آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی

ثبت دستگاه، صرفاً در گمرک

مسافران سفرهای خارجی، دقت داشته باشند در صورتی که دستگاهی را از خارج کشور تهیه نموده‌اند و تمایل دارند بیشتر از 30 روز از خدمات اپراتورهای داخل کشور، روی دستگاه خود استفاده نمایند باید نسبت به ثبت دستگاه خود اقدام نمایند. برای ثبت دستگاه، ابتدا باید عوارض دستگاه در گمرک پرداخت شود.

چقدر طول می‌کشد تا کد فعالسازی برایم ارسال شود؟

پس از ثبت اطلاعات در گمرک و پرداخت عوارض، صفحه‌ی ارسال اطلاعات به همتا نمایان می‌شود که با انتخاب گزینه "ارسال اطلاعات به همتا" اطلاعات برای سامانه همتا ارسال می‌شود و در صورت تأیید اطلاعات توسط سامانه همتا، بلافاصله کد فعال‌سازی به شماره ی تلفن ثبت شده در گمرک پیامک می‌شود.

لازم به ذکر است که فقط دستگاه‌هایی که اطلاعات آنها صحیح و کامل باشد ثبت می‌شوند.

دستگاه را ثبت کرده و پیام قانونی بودن دریافت کرده‌ام اما کد فعالسازی برایم ارسال نشده است

در صورتی که دستگاه را به صورت مسافری ثبت کرده‌اید و دستگاه‌تان قانونی شده است ولی کد فعال‌سازی برای شما ارسال نشده است، با شماره همراهی که در گمرک ثبت کرده‌اید به سایت همتا به ادرس https://hamta.ntsw.ir مراجعه کنید. در بخش "ثبت اطلاعات مسافری" کد فعال‌سازی دستگاه مربوطه را مشاهده نمائید.

سپس فرایند فعال‌سازی را طبق آموزش فعال‌سازی دستگاه انجام دهید.

 پرداخت عوارض دستگاه در گمرک، صرفاً برای مسافران سفرهای خارجی، به دو روش اینترنتی و حضوری انجام می‌گیرد. توصیه اکید می‌شود، جهت راحتی و تسریع در انجام فرآیند ثبت، از روش اینترنتی استفاده شود.

دقت داشته باشید مسافران سفرهای داخلی، امکان ثبت دستگاه به صورت مسافری را ندارند.

 

روش اول: پرداخت عوارض در گمرک به‌صورت اینترنتی

مسافران خارجی می‌توانند با مراجعه به سایت اینترنتی گمرک به نشانیhttps://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister ، نسبت به پرداخت عوارض دستگاه خود اقدام نماید. لازم به ذکر است بنا اطلاع‌رسانی گمرک در سایت پرداخت مسافری، مسافران فقط تا 3 ماه پس از ورود به کشور مهلت دارند تا از طریق این سایت گمرک، دستگاه خود را ثبت نمایند و در صورت اتمام این مهلت، گمرک وظیفه‌ای در قبال ثبت شناسه (IMEI) دستگاه مسافر نخواهد داشت.

نحوه ثبت شناسه (IMEI) دستگاه در سایت اینترنتی گمرک، به‌صورت تصویری در زیر آورده شده است.

 

مرحله یک:

در اولین مرحله به سایت اینترنتی گمرک به نشانیhttps://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister ، مراجعه کنید.

پس از ورود به سایت اینترنتی گمرک، در صفحه اول شناسه (IMEI) دستگاه خود را وارد نمایید.

شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل‌رؤیت است. برای انجام کلیه فرآیندها، باید 15 رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و ...) استفاده شود.

در دستگاه‌های معتبر و استاندارد، هر 3 شناسه (IMEI) درج شده در هر 3 محل، با یکدیگر یکسان است. بنابراین دقت داشته باشید که عوارض را برای شناسه (IMEI) واقعی دستگاه‌تان پرداخت کنید، چون در صورت رخ دادن اشتباه در وارد کردن شناسه (IMEI)، امکان تغییر آن وجود نخواهد داشت.

