شناسایی هوشمند مشکلات

آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی

تنظیم شکایت از فروشنده

گاهی در فرآیند خرید و یا دریافت خدمات پس از فروش، اختلافاتی بین فروشنده و خریدار یا مصرف‌کننده به وجود می‌آید که باعث تضییع حقوق یکی از طرفین (غالباً مصرف‌کنندگان) می‌گردد. ازاین‌رو لازم است راه‌کارهایی برای احقاق حقوق مصرف‌کننده وجود داشته باشد. اهم نهادهایی که می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند عبارت‌اند از: سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و اتحادیه‌های صنفی مرتبط.

 جهت ثبت شکایت در زمینه فروش دستگاه قاچاق، در ابتدا به سامانه اینترنتی سازمان تعزیرات حکومتی به آدرس tazirat135.ir مراجعه نمایید. در ادامه از منوی سمت راست گزینه ثبت شکوائیه را انتخاب کنید.

 

مرحله یک:

در مرحله اول (اطلاعات اولیه) ابتدا استان و شهری که تخلف آن در صورت گرفته است را انتخاب و در ادامه تیک گزینه حمل‌ونقل و نگهداری و فروش کالای قاچاق را انتخاب نمایید. سپس توضیحاتی در مورد موضوع شکایت در قسمت شرح شکوائیه وارد کنید.

 

مرحله دو:

در مرحله دوم (مشخصات شاکی) لازم است تا اطلاعات فرد یا افراد شاکی را وارد کرده و با استفاده از گزینه اضافه کردن به لیست آن را ثبت نمایید. لازم به ذکر است که پر کردن اطلاعات جداولی که با رنگ قرمز مشخص شده است، الزامی است.

 

مرحله سه:

در مرحله سوم (مشخصات متهم) لازم است تا اطلاعات واحدیا واحدهای صنفی متخلف را وارد کرده و با استفاده از گزینه اضافه کردن به لیست آن را ثبت نمایید. این اطلاعات شامل نام و نشانی واحد صنفی (فروشگاه) می‌باشد.

 

مرحله چهار:

در این مرحله (پیوست) می‌توانید تصویر هرگونه مدرک مبنی بر خرید از آن واحد صنفی اعم از فاکتور، برگه گارانتی و .. را بارگذاری و با استفاده از گزینه اضافه کردن به لیست، آن را ثبت نمایید. در هنگام پیوست مدارک توجه داشته باشید که مجموع حجم فایل‌های بارگذاری شده نباید بیشتر از ۶ مگابایت باشد.

 

مرحله پنج:

در مرحله آخر (خلاصه شکوائیه)، خلاصه‌ای از موضوع شکایت، شرح شکوائیه و اطلاعات شاکیان و متهمان نمایش داده می‌شود. درصورتی‌که شکوائیه مورد تأیید شما بود، لازم است تا تیک «خلاصه شکوائیه مورد تأیید من است» را فعال کرده و در نهایت گزینه پذیرش نهایی را انتخاب نمایید.

در نهایت شکوائیه شما در سازمان تعزیرات ثبت شده و شماره پیگیری برای شما صادر می‌گردد که لازم است آن را تا حصول نتیجه نزد خود نگه‌دارید. همچنین می‌توانید با استفاده از گزینه چاپ، نسبت به چاپ شکوائیه اقدام نمایید.

علاوه بر موضوع خریدوفروش کالای قاچاق، برای ثبت شکایات با موضوعاتی دیگر همچون احتکار، گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب، عدم صدور صورتحساب و . . . نیز می‌توانید مطابق همین روند از طریق سایت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اقدام نمایید.

 

