آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی

تنظیم شکایت از فروشنده

گاهی در فرآیند خرید و یا دریافت خدمات پس از فروش، اختلافاتی بین فروشنده و خریدار یا مصرف‌کننده به وجود می‌آید که باعث تضییع حقوق یکی از طرفین (غالباً مصرف‌کنندگان) می‌گردد. ازاین‌رو لازم است راه‌کارهایی برای احقاق حقوق مصرف‌کننده وجود داشته باشد. اهم نهادهایی که می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند عبارت‌اند از: سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و اتحادیه‌های صنفی مرتبط.

 جهت ثبت شکایت در زمینه فروش دستگاه قاچاق، در ابتدا به سامانه اینترنتی سازمان تعزیرات حکومتی به آدرس tazirat135.ir مراجعه نمایید. در ادامه از منوی سمت راست گزینه ثبت شکوائیه را انتخاب کنید.

 

مرحله یک:

در مرحله اول (اطلاعات اولیه) ابتدا استان و شهری که تخلف آن در صورت گرفته است را انتخاب و در ادامه تیک گزینه حمل‌ونقل و نگهداری و فروش کالای قاچاق را انتخاب نمایید. سپس توضیحاتی در مورد موضوع شکایت در قسمت شرح شکوائیه وارد کنید.

 

مرحله دو:

در مرحله دوم (مشخصات شاکی) لازم است تا اطلاعات فرد یا افراد شاکی را وارد کرده و با استفاده از گزینه اضافه کردن به لیست آن را ثبت نمایید. لازم به ذکر است که پر کردن اطلاعات جداولی که با رنگ قرمز مشخص شده است، الزامی است.

 

مرحله سه:

در مرحله سوم (مشخصات متهم) لازم است تا اطلاعات واحدیا واحدهای صنفی متخلف را وارد کرده و با استفاده از گزینه اضافه کردن به لیست آن را ثبت نمایید. این اطلاعات شامل نام و نشانی واحد صنفی (فروشگاه) می‌باشد.

 

مرحله چهار:

در این مرحله (پیوست) می‌توانید تصویر هرگونه مدرک مبنی بر خرید از آن واحد صنفی اعم از فاکتور، برگه گارانتی و .. را بارگذاری و با استفاده از گزینه اضافه کردن به لیست، آن را ثبت نمایید. در هنگام پیوست مدارک توجه داشته باشید که مجموع حجم فایل‌های بارگذاری شده نباید بیشتر از ۶ مگابایت باشد.

 

مرحله پنج:

در مرحله آخر (خلاصه شکوائیه)، خلاصه‌ای از موضوع شکایت، شرح شکوائیه و اطلاعات شاکیان و متهمان نمایش داده می‌شود. درصورتی‌که شکوائیه مورد تأیید شما بود، لازم است تا تیک «خلاصه شکوائیه مورد تأیید من است» را فعال کرده و در نهایت گزینه پذیرش نهایی را انتخاب نمایید.

در نهایت شکوائیه شما در سازمان تعزیرات ثبت شده و شماره پیگیری برای شما صادر می‌گردد که لازم است آن را تا حصول نتیجه نزد خود نگه‌دارید. همچنین می‌توانید با استفاده از گزینه چاپ، نسبت به چاپ شکوائیه اقدام نمایید.

علاوه بر موضوع خریدوفروش کالای قاچاق، برای ثبت شکایات با موضوعاتی دیگر همچون احتکار، گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب، عدم صدور صورتحساب و . . . نیز می‌توانید مطابق همین روند از طریق سایت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اقدام نمایید.

 

