شناسایی هوشمند مشکلات

آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان

تنظیم شکایت از فروشنده

گاهی در فرآیند خرید و یا دریافت خدمات پس از فروش، اختلافاتی بین فروشنده و خریدار یا مصرف‌کننده به وجود می‌آید که باعث تضییع حقوق یکی از طرفین (غالباً مصرف‌کنندگان) می‌گردد. از این رو لازم است راه‌کارهایی برای احقاق حقوق مصرف‌کننده وجود داشته باشد. اهم نهادهایی که می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند عبارت‌اند از: سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و اتحادیه‌های صنفی مرتبط.

 

مرحله یک:

جهت ثبت شکایت در زمینه فروش دستگاه قاچاق، در ابتدا به سامانه اینترنتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به‌نشانی cppo.mimt.gov.ir مراجعه نمایید. و در ادامه از قسمت سمت چپ در پایین صفحه، بر روی تصویر شماره ۱۲۴ (ویژه دریافت شکایات کالا و خدمات)، کلیک نمایید.

 

مرحله دو:

برای ثبت شکایت، استان محل تخلف را از روی نقشه انتخاب و بر روی آن کلیک نمایید.

 

مرحله سه:

در صفحه بعدی اطلاعات شاکی و واحد صنفی متخلف را وارد نمایید. توجه داشته باشید که در قسمت نوع تخلف، گزینه حمل‌ونقل و نگهداری و فروش کالای قاچاق را انتخاب نمایید. همچنین می‌توانید در قسمت مدارک و مستندات، هرگونه مدرک مبنی بر خرید از آن واحد صنفی همچون فاکتور، برگه گارانتی و . . . را ضمیمه شکایت خود نمایید. تمامی مستندات باید در قالب یک فایل فشرده حداکثر ۳ مگابایت ارسال گردد. درنهایت پس از تکمیل اطلاعات دکمه ارسال را انتخاب نمایید.

 

مرحله چهار:

در نهایت شکوائیه شما در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ثبت شده و کد پیگیری برای شما صادر می‌گردد که لازم است آن را تا حصول نتیجه نزد خود نگه‌دارید. همچنین می‌توانید به‌منظور پیگیری درخواست خود با استفاده از کد پیگیری به صفحه پیگیری درخواست مراجعه کنید. درنهایت می‌توانید با استفاده از گزینه چاپ، نسبت به چاپ اطلاعات شکوائیه اقدام نمایید.

علاوه بر موضوع خریدوفروش کالای قاچاق، برای ثبت شکایات با موضوعاتی دیگر همچون احتکار، گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب، عدم صدور صورتحساب و . . . نیز می‌توانید مطابق همین روند از طریق سایت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اقدام نمایید.

 