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    میثم غریبی · 5 ساعت پیش
    سلام خسته نباشید من یک ماه پیش ی گوشی ردمی نوت ۹ اس از ی فروشگاه تو**** خریدم با تضمین رجیستری بعد الان یک ماه گذشته انتن گوشی پریده بعد فروشنده میگه مرجوع کن من فقد ب قیمت فاکتور و ۱۰ درصد اون رو پرداخت میکنم در حالی ک الان ۲ تومن گوشی گرون تر شده و من ضرر کردم من باید چیکار کنم الان
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 ساعت پیش
      سلام وقت بخیر این مورد نامرتبط با همتا است از سازمان تعزیرات پیگیری نمایید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    موسوی · 5 روز پیش
    سلام.بیشتر از یک ماهه من پرونده دارم پیش شما.شماره پیگیری هم اینه ۱۲۶zzz۳۴
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 روز پیش
      با سلام وقت بخیر منتظر بمانید کارشناسان بعد از تکمیل برسی پرونده نتیجه را به شما اعلام می کنند
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    نوید رستمی · 6 روز پیش
    با سلام من هفته پیش از فرودگاه امام خمینی وارد شدم و همراه خودم یک گوشی ایفون ۱۱ آوردم ، دیروز که برای ریجستری اقدام کردم فهمیدم در تاریخ ۱۰ تیر با شماره ملی من و یک خط رایتل خریداری شده بدون اطلاعم یک گوشی ایفون ۷ که نمیدونم مربوط به کیه ریجستر شده لطفا راهنمایی کنین چه اقدامی انجام بدم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 روز پیش
      سلام وقت بخیر لطفا اپلیکیشن دولت همراه را نصب کنید و با کد ملی خود استعلام بگیرید در صورتی که شماره سیمکارتی به نام شما ثبت شده و اطلاعی از آن ندارید از طریق سامانه 195 به آدرس https://195.cra.ir/ نسبت به ثبت شکوائیه در «سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی» اقدام نمایند.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی اشراقی · 7 روز پیش
    سلام وقت بخیر
    برای بنده از طریق پست گوشی ارسال شده بوده از آمریکا
    موقع ترخیص توی گمرک مسئول ارزشیاب گفت فلان مبلغ برای رجیستری بده، گفتم یعنی بدم مشکل رجیستری نخواهد داشت؟ گفت بله
    حالا گوشی ۲ ماهه دستمه
    اون پول برام مهم نیست
    فقط اینکه می‌تونم از طریق پاسپورت شخصی گوشیم رو رجیستر کنم و یا چون از طریق پست اومده این امکان وجود نداره؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 روز پیش
      سلام وقت بخیر جهت کسب اطلاعات بیشتر قسمت مسافری سوال 6-8 را در صفحه سوالات متداول http://hmti.ir/faq مطالعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    احمدقلیچ خانی · 8 روز پیش
    سلام من هفته گذشته از طریق مرز بازرگان وارد ایران شدم من راننده هستم
    بعد از چند روز متوجه شدم که یک گوشی بنام من ریجستر شده
    البته یک سیم کارت رایتل هم به نام من ثبت شده و این ثبت سیم کارت هم بدون اطلاع من بوده .
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 8 روز پیش
      سلام وقت بخیر لطفا اپلیکیشن دولت همراه را نصب کنید و با کد ملی خود استعلام بگیرید در صورتی که شماره سیمکارتی به نام شما ثبت شده و اطلاعی از آن ندارید از طریق سامانه 195 به آدرس https://195.cra.ir/ می توانید پیگیری نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیررضا نیکبخت · 13 روز پیش
    سلام بنده یک گوشی آیفون خریداری کردم و الان به خاطر رجیستر نشدن میخواهم گوشی را به فروشنده بازگردانم ... اما روزی که گوشی رو خریدم تا الان 3 ملیون تومن قیمت فرق کرده ... از نظر قانونی باید همون پول پرداختی رو پس بگیرم یا قیمت روز رو میتونم پس بگیرم ؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 13 روز پیش
      سلام وقت بخیر این مورد نامرتبط با همتا است از سازمان تعزیرات پیگیری نمایید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    موسوی · 20 روز پیش
    سلام !۱ ماهه گوشیمو که هم سیم کارت بنام خودمه هم گوشی نمیتونم بفروشم .علتشم اینه که موقع انتقال مالکیت با وجود اینکه کد ۶ رقمی به خریدار میده و همه چی درست پیش میده خطا میده.خطای ناشناخته. هربار هم زنگ میزنم میگن پیگیری میشه!پس کی؟؟!‌ شماره پرونده هم اینه 126*****
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 20 روز پیش
      با سلام وقت بخیر پرونده شما در حال پیگیری می باشد لطفا منتظر بمانید کارشناسان همتا پس از بررسی نتیجه را اطلاع خواهند داد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Mahsa · 21 روز پیش
    سلام من چندماه پیش یه گوشی آیفون خریدم فروشنده به بهانه ریجستری جعبه اشو ندادگفت فردا بیاید بگیرید الان چندماهه من زنگ میزنم جواب نمیده بابهونه میاره برام ۳تاجعبه دیگه ارسال کرده فاکتورهم دارم‌ایا میتونم ازش شکایت کنم؟؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 20 روز پیش
      سلام وقت بخیر میتوانید ثبت شکایت انجام دهید همین صفحه را مطالعه نمایید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    وهاب · 21 روز پیش
    سلام جناب
    من یک گوشی خریدم پارسال و انتقال مالکیتش بنام یکی دیگه خورده.
    شماره طرفو هم دارم زنگ میزنم همکاری نمیکنه
    الان میدونم که باید شکایت بزنم
    اما
    سوالم اینه که آیا اگه شکایت کنم مالکیت گوشی رو بنام من میزنند؟گوشیمو از دیوار دست دوم خریدم

