شناسایی هوشمند مشکلات

آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان

تنظیم شکایت از فروشنده

گاهی در فرآیند خرید و یا دریافت خدمات پس از فروش، اختلافاتی بین فروشنده و خریدار یا مصرف‌کننده به وجود می‌آید که باعث تضییع حقوق یکی از طرفین (غالباً مصرف‌کنندگان) می‌گردد. از این رو لازم است راه‌کارهایی برای احقاق حقوق مصرف‌کننده وجود داشته باشد. اهم نهادهایی که می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند عبارت‌اند از: سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و اتحادیه‌های صنفی مرتبط.

 

مرحله یک:

جهت ثبت شکایت در زمینه فروش دستگاه قاچاق، در ابتدا به سامانه اینترنتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به‌نشانی cppo.mimt.gov.ir مراجعه نمایید. و در ادامه از قسمت سمت چپ در پایین صفحه، بر روی تصویر شماره ۱۲۴ (ویژه دریافت شکایات کالا و خدمات)، کلیک نمایید.

 

مرحله دو:

برای ثبت شکایت، استان محل تخلف را از روی نقشه انتخاب و بر روی آن کلیک نمایید.

 

مرحله سه:

در صفحه بعدی اطلاعات شاکی و واحد صنفی متخلف را وارد نمایید. توجه داشته باشید که در قسمت نوع تخلف، گزینه حمل‌ونقل و نگهداری و فروش کالای قاچاق را انتخاب نمایید. همچنین می‌توانید در قسمت مدارک و مستندات، هرگونه مدرک مبنی بر خرید از آن واحد صنفی همچون فاکتور، برگه گارانتی و . . . را ضمیمه شکایت خود نمایید. تمامی مستندات باید در قالب یک فایل فشرده حداکثر ۳ مگابایت ارسال گردد. درنهایت پس از تکمیل اطلاعات دکمه ارسال را انتخاب نمایید.

 

مرحله چهار:

در نهایت شکوائیه شما در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ثبت شده و کد پیگیری برای شما صادر می‌گردد که لازم است آن را تا حصول نتیجه نزد خود نگه‌دارید. همچنین می‌توانید به‌منظور پیگیری درخواست خود با استفاده از کد پیگیری به صفحه پیگیری درخواست مراجعه کنید. درنهایت می‌توانید با استفاده از گزینه چاپ، نسبت به چاپ اطلاعات شکوائیه اقدام نمایید.

علاوه بر موضوع خریدوفروش کالای قاچاق، برای ثبت شکایات با موضوعاتی دیگر همچون احتکار، گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب، عدم صدور صورتحساب و . . . نیز می‌توانید مطابق همین روند از طریق سایت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اقدام نمایید.

 