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حسین خرمی · 5 روز پیش
    سلام حدود 40 روز پیش از یک فروشگاه یک دستگاه موبایل خریداری کردم بعد از چند روز کلیه سرویس ها بعلت عدم ریجیستری قطع گردید پس از بررسی متوجه شدم IMEI کارت گارانتی با IMEI گوشی متفاوته پس از مراجعه به فروشگاه به نتیجه نرسیدم فقط گفتن به ما مربوط نمیشه به گارانتی مربوطه بعداز چندبار مراجعه گوشی همراه با لوازمش ازمن گرفتن که بفرستن گارانتی که الان دو هفته هست که فرستادن ولی هنوز هیچ خبری ازشون نشده لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 روز پیش
      با سلام وقت بخیر، دستگاه های خریداری شده در داخل کشور، باید در پاسخ استعلام اصالت قانونی ذکر شوند. در غیر این صورت دستگاه را به فروشنده عودت دهید و در صورت امتناع ایشان نسبت به ثبت شکواییه اقدام نمایید.
      جهت خریداری گوشی داخل کشور لینک " http://hmti.ir/new " را مطالعه نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی : در این صفحه آمده است
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان : http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مسیحا · 8 روز پیش
    سلام بنده گوشی ایفون ۷ خریداری کردم چند روز از موضوع میگذره رفتم و خواستار انتقال مالکیت کردم میگن تو به ما هیچ پولی ندادی گوشی رو پس بیار و تهدید به شکایت میکنن
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 روز پیش
      با سلام وقت بخیر سامانه همتا در این زمینه پاسخگویی ندارد چنانچه گوشی خریداری شده و فروشنده انتقال مالکیت را انجام نمی دهد میتوانید ثبت شکایت نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی : در این صفحه آمده است
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان : http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حمیدرضا رمضانی · 12 روز پیش
    با سلام اول اینکه رضایت کاملمو اعتراف میکنم از سایت و ممنونم ازتون...یک گوشی سامسونگ خریدم اما مشکل داشت و فرستادم نمایندگی و بلاخره بعد چهل روز تعویضش کردن و شارژر گوشی رو هم تعویض کرده بودن و بجاش یه شارژر کهنه و خراب برام فرستادن ک اصلا جریان برق نداشت بعدش تماس گرفتم و بهشون گفتم مشکل و اونا هم گفتن یه شارژر جدید برات میفرستم و هزینه پستش هم شده ۳۲ تومن. حالا سوالم اینه ایا هزینه پست و من باید بدم؟اونا اشتباه شارژر خراب فرستادن من باید هزینه پست و بدم؟..ویه سوال دیگ باز گوشی و ک فرستادم ایا باید هزینه پست هردو طرف و خودم بدم یا هزینه یه طرفش با خودمه؟..سوال دیگ ای هم دارم من گوشی قبلی و ک برای شرکت فرستادم ک تعویض کنن یه گلس فول داشت گرون ترین گلس و براش خریده بودم و بهشون گفتم ک گلس گوشی هم برای من بفرستین اما نفرستادن..ایا باید میفرستادن یا نه؟!!! ممنون میشم همه رو جواب بدین?
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 12 روز پیش
      با سلام وقت بخیر
      سامانه همتا در زمینه رجیستر گوشی پاسخگویی دارد لذا این موارد مرتبط به سامانه همتا نمی باشد .
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیر. محمدی · 13 روز پیش
    سلام خسته نباشید به بنده گوشی مسافرتی رو تحت عنوان قانونی فروختن گفتن بدون گارانتی ولی نگفتن مسافرتی هست الان بهشون رجوع کردم واسه معاوضه با دستگاه قانونی ولی گوشی عوض نکردن و همکاری نمیکنن
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 13 روز پیش
      با سلام وقت بخیر، در صورت عدم همکاری فروشنده، میتوانید ثبت شکایت نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی : http://hmti.ir/10
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان : http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی · 16 روز پیش
    سلام
    بنده امروز یک گوشی موبایل خریدم، مبلغ ۳۹۰۰۰۰۰ (با رجیستری به هزینه ۵۰ هزار تومن) ازم گرفتن. بعد که رفتم بیرون از جای دیگه ای قیمت کردم و قیمت رو بهم حدود ۳۷۰۰۰۰۰ دادن. به کسی که موبایل رو ازش خریدم اعتراض کردم اما بهم فاکتور نشون داد که قیمت فاکتور من این بوده. میخواستم بدونم چکار باید بکنم؟
    حتی با فروشنده دوم هم که روبروش کردم، فروشنده دوم حرفش رو عوض کرد. همون گوشی تو اینترنت حدود ۳۶۰۰۰۰۰ هم قیمت خورده.
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 15 روز پیش
      باسلام وقت بخیر دستگاهی که داخل کشور خریداری می شود باید در پاسخ استعلام اصالت قانونی ذکر شود و هزینه ای جدا بابت رجیستری پرداخت نمی گردد.
      در غیر اینصورت امکان ثبت شکابت را دارید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی : در این صفحه آمده است
