آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی

تنظیم شکایت از فروشنده

گاهی در فرآیند خرید و یا دریافت خدمات پس از فروش، اختلافاتی بین فروشنده و خریدار یا مصرف‌کننده به وجود می‌آید که باعث تضییع حقوق یکی از طرفین (غالباً مصرف‌کنندگان) می‌گردد. ازاین‌رو لازم است راه‌کارهایی برای احقاق حقوق مصرف‌کننده وجود داشته باشد. اهم نهادهایی که می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند عبارت‌اند از: سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و اتحادیه‌های صنفی مرتبط.

 جهت ثبت شکایت در زمینه فروش دستگاه قاچاق، در ابتدا به سامانه اینترنتی سازمان تعزیرات حکومتی به آدرس tazirat135.ir مراجعه نمایید. در ادامه از منوی سمت راست گزینه ثبت شکوائیه را انتخاب کنید.

 

مرحله یک:

در مرحله اول (اطلاعات اولیه) ابتدا استان و شهری که تخلف آن در صورت گرفته است را انتخاب و در ادامه تیک گزینه حمل‌ونقل و نگهداری و فروش کالای قاچاق را انتخاب نمایید. سپس توضیحاتی در مورد موضوع شکایت در قسمت شرح شکوائیه وارد کنید.

 

مرحله دو:

در مرحله دوم (مشخصات شاکی) لازم است تا اطلاعات فرد یا افراد شاکی را وارد کرده و با استفاده از گزینه اضافه کردن به لیست آن را ثبت نمایید. لازم به ذکر است که پر کردن اطلاعات جداولی که با رنگ قرمز مشخص شده است، الزامی است.

 

مرحله سه:

در مرحله سوم (مشخصات متهم) لازم است تا اطلاعات واحدیا واحدهای صنفی متخلف را وارد کرده و با استفاده از گزینه اضافه کردن به لیست آن را ثبت نمایید. این اطلاعات شامل نام و نشانی واحد صنفی (فروشگاه) می‌باشد.

 

مرحله چهار:

در این مرحله (پیوست) می‌توانید تصویر هرگونه مدرک مبنی بر خرید از آن واحد صنفی اعم از فاکتور، برگه گارانتی و .. را بارگذاری و با استفاده از گزینه اضافه کردن به لیست، آن را ثبت نمایید. در هنگام پیوست مدارک توجه داشته باشید که مجموع حجم فایل‌های بارگذاری شده نباید بیشتر از ۶ مگابایت باشد.

 

مرحله پنج:

در مرحله آخر (خلاصه شکوائیه)، خلاصه‌ای از موضوع شکایت، شرح شکوائیه و اطلاعات شاکیان و متهمان نمایش داده می‌شود. درصورتی‌که شکوائیه مورد تأیید شما بود، لازم است تا تیک «خلاصه شکوائیه مورد تأیید من است» را فعال کرده و در نهایت گزینه پذیرش نهایی را انتخاب نمایید.

در نهایت شکوائیه شما در سازمان تعزیرات ثبت شده و شماره پیگیری برای شما صادر می‌گردد که لازم است آن را تا حصول نتیجه نزد خود نگه‌دارید. همچنین می‌توانید با استفاده از گزینه چاپ، نسبت به چاپ شکوائیه اقدام نمایید.

علاوه بر موضوع خریدوفروش کالای قاچاق، برای ثبت شکایات با موضوعاتی دیگر همچون احتکار، گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب، عدم صدور صورتحساب و . . . نیز می‌توانید مطابق همین روند از طریق سایت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اقدام نمایید.

 

