آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی

تنظیم شکایت از فروشنده

گاهی در فرآیند خرید و یا دریافت خدمات پس از فروش، اختلافاتی بین فروشنده و خریدار یا مصرف‌کننده به وجود می‌آید که باعث تضییع حقوق یکی از طرفین (غالباً مصرف‌کنندگان) می‌گردد. ازاین‌رو لازم است راه‌کارهایی برای احقاق حقوق مصرف‌کننده وجود داشته باشد. اهم نهادهایی که می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند عبارت‌اند از: سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و اتحادیه‌های صنفی مرتبط.

 جهت ثبت شکایت در زمینه فروش دستگاه قاچاق، در ابتدا به سامانه اینترنتی سازمان تعزیرات حکومتی به آدرس http://tazirat135.ir مراجعه نمایید. در ادامه از منوی سمت راست گزینه ثبت شکوائیه را انتخاب کنید.

 

مرحله یک:

در مرحله اول (اطلاعات اولیه) ابتدا استان و شهری که تخلف آن در صورت گرفته است را انتخاب و در ادامه تیک گزینه حمل‌ونقل و نگهداری و فروش کالای قاچاق را انتخاب نمایید. سپس توضیحاتی در مورد موضوع شکایت در قسمت شرح شکوائیه وارد کنید.

 

مرحله دو:

در مرحله دوم (مشخصات شاکی) لازم است تا اطلاعات فرد یا افراد شاکی را وارد کرده و با استفاده از گزینه اضافه کردن به لیست آن را ثبت نمایید. لازم به ذکر است که پر کردن اطلاعات جداولی که با رنگ قرمز مشخص شده است، الزامی است.

 

مرحله سه:

در مرحله سوم (مشخصات متهم) لازم است تا اطلاعات واحدیا واحدهای صنفی متخلف را وارد کرده و با استفاده از گزینه اضافه کردن به لیست آن را ثبت نمایید. این اطلاعات شامل نام و نشانی واحد صنفی (فروشگاه) می‌باشد.

 

مرحله چهار:

در این مرحله (پیوست) می‌توانید تصویر هرگونه مدرک مبنی بر خرید از آن واحد صنفی اعم از فاکتور، برگه گارانتی و .. را بارگذاری و با استفاده از گزینه اضافه کردن به لیست، آن را ثبت نمایید. در هنگام پیوست مدارک توجه داشته باشید که مجموع حجم فایل‌های بارگذاری شده نباید بیشتر از ۶ مگابایت باشد.

 

مرحله پنج:

در مرحله آخر (خلاصه شکوائیه)، خلاصه‌ای از موضوع شکایت، شرح شکوائیه و اطلاعات شاکیان و متهمان نمایش داده می‌شود. درصورتی‌که شکوائیه مورد تأیید شما بود، لازم است تا تیک «خلاصه شکوائیه مورد تأیید من است» را فعال کرده و در نهایت گزینه پذیرش نهایی را انتخاب نمایید.

در نهایت شکوائیه شما در سازمان تعزیرات ثبت شده و شماره پیگیری برای شما صادر می‌گردد که لازم است آن را تا حصول نتیجه نزد خود نگه‌دارید. همچنین می‌توانید با استفاده از گزینه چاپ، نسبت به چاپ شکوائیه اقدام نمایید.

علاوه بر موضوع خریدوفروش کالای قاچاق، برای ثبت شکایات با موضوعاتی دیگر همچون احتکار، گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب، عدم صدور صورتحساب و . . . نیز می‌توانید مطابق همین روند از طریق سایت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اقدام نمایید.