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان : http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    پژمان · 24 روز پیش
    سلام وقت بخیر ساکن مشهد هستم دوروز گوشی ایفون خریدم که تو فاکتور نوشته ریجستری اما پیامک اومده که گوشی ثبت سامانه همتا نیست تا ۱۰ بهمن بیشتر نمیشه استفاده کرده سرویس قطع میشه.به فروشنده گفتم میگه گوشی تا یک ماه دیگه ریجستری میشه،ایا این کار کلاهبرداری فروشنده نیست؟اگه هست الان من باید برم اتحادیه شکایت کنم یا دادسرا؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد مختار · 25 روز پیش
    سلام من یک گوشی از مغازه دار خریدم اما بعد متوجه شدم به اسم من مسافری ثبت کرده در صورتی که اصلا مسافرت خارج کشور نداشتم حالا باید چه کار کنم میتونم شکایت کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 24 روز پیش
      با سلام وقت بخیر فرایند ثبت گوشی به صورت مسافری صرفا برای افراد مسافری می باشد که خود گوشی را از خارج از کشور خریداری کرده اند. در صورت شناسایی تخلف با افراد خاطی برخورد می گردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    بهزاد کیانوشی · 26 روز پیش
    سلام حدود یک ماه پیش از یک فروشگاه اینترنتی یک دستگاه موبایل خریداری کردم بعد از باز کردن جعبه گوشی اقدام به فعال سازی گوشی بر اساس IMEI درج شده در در کارت گارانتی و کد فعال سازی نمودم بعد از مدتی کلیه سرویس ها بعلت عدم ریجیستری قطع گردید پس از بررسی متوجه شدم IMEI کارت گارانتی با IMEI گوشی متفاوته پس از مذاکره با فروشگاه و شرکت تحت گارانتی به نتیجه نرسیدم و گوشی غیر فعال می باشد لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 26 روز پیش
      با سلام وقت بخیر دستگاه را به فروشنده عودت دهید و چنانچه فروشنده همکاری نکرد میتوانید ثبت شکایت نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی : http://hmti.ir/10
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان : http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سجاد لطفی · 27 روز پیش
    سلام من از یک موبایل فروشی یک موبایل شیایومی نوت۸خریدم. بهم گفته رجیستری شده ولی فرداش بهم پیام اومد که گوشی رجیستری نشده ویک ماه دیگ سرویس نخواهد گرفت موبایل فروش هم میگ تا5الی15روز کد خواهد اومد الان 12روزه هیچی نیومده. ودر فاکتور هم قید کرده که رجیستری شده. ممنون میشم راهنمایی کنین
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 26 روز پیش
      با سلام وقت بخیر در صورتی که دستگاه غیر قانونی ذکر می شود دستگاه را به فروشنده عودت دهید و چنانچه فروشنده همکاری نکرد میتوانید ثبت شکایت نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی : http://hmti.ir/10
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان : http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    عادل جادری · 28 روز پیش
    سلام بنده و خانواده ام تا امروز نزدیک به ۱۰ دستگاه گوشی تلفن همراه (نو) از یک مغازه موبایل فروشی میخریدیم که بابت همه آنها از ما پول ریجستری که برای هر گوشی از مبلغ ۱۰۰تا۳۰۰ تومان هزینه ریجیستری کردن میگرفت درضمن گوشی ها بدون کد وبدون گارانتی میباشند. میتونم از اون مغازه دار شکایت کنم...
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 26 روز پیش
      با سلام وقت بخیر برای گوشی هایی که داخل کشور خریداری می شود باید قانونی ذکر شوند و هزینه ای به صورت جدا بابت رجیستری پرداخت نمی گردد لطفا جهت خریداری دستگاه داخل کشور به لینک " میخواهم دستگاه اکبند خریداری کنم " مراجعه کرده و مطالعه کنید. http://hmti.ir/new
      در غیر اینصورت دستگاه را عودت دهید و چنانچه همکاری نکرد میتوانید ثبت شکایت کنید.
      http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    نیما یاری · 28 روز پیش
    با سلام ،
    من ۲۵ آبان از یه سایت کا نماد اعتماد داشت دستگاهی خریدم که مدت تحویلش ۲۵ روز بود اما بعد از ۳۵ روز یه دستگاه دیگه بهم تحویل دادن و فقط میگن پیگیر دستگاه خودتون هستیم ولی من دارم ضرر میدم چون قرار بوده با اون دستگاه کار کنم. لطفا راهنمایی کنید
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 28 روز پیش
      با سلام وقت بخیر این موارد مرتبط به سامانه همتا نمی باشد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    هوتن ربانی · 29 روز پیش
    سلام۲ماه پیش گوشی نوکیا۲/۲خریدم متاسفانه ۲روز بعدlcdتاچان شکست الان۲ماهه شرکت میگه قطعه lcdنیست واولویتمان بادستگاههایی است که گارانتی شامل حالشان میشود وزمانه تامین قطعه برایشان مشخص نیست و می‌گویند گوشی دیگری بخرید اکنون بنده چه راهه قانونی برایه احیاحقم دارم باتشکر از زحماتتان