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    فرامرز عنایت · 1 روز پیش
    سلام
    چند روز پیش یه گوشی ازیه فروشگاه خریدم گفتن رجیستر شده ولی یه پیامک برام اومد که دستگاه قانونی نیست و بعد یه تاریخی غیرفعال میشه در صورتی که فروشنده گفت تا ۴۸ ساعت دیگه درست میشه و این پیامک موقته ولی تا الان خبری نشده تو سایت همتا هم که استعلام میگیرم میگه شناسه دستگاه قانونی نیست و سرویس نمیگیره به فروشگاهم که زنگ میزنم میگن درست میشه فاکتورم دارم الان باید چیکار کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 روز پیش
      با سلام وقت بخیر گوشی را به فروشنده عودت دهید چنانچه همکاری نکرد می توانید ثبت شکایت نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی : http://hmti.ir/10
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان : http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    mozhe · 2 روز پیش
    سلام من یه گوشی گرفتم که استعلام میگیرم غیرقانونی ازدیوار گرفتم و فیش واریزی دارم ،ادرس خونشم دارم میتونم کاری کنم یانه؟من ازفروشگاهی نگرفتم بتونم شکلیت کنم ازمغازه فاکتوری چیزی هم ندادن
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مرجان شاهرخی · 11 روز پیش
    سلام من گوشیم وفروختم به دوستم آکبند بود قرار شد ماهانه قسط بندی بشه وبرام واریز کنه.کارتن گوشی دست خودمه ولی اون خانم ۳ ماهه که پولی پرداخت نکرده.من مالکیت وبنام زدم.الان با وجود داشتن کارتن چکار میتونم بکنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 10 روز پیش
      با سلام وقت بخیر همتا در قبال این موارد پاسخگویی ندارد.از مراجع قضایی پیگیری شود.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Roya · 14 روز پیش
    سلام میخواستم بدونم اگه شکایت کنیم چه مدت زمانی پیگیری میشه ونتیجه میده
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 14 روز پیش
      با سلام وقت بخیر این موارد مرتبط به همتا نمی باشد از سمت مراجع زیربط پیگیری کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    عيسي · 14 روز پیش
    با سلام احتراما اينجانب بعد از بازگشت از كربلا متوجه شدم كه به نام اينجانب سيم كارت صادر گرديده و از آن طريق نسبت به رجيستري گوشي اقدام شده حالا مي خواهم گوشي مزبور راغير فعال نموده و نسبت به پيگيري موضوع اقدام نمايم لطفا راهنمايي بفرماييد ممنون
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 14 روز پیش
      با سلام جهت ثبت در گمرک به سیمکارتی به نام شما نیاز می باشد درصورتیکه بدون اطلاع مسافر برای ایشان سیمکارتی صادر شده باشد، این امکان برای او وجود دارد که با شماره‌گیری شماره 195 و یا با مراجعه به به آدرس اینترنتی https://195.cra.ir، ثبت شکایت انجام دهد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    عبداله · 15 روز پیش
    سلام من ی گوشی خرید کردم...وقتی استعلام میگیرم
    میگه دستگاه شما غیر قانونی است و جز دستگاه های ثبت شده نیس باید چی کار کنم...ایا میتونم کد براش بگیرم و فعالش کنم....
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 14 روز پیش
      با سلام وقت بخیر گوشی را به فروشنده عودت دهید در صورتی که فروشنده همکاری نکرد از طریق تعزیرات یا سازمان حمایت از مصرف کننده می توانید ثبت شکایت نمایید.
      http://hmti.ir/10
      http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    کیومرث · 15 روز پیش
    سلام الان دوماه یه گوشی خریدم این سریال پنزده رقمی هم داره این کد کجا نوشته شوده که هر کاری میکنم پیدا نمیشه لطفان راهنمای بکنین
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 14 روز پیش
      با سلام وقت بخیر در صورتی که منظور شما کد فعال سازی می باشد لینک " http://hmti.ir/activationcode " مطالعه نمایید و چنانچه موفق به دریافت کد نشدید به فروشنده گوشی مراجعه نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    جلیل امین · 17 روز پیش
    سلام.دوماه هست از دیجی کالا گوشی خریدم هرروز زنگ زدم ک مشکل ریجستری دارد گفتند درست میشه.بعداز یک ماه انتن گوشی رفت تماس گرفتم بعد از دوهفته مرجوع کردن.الان یک ماهه گوشی رو گرفتن و پولی واریز نمیکنند و هی امروز و فردا میکنند.کجا باید از دیجی کالا شکایت بکنم؟!از بس زنگ زدم‌.فقط ۵۰تومن پول موبایل دادم جدا از هزینه وسایل جانبی که برای گوشی تهیه کردم.
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 16 روز پیش
      با سلام وقت بخیر می توانید از طریق تعزیرات (آموزش در این صفحه نوشته شده است) یا سازمان حمایت از مصرف کننده
      ( http://hmti.ir/11 ) ثبت شکایت نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    رضوان مهرنگ · 19 روز پیش
    با سلام یک ماه پیش ما از مرز مهران وارد ایران شدیم متاسفانه بدون این که متوجه بشیم برا پاسبورد هامون گوشی آیفون ایکس رجیستر شده بدون اطلاع ما آیا قابل پیگیری هستش لطفا راهنمایی فرمایید با تشکر
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 19 روز پیش
      با سلام جهت ثبت در گمرک به سیمکارتی به نام شما نیاز می باشد درصورتیکه بدون اطلاع مسافر برای ایشان سیمکارتی صادر شده باشد، این امکان برای او وجود دارد که با شماره‌گیری شماره 195 و یا با مراجعه به به آدرس اینترنتی https://195.cra.ir،ثبت شکایت انجام دهد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    نوا · 20 روز پیش
    با سلام. هفته پیش یک عدد گوشی نو خریدم. الان متوجه شدم شناسه دستگاه با شناسه قوطی متفاوته. پیگیری اصالت کردم، متوجه شدم اطلاعات شناسه گوشی با خود گوشی شامل برند آن متفاوته. چکار باید کرد؟