 

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
کاراکتر مانده.
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    نیما · 6 روز پیش
    سلام من هفته قبل گوشی خریدم ولی گوشی قفل بود و متوجه شدم که قاچاقه لطفا بگید چیکار باید کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 روز پیش
      با سلام وقت بخیر در صورتی که دستگاه را داخل کشور خریداری کرده اید و در پاسخ استعلام اصالت غیر قانونی ذکر می شود دستگاه را به فروشنده عودت دهید.چنانچه فروشنده همکاری نکرد می‌توانید از طریق سازمان تعزیرات حکومتی به‌صورت اینترنتی شکایت نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی http://hmti.ir/10
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد بلوچی · 8 روز پیش
    سلام من امروز می خواستم گوشی رجسترکنم ازپست سفا رش دادم پول گمرک پرداخت کردم میگه با کد ملی شما 29فروردین یک گوشی با اسم شمل بایک شماره دیگه ثبت شده الان باید چکار کنم لطفا راهنمایی کنید
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 8 روز پیش
      با سلام

      اگر از اطلاعات شما سو استفاده شده باید با 195 تماس حاصل نمایید تا بررسی برای شما انجام شود و از مراجعه قضایی پیگیری بفرمایید تا مشکل حل گردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی انصاری 093722028 · 16 روز پیش
    سلام
    من ی گوشی مسافری وارد کردم اس 8 پلاس سامسونگ
    دو سیمکارت هست ولی imeiرا برای هر دو اسلات یکسان نشان می داد به سامانه همتا تماس گرفتم و پرونده برام تشکیل دادند بعد ازپیگیری بهم گفتند که گوشیتو باید مرجوع کنی و از همون کشوری که خریدی به همونجا پس بدی و داخل ایران فعال نخواهد شد.
    الان من باید چیکار کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 16 روز پیش
      باسلام
      برای شناسه های یکسان، امکان ثبت مسافری وجود ندارد
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Fatemeh · 17 روز پیش
    سلام من گوشی موپارسال خریدم وغیرقانونیه بایدچیکارکنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 17 روز پیش
      سلام وقت بخیر، لطفا شناسه های دستگاه را یاداشت و با شماره 096366تماس حاصل فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مصطفی · 19 روز پیش
    وقت به خیر،دیروز یک گوشی نوت ۷ شیاومی با گارانتی شرکتی می هوم گرفتم، بعد که سیمکارت انداختم پیام اومد که این گوشی ثبت نشده و تا یک ماه دیگه قطع میشه،و داخل سایت می هوم رفتم و گوشی اونجا هم برای گارانتی ثبت نشده. بود،لطفا راهنمایی بفرمایید
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 19 روز پیش
      با سلام وقت بخیر در صورتی که دستگاه را داخل کشور خریداری کرده اید و در پاسخ استعلام اصالت غیر قانونی ذکر می شود دستگاه را به فروشنده عودت دهید.چنانچه فروشنده همکاری نکرد می‌توانید از طریق سازمان تعزیرات حکومتی به‌صورت اینترنتی شکایت نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی http://hmti.ir/10
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    amirhossein · 1 ماه پیش
    سلام تلفن همراهی که ریجستر نشده باشد و شبکه همراه آن قطع شده باشد را میتوان ریجستر کرد؟؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      ضمن عرض سلام و وقت بخیر
      پیام شما مبهم می باشد. لطفا به صورت واضح تری درخواستتان را مطرح نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Hosain · 1 ماه پیش
    با سلام من گوشیمو حدود ۲۰ روز قبل با پاسپورت ریجستر کردم بعد هنوز کد فعال سازی برام نیومده زنگ زدم سامانه گفتن باید پرونده تشکیل بدیم و اینا الان ۹ روز شده خبری نشده هر چی هم زنگ میزنم رسیده گی نمیشه فقط میگن زمان بره
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر درصورتی که پرونده تشکیل داده اید منتظر بمانید تا با شما تماس برقرار شود.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    عبدالمطلب · 1 ماه پیش
