شناسایی هوشمند مشکلات

آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان

تنظیم شکایت از فروشنده

گاهی در فرآیند خرید و یا دریافت خدمات پس از فروش، اختلافاتی بین فروشنده و خریدار یا مصرف‌کننده به وجود می‌آید که باعث تضییع حقوق یکی از طرفین (غالباً مصرف‌کنندگان) می‌گردد. از این رو لازم است راه‌کارهایی برای احقاق حقوق مصرف‌کننده وجود داشته باشد. اهم نهادهایی که می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند عبارت‌اند از: سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و اتحادیه‌های صنفی مرتبط.

 

مرحله یک:

جهت ثبت شکایت در زمینه فروش دستگاه قاچاق، در ابتدا به سامانه اینترنتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به‌نشانی cppo.mimt.gov.ir مراجعه نمایید. و در ادامه از قسمت سمت چپ در پایین صفحه، بر روی تصویر شماره ۱۲۴ (ویژه دریافت شکایات کالا و خدمات)، کلیک نمایید.

 

مرحله دو:

برای ثبت شکایت، استان محل تخلف را از روی نقشه انتخاب و بر روی آن کلیک نمایید.

 

مرحله سه:

در صفحه بعدی اطلاعات شاکی و واحد صنفی متخلف را وارد نمایید. توجه داشته باشید که در قسمت نوع تخلف، گزینه حمل‌ونقل و نگهداری و فروش کالای قاچاق را انتخاب نمایید. همچنین می‌توانید در قسمت مدارک و مستندات، هرگونه مدرک مبنی بر خرید از آن واحد صنفی همچون فاکتور، برگه گارانتی و . . . را ضمیمه شکایت خود نمایید. تمامی مستندات باید در قالب یک فایل فشرده حداکثر ۳ مگابایت ارسال گردد. درنهایت پس از تکمیل اطلاعات دکمه ارسال را انتخاب نمایید.

 

مرحله چهار:

در نهایت شکوائیه شما در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ثبت شده و کد پیگیری برای شما صادر می‌گردد که لازم است آن را تا حصول نتیجه نزد خود نگه‌دارید. همچنین می‌توانید به‌منظور پیگیری درخواست خود با استفاده از کد پیگیری به صفحه پیگیری درخواست مراجعه کنید. درنهایت می‌توانید با استفاده از گزینه چاپ، نسبت به چاپ اطلاعات شکوائیه اقدام نمایید.

علاوه بر موضوع خریدوفروش کالای قاچاق، برای ثبت شکایات با موضوعاتی دیگر همچون احتکار، گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب، عدم صدور صورتحساب و . . . نیز می‌توانید مطابق همین روند از طریق سایت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اقدام نمایید.

 