    ضمنا فروشگاهی که خریدم جای معتبری بود و فاکتور دارای شناسه ای که روی قوطی بود به من داد.
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 19 روز پیش
      با سلام وقت بخیر در صورت مغایرت شناسه روی جعبه و کد دستوری دستگاه را به فروشنده عودت دهید چنانچه فروشنده همکاری نکرد از طریق تعزیرات یا سازمان حمایت از مصرف کننده ( http://hmti.ir/11 ) می توانید ثبت شکایت نمایید.
      لطفا جهت خریداری گوشی لینک http://hmti.ir/new را مطالعه نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    عیسی سلیمی · 1 ماه پیش
    سلام من ۹ماه پیش از یه تعمیرکار گوشی ،یه گوشی خریدم گفت کارتن نداره چی شده و ازاین بهانه ها گفت ولی رجیستریشو به اسمت میکنیم ۱ماه منو دست به سر کرد که فلانی تو فلان شهرو گوشیشو ور نمیدار بعد دیگه سراغشو نگرفتم حالا بازم رفتم پیشه فروشنده بهانه میاره گوشیمم نمیگره جوابمم نمیده یه سیمکارتمم کار نمیکنه باید چکار کنم ؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 27 روز پیش
      با سلام

      انتقال مالکیت جزو ضرورت خرید و فروش میباشد و باید انتقال مالکیت برای شما انجام شود دستگاه را عودت دهید یا از مراجع قضایی اقدام به ثبت شکایت نمایید. آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی · 1 ماه پیش
    کد فعال سازی موجود در کارت گارانتی اشتباه هست از دیجی کالا گرفتم فعال نمیشه اونها هم جوابی نمیدن یک سری گفتن فرآیند ثبت گوشی زمان بر هست و دیر در سایت شما فعال میشه یک هفته تا ده روز دیگر دوباره کد رو بزنم همچین چیزی هست آیا؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر فرایند فعال سازی در زمان خرید در حضور فروشنده الزامی است.در صورتی که خطای کد فعال سازی اشتباه است دریافت میکنید کد فعال سازی صحیح را از فروشنده یا شرکت گارانتی دریافت نمایید.در صورت عدم همکاری فروشنده می توانید از طریق تعزیرات (آموزش در این صفحه داده شده است) یا سازمان حمایت از مصرف کننده شکایت نمایید.http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی · 1 ماه پیش
    سلام من موبایل از دیجی کالا گرفتم همه چیز قانونی هست ولی وقتی کد فعال سازی رو در سامانه وارد میکنم پیام میده کد اشتباه هست ایمیل زدم زنگ زدم پیام دادم بهشون جوابی ندادن مرجوعی کالا رو هم رد کردن دیجی کالا الان داره نزدیک یک هفته میشه و هنوز جوابی نگرفتم موبایل رو هم مرجوع نمیکنن چکار کنم؟!
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر جهت دریافت کد فعال سازی صحیح باید از سمت فروشنده پیگیری نمایید و در صورت عدم همکاری فروشنده می توانید از طریق تعزیرات ( آموزش در این صفحه داده شده است ) یا سازمان حمایت از مصرف کننده ثبت شکایت نمایید..
      http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سروش قاسمی · 1 ماه پیش
    من چطور کد یک بار مصرف بگیرم سیمکارت به اسم خودمه چند ساله گوشیو دارم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر در صورتی که قبل از شروع طرح گوشی را در اختیار داشته اید می توانید با سیمکارتی که قبل از طرح روی گوشی بوده فرایند افزودن دستگاه را انجام دهید و به نام خود ثبت کنید( http://hmti.ir/03 )
      چنانچه بعد از شروع طرح خریداری کرده اید به صفحه آموزش فعال سازی مراجعه کنید و کادر "کد فعال سازی را از کجا به دست آوریم"مطالعه کنید.http://hmti.ir/05
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    احمد · 1 ماه پیش
    سلام من الان دوماه هست تو سایت تعزیرات شکایت کردم ولی ج.ابی دریافت نکردم چه مدت طول می کشد
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      سلام وقت بخیر بازه زمانی بررسی شکایت به همتا مربوط نمی باشد
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    غلامرضا کفاش · 1 ماه پیش
    من از دیجی کالا گوشی خریدم همتا می گه همچی قانونیه هم کد 15 رقمی هم کد فعال سازی ولی گوشی فعال نمیشه و همتا میگه دیجی کالا باید پاسخ گو باشه و لی بنظرم شما باید پاسخگو باشید
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام

