آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی

تنظیم شکایت از فروشنده

گاهی در فرآیند خرید و یا دریافت خدمات پس از فروش، اختلافاتی بین فروشنده و خریدار یا مصرف‌کننده به وجود می‌آید که باعث تضییع حقوق یکی از طرفین (غالباً مصرف‌کنندگان) می‌گردد. ازاین‌رو لازم است راه‌کارهایی برای احقاق حقوق مصرف‌کننده وجود داشته باشد. اهم نهادهایی که می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند عبارت‌اند از: سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و اتحادیه‌های صنفی مرتبط.

 جهت ثبت شکایت در زمینه فروش دستگاه قاچاق، در ابتدا به سامانه اینترنتی سازمان تعزیرات حکومتی به آدرس tazirat135.ir مراجعه نمایید. در ادامه از منوی سمت راست گزینه ثبت شکوائیه را انتخاب کنید.

 

مرحله یک:

در مرحله اول (اطلاعات اولیه) ابتدا استان و شهری که تخلف آن در صورت گرفته است را انتخاب و در ادامه تیک گزینه حمل‌ونقل و نگهداری و فروش کالای قاچاق را انتخاب نمایید. سپس توضیحاتی در مورد موضوع شکایت در قسمت شرح شکوائیه وارد کنید.

 

مرحله دو:

در مرحله دوم (مشخصات شاکی) لازم است تا اطلاعات فرد یا افراد شاکی را وارد کرده و با استفاده از گزینه اضافه کردن به لیست آن را ثبت نمایید. لازم به ذکر است که پر کردن اطلاعات جداولی که با رنگ قرمز مشخص شده است، الزامی است.

 

مرحله سه:

در مرحله سوم (مشخصات متهم) لازم است تا اطلاعات واحدیا واحدهای صنفی متخلف را وارد کرده و با استفاده از گزینه اضافه کردن به لیست آن را ثبت نمایید. این اطلاعات شامل نام و نشانی واحد صنفی (فروشگاه) می‌باشد.

 

مرحله چهار:

در این مرحله (پیوست) می‌توانید تصویر هرگونه مدرک مبنی بر خرید از آن واحد صنفی اعم از فاکتور، برگه گارانتی و .. را بارگذاری و با استفاده از گزینه اضافه کردن به لیست، آن را ثبت نمایید. در هنگام پیوست مدارک توجه داشته باشید که مجموع حجم فایل‌های بارگذاری شده نباید بیشتر از ۶ مگابایت باشد.

 

مرحله پنج:

در مرحله آخر (خلاصه شکوائیه)، خلاصه‌ای از موضوع شکایت، شرح شکوائیه و اطلاعات شاکیان و متهمان نمایش داده می‌شود. درصورتی‌که شکوائیه مورد تأیید شما بود، لازم است تا تیک «خلاصه شکوائیه مورد تأیید من است» را فعال کرده و در نهایت گزینه پذیرش نهایی را انتخاب نمایید.

در نهایت شکوائیه شما در سازمان تعزیرات ثبت شده و شماره پیگیری برای شما صادر می‌گردد که لازم است آن را تا حصول نتیجه نزد خود نگه‌دارید. همچنین می‌توانید با استفاده از گزینه چاپ، نسبت به چاپ شکوائیه اقدام نمایید.

علاوه بر موضوع خریدوفروش کالای قاچاق، برای ثبت شکایات با موضوعاتی دیگر همچون احتکار، گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب، عدم صدور صورتحساب و . . . نیز می‌توانید مطابق همین روند از طریق سایت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اقدام نمایید.