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    رضا · 1 ماه پیش
    سلام
    من گوشيو دو سه سال پيش قبل طرح ريجستري گرفتم و الان كه ميخوام بفروشم ميگن گوشي به اسم يك نفر ديگه ثبت شده و من شماره اون اقا رو پيدا كردم
    ولي همكاري نميكنه براي انتقال مالكيت و ميگه كه بايد هزينه گوشي رو پرداخت كنيد تا من انتقال مالكيت بدم و كارتن گوشي هم پيش منه ولي اشتباهي به اسم يك نفر ديگه ثبت شده
    بايد چيكار كنم؟؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام لطفا جهت بررسی شناسه(imei) دستگاه خود را که ازطریق کد دستوری *#06# دریافت کرده و با شماره 096366 (مرکزتماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس حاصل نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حمیدرضا رمضانی · 1 ماه پیش
    سلام من گوصی آ ده اس رو خریداری کردم از مغازه و بعد بیست و چهار ساعت گوشی پرش صفحه داشت فروشنده گوشی رو ب شرکت گارانتی دهد ک مشکلش رو برطرف کنه و بعد ده روز ارسال شد و گفتن ک مشکل از رام بوده الان هم درسته و برام فرستادن و باز بعد 20 ساعت استفاده پرش صفحه داشت اما اما هم فروشنده و هم شرکت گارانتی هر دفعه یه چیزی و میگن و گوشی و تعویض نمیکنن الان من می تونم شکایت کنم و گوشی تعویض شه
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    فرامرز عنایت · 1 ماه پیش
    سلام
    چند روز پیش یه گوشی ازیه فروشگاه خریدم گفتن رجیستر شده ولی یه پیامک برام اومد که دستگاه قانونی نیست و بعد یه تاریخی غیرفعال میشه در صورتی که فروشنده گفت تا ۴۸ ساعت دیگه درست میشه و این پیامک موقته ولی تا الان خبری نشده تو سایت همتا هم که استعلام میگیرم میگه شناسه دستگاه قانونی نیست و سرویس نمیگیره به فروشگاهم که زنگ میزنم میگن درست میشه فاکتورم دارم الان باید چیکار کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر گوشی را به فروشنده عودت دهید چنانچه همکاری نکرد می توانید ثبت شکایت نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی : http://hmti.ir/10
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان : http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    mozhe · 1 ماه پیش
    سلام من یه گوشی گرفتم که استعلام میگیرم غیرقانونی ازدیوار گرفتم و فیش واریزی دارم ،ادرس خونشم دارم میتونم کاری کنم یانه؟من ازفروشگاهی نگرفتم بتونم شکلیت کنم ازمغازه فاکتوری چیزی هم ندادن
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مرجان شاهرخی · 1 ماه پیش
    سلام من گوشیم وفروختم به دوستم آکبند بود قرار شد ماهانه قسط بندی بشه وبرام واریز کنه.کارتن گوشی دست خودمه ولی اون خانم ۳ ماهه که پولی پرداخت نکرده.من مالکیت وبنام زدم.الان با وجود داشتن کارتن چکار میتونم بکنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر همتا در قبال این موارد پاسخگویی ندارد.از مراجع قضایی پیگیری شود.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Roya · 1 ماه پیش
    سلام میخواستم بدونم اگه شکایت کنیم چه مدت زمانی پیگیری میشه ونتیجه میده
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر این موارد مرتبط به همتا نمی باشد از سمت مراجع زیربط پیگیری کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    عيسي · 1 ماه پیش
    با سلام احتراما اينجانب بعد از بازگشت از كربلا متوجه شدم كه به نام اينجانب سيم كارت صادر گرديده و از آن طريق نسبت به رجيستري گوشي اقدام شده حالا مي خواهم گوشي مزبور راغير فعال نموده و نسبت به پيگيري موضوع اقدام نمايم لطفا راهنمايي بفرماييد ممنون
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام جهت ثبت در گمرک به سیمکارتی به نام شما نیاز می باشد درصورتیکه بدون اطلاع مسافر برای ایشان سیمکارتی صادر شده باشد، این امکان برای او وجود دارد که با شماره‌گیری شماره 195 و یا با مراجعه به به آدرس اینترنتی https://195.cra.ir، ثبت شکایت انجام دهد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    عبداله · 1 ماه پیش
    سلام من ی گوشی خرید کردم...وقتی استعلام میگیرم
    میگه دستگاه شما غیر قانونی است و جز دستگاه های ثبت شده نیس باید چی کار کنم...ایا میتونم کد براش بگیرم و فعالش کنم....
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر گوشی را به فروشنده عودت دهید در صورتی که فروشنده همکاری نکرد از طریق تعزیرات یا سازمان حمایت از مصرف کننده می توانید ثبت شکایت نمایید.
      http://hmti.ir/10
      http://hmti.ir/11