آموزش فعال سازی دستگاه

  • آموزش ها

ضرورت انجام فرآیند فعال سازی در لحظه خرید دستگاه

در صورتی که قصد خرید دستگاه دارید، حتما آن را در حضور فروشنده، به کمک کد فعال سازی، برای سیم کارت خود فعال سازی نمایید. در صورت عدم فعال سازی دستگاه، آنتن دستگاه پس از مدت کوتاهی قطع شده و مسئولیت هرگونه عواقب ناشی از این موضوع، برعهده خریدار می‌باشد. به‌عنوان نمونه، درصورت سوء استفاده از شناسه (IMEI) و مشاهده شناسه جعلی مشابه با شناسه (IMEI) دستگاه خریداری شده در شبکه، چنانچه فرآیند فعال سازی توسط خریدار انجام نشده باشد، کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای مالک قبلی دستگاه در نظر گرفته خواهد شد.

در این صورت، شما که دستگاه را خریداری کرده اما انتقال مالکیت نگرفته‌اید، متضرر اصلی خواهید بود.

لذا توصیه می‌گردد حتماً فرآیند فعال سازی در لحظه خرید دستگاه و در حضور فروشنده انجام گیرد.

عدم دسترسی به کد فعال سازی

درصورتی که در حین خرید و یا پس از آن متوجه شدید دستگاه خریداری شده فاقد کد فعال سازی است یا فروشنده به کد فعالسازی دسترسی ندارد، حتما دستگاه را به فروشنده بازگردانید و یا کد فعال سازی را از ایشان دریافت نمایید.

کد فعال سازی را از کجا به دست آوریم

در صورتی که کد فعال سازی دستگاه را در اختیار دارید، حتماً باید دستگاه را برای سیم کارت خود فعال سازی نمایید.

بسته به دستگاهی که خریداری کرده‌اید، کد فعال سازی به یکی از روش‌های زیر در اختیار شما قرار می‌گیرد.

  1. برای دستگاه‌های آکبند قانونی، کد فعال سازی روی جعبه یا کارت گارانتی، چاپ شده است
  2. برای دستگاه‌های کارکرده (دست دوم) ای که انتقال مالکیت داده می‌شوند، کد فعال سازی در پیامک با سرشماره HAMTA ذکر شده است
  3. برای دستگاه‌های ثبت مسافری شده، کد فعال سازی در پیامک تأیید درخواست و کارتابل مسافر وجود دارد (دقت داشته باشید این دستگاه ها صرفا برای استفاده شخصی مسافر هستند و نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرند).

دقت داشته باشید ارائه کد فعال سازی، به هیچ عنوان هزینه‌ای نداشته و فروشنده موظف است آن را در اختیار خریدار قرار دهد.

حتماً در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه و دریافت هزینه بابت کد فعال سازی، خدمات رجیستری، ارائه نشدن کد فعال سازی توسط فروشنده و ...، در اسرع وقت، موضوع را به دستگاه‌های نظارتی ارجاع داده و در سایت‌های مربوطه از قبیل سازمان تعزیرات و سازمان حمایت ثبت شکایت کنید. برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی و آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان

 هر دستگاه نیازمند فعالسازی (آکبند، انتقال مالکیت داده شده، دارای درخواست مسافری تأیید شده)، باید از طریق سامانه همتا با واردکردن شناسه (IMEI)، شماره سیم کارت و کد فعال سازی، برای سیم کارت مورد نظر فعال سازی شود.

جهت فعال سازی دستگاه، ابتدا لازم است تا به سامانه همتا متصل شوید.

از سه روش زیر می‌توان با سامانه همتا ارتباط برقرار نموده و فرآیند فعال سازی دستگاه را انجام داد:

  1. سایت اینترنتی به آدرس www.hamta.ntsw.ir
  2. کد دستوری #۷۷۷۷*
  3. اپلیکشین همتا

در این آموزش، مراحل انجام فرآیند فعال سازی دستگاه، با استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷* ارائه می‌شود.

 

مرحله یک:

ابتدا با سیم کارت دلخواه (جهت جلوگیری از فعال سازی اشتباه ترجیحاً سیم کارت خریدار باشد)، کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره‌گیری نموده و گزینه تماس را انتخاب کنید.

 

مرحله دو:

در این مرحله لازم است تا با ارسال عدد ۲، گزینه «فعالسازی» را انتخاب کنید.

 

مرحله سوم:

در مرحله بعدی، باید شناسه (IMEI) دستگاهی که قصد فعال سازی آن را دارید، وارد کنید.

شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل‌ مشاهده است. برای انجام کلیه فرآیندها در سامانه همتا، باید 15 رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و ...) استفاده شود.

 

مرحله چهارم:

در این مرحله باید شماره سیمکارتی که قصد فعالسازی دستگاه با آن سیمکارت را دارید، وارد کنید.

 

مرحله پنجم:

در این مرحله باید کد فعالسازی را وارد کنید. کد فعالسازی یک عدد ۶ رقمی است که با صفر شروع نمیشود.

