخت را انتخاب کنید در غیراین صورت بنا به تغییرات مورد نیاز گزینه ی حذف یا برگشت به مرحله اول را انتخاب نمایید.

 

مرحله هفتم:

با انتخاب گزینه پرداخت، صفحه پرداخت اینترنتی نمایش داده می‌شود. در این مرحله لازم است تا درگاه پرداخت اینترنتی انتخاب شود.

 

مرحله هشتم:

در نهایت با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی، حقوق و عوارض گمرکی تعیین‌شده پرداخت می‌شود.

 

مرحله نهم:

پس از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، پیغامی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن این فرآیند نمایش داده می‌شود.

دقت داشته باشید حتماً کد پیگیری داخلی، کد پیگیری بانکی و شناسه پرداخت را تا حصول اطمینان از ثبت دستگاه خود در سامانه همتا نزد خود نگه دارید.

 

مرحله دهم:

پس از تکمیل فرآیند خرید به سایت گمرک برمی‌گردید و پیغام موفقیت آمیز بودن ثبت شناسه دستگاه نمایش داده می‌شود. پس از نمایش این پیغام گزینه ارسال اطلاعات به همتا را انتخاب کنید. توجه داشته باشید اگر در این مرحله گزینه ارسال اطلاعات به همتا را انتخاب نکنید اطلاعات شما برای سامانه همتا ارسال نخواهد شد و لذا کد فعالسازی دستگاه به صورت آنی برای شما پیامک نخواهد شد.

 

مرحله یازدهم:

پس از انتخاب گزینه ی ارسال اطلاعات به همتا پیغام زیر نمایش داده می‌شود و کد فعالسازی دستگاه برای شماره تلفن ثبت شده در گمرک پیامک می‌شود.

 

روش دوم: پرداخت حقوق گمرکی در هنگام ورود به کشور در دفاتر گمرک

مسافر می‌تواند در حین ورود به کشور با مراجعه به دفاتر گمرک مستقر در فرودگاه (یا پایانه‌های مرزی)، دستگاه خود را اظهار و تعرفه و عوارض گمرکی آن را پرداخت نماید. لازم به ذکر است تعیین میزان تعرفه و عوارض واردات، بر اساس آکبند یا کارکرده (دست‌دوم) بودن دستگاه، به عهده گمرک جمهوری اسلامی ایران است که بر اساس ارزش دستگاه مسافر، توسط گمرک تعیین می‌شود. پس از اظهار دستگاه و پرداخت حقوق گمرکی آن، برای مسافر پته (مجوز) گمرکی صادر می‌گردد که معمولاً در قسمت توضیحات آن، نام شخص مسافر، شماره پاسپورت، مدل، برند و شناسه (IMEI) دستگاه ذکر گردیده است. لازم است تا مرحله نهایی ثبت و فعال‌سازی موفق دستگاه در همتا، این اسناد نزد مسافر باقی بماند تا در صورت مشکلات احتمالی، قابل پیگیری باشد.

تصویر نمونه پته (مجوز) گمرکی در زیر آورده شده است.

اقدامات لازم در صورت عدم دریافت کد فعال سازی از همتا با وجود ثبت دستگاه در گمرک

این امکان وجود دارد که شخص متقاضی نسبت به پرداخت عوارض گمرکی اقدام نماید، اما گمرک ج.ا.ا با توجه به قوانین و مقررات مربوطه، دستگاه را فاقد شرایط ثبت مسافری تشخیص داده و اطلاعات آن را به سامانه همتا ارسال نکند. بنابراین پرداخت موفق در سامانه گمرک لزوماً موجب ارسال اطلاعات توسط گمرک برای سامانه همتا نمی‌گردد.

سامانه همتا پس از دریافت اطلاعات ارسالی گمرک، ابتدا صحت ظاهری و کامل بودن اطلاعات دریافتی (از جمله صحیح بودن فرمت شناسه IMEI، موجود بودن هر دو شناسه گوشی‌های دوسیمکارته، موجود بودن شماره سیمکارت جهت ارسال کد فعالسازی و . . .) را بررسی و پس از اطمینان از صحت اطلاعات، نسبت به رجیسترکردن دستگاه و ارسال کد فعالسازی برای فرد متقاضی اقدام می‌نماید.

بنابراین، اگر عوارض دستگاه خود را پرداخت نموده اید اما دستگاه شما هنوز در سامانه همتا ثبت نشده است، باید موضوع را از گمرک پیگیری نمایید تا در صورت نیاز به تکمیل یا ویرایش اطلاعات، اقدامات لازم انجام گرفته و اطلاعات اصلاح شده از طرف گمرک برای همتا ارسال گردد.

خاطر نشان می شود، در زمینه ثبت دستگاه مسافری و اصلاح و ویرایش اطلاعات هویتی مسافر و دستکاه ایشان، نیاز به هیچ گونه ارتباطی با همتا نبوده و به محض اینکه اطلاعات اصلاح شده از طرف گمرک برای همتا ارسال شود، مشکل حل خواهد شد.

