آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی

  • آموزش ها

ثبت دستگاه، صرفا در گمرک

مسافران خارجی گرامی در صورتی که دستگاهی را از خارج کشور تهیه نموده اند و تمایل دارند بیشتر از 30 روز از خدمات اپراتورهای داخل کشور، روی دستگاه خود استفاده نمایند باید نسبت به ثبت دستگاه خود اقدام نمایند. برای ثبت دستگاه، باید عوارض دستگاه در گمرک پرداخت شود.

چقدر طول می کشد تا کد فعالسازی برایم ارسال شود؟

پس از ثبت اطلاعات در گمرک و پرداخت عوارض، صفحه‌ی ارسال اطلاعات به همتا نمایان میشود که با انتخاب گزینه ی "ارسال اطلاعات به همتا" اطلاعات برای سامانه همتا ارسال میشود و در صورت تایید اطلاعات توسط سامانه همتا، بلافاصله کد فعالسازی به شماره ی تلفن ثبت شده در گمرک پیامک میشود.

لازم به ذکر است که فقط دستگاه‌هایی که اطلاعات انها صحیح و کامل باشد ثبت می‌شوند.

دستگاه را ثبت کرده و پیام قانونی بودن دریافت کرده‌ام اما کد فعالسازی برایم ارسال نشده است

در صورتی که دستگاه را به صورت مسافری ثبت کرده‌اید و دستگاه‌تان قانونی شده است ولی کد فعال‌سازی برای شما ارسال نشده است، با شماره همراهی که در گمرک ثبت کرده‌اید به سایت همتا به ادرس https://hamta.ntsw.ir مراجعه کنید. در بخش "ثبت اطلاعات مسافری" کد فعال‌سازی دستگاه مربوطه را مشاهده نمائید.

سپس فرایند فعال‌سازی را طبق آموزش فعال‌سازی دستگاه انجام دهید.

 پرداخت عوارض دستگاه در گمرک، صرفاً برای مسافران سفرهای خارجی، به دو روش اینترنتی و حضوری انجام می‌گیرد. توصیه اکید می‌شود، جهت راحتی و تسریع در انجام فرآیند ثبت، از روش اینترنتی استفاده شود.

دقت داشته باشید مسافران سفرهای داخلی، امکان ثبت دستگاه به صورت مسافری را ندارند.

 

روش اول: پرداخت عوارض در گمرک به‌صورت اینترنتی

مسافران خارجی می‌توانند با مراجعه به سایت اینترنتی گمرک به نشانیhttps://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister ، نسبت به پرداخت عوارض دستگاه خود اقدام نماید. لازم به ذکر است بنا اطلاع‌رسانی گمرک در سایت پرداخت مسافری، مسافران فقط تا ۳۰ روز پس از ورود به کشور مهلت دارند تا از طریق این سایت گمرک، دستگاه خود را ثبت نمایند و در صورت اتمام این مهلت، گمرک وظیفه‌ای در قبال ثبت شناسه (IMEI) دستگاه مسافر نخواهد داشت.

نحوه ثبت شناسه (IMEI) دستگاه در سایت اینترنتی گمرک، به‌صورت تصویری در زیر آورده شده است.

 

مرحله یک:

در اولین مرحله به سایت اینترنتی گمرک به نشانیhttps://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister ، مراجعه کنید.

پس از ورود به سایت اینترنتی گمرک، در صفحه اول شناسه (IMEI) دستگاه خود را وارد نمایید.

شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل‌رؤیت است. برای انجام کلیه فرآیندها، باید 15 رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و ...) استفاده شود.

در دستگاه‌های معتبر و استاندارد، هر 3 شناسه (IMEI) درج شده در هر 3 محل، با یکدیگر یکسان است. بنابراین دقت داشته باشید که عوارض را برای شناسه (IMEI) واقعی دستگاه‌تان پرداخت کنید، چون در صورت رخ دادن اشتباه در وارد کردن شناسه (IMEI)، امکان تغییر آن وجود نخواهد داشت.

ثبت تمام شناسه (IMEI) های دستگاه در گمرک

دقت داشته باشید چنانچه دستگاه شما دوسیمکارته (دارای دو شکاف برای قرار دادن سیم کارت) است، با استفاده از علامت مثبت (+) سبز رنگ در پایین کادر سفید، حتما سایر شناسه‌ (IMEI)ها را نیز وارد نمایید. پس از تکمیل اطلاعات، گزینه دریافت اطلاعات از سامانه همتا را انتخاب کنید.

خطای استعلام IMEI از سامانه همتا

برای آشنایی با خطاهای سامانه و راه حل‌ها، می‌توانید صفحه خطاهای "استعلام شناسه از سامانه همتا" را ملاحظه نمائید.