 

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    رضا · 1 ماه پیش
    سلام خسته نباشید با پاسپورت من یک گوشی رجیستر شده که بنده تازه متوجه شدم و توسط خود من انجام نشده و نمی‌دونم چطور این اتفاق افتاده میخواستم بدونم چطور باید شکایت کنم بابت این اتفاق
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      سلام وقت بخیر چنان چه با اطلاعات شما دستگاهی ثبت شده و بی اطلاع هستید می تونید اپلیکیشن دولت همراه را نصب کنید و باکد ملی خود استعلام بگیرید اگر سیم کارتی با اطلاعات شما فعال شده که نمی شناسید شماره را یادداشت کنید و از طریق سامانه 195 شکایت کنید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حمزه بیات · 2 ماه پیش
    سلام من گوشیم جدید و فعلا تو گمرک ثبت نشده چه مدت طول میکشه تا ثبت بشه و از طریق پاسپورت ریجستر کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 ماه پیش
      سلام بنا اطلاع‌رسانی گمرک در سایت پرداخت مسافری، مسافران فقط تا3ماه پس از ورود به کشور مهلت دارند تا از طریق این سایت گمرک، دستگاه خود را ثبت نمایند و در صورت اتمام این مهلت، گمرک وظیفه‌ای در قبال ثبت شناسه (IMEI) دستگاه مسافر نخواهد داشت
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی محمد حکمت · 2 ماه پیش
    سلام من در بهمن 97 یک گوشی خریدم که در اسفند رجیستر و در سامانه بنام خودم مشاهده شد. در اردیبهشت98 فروشنده با من تماس گرفت و گفت گوشی دوباره باید رجیستر شود و تمام مراحل تکرار شد. پس از آن من به سفر خارج رفتم و اکنون که میخواهم گوشی دیگری را رجیستر کنم سامانه میگوید که قبلا از امتیاز استفاده کرده ام، چگونه چنین چیزی ممکن است؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر در صورتی که یک بار دستگاه را ثبت کرده اید نیاز به ثبت مجدد وجود ندارد چنانچه از اطلاعات هویتی شما سو استفاده شده از سمت مراجع زیربط پیگیری کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی محمد حکمت · 2 ماه پیش
    سلام آیا امکان دارد بدون اینکه من سفر خارجی داشته باشم گوشی بعنوان مسافری و بدون داشتن شماره پاسپورت و فقط با داشتن کد ملی، اسم و شماره سیمکارت بنام من رجیستر شود؟ آیا یک گوشی مسافری میتواند دوبار رجیستر شود؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 ماه پیش
      با سلام ثبت دستگاه مسافری صرفا باید با اطلاعات شخص مسافری که دستگاه را وارد کشور کرده است انجام شود،در صورت شناسایی با افراط خاطی برخورد میگردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علیرضا · 2 ماه پیش
    سلام من چند روز پیش یک گوشی خریدم رجیسترش و هم همونجا واسم انجام دادن پیامک فعال سازیش از سامانه همتا هم واسم اومد ولی بعد یک هفته پیامی از سامانه همتا اومد که گوشیتون در فلان تاریخ غیرفعال میشه از طریع سامانه ۷۷۷۷ اصالتشو چک کردم زده غیر قانونی الان باید چیکار کنم اخه همون موقع که خریدم رجیستر کرد و پیام فعال سازیش واسم اومد
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 ماه پیش
      با سلام لطفا جهت بررسی شناسه(imei) دستگاه خود را که ازطریق کد دستوری *#06# دریافت کرده و با شماره 096366(مرکزتماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس حاصل نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علیرضا رخشانی نژاد · 2 ماه پیش
    سلام من چند روز پیش یک گوشی خریدم فعال سازیشم واسم انجام دادن پیامک فعال سازیشم اومد واسم ولی بعد یک هفته دیدم از سامانه همتا پیام اومد که گوشیتون در تایخ فلان قطع میشه از طریق ۷۷۷۷ اصالتشو چک میکنم میگه غیر قانونیه پس چرا هوون موقع که خریدم پیامک فعال شدن از سامانه همتا واسم اومد؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 ماه پیش
      با سلام لطفا جهت بررسی شناسه(imei) دستگاه خود را که ازطریق کد دستوری *#06# دریافت کرده. و با شماره 096366(مرکزتماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس حاصل نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    ماجد · 2 ماه پیش
    سلام بنده خارجی هستم ،سایت گمرک مشکل داره پرداخت عوارض مشکل داره ، میرسم به مرحلة پنجم میگوید خطا در ارتباط با اکانتر این مشکل باید حل شود ،الان نه از طریق سایت میشه گوشی را ثبت کرد ونه از طریق گمرک به صورت حضوری
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 ماه پیش
      سلام وقت بخیر، این موضوع مربوط به گمرک میشود لطفا بازده زمانی دیگر امتحان کنید درصورتی که بازهم این خطا را دریافت کردید حضوراً به گمرک مراجعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    احسان بانپور · 2 ماه پیش
    با سلام