      لطفا جهت بررسی شناسه(imei) دستگاه خود را که ازطریق کد دستوری *#06# دریافت کرده و با شماره 096366(مرکزتماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس حاصل نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    یعقوب · 1 ماه پیش
    سلام.
    بنده یک ماه قبل به ایران برگشتم و یک گوشی خرید کردم که ریجستر نشده بود. امروز با پاسپورتم اقدام کردم در کمال تعجب گفت که این پاسپورت برای سیمکارت ایرانسل خود من و با کد ملی خودم ثبت شده است اما گئشی ثبت شده متعلق ب من نبوده و نیست. چطور میتونم پیگیری کنم که چه فردی از اطلاعات من سواستفاده کرده است؟
    سپاس
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام

      با استفاد از اپلکیشن دولت همراه استعلام نمایید و یا با تماس با سامانه 195 و پیگیری از مراجع قضایی اقدام به ثبت شکایت نمایید تا پیگیری لازم انجام شود.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمدی · 1 ماه پیش
    سلام
    من دیشب یک گوشی از چهارسو خریدم که گارانتی سی تلکام دارد اما وقتی از سامانه همتا استعلام گرفتم نام شرکت وارد کننده حامی ارتباط اروند همراه بود و برای همین کد فعالسازی از سی تلکام هم که روی جعبه ثبت شده ناموجود اعلام می شود.کارمند سی تلکام هم می گوید برچسب گارانتی سی تلکام تقلبی هست من باید چه کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام

      میتوانید با شرکت حامی ارتباط الوند تماس برقرار نمایید تا کد فعالسازی را در اختیار شما قرار دهند و اگر شرکت کدی در اختیار شما قرار نداد دستگاه را عودت دهید یا از تعزیرات ثبت شکایت نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    جعفر نیا · 1 ماه پیش
    سلام من یک گوشی از دیجی کالا خریدم وبر اساس اطمینان فکر کردم مشکلی نخواهد داشت بعد از دریافت و استعلام از همتا متوجه غیر قانونی بودن کالا شدم فروشنده میگه در طی یکماه ریجستر میشه همتا میگه فقط باید برگشت بدهید دیجی کالا هم بر خلاف رویه برگشت کالا تا 7 روز و به همین علت مهم کالا را مرجوع نمی کند راه حل چیست ؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام سلام وقت بخیر درصورتی که فروشنده جهت عودت دستگاه همکاری نکرد، می‌توانید از طریق سازمان تعزیرات حکومتی یا سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، به‌صورت اینترنتی شکایت نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی http://hmti.ir/10
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیر حسین · 1 ماه پیش
    سلام من یه چند روز پیش از یه سایت اینترنتی گوشی خریدم حالا هر چی اون کد ۱۵ رقمی رو وارد می کنم می گه کالا غیر قانونی است و به سایت که ازش خرید کردم درخواست مرجوع می دم درخواست رو رد می کنند باید چیکار کنم از سامانه همتا هم برام پیام اومده که تا چند هفته‌ی دیگه گوشی شما غیر فعال می شود لطفا بگین چیکار کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      سلام وقت بخیر درصورتی که فروشنده جهت عودت دستگاه همکاری نکرد، می‌توانید از طریق سازمان تعزیرات حکومتی یا سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، به‌صورت اینترنتی شکایت نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی http://hmti.ir/10
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان http://hmti.ir/11