آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان

تنظیم شکایت از فروشنده

گاهی در فرآیند خرید و یا دریافت خدمات پس از فروش، اختلافاتی بین فروشنده و خریدار یا مصرف‌کننده به وجود می‌آید که باعث تضییع حقوق یکی از طرفین (غالباً مصرف‌کنندگان) می‌گردد. از این رو لازم است راه‌کارهایی برای احقاق حقوق مصرف‌کننده وجود داشته باشد. اهم نهادهایی که می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند عبارت‌اند از: سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و اتحادیه‌های صنفی مرتبط.

 

مرحله یک:

جهت ثبت شکایت در زمینه فروش دستگاه قاچاق، در ابتدا به سامانه اینترنتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به‌نشانی http://cppo.mimt.gov.ir مراجعه نمایید. و در ادامه از قسمت سمت چپ در پایین صفحه، بر روی تصویر شماره ۱۲۴ (ویژه دریافت شکایات کالا و خدمات)، کلیک نمایید.

 

مرحله دو:

برای ثبت شکایت، استان محل تخلف را از روی نقشه انتخاب و بر روی آن کلیک نمایید.

 

مرحله سه:

در صفحه بعدی اطلاعات شاکی و واحد صنفی متخلف را وارد نمایید. توجه داشته باشید که در قسمت نوع تخلف، گزینه حمل‌ونقل و نگهداری و فروش کالای قاچاق را انتخاب نمایید. همچنین می‌توانید در قسمت مدارک و مستندات، هرگونه مدرک مبنی بر خرید از آن واحد صنفی همچون فاکتور، برگه گارانتی و . . . را ضمیمه شکایت خود نمایید. تمامی مستندات باید در قالب یک فایل فشرده حداکثر ۳ مگابایت ارسال گردد. درنهایت پس از تکمیل اطلاعات دکمه ارسال را انتخاب نمایید.

 

مرحله چهار:

در نهایت شکوائیه شما در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ثبت شده و کد پیگیری برای شما صادر می‌گردد که لازم است آن را تا حصول نتیجه نزد خود نگه‌دارید. همچنین می‌توانید به‌منظور پیگیری درخواست خود با استفاده از کد پیگیری به صفحه پیگیری درخواست مراجعه کنید. درنهایت می‌توانید با استفاده از گزینه چاپ، نسبت به چاپ اطلاعات شکوائیه اقدام نمایید.

علاوه بر موضوع خریدوفروش کالای قاچاق، برای ثبت شکایات با موضوعاتی دیگر همچون احتکار، گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب، عدم صدور صورتحساب و . . . نیز می‌توانید مطابق همین روند از طریق سایت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اقدام نمایید.

 

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
کاراکتر مانده.
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    behnam · 3 ماه پیش
    گوشیو تازه خریدم ولی:
    ۱. تو سایت گمرک استعلام می‌کنم؛ ثبت گمرک نیست.
    ۲. سامانه همتا میگه غیرقانونیه و خدمات نمی‌گیرید.
    ۳. گارانتی مربوطه استعلام کردم؛ ثبت اونا هم نشده.
    فروشنده میگه اگه مبلغ ثبت رو بهشون بدم این مشکلات رفع میشه (میگه همه گوشیا قاچاق هستن!). من چکار باید بکنم؟ (فاکتور خرید و رسید پرداخت‌های بانکی را دارم).
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 3 ماه پیش
      درصورتی که قصد خرید گوشی نو را داشتید، باید به مراکز فروش معتبر مراجعه میکردید. لذا درصورتی که همچنان مشکل تان حل نشده است، دستگاه را به فروشنده بازگردانید. فروشنده موظف است ضمن قبول دستگاه، یا وجه پرداختی را به شما بازگرداند یا دستگاه قانونی ثبت‌شده، به شما تحویل دهد.