    چگونه میتوانم متوجه شوم که آیا با شماره پاسپورت من گوشی به ثبت رسیده یا به عبارتی آیا کسی از شماره پاسپورت من سو استفاده کرده است
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 ماه پیش
      با سلام جهت ثبت در گمرک به سیمکارتی به نام شما نیاز می باشد درصورتیکه بدون اطلاع مسافر برای ایشان سیمکارتی صادر شده باشد، این امکان برای او وجود دارد که با شماره‌گیری شماره 195 و یا با مراجعه به به آدرس اینترنتی https://195.cra.ir،ثبت شکایت انجام دهد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    رضا بیات · 2 ماه پیش
    سلام ... من از طریق سایت اینترنتی مالتینا گوشی خریدم و اونجا هزینه عوارض گمرکی رو هم تعهد دادند که پرداخت کنند ولی الان که گوشی وارد شده و به دستم رسیده پیام اومده که غیرقانونی هست ......... لطفا راهنمایی کنید چطوری میتونم رجیستری گوشیم رو انجام بدم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر ثبت دستگاه های پستی بازه زمانی بیشتری نسبت به دستگاه های مسافری سپری میکند در صورتی که این بازه زمانی طولانی شد لطفا جهت ثبت درخواست پیگیری، به میز خدمت الکترونیک گمرک جمهوری اسلامی ایران به آدرس http://help.irica.ir مراجعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امین · 2 ماه پیش
    نمیشه فهمید گوشی روی چه شماره ای ریجستر شده ؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر در صورتی که دستگاه مالک قطعی دارد با قرار دادن سیمکارت روی دستگاه شماره مالک پیامک می شود.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سجاد · 2 ماه پیش
    سلام. آیا فروش گوشی های رجیستری نشده توسط سایت های فروش اینترنتی قانونی است؟ در صورت خیر بودن جواب، چطور باید گزارش چنین عمل غیرقانونی رو بدم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر در صورتی که دستگاه را داخل کشور خریداری کرده اید و در پاسخ استعلام اصالت غیر قانونی ذکر می شود دستگاه را به فروشنده عودت دهید.چنانچه فروشنده همکاری نکرد می‌توانید از طریق سازمان تعزیرات حکومتی به‌صورت اینترنتی شکایت نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی http://hmti.ir/10
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    نیما · 3 ماه پیش
    سلام من هفته قبل گوشی خریدم ولی گوشی قفل بود و متوجه شدم که قاچاقه لطفا بگید چیکار باید کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 3 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر در صورتی که دستگاه را داخل کشور خریداری کرده اید و در پاسخ استعلام اصالت غیر قانونی ذکر می شود دستگاه را به فروشنده عودت دهید.چنانچه فروشنده همکاری نکرد می‌توانید از طریق سازمان تعزیرات حکومتی به‌صورت اینترنتی شکایت نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی http://hmti.ir/10
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد بلوچی · 3 ماه پیش
    سلام من امروز می خواستم گوشی رجسترکنم ازپست سفا رش دادم پول گمرک پرداخت کردم میگه با کد ملی شما 29فروردین یک گوشی با اسم شمل بایک شماره دیگه ثبت شده الان باید چکار کنم لطفا راهنمایی کنید
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 3 ماه پیش
      با سلام