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Fg · 7 روز پیش
    سلام این جوابی نبود که من میخواستم بله استعلام گرفتم و غیر قانونی است و فروشنده هم گفته پس میگیره من فقط در این خصوص که من را یک ماه و خورده ای حیرون کردن والان این گوشی خیلی گرون تر شده میتونم به جایی شکایت کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 روز پیش
      سلام وقت بخیر لطفا صفحه آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی را مطالعه فرمایید.http://hmti.ir/10
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز در همین صفحه آمده است مطالعه نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Fg · 7 روز پیش
    سلام من یه گوشی خریدم والان غیر فعال شده فروشنده هر دفعه میگه کد میفرستم گوشی را هم پس میگیره اما این گوشی دو تومن گرون تر شده کجا به این موضوع رسیدگی میکنه؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 روز پیش
      با سلام وقت بخیر در صورتی که دستگاه شما در پاسخ استعلام اصالت http://hmti.ir/04 غیر قانونی اعلام شده دستگاه را به فروشنده عودت دهید چنانچه فروشنده همکاری نکرد میتوانید ثبت شکایت نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی : http://hmti.ir/10
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان همین صفحه
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمدحسین · 12 روز پیش
    سلام
    آیا مسئله ای به عنوان تاخیر در ثبت گوشی در سامانه همتا,که از طرف شرکت های گارنتی عنوان میشه صحت داره ؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 12 روز پیش
      با سلام وقت بخیر، لطفا درخواست خودرا واضح مطرح فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علي · 14 روز پیش
    سلام بنده 40 ساله راننده تاكسي گردشي تهران هستم . تاكسي مدل 85 و فرسوده است 8 ماهه تاكسي ام خوابيده و منبع امرار معاش ندارم بهمن 98 براي تاكسي جديد ثبت نام نمودم شما را به خدا هر چه زودتر تكليف تاكسي هاي فرسوده و وامش را مشخص كنيد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حسین جهانگیری · 20 روز پیش
    سلام .
    بنده قطعه ای برای خودرو خود خریداری کرده ام که معیوب میباشد و فروشنده قطعه را پس نمیگیرد میخواستم بدونم به کجا باید شکایت کنم .
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    بهناز · 23 روز پیش
    سلام وقت ببخشین اگهمن از فروشنده شکایت کنم چون روزه رسیدگی میشه و اینکه فروشنده گوشی دیگه ای بهم میده
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 23 روز پیش
      سلام وقت بخیر برسی این موارد مربوط به سازمان تعزیرات و سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می باشد از سازمان مربوطه پیگیری نمایید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مسلم · 2 ماه پیش
    سلام گوشیم گم شده چجوری انتنشو غیر فعال کنم کارتنشو فقط دارم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 ماه پیش
      سلام وقت بخیر این موارد مربوط به سامانه همتا نمیباشد لطفا از طریق مراجعه قضایی پیگیری کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مصطفی · 2 ماه پیش
    سلام
    نزدیک ۲ سالی میشه از سایت دیوار از بنده خدایی گوشی گرفتم و انتقال مالکیت هم نداده تا امروز گوشیش هم خاموشه چطور میتونم پیگیر بشم و انتقال مالکیت بگیرم ؟
    ممنون
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر فرایند انتقال مالکیت در زمان خرید و فروش در حضور فروشنده الزامی است موظف بوده اید دریافت انتقال مالکیت را درزمان خرید دستگاه انجام دهید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مهدی کمالی · 2 ماه پیش
    سلام گوشی خریدیم وریجستری روفروشنده انجام داده وهمچنین فعالسازی کرده ولی جلوی مانبوده والان هم میگیم کدفعالسازی روبهمون بده میخام گوشی رو بفروشم میگه ماخودمون براتون میزنیم وبه ما نمیده چیکاربایدکرد
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر فرایند انتقال مالکیت در زمان خرید و فروش در حضور فروشنده الزامی است لطفا جهت دریافت انتقال مالکیت به فروشنده مراجعه کنید چنانچه همکاری نکرد میتوانید ثبت شکایت نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی : http://hmti.ir/10
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان : http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    ADEL KARAMI · 2 ماه پیش
    سلام وقت بخير
    برج هفت سال ٩٨ چهار حلقه لاستيك نو از نمايندگى بارز خريدم برج يك امسال تو اتوبان لاستيكمجلو خود به خود تركيد و چپ كردم حدود صد مليون تومن خسارت ديدم خدارو شكر با خونواده بودم همه سالم هستيم ميتونم از بارز شكايت كنم .
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر این موارد به سامانه همتا نامرتبط میباشد لذا از سمت همتا قابلیت پیگیری ندارد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    افسانه رجب زاده · 3 ماه پیش
    سلام
    من یک گوشی ایفون ۸ پلاس خریدم اون اس ام اس اومد و انتنم پرید