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    همتی · 1 روز پیش
    با سلاممن یک ماه پیش از نمایشگاه سفارش تشک دادم و گفتن تا ۱۰ روز تحویل داده میشه و مقداری از هزینه رو گرفتن.
    چند وقته که زنگ میزنیم برای پیگیری هر بار با یه بهونه ما رو میپیچونن و امروز فردا می کنن.
    میخواستم ببینم امکان شکایت و دریافت خسارت بخاطر تاخیر در تحویل کالا و عدم تعهد به تعهدات میشه شکایت کرد؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    ابراهیم · 16 روز پیش
    سلام وقت بخیر
    بنده هود آشپزخانه استار محصول تهران خرید کردم و اصلا گارانتی نداشت و برقکار نصب کرد و دیشب بدون اینکه روشن باشد ناگهان آتش گرفت و خسارت به گاز صفحه و کابینت زد و طی تماسی که با کارخانه آن داشتم علاوه بر اینکه همکاری نکردند تلفن را قطع میکنند و هیچ آدرسی هم ندارم لطفا راهنمایی کنید
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 16 روز پیش
      سلام وقت بخیر این مورد نامرتبط با سامانه همتا می باشد
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    رضا جواهری · 19 روز پیش
    باسلام و خسته نباشید
    بنده با حکمت کارت مادرم وبه صورت اینترنتی یک گوشی موبایلSammsung a11 اقساطی گرفتم ،به محض اینکه گوشی بدستم رسید برای اصالت استعلام گرفتم و متاسفانه گوشی ازمبادی قاچاق وارد شده و قانونی نیست.بافروشنده تماس گرفتم وایشان گفتندبعد ازچند روز مشکل حل خواهد شد که البته این اتفاق نیفتاد،دوباره باایشان تماس گرفتم اما پاسخگو نیستند.ممنون میشم راهنمائی بفرمائید،باسپاس.
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 19 روز پیش
      با سلام وقت بخیر در صورتی که دستگاه شما در پاسخ استعلام اصالت http://hmti.ir/04 غیر قانونی اعلام شده دستگاه قاچاق می باشد و راهکاری ندارد دستگاه را به فروشنده عودت دهید چنانچه فروشنده همکاری نکرد میتوانید ثبت شکایت نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی : http://hmti.ir/10
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان : http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    کامبیز شریف · 1 ماه پیش
    با درود
    من مراحل همتا را با سیم کارتی انجام دادم که در حال حاضر نزد شخص دیگری هست که متأسفانه به هیچ عنوان مبادرت به همکاری بابت انتقال نمی‌کنند. چه باید کرد؟
    (جعبه وفاکتور خرید گوشی به نام من ونزد من نیز می‌باشد)
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      سلام وقت بخیر لطفا جعبه دستگاه به اتحادیه موبایل مرکز استان مراجعه کنید. آدرس تعدادی از اتحادیه ها ی موبایل مراکز استانی را در صفحهhttp://hmti.ir/u جستجو نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حسین محمدی · 1 ماه پیش
    سلام‌منم مشکلم مثل دوستانه گوشی از دیوار خریدم اک بند با پاسپورتش فعال کرد خونه و تلفن فروشنده رو یادم رفته یکساله استفاده میکنم راه حل قانونیش چیه چطوری شماره سیم کارت رو پیدا کنم از مغازه نخریدم که برم دنبالش نمیشه که هیچ راهی نباشه لطفا راهنمایی کنین
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      سلام وقت بخیر،دریافت انتقال مالکیت درهنگام خرید فروش ضرورت دارد درصورتی که به فروشنده دستگاه دسترسی دارید از سمت فروشنده پیگیری نمایید از طرف سامانه همتا راهکاری ندارد
      در غیر اینصورت مشکل خود را با اتحادیه موبایل مرکز استان در میان بگذارید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حسن عباسی · 1 ماه پیش
    سلام.درصورت امکان.گوشیهای که استعلام میکنندو در سامانه ثبت نشده اند.مبلغ مالیات گوشی را اعلام نمایید اگر کسی مایل به شکایت نبود و مالیات را پرداخت کردپس از پرداخت گوشی را فعال نمایید.
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر در صورتی که دستگاه شما در پاسخ استعلام اصالت http://hmti.ir/04 غیر قانونی اعلام شده دستگاه قاچاق می باشد و راهکاری ندارد دستگاه را به فروشنده عودت دهید چنانچه فروشنده همکاری نکرد میتوانید ثبت شکایت نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی : http://hmti.ir/10
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان : http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مهدی حسین پور · 1 ماه پیش
    سلام وقت بخیر

    اینکه کارت حافظه هایی مثله رم گوشی نوشته شده که دارای گارانتی مادام العمر هست منظور چی هست ؟