ثبت تمام شناسه (IMEI) های دستگاه در گمرک

دقت داشته باشید چنانچه دستگاه شما دوسیمکارته (دارای دو شکاف برای قرار دادن سیم کارت) است، با استفاده از علامت مثبت (+) سبز رنگ در پایین کادر سفید، حتما سایر شناسه‌ (IMEI)ها را نیز وارد نمایید. پس از تکمیل اطلاعات، گزینه دریافت اطلاعات از سامانه همتا را انتخاب کنید.

خطای استعلام IMEI از سامانه همتا

برای آشنایی با خطاهای سامانه و راه حل‌ها، می‌توانید صفحه خطاهای "استعلام شناسه از سامانه همتا" را ملاحظه نمائید.

 

مرحله دو:

در مرحله بعدی پاسخ استعلام از سامانه همتا نمایش داده می‌شود، اگر برند و مدل نمایش داده شده با برند و مدل دستگاه شما مطابقت دارد، گزینه ادامه را انتخاب کنید، در غیراین صورت با پشتیبانی سامانه همتا 096366 تماس حاصل فرمایید.

 

مرحله سوم:

در مرحله بعدی، مدل و مشخصات فنی گوشی و نوع دستگاه را از لیست انتخاب می‌کنیم.

یکسان بودن برند و مدل انتخاب شده با دستگاه

دقت داشته باشید چنانچه اطلاعات انتخاب شده در این مرحله با دستگاه انطباق نداشته باشد با وجود پرداخت عوارض، امکان دارد دستگاه شما ثبت نگردد.

بنابراین حتما در ورود اطلاعات و انتخاب برند و مدل، نهایت دقت مبذول گردد.

 

مرحله چهارم:

پس از انتخاب برند، مدل و مشخصات فنی، باید اطلاعات هویتی مسافر وارد شود. ابتدا باید تابعیت مسافر انتخاب شود. اگر تابعیت مسافر، ایرانی است دقت داشته باشید حتماً باید شماره سیم‌کارت، کد ملی و شماره گذرنامه وارد شده، متعلق به شخص مسافر باشد. در غیر این صورت سایت گمرک، به مرحله بعد نخواهد رفت. درصورتی‌که مسافر، از اتباع غیرایرانی است، بایستی گزینه مربوطه را انتخاب نماید.

 

مرحله پنجم:

در ادامه یک کد امنیتی به شماره سیم‌کارتی که در مرحله قبل وارد شد، ارسال می‌گردد. این کد باید در قسمت مربوطه وارد شده و گزینه ادامه انتخاب شود.

 

مرحله ششم:

در این مرحله سایت گمرک، شناسه پرداخت و مبلغ تعیین‌شده حقوق و عوارض گمرکی و اطلاعات هویتی را نمایش می‌دهد. در صورت تایید اطلاعات گزینه پرداخت را انتخاب کنید در غیراین صورت بنا به تغییرات مورد نیاز گزینه ی حذف یا برگشت به مرحله اول را انتخاب نمایید.

 

مرحله هفتم:

با انتخاب گزینه پرداخت، صفحه پرداخت اینترنتی نمایش داده می‌شود. در این مرحله لازم است تا درگاه پرداخت اینترنتی انتخاب شود.

 

مرحله هشتم:

در نهایت با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی، حقوق و عوارض گمرکی تعیین‌شده پرداخت می‌شود.

 

مرحله نهم:

پس از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، پیغامی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن این فرآیند نمایش داده می‌شود.

دقت داشته باشید حتماً کد پیگیری داخلی، کد پیگیری بانکی و شناسه پرداخت را تا حصول اطمینان از ثبت دستگاه خود در سامانه همتا نزد خود نگه دارید.