    از کجا بفهمم مشکلم از چیه ؟؟؟ اگر گوشیم قاچاق باشه یا تعمیری باشه چطوری میتونم پیگیریش کنم ؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 3 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر، در صورتی که پیامک هشداری از طرف همتا دریافت نمودید و آنتن دهی قطع گردید است لطفا صفحه «پیامک های هشدار» http://hmti.ir/12 را مطالعه فرمایید و متناسب با پیامک دریافتی اقدام کنید.در غیر این صورت لطفا سلامت دستگاه را به لحاظ سخت افزار و سیم کارت را از سمت اپراتور بررسی نمایید.میتوانید از طریق استعلام اصالت http://hmti.ir/04 ازوضعیت دستگاه مطلع شوید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    ابراهیم احسان دوست · 3 ماه پیش
    سلام
    بنده با موفقیت ثبت شکایت کردم کد پیگیری هم گرفتم ولی در قسمت پیگیری شکایت کد پیگیری را که وارد میکنم سیستم بدون نتیجه جواب میدهد. باید چه کنم
    ممنون
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 3 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر، لطفا از سمت همان مرجعی ک ثبت شکایت نمودید، پیگیری نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمدرضاشیروند · 4 ماه پیش
    سلام.دو ماه پیش گوشی شیائومی بدون گارانتی و با رضایت کامل به صورت پلمپ خریداری کردم و گوشی به صورت مسافری وارد شده وهیچ مشکلی بابت رجیستری ندارم اما متوجه شدم گرد و غبار زیر لنز دوربین رفته با مراجعه به چند فروشنده مشخص شد که این گوشی قبلا باز شده .فاکتور رسمی هم دارم با مهر.باید شکایت کنم یا بی خیال بشم؟در سامانه ذکر شده این گوشی قبلا با یک سیم کارت فعال شده.میتونم شکایت کنم گوشی رو برام تعویض کنه با آکبند اصلی؟چطور میشه یقین پیدا کرد که گوشی قبلا تعمیر نشده؟نمیخوام به کاسب تهمت بزنم اما گوشی تعمیر شده و به صورت آکبند فروخته شده
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 4 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر این موارد به سامانه همتا نامرتبط میباشد لذا از سمت همتا قابلیت پیگیری ندارد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    farshad ghalebi · 5 ماه پیش
    سلام خسته نباشید
    من یه گوشی ایفون دست دوم
    حدودا دوماه پیش از برنامه دیوار خریداری کردم حالا فروشنده کد انتقال رو در اختیارم قرار نمیده درحال حاضر فقط کارتن گوشی با خود گوشی رو دارم و فاکتور یا چیز دیگه ای ندارم چکار بایدانجام بدم تا مالکیت بهم برگرده؟؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر فرایند انتقال مالکیت در زمان خرید و فروش در حضور فروشنده الزامی است لطفا جهت دریافت انتقال مالکیت به فروشنده مراجعه کنید چنانچه همکاری نکرد میتوانید ثبت شکایت نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی : http://hmti.ir/10
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان : http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امین · 5 ماه پیش
    باسلام
    بنده یک عدد گوشی ایفون را در سال 95 یعنی قبل از رجستری از یک نماینده معتبر به نام سیب طلایی که به عنوان واردکننده قانونی ایفون معرفی شده بود خریداری کردم که مشکلی پیش نیاد ولی سیم کارت داخلش قرار ندادم و به خیال اینکه از یک نماینده قانونی خریداری کردم خیالم راحت بود ولی بعد از اجرای طرح که سیم کارت داخلش گذاشتم نوشت که قانونی نیست.حالا من باید چه کارکنم?فاکتور های اون سال رو هم دارم.چند بار به همتا زنگ زدم گفتن برای موارد مثل شما قراره فکر بشه.خواستم ببینم چی میشه بالاخره?حق ما اینجا ضایع نشه,دراجرای طرح به این موارد چرا فکر نشده
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر، تمامی دستگاه هایی که قبل از طرح رجستری خریداری شده و داخل ایران روشن گردیده و با سیم کارتی مورد استفاده قرار گرفته اند، قانونی شده اند. در غیر این صورت، غیرقانونی شناسایی می گردند. جدول تاریخ مشمولیت: http://hmti.ir/date
      در رابطه با پیامک دریافتی نیز می توانید به صفحه «پیامک های هشدار» http://hmti.ir/12 مراجعه کنید و بر اساس پیامک دریافتی اقدام کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی ظاهری · 5 ماه پیش
    با سلام بعد از قطع شدن امتن گوشی چه باید کرد
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر، چنانچه از همتا پیامک هشداری دریافت نموده اید و آنتن دهی قطع شده، به صفحه «پیامک های هشدار» http://hmti.ir/12 مراجعه کنید و مطابق دریافتی اقدام کنید.
      در غیر این صورت دستگاه را به لحاظ سخت افزاری و سیم کارت را از طرف اوپراتور بررسی کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محسن · 6 ماه پیش
    سلام من گوشی آیفون 11 از طبق اول چهارسو خریداری کردم بدون کد رجیستری و بدون گارانتی، وارد سامانه همتا شدم جهت پرداخت حق گمرکی کالا و فعال سازی گوشی، در سامانه همتا با وارد کردن IMEI با این عبارت مواجه شدم (شناسه دستگاه (IMEI) قانونی نیست و در شبکه تلفن همراه سرویس نخواهد گرفت) سوالم اینجاست که درصورت مراجعه به سایت گمرک و پرداخت حق گمرک مسافری گوشی و ارسال پیام ز سامانه گمرک به همتا می توانم فعال سازی گوشی رو انجام بدم یا اینکه مجددا با مشکل ماجه میشم و مبلغ پرداخت گمرکم هم از بین میره؟