 

مرحله دو:

در مرحله بعدی پاسخ استعلام از سامانه همتا نمایش داده می‌شود، اگر برند و مدل نمایش داده شده با برند و مدل دستگاه شما مطابقت دارد، کد امنیتی نمایش داده شده را وارد نمایید و گزینه ادامه را انتخاب کنید، در غیراین صورت با پشتیبانی سامانه همتا 096366 تماس حاصل فرمایید.

 

مرحله سوم:

در مرحله بعدی، مدل و مشخصات فنی گوشی و نوع دستگاه را از لیست انتخاب می‌کنیم.

یکسان بودن برند و مدل انتخاب شده با دستگاه

دقت داشته باشید چنانچه اطلاعات انتخاب شده در این مرحله با دستگاه انطباق نداشته باشد با وجود پرداخت عوارض، امکان دارد دستگاه شما ثبت نگردد.

بنابراین حتما در ورود اطلاعات و انتخاب برند و مدل، نهایت دقت مبذول گردد.

 

مرحله چهارم:

پس از انتخاب برند، مدل و مشخصات فنی، باید اطلاعات هویتی مسافر وارد شود. ابتدا باید تابعیت مسافر انتخاب شود. اگر تابعیت مسافر، ایرانی است دقت داشته باشید حتماً باید شماره سیم‌کارت، کد ملی و شماره گذرنامه وارد شده، متعلق به شخص مسافر باشد. در غیر این صورت سایت گمرک، به مرحله بعد نخواهد رفت. درصورتی‌که مسافر، از اتباع غیرایرانی است، بایستی گزینه مربوطه را انتخاب نماید.

 

مرحله پنجم:

در ادامه یک کد امنیتی به شماره سیم‌کارتی که در مرحله قبل وارد شد، ارسال می‌گردد. این کد باید در قسمت مربوطه وارد شده و گزینه ادامه انتخاب شود.

 

مرحله ششم:

در این مرحله سایت گمرک، شناسه پرداخت و مبلغ تعیین‌شده حقوق و عوارض گمرکی و اطلاعات هویتی را نمایش می‌دهد. در صورت تایید اطلاعات گزینه پرداخت را انتخاب کنید در غیراین صورت بنا به تغییرات مورد نیاز گزینه ی حذف یا برگشت به مرحله اول را انتخاب نمایید.

 

مرحله هفتم:

با انتخاب گزینه پرداخت، صفحه پرداخت اینترنتی نمایش داده می‌شود. در این مرحله لازم است تا درگاه پرداخت اینترنتی انتخاب شود.

 

مرحله هشتم:

در نهایت با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی، حقوق و عوارض گمرکی تعیین‌شده پرداخت می‌شود.

 

مرحله نهم:

پس از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، پیغامی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن این فرآیند نمایش داده می‌شود.

دقت داشته باشید حتماً کد پیگیری داخلی، کد پیگیری بانکی و شناسه پرداخت را تا حصول اطمینان از ثبت دستگاه خود در سامانه همتا نزد خود نگه دارید.

 

مرحله دهم:

پس از تکمیل فرآیند خرید به سایت گمرک برمی‌گردید و پیغام موفقیت آمیز بودن ثبت شناسه دستگاه نمایش داده می‌شود. پس از نمایش این پیغام گزینه ارسال اطلاعات به همتا را انتخاب کنید. توجه داشته باشید اگر در این مرحله گزینه ارسال اطلاعات به همتا را انتخاب نکنید اطلاعات شما برای سامانه همتا ارسال نخواهد شد و لذا کد فعالسازی دستگاه به صورت آنی برای شما پیامک نخواهد شد.

 

مرحله یازدهم:

پس از انتخاب گزینه ی ارسال اطلاعات به همتا پیغام زیر نمایش داده می‌شود و کد فعالسازی دستگاه برای شماره تلفن ثبت شده در گمرک پیامک می‌شود.

 

روش دوم: پرداخت حقوق گمرکی در هنگام ورود به کشور در دفاتر گمرک

مسافر می‌تواند در حین ورود به کشور با مراجعه به دفاتر گمرک مستقر در فرودگاه (یا پایانه‌های مرزی)، دستگاه خود را اظهار و تعرفه و عوارض گمرکی آن را پرداخت نماید. لازم به ذکر است تعیین میزان تعرفه و عوارض واردات، بر اساس آکبند یا کارکرده (دست‌دوم) بودن دستگاه، به عهده گمرک جمهوری اسلامی ایران است که بر اساس ارزش دستگاه مسافر، توسط گمرک تعیین می‌شود. پس از اظهار دستگاه و پرداخت حقوق گمرکی آن، برای مسافر پته (مجوز) گمرکی صادر می‌گردد که معمولاً در قسمت توضیحات آن، نام شخص مسافر، شماره پاسپورت، مدل، برند و شناسه (IMEI) دستگاه ذکر گردیده است. لازم است تا مرحله نهایی ثبت و فعال‌سازی موفق دستگاه در همتا، این اسناد نزد مسافر باقی بماند تا در صورت مشکلات احتمالی، قابل پیگیری باشد.