    سلام برادر من یک دستگاه گوشی با فاکتور خرید که مهر فروشگاه رو هم داره به عنوان کادوی تولد پسرم به من داده الان بعد از چند ماه که برای پسرم سیم کارت خریدم پیامک اومد که این دستگاه ثبت قانونی نشده .چون فاکتور داشتم به فروشنده مراجعه کردم زیر بار نمیره و میگه چرا دیر سیم کارت انداختی ؟؟؟؟ چه کار میتونم بکنم ؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام دستگاهی که داخل کشور خریداری شده باید در پاسخ استعلام اصالت قانونی ذکر شود در غیر اینصورت دستگاه را به فروشنده عودت دهید چنانچه فروشنده همکاری نکرد می توانید از طریق سازمان تعزیرات حکومتی یا سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، به‌صورت اینترنتی شکایت نمایید.
      http://hmti.ir/10
      http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد ابراهیم استیری · 1 ماه پیش
    سلام به علت خراب شدن گوشی وگارانتی داشتن گوشی عوض شد به طبعiemiتغییر کرده توسایت هم قسمت گوشه های تعمیری متاسفانه مشخصات خودم می‌زنی که ثبت نام کنم مینویسه اطاعات هویتی شما صحیح نمی باشد باید چکار کنم وبه کجا مراجعه کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      باسلام
      لطفا شناسه(imei) دستگاه خود را که ازطریق کد دستوری *#06# دریافت کرده و با شماره 096366(مرکزتماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس حاصل نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حامد بلوکات · 1 ماه پیش
    سلام من یه گوشی ایفون ۷ پلاس گرفتم تو فاکتورش ضمانت کرد که گوشی همه چیش اصلی اومدم خونه دیدم دوربین گوشی کلا مشکل داره حتی انتقال مالکیت هم نزده رفتم پیشش قبول نکرد گفت برو شکایت کن به هیچ جا نمیرسی الان یه ماه شکایت کردم هم تعزیرات هم اتحادیه هیچ خبری نیس چیکار باید بکنم؟؟؟ واقعا به جایی نمیرسم!!
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام و وقت بخیر فرایند انتقال مالکیت در زمان خرید و فروش در حضور فروشنده الزامی می باشد ،در صورت عدم همکاری فروشنده می‌توانید از طریق سازمان تعزیرات حکومتی یا سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، به‌صورت اینترنتی شکایت نمایید.
      http://hmti.ir/10
      http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی فرزانه · 1 ماه پیش
    سلام...من چهار ماه قبل گوشی خریدم، و مشکلی نداشتم..حالا که میخوام بفروشم مدام پیام میده که شناسه متعلق به شما نیست..تماس گرفتم و بهم کد پیگیری دادند..حالا بیست روز گذشته و هر بار تماس میگیرم جواب میدن منتظر باشید...تا کی ؟
    چرا زمان اعلام نمیکنن؟
    هر بار همین رو جواب میدن//
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      سلام وقت بخیر اگر برای شما پرونده ای تشکیل شده باید منتظر باشید روند بررسی پرونده به اتمام رسد
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سروش خالدی · 1 ماه پیش
    سلام من گوشی بصورت پستی خریدم و عوارض رو پرداخت کردم.
    الان 10 روز میشه در سایت میز خدمت درخواست دادم ولی هنوز هیچ جوابی نگرفتم ، با همتا تماس میگیرم میگویند گمرک اطلاعات گوشی رو نفرستاده .
    الان من چیکار کنم ؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام و وقت بخیر دستگاه های پستی بازه زمانی طولانی تر نسبت به دستگاه های مسافری سپری می کنند در صورتی که در سایت میز خدمات الکترونیک گمرک جمهوری اسلامی ایران درخواست ثبت کرده اید منتظر باشید تا اطلاعات شما برای همتا ارسال گردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    داریوش · 2 ماه پیش
    من و همسرم دو گوشی خریداری کردیم که فروشنده در طول یک ماه در انجام فعالسازی تعلل کرده و پاسخگو نبودند تا اینکه گوشی قطع شد. با مراجعه حضوری هم مدام امروز و فردا می‌کنند و راهکاری نشان نمی‌دهند.راهی وجود دارد که ما حتی شده با صرف هزینه گوشی‌مان را رجیستر کنیم و بتوانیم از این مبالغی که به زحمت پرداخت کرده‌ایم لااقل استفاده کنیم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 ماه پیش
      سلام وقت بخیر لطفا گوشی را عودت داده و در صورت عدم همکاری می‌توانید از طریق سازمان تعزیرات حکومتی یا سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، به‌صورت اینترنتی شکایت نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی http://hmti.ir/10