    ایا بعد از شکایت مالکیت رو برام درست میکنند؟جعبه و گوشی و لوازماشم دارم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 21 روز پیش
      سلام وقت بخیر برسی این مورد توسط سازمان تعزیرات انجام می شود از این سازمان پیگیری نمایید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سید · 24 روز پیش
    با سلام
    چند روز پیش من تلفن همراه خریدم که پلمپ و دارای گارانتی بود ، داخل کارت گارانتی کد فعال سازی داره و فروشنده به من گفت که فعال سازیش کرده ولی الان که به صورت اتفاقی اصالت دستگاه رو بررسی کردم جواب میده که شناسه غیر قانونی است حالا باید چکار کنم از فروشنده شکایت کنم یا از شرکت که گارانتی کرده و یا از هر دو ؟ با تشکر
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 24 روز پیش
      با سلام وقت بخیر در صورتی که دستگاه شما در پاسخ استعلام اصالت http://hmti.ir/04 غیر قانونی اعلام شده دستگاه را به فروشنده عودت دهید چنانچه فروشنده همکاری نکرد میتوانید ثبت شکایت نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی همین صفحه
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان : http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    احسان كردي · 26 روز پیش
    سلام من ٢٠ روز پيش ايفون ١١ خريدم فروشنده گفته نهايتا تا ٧ روز ديگه رجيستر ميشه ولي الان ميگه تعرفه ها عوض شده بايد مابه التفاوتش بدم.ازش فاكتور دارم چكار بايد كنم تا انجامش بده؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 26 روز پیش
      سلام وقت بخیر در صورتی که قصد خرید دستگاه آکبند را دارید لطفا صفحه"می خواهم دستگاه آکبند (نو) بخرم
      " را مطالعه فرمایید.http://hmti.ir/new
      همچنین در رابطه با دریافت هزینه رجیستری در صفحه اخبار و اطلاعیه ها ، "اطلاعیه همتا در زمینه غیرمجاز بودن دریافت هزینه بابت رجیستری" را مطالعه فرمایید.http://hmti.ir/13
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مبینا کرمی · 1 ماه پیش
    سلام
    روزتون بخیر
    حدود یک ماه پیش من یک موبایلی خریدم و فروشنده گفت که برام رجیستر کرده
    بعد چند وقت از همتا برام پیامک میومد که از یک تاریخی بعد دستگاه کار نمیکنه و همین اتفاق افتاد من با شماره همتا که داخل پیامک بود تماس گرفتم و گفتن دستگاه شما غیر قانونیه و نمیشه رجیستر کرد
    من چیکار باید انجام بدم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر در صورتی که دستگاه شما در پاسخ استعلام اصالت http://hmti.ir/04 غیر قانونی اعلام شده دستگاه را به فروشنده عودت دهید چنانچه فروشنده همکاری نکرد میتوانید ثبت شکایت نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی همین صفحه
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان : http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    نازنین · 1 ماه پیش
    سلام من ی تعدادی گوشی گرفتم برای فروش ولی چون وارد نبودم هیچ کدوم رجیستری نشدن و اون شخص متواری شده باید چکار کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      سلام وقت بخیر چنانچه دستگاه را داخل ایران خریداری کرده ایدودر پاسخ استعلام اصالت http://hmti.ir/04 غیر قانونی اعلام می شود
      از طرف همتا راهکاری وجود ندارد در صورتی که از فروشنده اطلاعی دارید ثبت شکایت کنید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمدرضا غلامی · 1 ماه پیش
    با سلام ،من یه گوشی خریدم که کد دوم ریجستر به اشتباه در سامانه همتا ثبت شده است و همتا سیم دومم را از شبکه خارج کرده است ،متاسفانه همتا راضی به راهنمایی نمی شود و اطلاعات صاحب گوشی که کدریجستریش در سامانه همتا بنام ثبت شده است را نمی دهد و فقط پیام مرجوع کنید را میدهد لطفا راهنمایی بفرمایید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محسن رسولی · 1 ماه پیش