 

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
کاراکتر مانده.
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حسام ابراهیمی · 6 ماه پیش
    سلام من یک عدد گوشی سامسونگ آ ۸ از ترکیه گرفتم الان از طریق سایت گمرک ثبت میکنم میگه که شما این دستگاه را قبل ثبت کرده اید!
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    یاری · 6 ماه پیش
    سلام
    ما یک گوشی مسافرتی داریم که ۳۰ روز از ورودش به ایران گذشته
    ایا میشه اون رو ریجستر کرد ؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    پیمان · 6 ماه پیش
    سلام من دو ماه قبل به ایران برگشتم و اصلا از گوشیم استفاده نکردم الان با توجه به مدت زمان بازگشتم میتونم گوشیم رو رجیستر کنم؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    ناجی درویشی · 6 ماه پیش
    سلام بنده بیشتر از 10 روزه گوشیمو تو گمرک ثبت کردم و عوارضش رو پرداخت کردم از صحت اطلاعات هم مطمئنم ولی کد فعالسازی رو برام نفرستادین چرا ؟ اگه لازمه شناسه IMEI رو واستون بفرسم تا بررسی کنید لطفا
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد امین حسینی · 6 ماه پیش
    سلام
    من عوارض رو در پست پرداخت کردم اما متاسفانه گوشی قطع سرویس شده، با سامانه همتا تماس گرفتم و موضوع رو مطرح کردم اما گفتن که اطلاعات پرداخت از طرف گمرک ارسال نشده، با گمرک صحبت کردم و گمرک هم گفت اطلاعات پرداخت از پست ارسال نشده، با پست صحبت کردم و اونا هم گفتن که اطلاعات پرداخت رو ارسال کردن، الان تکلیف من چیه؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      از پست و گمرک پیگیر باشید. اطلاعات ارسالی از گمرک توط همتا ثبت می شود.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    ایمان میرشکاری · 6 ماه پیش
    سلام پیام از همتا آمده شناسه قانونی است جهت فعالسازی کد میخواد این کد از طرف همتا میاد یا باید از فروشنده بگیرم ممنون از راهنماییتون
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      از فروشنده بگیرید.
      سوال 3-1 بخش سوالات متداول توضیح داده است.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمدرضا · 6 ماه پیش
    سلام..وقتتون بخیر
    خبر جدید که میگه ثبت گوشی مسافری منوط به بلیط برگشت هست، آیا اجرا شده یا هنوز به روش قبل ثبت میشه؟
    لطفا هر اطلاعاتی در این زمینه دارید بفرمایید
    ممنون از پاسختون
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حمیدرضامومنی · 6 ماه پیش
    سلام پشتبانیش گمرک که یکسره اشغال هست. من چند روز پیش با کارت ملی خودم راحت پرداخت کردم ولی هنوز کد نیومده.. الان با کارت ملی پدرم میخواستم ثبت کنم اجازه نمیده .روند ثبت رجیستری فرق کرده ؟چرا اطلاع رسانی درست نمیکنید. گوشی که تو بازار نیست ثبت مسافری هم که هروز یه قانون جدید.. تو را خدا پیگیری کنید .
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمدرضا · 6 ماه پیش
    سلام. آیا گوشی های رجیستر شده به صورت مسافری دارای تاریخ انقضای رجیستر هستند ؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمود · 6 ماه پیش
    با سلام.سامانه ای وجود دارد که متوجه شویم اطلاعات ثبت شده در گمرک به سامانه همتا ارسال شده یا نه ؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    رضا · 6 ماه پیش
    سلام ،

    من دیروز صبح یک گوشی خریدم با پس انداز 2 ساله ام خریدم ولی حالا با طرحی که از دیروز اجرا کردید حتی با پرداخت مالیات و گمرکی هم نمی تونم رجیسترش کنم ... چه کنم !؟ تمام سوالات متداول رو هم خوندم ...
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی · 6 ماه پیش
    سلام ببخشید اطلاعات گوشی من بیشتر از یک هفته توسط فروشنده در گمرک ثبت شده ولی پیامک از همتا دریافت نکردم چه کنم.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    لیلا قرمانی · 6 ماه پیش
    من یه گوشی برای همسرم خریدم و می‌خواد ثبت کنم اگر در سال ۹۸قصد آوردن گوشی برای خودم رو داشته باشم می‌توانم اونم ثبت کنم یا محدودیت داره؟
    تو سایت چیزی ننوشته
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمدعلی مژدهی · 6 ماه پیش
    سلام میخواستم ببینم که اطلاعات و پرداخت در گمرک به دست شما رسیده است؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      سوال 6-11 بخش سوالات متداول را ملاحظه نمائید.
      اگر از زمان 15 روز گذشته است، جهت بررسی شناسه IMEI خود را در پاسخ ایمیل ارسال نمائید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    آرشششش · 6 ماه پیش
    با سلام
    هزینه 16 درصدی که باید پرداخت بشه با مبلغ ارز آزاد هست یا دولتی ؟!؟!
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حمید رضا مومنی · 6 ماه پیش
    سلام... گمرک ورودی در سامانه ثبت گوشی مسافری چی هستش .. قبلا نبود امروز وارد سایت شدم میگه باید گمرک ورودی را انتخاب کنید.
    و در ضمن من منطقه آزاد انتخاب کردم ولی شماره موبایل را تایید نمیکنه
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد علی نجفی · 6 ماه پیش
    چگونه میتونم به کارتابل مسافری خودم دسترسی داشته باشم من استعلام گرفتم
    گوشیم قانونی هستش ولی هنوز کد فعال سازی برام ارسال نشده راهنمایی کنید لطفا چون پیام اومده از فردا غیر فعال میشه ممنون
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محسن توکلی · 6 ماه پیش
    وبسایت مورد نظر https://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister کار نمیکند!
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      تا حالا مشکلی نداشته است. لطفا مجددا تلاش کنید. در ضمن در صورت وجود هرگونه مشکل در سایت گمرک با گمرک در ارتباط باشید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مهران شکوری · 6 ماه پیش
    سلام کدفعالسازی از گمرک چند روز طول میکشه بیاد؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      کد فعالسازی از طرف همتا ارسال می شود.
      سوال 6-11 بخش سوالات متداول را ملاحظه نمائید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    صابر · 6 ماه پیش
    با سلام
    ایا سامانه ای در همتا موجوده که بفهمیم اطلاعات ارسالی از گمرک به دست شما رسیده یانه
    باتشکر