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    على مظهرى · 16 روز پیش
    سلام لوازم خانگى خريدم وشركت پارس سرويس گارانتى اونها رو به عهده داشته ولى نصابهاشون در نصب قصور به خرج دادن و دستگاه رو اصولى نصب نكردن اگرمرتبط با همتا ميياشد لطفأ راهنمايى كنيد ممنون. درضمن مسئولين شركت حاضر به پاسخگويى نيستند
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مهدی موسوی · 24 روز پیش
    سلام وقت بخیر بنده در تاریخ 3 شهریور ماه ازسایت ***دو عدد گوشی شیاونی نوت۹ خریداری کردم و وجه کامل رو پرداخت کردم و فاکتور خرید هم گرفتم اما الان که بعد از دو هفته با سایت تماس گرفتم میگن قیمت گوشی بالا رفته و ما گوشیتون رو ارسال نمیکنیم و شماره شبا بدین تا پولتون رو پس بدیم یا تفاوت رو واریز کنید تا گوشی ها رو ارسال کنیم سوال من اینه که من همون روز گوشی ها رو به قیمت روز خریدم ا و پول رو کامل پرداخت کردم پس اون کوشی ها فقط امانت بودن دست سایت و اصلا اگه قیمت گوشی پایین میومد ایا مجموعه ** وجه اضافی رو استرداد میکرد؟ خوشبختانه موقع خرید از فاکتور پرینت گرفتم که با فاکتوری که الان در سایت وجود داره تفاوت پیدا کرده ! الان من چجوری میتونم به حقم برسم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 24 روز پیش
      با سلام این مورد نامرتبط با همتا می باشد اختلافاتی که بین فروشنده و خریدار یا مصرف‌کننده به وجود می‌آید که باعث تضییع حقوق یکی از طرفین (غالباً مصرف‌کنندگان) می‌گردد. از این رو لازم است راه‌کارهایی برای احقاق حقوق مصرف‌کننده وجود داشته باشد. اهم نهادهایی که می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند عبارت‌اند از: سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و اتحادیه‌های صنفی مرتبط.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی : http://hmti.ir/10
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان (همین صفحه را مطالعه نمایید)
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    صدیقه قره برونی · 1 ماه پیش
    سلام گوشی نوخریدم کد ریجستری رو بهم ندادن دو سال گذشته و الان خط هام دارن از کار میفتن تو گوشیم ،الانم میرم کد رو نمیده
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      سلام وقت بخیر در صورتی که دستگاه را به صورت آکبند خریداری کرده اید و فرایند فعال سازی هنوز انجام نشده، لطفا کادر " کد فعال سازی را از کجا به دست آوریم " را مطالعه نمایید http://hmti.ir/activationcod
      چنانچه موفق به دریافت کد فعالسازی نشدید دستگاه را به فروشنده عودت دهید و در صورت امتناع ایشان ثبت شکایت فرمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی : http://hmti.ir/10
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان (همین صفحه)
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    احسان · 1 ماه پیش
    سلام
    تلویزیون خرید کردم بعد از دو روز دچار ایراد شده.دستگاه رو به نمایندگیش دادم. ولی الان تقریبا 40 روزه از دستگاه خبری نیست. تماس هم میگیرم میگن دستگاه زیر تسته. چیکار باید بکنم.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حسن زندی · 1 ماه پیش
    سلام ما یه ماشین لباسشویی خریدیم بعد مدتی ایراد پیدا کرد به گارانتی تماس گرفتم ولی بعد ۳ ماه هنوز کسی پیگیر نشده و هر دفعه ادرس و شماره تماس ازم میگیرن و نمیان تعمیرکارشم میگه گارانتیت دوسه ماه ازش مونده جزء گارانتی محسوب نمیشه کجا شکایت کنم
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیر بردباری · 2 ماه پیش
    با سلام
    من یک مسواک تقلبی خریدم که داروخانه جنس را پس نگرفت و هزینه را عودت نداد. از چه راهی باید شکایت کنم؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سجاد قبادی · 2 ماه پیش
    سلام من یک گوشی ساده نوکیا مدل RM-1187 دارم چند سال پیش هدیه گرفتم الان سیم کارت انداختم روش میگه غیر قانونیه قبل طرح ریجستر بوده باید چیکارکنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 ماه پیش
      سلام وقت بخیر ،طبق اطلاع رسانی سامانه همتا لازم بود قبل از طرح سیمکارت داخل قرار دهید استفاده کنید ، در غیر اینصورت راهکاری برای استفاده ندارند. لطفا صفحه راهنمایی در مورد پیامک هشدار غیرقانونی بودن دستگاهhttp://hmti.ir/02را مطالعه کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیر · 2 ماه پیش
    سلام
    در رابطه با گران کردن بیش از حد محصولات مدیران خودرو بر اساس چه ضابطه ای 100 میلیون تومان افزایش قیمت داشته اند؟ بخ کجا باید شکایت کرد؟ اصلا بررسی میشود یا فقط حمایت از تولید کننده انجام میشود؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Fg · 2 ماه پیش
    سلام این جوابی نبود که من میخواستم بله استعلام گرفتم و غیر قانونی است و فروشنده هم گفته پس میگیره من فقط در این خصوص که من را یک ماه و خورده ای حیرون کردن والان این گوشی خیلی گرون تر شده میتونم به جایی شکایت کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 ماه پیش
      سلام وقت بخیر لطفا صفحه آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی را مطالعه فرمایید.http://hmti.ir/10
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز در همین صفحه آمده است مطالعه نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Fg · 2 ماه پیش