تصویر نمونه پته (مجوز) گمرکی در زیر آورده شده است.

اقدامات لازم در صورت عدم دریافت کد فعال سازی از همتا با وجود ثبت دستگاه در گمرک

این امکان وجود دارد که شخص متقاضی نسبت به پرداخت عوارض گمرکی اقدام نماید، اما گمرک ج.ا.ا با توجه به قوانین و مقررات مربوطه، دستگاه را فاقد شرایط ثبت مسافری تشخیص داده و اطلاعات آن را به سامانه همتا ارسال نکند. بنابراین پرداخت موفق در سامانه گمرک لزوماً موجب ارسال اطلاعات توسط گمرک برای سامانه همتا نمی‌گردد.

سامانه همتا پس از دریافت اطلاعات ارسالی گمرک، ابتدا صحت ظاهری و کامل بودن اطلاعات دریافتی (از جمله صحیح بودن فرمت شناسه IMEI، موجود بودن هر دو شناسه گوشی‌های دوسیمکارته، موجود بودن شماره سیمکارت جهت ارسال کد فعالسازی و . . .) را بررسی و پس از اطمینان از صحت اطلاعات، نسبت به رجیسترکردن دستگاه و ارسال کد فعالسازی برای فرد متقاضی اقدام می‌نماید.

بنابراین، اگر عوارض دستگاه خود را پرداخت نموده اید اما دستگاه شما هنوز در سامانه همتا ثبت نشده است، باید موضوع را از گمرک پیگیری نمایید تا در صورت نیاز به تکمیل یا ویرایش اطلاعات، اقدامات لازم انجام گرفته و اطلاعات اصلاح شده از طرف گمرک برای همتا ارسال گردد.

خاطر نشان می شود، در زمینه ثبت دستگاه مسافری و اصلاح و ویرایش اطلاعات هویتی مسافر و دستکاه ایشان، نیاز به هیچ گونه ارتباطی با همتا نبوده و به محض اینکه اطلاعات اصلاح شده از طرف گمرک برای همتا ارسال شود، مشکل حل خواهد شد.

 