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    احمد · 2 ماه پیش
    سلام من یه سالی هست یه گوشی از خواهرم خریدم ولی از اون نخواستم که ریجستر کنه به اسم من الان سیمکارتی که به این گوشی ثبت شده یه ده ماهی هست که خاموش هست احتمال زیاد هم سلب مالکیت شده لطفا راهنمایم کنید که چکار کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 ماه پیش
      باسلام
      لطفا با اپراتور سیمکارت تماس بگیرید ودرخواست مجدد سیمکارت را نمایید اگر سیم کارت واگذار شده با شماره تماس بگیرید و درخواست انتقال مالکیت نمایید اگر خاموش بودند یا با شما همکاری نکردند با سامانه همتا 096366 تماس بگیرید تا برای شما درخواست پیگیری ثبت گردد واگر سلب امتیاز شده بود منتظر راهکار بمانید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی · 2 ماه پیش
    سلام گوشی رو به شماره ای ثبت کردم ولی الان اپراتور اون شماره رو جمع کرده و بهش دسترسی ندارم
    باید چجوری انتقال مالکیت بدم؟
    آیا راهی هست اون سیم کارت رو برگردونم؟
    باتشکر
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 ماه پیش
      باسلام
      در صورتی که سیم کارت شما، سوخته یا گم شده با مراجعه به دفاتر پیش خوان سیم کارت را مجددا دریافت کنید و مراحل انتقال مالکیت انجام دهید و چنانچه سیم کارت مورد نظر سلب امتیاز شده باید منتظر راهکار در سامانه همتا باشید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    احمد محمودی · 3 ماه پیش
    سلام
    من یه گوشی خریدم بعد کد ملی و شمارمو به فروشنده دادم بعد از کلی صبر کد واسم نیومد بعد متوجه شدم سامانه کد واسه یارو ارسال کرده حالا میگه باید هزینه بدی تا کدو بهت بدم. چکار کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 3 ماه پیش
      "ضمن عرض سلام و وقت بخیر
      پیام شما مبهم می باشد. لطفا به صورت واضح تری درخواستتان را مطرح نمایید."
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    ممد · 3 ماه پیش
    هر چی شماره ملی میزنم با شماره همراه خودم که سیمکارتمم به نام خودمه میاره نامعتبر هستش
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 3 ماه پیش
      "ضمن عرض سلام و وقت بخیر
      پیام شما مبهم می باشد. لطفا به صورت واضح تری درخواستتان را مطرح نمایید."
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    م کریم زاده · 3 ماه پیش
    عرض سلام و خسته نباشید
    بنده بعد از فروش تلفن همراه خودم و انتقال مالکیت داده متوجه شدم که مبلغ به حساب بنده واریز نشده. و شخص مورد نظرجوابگو ی تلفن (شماره تلفنی که مالکیت به آن انتقال داده شده) نیست. و دسترسی دیگری به این شخص ندارم
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    زندوکیل · 3 ماه پیش
    باسلام یگوشی خریدم بافاکتور متاسفانه کد را بمن نداده وریجستری نکرده والان زیربارنمیرودوقبول نمیکندومیگه کاری نمتونی بکنی راهنمایی کنین ایا راست میگه باتشکر
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 3 ماه پیش
      سلام وقت بخیر برای رفع مشکل حتما با شماره 135 تعزیرات حکومتی تماس گرفته شود و یا وارد سایت تعزیرات به آدرس http://tazirat135.ir مراجعه شود
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سینا · 3 ماه پیش
    با سلام
    بنده یک گوشی سامسونگ داشتم که از نمایندگی خریده بودم و از ان استفاده می کردم این گوشی مدتی خاموش بود و وقتی ان را روشن کردم گوشی به عنوان غیر قانونی شناخته شد
    و پس از تماس مکرر با سامانه همتا بعد از ۷ ماه هنوز می گویند باید منتظر بمانید
    ایا مرجعی برای رسیدگی برای درخواست بنده وجود دارد ؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 3 ماه پیش
      با سلام برای دستگاه غیر قانونی باید دستگاه را به فروشنده عودت دهید در صورت عدم همکاری فروشنده می‌توانید از طریق سازمان تعزیرات حکومتی یا سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، به‌صورت اینترنتی شکایت نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی http://hmti.ir/10