    یعنی چند سال ؟

    و اینکه میگن به نظر توزیع کننده اون در ایران بستگی داره درسته ؟

    فرض کنید اگه من برم یه رم بخرم و توزیع کننده در ایران بخواد از فردا دیگه اون کالا رو توزیع نکنه تکلیف بنده چی هست که دیگه گارانتی نمیدن ؟ آیا قانونیه و میتونم ازشون شکایت کنم ؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    کامران حیدرعزیزی · 2 ماه پیش
    سلام من یه ماه که تبلت خریدم ولی الان دیگه انتن دهی نداره وشماره IMEI که الان خودم وارد میکنم مینویسه شناسه دستگاه (IMEI) قانونی نبست ودر شبکه تلفن همراه سرویس نخواهد گرفت الانم میخواستم شما یه برادری کنید بهم بگید که چیکار کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر دستگاه های غیر گوشی مشمول طرح << تاریخ مشمولیتhttp://hmti.ir/date >> رجیستری نیستند درصورتی که پیامک هشدار قطع دریافت کرده اید وارد سامانه همتا http://hamta.ntsw.ir شوید قسمت ثبت و پیگیری مشکلات زیر شاخه<<دستگاه من تلفن همراه نیست اما پیامک هشدار دریافت کرده ام>>ثبت درخواست نمایید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    اکبر عباسزاد · 2 ماه پیش
    باسلام و خسته نباشید
    من یک ساعت هوشمند خریده ام که از اول خرید سیمکارت باز نمیکرد بعد از سامانه همتا استعلام کردم که شناسه اش به دستگاه دیگری ثبت شده به عنوان گوشی
    و فروشنده هم گفته بود که ساعت هوشمند در حوزه طرح ریجستری نمی باشد ولی ساعت من به عنوان گوشی شمرده شده و غیر قانونی است من باید چیکار کنم که درست بشه..
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر درصورتی که پیامک هشدار از طرف سامانه همتا دریافت کرده اید وارد سامانه همتا http://hamta.ntsw.ir شویدقسمت ثبت و پیگیری مشکلات زیر شاخه<<دستگاه من تلفن همراه نیست اما پیامک هشدار دریافت کرده ام>>ثبت درخواست نمایید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    F.j · 2 ماه پیش
    سلام،من دو هفته پیش یه گوشی ردمی نوت ۸ پرو خریدم که پیامک دستگاه شما قانونیست ولی فعالسازی نشده میومد با فروشگاه تماس گرفتم و گفتند ریجستری شده بعد از ده روز تلفن خودبخود خاموش شد که گفتند ریسیت کنم اگه مشکلی داشت به فروشگاه بیارید بعد از ریسیت باز خاموش شد و دیگه روشن نشد،فروشگاه هم سلب مسئولیت کرد به گارانتی رجوع کردم ایا ممکنه گوشی جدید تحویل بگیرم؟چون هنوز استفاده ای از گوشی نکرده بودم?
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 ماه پیش
      سلام وقت بخیر این مورد نامرتبط با همتا می باشد از شرکت گارانتی پیگیری نمایید
      و اختلافاتی که بین فروشنده و خریدار یا مصرف‌کننده به وجود می‌آید که باعث تضییع حقوق یکی از طرفین (غالباً مصرف‌کنندگان) می‌گردد. از این رو لازم است راه‌کارهایی برای احقاق حقوق مصرف‌کننده وجود داشته باشد. اهم نهادهایی که می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند عبارت‌اند از: سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و اتحادیه‌های صنفی مرتبط.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی : http://hmti.ir/10
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان همین صفحه را مطالعه نمایید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    دهنوی · 3 ماه پیش
    سلام
    من مبلی خریداری کردم وقرار شد تسویه کامل را در محل با دستگاه پوز انجام بدم ولی الان فروشنده میگه باید پول بریزی به حساب من تا کالای شما را بفرستم.من پول کارگر هم حساب کردم .الان با این شرایط باید چکار کنم؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی علی · 3 ماه پیش
    سلام من یک گوشی خریدم وقتی سیم کارت میزارم میگه قانونی نیست درحالی که کد فعالسازی هم دارم و وقتی پیش فروشنده میروم میگوید گمرک دیر کد imei را در سامانه همتا ثبت می کنند آیا درسته
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 3 ماه پیش
      چنانچه دستگاه را داخل ایران خریداری کرده ایدودر پاسخ استعلام اصالت http://hmti.ir/04 غیر قانونی اعلام شود، با قرار دادن سیم کارت بر روی آن، بعد از یک بازه 30 روزه آنتن دهی دستگاه قطع گردیده لذا دستگاه را به فروشنده عودت دهید.
      چنانچه فروشنده همکاری نکرد میتوانید ثبت شکایت نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی : http://hmti.ir/10
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان : http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمدعلی · 3 ماه پیش
    سلام سال ۱۳۹۵ یک تبلت لنوو خریدم الان به خاطر برنامه شاد سیم کارت داخل اون قرار دادم وپیغام گوشی معتبر نیست مزنه چکار باید کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 3 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر دستگاه های غیر گوشی مشمول طرح << تاریخ مشمولیتhttp://hmti.ir/date >> رجیستری نیستند درصورتی که پیامک هشدار دریافت کرده اید وارد سامانه همتا http://hamta.ntsw.ir شوید قسمت ثبت و پیگیری مشکلات زیر شاخه<<دستگاه من تلفن همراه نیست اما پیامک هشدار دریافت کرده ام>>ثبت درخواست نمایید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    میلاد · 3 ماه پیش