    سلام من یه گوشی خریدم والان غیر فعال شده فروشنده هر دفعه میگه کد میفرستم گوشی را هم پس میگیره اما این گوشی دو تومن گرون تر شده کجا به این موضوع رسیدگی میکنه؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر در صورتی که دستگاه شما در پاسخ استعلام اصالت http://hmti.ir/04 غیر قانونی اعلام شده دستگاه را به فروشنده عودت دهید چنانچه فروشنده همکاری نکرد میتوانید ثبت شکایت نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی : http://hmti.ir/10
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان همین صفحه
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمدحسین · 2 ماه پیش
    سلام
    آیا مسئله ای به عنوان تاخیر در ثبت گوشی در سامانه همتا,که از طرف شرکت های گارنتی عنوان میشه صحت داره ؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر، لطفا درخواست خودرا واضح مطرح فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علي · 3 ماه پیش
    سلام بنده 40 ساله راننده تاكسي گردشي تهران هستم . تاكسي مدل 85 و فرسوده است 8 ماهه تاكسي ام خوابيده و منبع امرار معاش ندارم بهمن 98 براي تاكسي جديد ثبت نام نمودم شما را به خدا هر چه زودتر تكليف تاكسي هاي فرسوده و وامش را مشخص كنيد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حسین جهانگیری · 3 ماه پیش
    سلام .
    بنده قطعه ای برای خودرو خود خریداری کرده ام که معیوب میباشد و فروشنده قطعه را پس نمیگیرد میخواستم بدونم به کجا باید شکایت کنم .
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    بهناز · 3 ماه پیش
    سلام وقت ببخشین اگهمن از فروشنده شکایت کنم چون روزه رسیدگی میشه و اینکه فروشنده گوشی دیگه ای بهم میده
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 3 ماه پیش
      سلام وقت بخیر برسی این موارد مربوط به سازمان تعزیرات و سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می باشد از سازمان مربوطه پیگیری نمایید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مسلم · 4 ماه پیش
    سلام گوشیم گم شده چجوری انتنشو غیر فعال کنم کارتنشو فقط دارم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 4 ماه پیش
      سلام وقت بخیر این موارد مربوط به سامانه همتا نمیباشد لطفا از طریق مراجعه قضایی پیگیری کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مصطفی · 5 ماه پیش
    سلام
    نزدیک ۲ سالی میشه از سایت دیوار از بنده خدایی گوشی گرفتم و انتقال مالکیت هم نداده تا امروز گوشیش هم خاموشه چطور میتونم پیگیر بشم و انتقال مالکیت بگیرم ؟
    ممنون
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر فرایند انتقال مالکیت در زمان خرید و فروش در حضور فروشنده الزامی است موظف بوده اید دریافت انتقال مالکیت را درزمان خرید دستگاه انجام دهید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مهدی کمالی · 5 ماه پیش
    سلام گوشی خریدیم وریجستری روفروشنده انجام داده وهمچنین فعالسازی کرده ولی جلوی مانبوده والان هم میگیم کدفعالسازی روبهمون بده میخام گوشی رو بفروشم میگه ماخودمون براتون میزنیم وبه ما نمیده چیکاربایدکرد
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر فرایند انتقال مالکیت در زمان خرید و فروش در حضور فروشنده الزامی است لطفا جهت دریافت انتقال مالکیت به فروشنده مراجعه کنید چنانچه همکاری نکرد میتوانید ثبت شکایت نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی : http://hmti.ir/10
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان : http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    ADEL KARAMI · 5 ماه پیش
    سلام وقت بخير
    برج هفت سال ٩٨ چهار حلقه لاستيك نو از نمايندگى بارز خريدم برج يك امسال تو اتوبان لاستيكمجلو خود به خود تركيد و چپ كردم حدود صد مليون تومن خسارت ديدم خدارو شكر با خونواده بودم همه سالم هستيم ميتونم از بارز شكايت كنم .
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر این موارد به سامانه همتا نامرتبط میباشد لذا از سمت همتا قابلیت پیگیری ندارد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    افسانه رجب زاده · 5 ماه پیش
    سلام
    من یک گوشی ایفون ۸ پلاس خریدم اون اس ام اس اومد و انتنم پرید
    از کجا بفهمم مشکلم از چیه ؟؟؟ اگر گوشیم قاچاق باشه یا تعمیری باشه چطوری میتونم پیگیریش کنم ؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر، در صورتی که پیامک هشداری از طرف همتا دریافت نمودید و آنتن دهی قطع گردید است لطفا صفحه «پیامک های هشدار» http://hmti.ir/12 را مطالعه فرمایید و متناسب با پیامک دریافتی اقدام کنید.در غیر این صورت لطفا سلامت دستگاه را به لحاظ سخت افزار و سیم کارت را از سمت اپراتور بررسی نمایید.میتوانید از طریق استعلام اصالت http://hmti.ir/04 ازوضعیت دستگاه مطلع شوید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    ابراهیم احسان دوست · 6 ماه پیش
    سلام
    بنده با موفقیت ثبت شکایت کردم کد پیگیری هم گرفتم ولی در قسمت پیگیری شکایت کد پیگیری را که وارد میکنم سیستم بدون نتیجه جواب میدهد. باید چه کنم
    ممنون
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر، لطفا از سمت همان مرجعی ک ثبت شکایت نمودید، پیگیری نمایید.