 

مرحله ششم:

در این مرحله پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که در آن شناسه (IMEI) و شماره سیمکارت وارد شده نمایش داده شده است. درصورتیکه اطلاعات این پیغام مورد تأیید شما است، عدد ۱ را وارد نمایید.

 

مرحله هفتم:

درنهایت پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که بیانگر فعال سازی موفق دستگاه با شناسه (IMEI) مربوطه، برای شماره سیمکارت ارائه شده است. این پیغام به صورت پیامکی نیز ارسال خواهد شد.

پیامد عدم فعال سازی دستگاه

در صورتی که دستگاه قانونی خریداری شده برای سیم کارت خریدار فعال سازی نگردد، بسته به آکبند یا کارکرده بودن دستگاه، پیامدهای زیر حاصل خواهد شد.

  1. در صورتی که فعال سازی دستگاه آکبند قانونی به کمک کد فعال سازی انجام نشود، این دستگاه پس از مدت کوتاهی قطع خواهد شد.
  2. در صورتی که فعال سازی دستگاه کارکرده، به کمک کد فعال سازی موجود در پیامک انتقال مالکیت HAMTA انجام نشود، این دستگاه همچنان تحت مالکیت سیم کارت قبلی باقی مانده و در صورت ایجاد مشکلات احتمالی و سوء استفاده از شناسه (IMEI) دستگاه، کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای سیم کارت قبلی در نظر گرفته خواهد شد.

تطابق شناسه (IMEI)های ذکر شده در پیامک تأیید فعال سازی با شناسه (IMEI)های دستگاه

پس از انجام موفق فرایند فعال سازی، شناسه (IMEI)های فعال شده برای سیم کارت فعال کننده دستگاه، پیامک می شود.

دقت داشته باشید شناسه (IMEI)های ذکر شده در پیامک تایید فعال سازی، باید با شناسه (IMEI) های دستگاه (قابل رویت روی جعبه، پشت باتری، شماره گیری #06#*)، تطابق کامل داشته باشند.

هرگونه عدم مطابقت بین شناسه (IMEI) های ذکر شده در پیامک تایید فعال سازی، با شناسه (IMEI)های دستگاه را با همکاران ما در مرکز پاسخ گویی همتا به شماره 096366 در میان گذارید.

فعال سازی تمام اسلات‌های دستگاه‌های دو یا چند سیکارته با یک کد فعال سازی

برای فعالسازی دستگاه‌های دو یا چند سیمکارته، تنها کافیست با استفاده از کد فعالسازی درج شده روی کارت گارانتی، شناسه (IMEI) یکی از اسلات‌ها (محل سیمکارت) را فعال نمود. با فعالسازی یک شناسه (IMEI)، شناسه (IMEI) مربوط به اسلات‌های دیگر نیز بصورت خودکار فعال خواهند شد. دقت داشته باشید که کد فعالسازی، یک کد یکبار مصرف است و پس از فعالسازی دیگر قابل استفاده مجدد نیست.

دستگاه‌های روشن قبل از شروع طرح، بی نیاز از فعال سازی

دستگاه‌هایی که تا قبل از مشمول شدن در طرح (مشاهده تاریخ مشمولیت هر برند) رجیستری در شبکه فعال بوده‌اند، به عنوان دستگاه مجاز شناخته شده و می‌توانند از شبکه‌های اپراتوری به‌صورت دائم استفاده کنند و احتیاجی به فعال‌سازی ندارند. دقت داشته باشید درصورتیکه صاحب این دستگاه قصد فروش آن را داشته باشد، باید ابتدا دستگاه را از طریق فرایند افزودن دستگاه، تحت مالکیت قطعی سیم کارت خود در آورده و سپس، از طریق فرآیند انتقال مالکیت، مالکیت آن را به سیم کارت دیگری منتقل نماید.

 