 

مرحله دهم:

پس از تکمیل فرآیند خرید به سایت گمرک برمی‌گردید و پیغام موفقیت آمیز بودن ثبت شناسه دستگاه نمایش داده می‌شود. پس از نمایش این پیغام گزینه ارسال اطلاعات به همتا را انتخاب کنید. توجه داشته باشید اگر در این مرحله گزینه ارسال اطلاعات به همتا را انتخاب نکنید اطلاعات شما برای سامانه همتا ارسال نخواهد شد و لذا کد فعالسازی دستگاه به صورت آنی برای شما پیامک نخواهد شد.

 

مرحله یازدهم:

پس از انتخاب گزینه ی ارسال اطلاعات به همتا پیغام زیر نمایش داده می‌شود و کد فعالسازی دستگاه برای شماره تلفن ثبت شده در گمرک پیامک می‌شود.

 

روش دوم: پرداخت حقوق گمرکی در هنگام ورود به کشور در دفاتر گمرک

مسافر می‌تواند در حین ورود به کشور با مراجعه به دفاتر گمرک مستقر در فرودگاه (یا پایانه‌های مرزی)، دستگاه خود را اظهار و تعرفه و عوارض گمرکی آن را پرداخت نماید. لازم به ذکر است تعیین میزان تعرفه و عوارض واردات، بر اساس آکبند یا کارکرده (دست‌دوم) بودن دستگاه، به عهده گمرک جمهوری اسلامی ایران است که بر اساس ارزش دستگاه مسافر، توسط گمرک تعیین می‌شود. پس از اظهار دستگاه و پرداخت حقوق گمرکی آن، برای مسافر پته (مجوز) گمرکی صادر می‌گردد که معمولاً در قسمت توضیحات آن، نام شخص مسافر، شماره پاسپورت، مدل، برند و شناسه (IMEI) دستگاه ذکر گردیده است. لازم است تا مرحله نهایی ثبت و فعال‌سازی موفق دستگاه در همتا، این اسناد نزد مسافر باقی بماند تا در صورت مشکلات احتمالی، قابل پیگیری باشد.

تصویر نمونه پته (مجوز) گمرکی در زیر آورده شده است.

اقدامات لازم در صورت عدم دریافت کد فعال سازی از همتا با وجود ثبت دستگاه در گمرک

این امکان وجود دارد که شخص متقاضی نسبت به پرداخت عوارض گمرکی اقدام نماید، اما گمرک ج.ا.ا با توجه به قوانین و مقررات مربوطه، دستگاه را فاقد شرایط ثبت مسافری تشخیص داده و اطلاعات آن را به سامانه همتا ارسال نکند. بنابراین پرداخت موفق در سامانه گمرک لزوماً موجب ارسال اطلاعات توسط گمرک برای سامانه همتا نمی‌گردد.

سامانه همتا پس از دریافت اطلاعات ارسالی گمرک، ابتدا صحت ظاهری و کامل بودن اطلاعات دریافتی (از جمله صحیح بودن فرمت شناسه IMEI، موجود بودن هر دو شناسه گوشی‌های دوسیمکارته، موجود بودن شماره سیمکارت جهت ارسال کد فعالسازی و . . .) را بررسی و پس از اطمینان از صحت اطلاعات، نسبت به رجیسترکردن دستگاه و ارسال کد فعالسازی برای فرد متقاضی اقدام می‌نماید.

بنابراین، اگر عوارض دستگاه خود را پرداخت نموده اید اما دستگاه شما هنوز در سامانه همتا ثبت نشده است، باید موضوع را از گمرک پیگیری نمایید تا در صورت نیاز به تکمیل یا ویرایش اطلاعات، اقدامات لازم انجام گرفته و اطلاعات اصلاح شده از طرف گمرک برای همتا ارسال گردد.

خاطر نشان می شود، در زمینه ثبت دستگاه مسافری و اصلاح و ویرایش اطلاعات هویتی مسافر و دستکاه ایشان، نیاز به هیچ گونه ارتباطی با همتا نبوده و به محض اینکه اطلاعات اصلاح شده از طرف گمرک برای همتا ارسال شود، مشکل حل خواهد شد.