      اگر از اطلاعات شما سو استفاده شده باید با 195 تماس حاصل نمایید تا بررسی برای شما انجام شود و از مراجعه قضایی پیگیری بفرمایید تا مشکل حل گردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی انصاری 093722028 · 3 ماه پیش
    سلام
    من ی گوشی مسافری وارد کردم اس 8 پلاس سامسونگ
    دو سیمکارت هست ولی imeiرا برای هر دو اسلات یکسان نشان می داد به سامانه همتا تماس گرفتم و پرونده برام تشکیل دادند بعد ازپیگیری بهم گفتند که گوشیتو باید مرجوع کنی و از همون کشوری که خریدی به همونجا پس بدی و داخل ایران فعال نخواهد شد.
    الان من باید چیکار کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 3 ماه پیش
      باسلام
      برای شناسه های یکسان، امکان ثبت مسافری وجود ندارد
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Fatemeh · 3 ماه پیش
    سلام من گوشی موپارسال خریدم وغیرقانونیه بایدچیکارکنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 3 ماه پیش
      سلام وقت بخیر، لطفا شناسه های دستگاه را یاداشت و با شماره 096366تماس حاصل فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مصطفی · 3 ماه پیش
    وقت به خیر،دیروز یک گوشی نوت ۷ شیاومی با گارانتی شرکتی می هوم گرفتم، بعد که سیمکارت انداختم پیام اومد که این گوشی ثبت نشده و تا یک ماه دیگه قطع میشه،و داخل سایت می هوم رفتم و گوشی اونجا هم برای گارانتی ثبت نشده. بود،لطفا راهنمایی بفرمایید
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 3 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر در صورتی که دستگاه را داخل کشور خریداری کرده اید و در پاسخ استعلام اصالت غیر قانونی ذکر می شود دستگاه را به فروشنده عودت دهید.چنانچه فروشنده همکاری نکرد می‌توانید از طریق سازمان تعزیرات حکومتی به‌صورت اینترنتی شکایت نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی http://hmti.ir/10
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    amirhossein · 4 ماه پیش
    سلام تلفن همراهی که ریجستر نشده باشد و شبکه همراه آن قطع شده باشد را میتوان ریجستر کرد؟؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 4 ماه پیش
      ضمن عرض سلام و وقت بخیر
      پیام شما مبهم می باشد. لطفا به صورت واضح تری درخواستتان را مطرح نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Hosain · 4 ماه پیش
    با سلام من گوشیمو حدود ۲۰ روز قبل با پاسپورت ریجستر کردم بعد هنوز کد فعال سازی برام نیومده زنگ زدم سامانه گفتن باید پرونده تشکیل بدیم و اینا الان ۹ روز شده خبری نشده هر چی هم زنگ میزنم رسیده گی نمیشه فقط میگن زمان بره
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 4 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر درصورتی که پرونده تشکیل داده اید منتظر بمانید تا با شما تماس برقرار شود.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    عبدالمطلب · 4 ماه پیش
    سلام برادر من یک دستگاه گوشی با فاکتور خرید که مهر فروشگاه رو هم داره به عنوان کادوی تولد پسرم به من داده الان بعد از چند ماه که برای پسرم سیم کارت خریدم پیامک اومد که این دستگاه ثبت قانونی نشده .چون فاکتور داشتم به فروشنده مراجعه کردم زیر بار نمیره و میگه چرا دیر سیم کارت انداختی ؟؟؟؟ چه کار میتونم بکنم ؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 4 ماه پیش
      با سلام دستگاهی که داخل کشور خریداری شده باید در پاسخ استعلام اصالت قانونی ذکر شود در غیر اینصورت دستگاه را به فروشنده عودت دهید چنانچه فروشنده همکاری نکرد می توانید از طریق سازمان تعزیرات حکومتی یا سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، به‌صورت اینترنتی شکایت نمایید.
      http://hmti.ir/10
      http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد ابراهیم استیری · 4 ماه پیش
    سلام به علت خراب شدن گوشی وگارانتی داشتن گوشی عوض شد به طبعiemiتغییر کرده توسایت هم قسمت گوشه های تعمیری متاسفانه مشخصات خودم می‌زنی که ثبت نام کنم مینویسه اطاعات هویتی شما صحیح نمی باشد باید چکار کنم وبه کجا مراجعه کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 4 ماه پیش
      باسلام
      لطفا شناسه(imei) دستگاه خود را که ازطریق کد دستوری *#06# دریافت کرده و با شماره 096366(مرکزتماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس حاصل نمایید.