    سلام تقریبا ده روز پیش شکایت ثبت کردم بابت اینکه سایت فروش گوشی، گوشی مسافری فروخته..کد پیگیری داده شد..الان چک میکنم صرفا همون شکایت خودم رو نشون میده..هیچ روندی رو نشون نمیده.چطوری پیگیر بشم؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    پارسا · 1 ماه پیش
    سلام. من یک گوشی ساده نوکیا خریدم. فروشنده چند تا کد وارد کرده و گفت همتا را وارد کرده ام. بعد از یک روز که اتفاقی *7777# و سپس کد IME را وارد کردم، با پیغام کد وارد شده معتبر نیست مواجهه شدم. روی کارتن گوشی هم حتی بارکدی هم وجود ندارد. به نظر گوشی چینی است. چکار کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      سلام وقت بخیر شناسه های پشت باطری و کد دستوری را مطابقت دهید در صورت عدم تطابق شناسه ها به فروشنده عودت دهید
      در صورت تطابق صفحه استعلام اصالت http://hmti.ir/04 را مطالعه نمایید برای استعلام هم 15 رقم ابتدایی شناسه (IMEI) دستگاه را بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و ...) وارد کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Ghorbany · 1 ماه پیش
    سلام من حدود دوسال پیش گوشی دوسیم کارت j5 خریدم ب عنوان نو و مثلا ریجستری شده و الان نمیتونم خط دوممو اضافه کنم چون ریجستری میخواد ک اونم نمیشه چون ی شماره دیگه ثبته رو گوشیم شماره ثبت شده کلا خاموشه و فروشنده همکاری نمیکنن میگن دوسال گذشته پس الان من چکاری میتونم انجام بدم چون ن میشه فروخت و ن استفاده کرد لطفا راهنمایی کنید ممنون
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      سلام وقت بخیر با جعبه دستگاه به اتحادیه موبایل مرکز استان مراجعه کنید.
      آدرس تعدادی از اتحادیه ها ی موبایل مراکز استانی را در صفحه http://hmti.ir/u جستجو نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سعیدرضایی · 1 ماه پیش
    کد فعالسازی گم کرده باشم چکار باید بکنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر، لطفا جهت دریافت کد فعالسازی به فروشنده و یا شرکت گارانتی مراجعه فرمایید و چنانچه موفق به دریافت کد نشدید دستگاه را عودت دهید و در صورت امتناع ثبت شکایت فرمایید.
      طلاعات گارانتی را در صفحه https://hmti.ir/i جستجو نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی را در همین مطالعه فرمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان : http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محسن رسولی · 1 ماه پیش
    سلام وقت بخیر. از یک سایت فروش گوشی که دارای نماد الکترونیکی هم هست، گوشی شیاومی تهیه کردم که در سایت اعلام شده بود رجیستر شده و اصالت کالا دارد..بعد از دریافت مشاهده کردم جعبه گوشی پلمپ نیست و کد فعالسازی نداره، به سایت همتا مراجعه کردم هنگام وارد کردن imei نوشته بود گوشی مسافری هست و قبلا با شماره دیگه فعال شده.
    تماس گرفتم با سایت گفتن با فلان بخش صحبت کنید که چند روز هست پاسخ داده نمیشه.راهنمائی بفرمائید.

    آیا سایت رسمی و ثبت شده میتونه گوشی مسافری بفروشه؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      سلام وقت بخیر گوشی مسافری برای استفاده شخصی شخص مسافر بوده و در صورتی که بخواهد مورد استفاده تجاری و خرید و فروش قرار گیرد، قطع خواهد شد.
      توجه داشته باشید این گوشی ها هیچگونه گارانتی و خدمات پس از فروشی ندارند.
      دستگاه را عودت دهید چنانچه همکاری نکرد میتوانید ثبت شکایت نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی همین صفحه
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان : http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد ارشد · 1 ماه پیش
    سلام وقت بخیر من یک گوشی شیائومی به مبلغ بالای 8 میلیون خریداری کردم همراه با گارانتی یک ساله اما بعداز گذشت کمتر از 15 روز پیکسل ال سی دی گوشی سوخت به گارانتی مربوطه مراجعه کردم اما هربار به طریقی دارن منو دور میزنن و هی امروز فردا میکنن ایا میشه شکایت کرد؟ ئمیشه خسارت گرفت؟ میگن این مدل گوشی رو نداریم من باید چیکار کنم؟