 

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
کاراکتر مانده.
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    be to che · 8 ماه پیش
    )))))!!!!! حالا میریم استعلام میگیریم میگه غیر قاونینه و اگر همچین استعلامی داده بشه به این معنی هست که به هیچ وجح نمیشه فعالش کرد با این که عوارض رو دادی. خداوکیلی چطوری این دله دزدیا به او ذهن لجنتون میاد بابا با مردم درست رفتار کنید به ابن کار برید جلو قچاق گنده و دله دزدیا رو بگیرید نه این کادو و مسافر و اینا . خجالت بکشید,,
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 8 ماه پیش
      سوال 6-11 از بخش سوالات متداول را ملاحظه کنید. نیازی به اینهمه عصبانیت نیست.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    be tu che · 8 ماه پیش
    واقعا مسخرست. کادو نمیشه بدیم نمیشه بگیریم و .... اخه این چه قوانین و بخشنامه هاییی همش زوریه. حالا یکی مثل ما روحش هم خبر نداشته باشه کادو بده بعدش این پیام میاد. پیگیری میکنیم مراحل رو میریم جلو تازه نوشتن ممکنه پول بدید اما نشه خوب یعنی چی؟ و قابل استرداد هم نیست :
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سعید کنعانی · 8 ماه پیش
    سلام خسته نباشید.درسایت گمرک پرداخت را انجام دادم ولی هنوز سیم کارت روی گوشی فعال نکردم.منتظر ثبت در همتا باشم یا استفاده کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 8 ماه پیش
      تا 30 روز بدون فعالسازی می توانید استفاده کنید. بعدش با انجام فعالسازی بدون محدودیت زمانی می توانید از دستگاه استفاده کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    آریا درودی · 8 ماه پیش
    سلام. من یک ایرانی مقیم خارج هستم و برای گذراندن دوره تحصیلی دانشجویی به ایران سفر کردم. البته امسال تا کنون دو بار به ایران سفر کردم. سری قبل گوشی من کار می کرد، اما امروز پیامی گرفتم که دیگر به این گوشی خدمات نمی دهند. چه باید بکنم؟ من در ایران زندگی نمی کنم. آیا من هم باید عوارض گمرکی بدهم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 8 ماه پیش
      برای استفاده بیش از 30 روز از دستگاه، باید عوارض آنرا پرداخت کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    هوشنگ · 8 ماه پیش
    سلام حدود چهار روز هست گمرکی گوشی پرداخت شده ولی پیامک فعال سازی برام نیومده سیم کارت گذاشتم همتا پیام داد تا ده روز دیگه فعال نکنی گوشی دیگه نمیتونم ازش استفاده کنم الان باید چکار کنم مرسی
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سید جواد · 8 ماه پیش
    با سلام
    آیا با کارت آمایش اتباع هم میشه تلفن همراه که از خارج کشور آمده رو ثبت کرد؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مسعود کعب · 8 ماه پیش
    با سلام
    من در وارد کردن رقم آخر شناسه imei اشتباه کردم و عوارض رو پرداخت کردم
    چاره چیست؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سمانه · 8 ماه پیش
    سلام پیرو پیام قبلی ، منظورم اینه که از مرحله چهارم وارد مرحله پنجم نمیشم. لطفا راهنمایی بفرمایید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سمانه · 8 ماه پیش
    سلام، من یک گوشی رو از آلمان آوردم ودر سامانه گمرک هم ثبتش کردم اما در زملن ثبت گوشی بعد از مرحله وارد کردن رمز یکبار مصرف ، وارد مرحله پرداخت نمی شه و مرتب من رو به مرحله اول راهنمایی میکنه ،باید چیکار کرد ؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    نظری · 8 ماه پیش
    با سلام