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
کاراکتر مانده.
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    فرزاد رحمتی · 6 ماه پیش
    یکی از دوستانم شماره کارت ملی من رو گرفته و ی کد از این سایت اومده این کدها بابت چی هستش آیا مشکلی برام درست میشه
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    ali · 6 ماه پیش
    سلام
    من خراجی هستم. ویه گوشی ابل دارم وقتی که به ان گوشی ثبت کردم از مرحله یک تا مرحله بنچ انتقال شد. بعد بردخت پول برای گمرگ هنوز شمارم نثب کردم و کد فعال سازی هم نیامد
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    احمد عظيمى · 6 ماه پیش
    سلام اين شناسه فراگير اتباع خارجي چى هست.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Milad Azimi · 6 ماه پیش
    سلام من هزینه عوارض رو پرداخت مردم ولی هنوز داخل سامانه همتا ثبت نشده چقدر زمان میبره؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    farzin dalir · 6 ماه پیش
    سلام ببخشيد من گوشي ايفون ٧ پلاس استوك از عراق به عنوان گوشي مسافرتي اوردم اما در صورتي كه مرحله اول را رد مي كنم در مرحله دوم انتخاب مدل گوشي هيچ انتخابي به من نمي دهد كه به مرحله بعد برم اشكال از سايت شماست ؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    رضا آریا · 6 ماه پیش
    مدت زمانی که گمرک اطلاعات را برای همتا بفرستد و شما کد فعالسازی را ارسال کنید چقدر طول می‌کشد؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    نادر · 6 ماه پیش
    سلام
    لطفا حتما حتما جواب منو یکی بده.
    از خارج یه گوشی کارکرده از بستگان اورده و به من هدیه داده با جعبه و تمام وسایلش.این قضیه برایه برج 4 سال 97 هستش. بعد یه مدت خدمات قطع شد. چطور میتونم اللن بنام خودم ثبتش کنم و گمرکیشو بپردازم تا خدمانش وصل بشه؟؟؟؟؟؟؟؟ ممنونم اگه جواب بدی
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سيامك · 6 ماه پیش
    با سلام معمولا وقتي عوارض گمركي پرداخت ميشه بايد منتظر كد خاصي بود يا تمام هست پورسه پرداخت؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Keivanmobaraki · 6 ماه پیش
    سلام ۱۹ شهریور وارد شدم به ایران و به موبایل فروشی ها رفتم و قبل یک ماه گوشی رو ثبت کردم و امروز پیام اومده که تا دوم فروردین وقت دارم و بعد مسدود میشه چه کاری باید انجام بدم...من که هزینه گمرک شو پرداخت کردم ..الان ۶ ماه میشه
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    اقبال جهاندیده · 6 ماه پیش
    سلام من دو گوشی سفارش دادم و عوارض گمرک هر دو گوشی رو به اسم خودم و با کد ملی خودم واریز کردم . یکی از گوشی ها رو میتونم به اسم و سیمکارت همسرم رجیستر کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      در صورت دریافت کد فعالسازی، می توانید انتقال مالکیت بدهید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    اقبال جهاندیده · 6 ماه پیش
    با سلام بنده گوشی رو از چین سفارش دادم و ۲۴ بهمن عوارض گمرک رو پرداخت کردم ولی هنوزپیامک فعال سازی و رجیستربرام نیومده. میشه لطفا پیگیری کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مغزی · 6 ماه پیش
    با سلام یک گوشی سامسونگ j4+ خریداری کرده ام فروشنده بصورت مسافری آنرا ثبت کرده یک پیامک از همتا مبنی بر مسافری بودن آن ارسال شده ولی پیام نصفه آمده و کد ۶ رقمی نیامده تا چند روز دیگر هم گوشی غیر فعال میشود چگونه میتوان کد فعال سازی را بدست آورم با تشکر
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی · 6 ماه پیش
    سلام. مدل گوشی را دقیق نوشتم فقط حافظه گوشیم ۳۲ گیگ بود من ۱۶ ثبت کردم آیا این اشکال دارد یا نه؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی محمد قاسمی · 6 ماه پیش
    سلام.ما گوشی a7 2018 رو هفته پیش خریدیم و اولش زد ورود مسافری و بعد از پنج رو کد فعال سازی شش رقمی اوند براش و زد ثبت قانونی و طبق گفته هاتون ثبت دائمی شده.
    ما شماره سریال گوشی رو به سامانه۳۰۰۰۴۲۱۳۲ فرستادیم و زد ۱۸ ماه گارانتی پس از فروش.
    حالا میخوام ببیمم چونکه اولش زده بوده ورود مسافری گارانتی شاملش میشه یا خیر؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علیرضا بهجتی · 6 ماه پیش
    پاسخ ایمیل چیه که نوشتی شناسه خود را جهت بررسی در پاسخ ایمیل ارسال کنید ؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      پاسخی که به کامنت شما داده شده است، از طرف سایت به شما ایمیل می شود. در پاسخ آن ایمیل اطلاعات خود را ارسال کنید. ایمیل خود را چک کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Milad Azimi · 6 ماه پیش
    سلام، من که می‌رن داخل سایت مشخات رو وارد می‌کنم همون مرحله اول می‌زنه مشکل اکانتر ، ایراد از خود سایت هست ؟!
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علیرضا بهجتی · 6 ماه پیش
    سلام . بنده اول ماه بهمن 97 گوشیم از گمرک اومد بصورت پستی از چین . هزینشو پرداخت کردم و گفتن که ثبت شده. الان یک ماهه هنوز کد فعال سازی نیومده و امروزم اول اسفند روز آخرشه . هرچی زنگ همتا میزنم میگن در حال پیگیری هستیم !
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      شناسه IMEI خود را جهت بررسی در پاسخ ایمیل ارسال نمائید.
      سوال 6-8 بخش سوالات متداول را نیز ملاحظه نمائید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد · 7 ماه پیش
    سلام

    من به خارج از کشور زیاد سفر می کنم سوال بنده اینه چند تا گوشی مسافری می تونم بیارم با خودم ؟قانون یا محدودیت خاصی وجود داره؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    صادق مرادیm · 7 ماه پیش
    سلام خسته نباشید
    صدور ناموفق شناسه پرداخت یعنی جی؟ باید چیکار کنم؟ یه بار بجاای 131هزارتومن 13 هزار تومن ازم کم کرد و ناموفق بود کامل نشد پرداختم سایت خراب شد و برگشتم به مراحل قبلی زدم و دباره تا اخر رفتم ت که کد 4رقمی میاد میگ صدور ناموفق شناسه
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حسین محمودی · 7 ماه پیش
    سلام
    من ۱۰/۲۶ عوارض گمرکی رو حضوری پرداخت کرردم
    ولی متاسفانه هنوز رجیسترگوشیم انجام نشده و امشب سرویس دهی روقطع کردن...مردم کلی مشکل دارن با این طرح های بدون برنامه ریزی مشکلات رو بیشترنکنید لطفا.
    ** imei گوشی من؛
    ممنون میشم پیگیری کنید
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      اطلاعات شما از گمرک به همتا ارسال نشده است. از طریق گمرک پیگیر ارسال اطلاعات باشید