    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر فرایند ثبت گوشی مسافری برای افرادی می باشد که خود گوشی را از خارج از کشور وارد کرده اند در صورت شناسایی تخلف با افراد خاطی برخورد می گردد.
      دستگاه را به فروشنده عودت دهید چنانچه همکاری نکرد می توانید ثبت شکایت نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی http://hmti.ir/10
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان : http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    رهام دانشیان · 6 ماه پیش
    سلام
    من یه گوشی آکبند نو از چارسو تهران خریداری کردم
    اسلات اول آن فعال شد به صورت دائم اما اسلات دوم غیرفعال است مثل اینکه کد imei اسلات دوم در سامانه همتا به اشتباه درج شده که چون imei گوشی و imei ثبت شده به عنوان اسلات دوم در سامانه در یک رقم تفاوت دارند و اسلات دوم فعال نمیشود چه بایستی کنم چون فروشنده و شرکت گارانتی تقصیر را گردن شما می اندازند و با همتا که تماس گرفتم مشکل را گردن شرکت گارانتی
    تقصیر من چیست که هم پول خرج کنم هم مشکل داشته باشم و هم هیچکس اشتباه خودرا گردن نمیگیرد خواهش میکنم که کمکم کنید مشکلم رفع بشه بعد سالها یه گوشی خریدم که اونم گارانتی دار مثلا
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر در صورتی که یکی از شناسه های شما به اشتباه ثبت گردیده مشکل را باید از سمت شرکت گارانتی پیگیری کنید می توانید دستگاه را عودت دهید و دستگاه بدون مشکل خریداری کنید.
      چنانچه همکاری نکردند می توانید ثبت شکایت نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این صفحه توضیح داده شده است.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی : http://hmti.ir/10
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حسینعلی آقامحمدی · 6 ماه پیش
    باسلام من یه گوشی آک تازه از علاالدین گرفتم موقع خرید گفت اگه بخوای دائمی راه اندازی بشه باید مبلغ صدو پنجاه هزارتومان برای راه اندازی بپردازید خلاصه راه انداخت همونجا و الان که ده روز شده کامل آنتنم پرید و اس ام اس اومد فعال نیست.میخواستم بدونم اصلا فروشنده باید هزینه ی راه اندازی بگیره یا نه گولم زده؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر برای دستگاهی که داخل کشور خریداری می شود هزینه ای جدا بابت رجیستری پرداخت نمیگردد. لطفا در بخش اخبار و اطلاعیه ها صفحه " اطلاعیه همتا در زمینه غیرمجاز بودن دریافت هزینه بابت رجیستری " را مطالعه کنید. در صورت عدم همکاری فروشنده امکان ثبت شکایت را دارید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی : http://hmti.ir/10
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در همین صفحه آمده است.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    alirahmani · 6 ماه پیش
    سلام و خسته نباشيد يكي از دوستان كه زير ١٨ سال سن دارند گوشي برايم اورده و ميگن كه زير ١٨ سال ثبت نميشه چيكار بايد كرد؟ و اگر هم به گمرك مربوط ميشه چطور پيگير باشم راهنمايي فرماييد
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر حضورا به گمرک مراجعه نمایید و اطلاع بگیرید.