    من براساس راهنمایی مفید شما برای فعال سازی گوشی خود اقدام و کد پیگیری بانکی و داخلی اما همچنان میگوید گوشی شما غیر قانونی است.
    ime گوشی من این است: ****
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    بابک · 8 ماه پیش
    سلام میخواستم بدونم با چه شماره تلفنی باید تماس بگیرم پیگیری کنم برای فعال سازی گوشیم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 8 ماه پیش
      مشکل چیست؟ با مرکز تماس همتا جهت راهنمایی در ارتباط باشید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    عماد بشیری · 8 ماه پیش
    سلام
    من عوارض گمرک گوشیم رو پرداخت کردم و الان حدود ۱۰ روز گذشته و یک پبامک اومده که شما ۱۰ روز وقت دارید تا در سامانه همتا گوشیتون رو ثبت کنید حالا من چه وری باید گوشیم رو داخل همتا ثبت کنم کد فعال سازی ندارم ؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    زهرا حاجيونى · 8 ماه پیش
    سلام وقتتون بخير، من ٤ روز پيش اطلاعات گوشي مسافريم رو توي گمرك ثبت و عوارضش رو پرداخت كردم. چك هم كردم اطلاعات مربوط به تلفنم توي سامانه گمرك تاييد شده اما هنوز كد فعال سازي براي من ارسال نشده و همچنين گمرك اطلاعات رو به همتا ارسال نكرده! با توجه به محدوديت ٣٠ روزه، چه مدت زمان ميبره كه گمرك اطلاعات رو به همتا بفرسته؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    پوریا · 8 ماه پیش
    سلام من عوارض گمرک را اینترنتی پرداخت کردم و شناسه دریافت کردم. توی سایت همتا که اطلاعات مسافری را ثبت می کنم سایت خطا می دهد و می گوید تا اطلاع ثانوی پرداخت به صورت فایل گمرک (پرداخت حضوری) امکانپذیر هست . چکار باید بکنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 8 ماه پیش
      سوال 6-11 از بخش سوالات متداول را ملاحظه نمائید. طبق توضیح آموزش فقط باید در گمرک اطلاعات را ثبت کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    ایدین هاشمی · 8 ماه پیش
    سلام
    من هزینه گمرک را پرداخت کردم
    الانم کد فعالسازی از طریق پیامک برام اومده کجا و کدوم قسمت باید ثبت کنم که دیگه کامل اوکی شه؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حسنعلی شاهرخی · 8 ماه پیش
    پیامک آمده دستگاه با IMEI گوشی و شماره همراه فعال شده ولی در ادامه اومده شناسه دوم دستگاه را نیز ثبت کنید ، منظور چیه ؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 8 ماه پیش
      متن دقیق پیامک را با صفحه "پیامک های هشدار" بررسی کنید و اقدامات لازم را انجام بدهید. در صورت وجود مشکل با مرکز تماس همتا در ارتباط باشید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    افشین · 8 ماه پیش
    با سلام
    الان من نزدیک به یک ماه هست که عوارض گوشی رو پرداخت کردم که متاسفانه تا حالا اس ام اس نیامده
    با شماره گمرک هم تماس میگیرم نمیتونم جواب بگیرم
    چکار کنم؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مسعود شفیعی · 8 ماه پیش
    سلام من الان بیش از دو ماه هست که گوشی از کویت اوردم. چون زمان رجیستری ۳۰ روز می باشد.و از وقت آن گذشته الان باید چیکار کنم؟ ایا گوشی من رجیستری می شود؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محسن · 8 ماه پیش
    شماره imei دستگاه خودم را به صورت مسافری از سایت گمرک ثبت کردم و منتظر دریافت کد فعالسازی هستم.
    سوال اینکه سیمکارت من فعلا در دستگاه دیگری قراردارد آیا پیامک کد فعالسازی برایم ارسال میشود؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    میترا ملاحی · 8 ماه پیش
    سلام
    من چند روز دیگه میخوام بیام ایران، هر کاری میکنم نمیتونم تلفنم رو ریجیستر کنم در هر حال دفعه اخری که اومدم تلفن خارج از سرویس بود و کلی دردسر شد برام، لطفا راهنمایی کنید
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 8 ماه پیش
      مشکل شما چیست؟ طبق این آموزش فرایند را انجام دهید و سوال 6-11 از بخش سوالات متداول را نیز ملاحظه نمائید.