    سلام من سه ماهی میشه که یه گوشی خریدم و ولی هنوز ریجستر نشده.اصلا امکانش هست که ریجستر بشه یا نه تازه پول ریجستریم پرداخت کردم.گفتن از ۱۲مهر میتونی ریجستر کنی آیا امکانش هست؟لطفا راهنماییم کنین.ممنون.
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 3 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر در صورتی که دستگاه شما در پاسخ استعلام اصالت http://hmti.ir/04 غیر قانونی اعلام شده دستگاه را به فروشنده عودت دهید چنانچه فروشنده همکاری نکرد میتوانید ثبت شکایت نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی : http://hmti.ir/10
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان : http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محسن علیرضایی · 3 ماه پیش
    با سلام من یک ساعت هوشمند خریداری کردم بعد چند روز روی صحفه آن میگه ثبت ناموفق سیم کارت وقتی پرسیدم گفتن که باید در سامانه همتا ریجستری بشه ولی من کد فعالسازی نداشتم که سیم کارت را فعال کنم روی اون دستگاه فروشنده هم قبول نمیکنه
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 3 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر دستگاه های غیر گوشی مشمول طرح << تاریخ مشمولیتhttp://hmti.ir/date >> رجیستری نیستند درصورتی که پیامک هشدار دریافت کرده اید وارد سامانه همتا http://hamta.ntsw.ir شویدقسمت ثبت و پیگیری مشکلات زیر شاخه<<دستگاه من تلفن همراه نیست اما پیامک هشدار دریافت کرده ام>>ثبت درخواست نمایید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    على مظهرى · 4 ماه پیش
    سلام لوازم خانگى خريدم وشركت پارس سرويس گارانتى اونها رو به عهده داشته ولى نصابهاشون در نصب قصور به خرج دادن و دستگاه رو اصولى نصب نكردن اگرمرتبط با همتا ميياشد لطفأ راهنمايى كنيد ممنون. درضمن مسئولين شركت حاضر به پاسخگويى نيستند
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مهدی موسوی · 4 ماه پیش
    سلام وقت بخیر بنده در تاریخ 3 شهریور ماه ازسایت ***دو عدد گوشی شیاونی نوت۹ خریداری کردم و وجه کامل رو پرداخت کردم و فاکتور خرید هم گرفتم اما الان که بعد از دو هفته با سایت تماس گرفتم میگن قیمت گوشی بالا رفته و ما گوشیتون رو ارسال نمیکنیم و شماره شبا بدین تا پولتون رو پس بدیم یا تفاوت رو واریز کنید تا گوشی ها رو ارسال کنیم سوال من اینه که من همون روز گوشی ها رو به قیمت روز خریدم ا و پول رو کامل پرداخت کردم پس اون کوشی ها فقط امانت بودن دست سایت و اصلا اگه قیمت گوشی پایین میومد ایا مجموعه ** وجه اضافی رو استرداد میکرد؟ خوشبختانه موقع خرید از فاکتور پرینت گرفتم که با فاکتوری که الان در سایت وجود داره تفاوت پیدا کرده ! الان من چجوری میتونم به حقم برسم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 4 ماه پیش
      با سلام این مورد نامرتبط با همتا می باشد اختلافاتی که بین فروشنده و خریدار یا مصرف‌کننده به وجود می‌آید که باعث تضییع حقوق یکی از طرفین (غالباً مصرف‌کنندگان) می‌گردد. از این رو لازم است راه‌کارهایی برای احقاق حقوق مصرف‌کننده وجود داشته باشد. اهم نهادهایی که می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند عبارت‌اند از: سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و اتحادیه‌های صنفی مرتبط.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی : http://hmti.ir/10
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان (همین صفحه را مطالعه نمایید)
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    صدیقه قره برونی · 5 ماه پیش
    سلام گوشی نوخریدم کد ریجستری رو بهم ندادن دو سال گذشته و الان خط هام دارن از کار میفتن تو گوشیم ،الانم میرم کد رو نمیده
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 ماه پیش
      سلام وقت بخیر در صورتی که دستگاه را به صورت آکبند خریداری کرده اید و فرایند فعال سازی هنوز انجام نشده، لطفا کادر " کد فعال سازی را از کجا به دست آوریم " را مطالعه نمایید http://hmti.ir/activationcod
      چنانچه موفق به دریافت کد فعالسازی نشدید دستگاه را به فروشنده عودت دهید و در صورت امتناع ایشان ثبت شکایت فرمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی : http://hmti.ir/10
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان (همین صفحه)
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    احسان · 5 ماه پیش
    سلام
    تلویزیون خرید کردم بعد از دو روز دچار ایراد شده.دستگاه رو به نمایندگیش دادم. ولی الان تقریبا 40 روزه از دستگاه خبری نیست. تماس هم میگیرم میگن دستگاه زیر تسته. چیکار باید بکنم.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حسن زندی · 5 ماه پیش
    سلام ما یه ماشین لباسشویی خریدیم بعد مدتی ایراد پیدا کرد به گارانتی تماس گرفتم ولی بعد ۳ ماه هنوز کسی پیگیر نشده و هر دفعه ادرس و شماره تماس ازم میگیرن و نمیان تعمیرکارشم میگه گارانتیت دوسه ماه ازش مونده جزء گارانتی محسوب نمیشه کجا شکایت کنم