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی · 20 ساعت پیش
    من گوشیمو قبل طرح ریجستری گرفتم تا الانم که سیم کارت روش بود موردی نداشت ولی تا سیم کارت جدید جای سیم کارت اولش گذاشتم پیام اومده دستگاه قانونیست ولی فعالسازی باید بشه از طریق کد وگرنه خط از سرویس خارج میشه
    الان من کدی ندارم تکلیف چیه؟؟؟ راهنمایی کنید ممنون
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 20 ساعت پیش
      با سلام وقت بخیر، چنانچه دستگاه را قبل از طرح رجستری استفاده می کرده اید لطفا با شماره ای که قبل از طرح استفاده می نموده اید فرآیند افزودن دستگاه را انجام دهید: « آموزش افزودن دستگاه» http://hmti.ir/03
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    منصوردانلود · 1 روز پیش
    سلام من. موبایلم رو از یه شهر دیگه خریدم قبل از اینکه فعالش کنم کارتن گم شد که کدم همراش بود الان چیکار کنم؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    کیان وند · 1 روز پیش
    سلام وقت بخیر من کد فعال سازی و میدم به گوشی میگه نادرستی
    درصورتی که گوشی آک خریدم و قسمت فعالسازی و خودم خراشیدم
    ممنون میشم راهنماییم کنین
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 روز پیش
      با سلام وقت بخیر لطفا جهت دریافت کد فعال سازی صحیح به فروشنده مراجعه کنید یا با شرکت گارانتی تماس برقرار کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Z · 1 روز پیش
    سلام من وقتی گوشیمو میخریدم ریجستری نبود دو یه سال قبلترش گوشیمو خریده بودم کد فعالسازی هم ندارن همه جای جعبه موبایل و کارت گارانتی هم دیدم همه کد ها رو امتحان کردم ولی قبول نمیکنه لطفا راهنمایی کنید
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 روز پیش
      با سلام وقت بخیر، در صورتی که از طرف همتا پیامکی دریافت نموده اید لطفا به صفحه «پیامک های هشدار» http://hmti.ir/12 مراجعه کنید و بر اساس پیامک دریافتی اقدامات لازم را انجام دهید. در غیر این صورت، چنانچه دستگاه را قبل از طرح رجستری خریداری نموده اید صفحه «عدم شناخت مالک قبلی» http://hmti.ir/09 را مطالعه نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    تارا · 1 روز پیش
    سلام من گوشیم دوسیمه هس.یه سیم کارت جدید گرفتم جای سیم کارت یک و دو رو جابجا کردم برام اس ام اس اومد دستگاه قانونیه اما ثبت نشده با 7777 از خطی که از اول تو گوشیم بودگزینه اضافه کردن دستگاهو زدم کد 15 رقمی هر دو اسلات گوشیمو زدم دراخر گفت درخواست ثبت شد. همین کافیه یا باید برای تایید اس ام اس بهم بده؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 روز پیش
      با سلام وقت بخیر، در طی فرآیند افزودن دستگاه پیامک تاییدیه ارسال نمی گردد. لطفا وارد سایت همتا ( http://hamta.ntsw.ir ) شوید و شماره سیم کارتی که فرآیند مربوطه را با آن انجام داده اید وارد کنید، چنانچه شناسه های دستگاه را مشاهده نمودید فرآیند با موفقیت ثبت گردیده است.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    م.ک · 2 روز پیش
    مراجعه کردم هیچی نفهمیدم اومد کامنت گذاشتم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 روز پیش
      با سلام وقت بخیر دستگاه شما محدود به استفاده با شماره مالک می باشد و در هربار تعویض سیمکارت باید مالکیت دستگاه را تغییر دهید یعنی سیمکارتی که داخل دستگاه قرار میگیرد مالک باشد.
      آموزش انتقال مالکیت دستگاه : http://hmti.ir/06
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مهدی · 2 روز پیش
    سلام من ساعت هوشمند V9 خریدم میخواستم بدونم ریجستری میشه یا نه چیکار باید کنم لطفا کمک کنید
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 روز پیش
      با سلام وقت بخیر ساعت های هوشمند مشمول طرح رجیستری نمی باشند صفحه تاریخ مشمولیت را مطالعه کنید.
      http://hmti.ir/date
      در صورتی که با قرار دادن سیمکارت پیامک هشدار با مهلت قطع دریافت کردید جهت بررسی شناسه دستگاه را یادداشت کرده و با سامانه همتا 096366 تماس برقرار کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    م.ک · 2 روز پیش
    اینم پیام
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 روز پیش
      با سلام وقت بخیر به صفحه پیامک های هشدار مراجعه کنید و کادر " پیامک هشدار انتقال مالکیت دستگاه با شناسه (IMEI) غیراستاندارد " را مطالعه کنید.
      http://hmti.ir/12
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    م.ک · 2 روز پیش
    سلام من این راه هارو رفتم.عملیاتم با موفقیت انجام شد.ولی دوباره استعلام گرفتم دوباره نوشت بعد س روز کلا تلفن قط میشه.چرا اول زد با موفقیت انجام شد بعد دوباره این پیام.ای باباااا
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 روز پیش
      با سلام وقت بخیر به صفحه پیامک های هشدار مراجعه کنید و کادر " پیامک هشدار انتقال مالکیت دستگاه با شناسه (IMEI) غیراستاندارد " را مطالعه کنید.
      http://hmti.ir/12
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    وحید نیک · 2 روز پیش
    با سلام .کد شش رقمی فعالسازی رو از کجا باید بگیریم ؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 روز پیش
      با سلام وقت بخیر، در رابطه با نحوه دریافت کد فعال سازی لطفا همین صفحه را با دقت مطالعه نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    رضا · 4 روز پیش
    سلام چند روزی هست نرم افزار همراز گوشیم از کارافتاده پیغام میده بعلت عدم در یافت شناسه سخت افزاری. چکار باید کرد . لطفا راهنمایی کنید.
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 4 روز پیش
      با سلام وقت بخیر مشکل اعلام کرده مرتبط به سامانه همتا نمی باشد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیر غلامزاده · 4 روز پیش
    سوال بنده اینه حتما باید سیمکارتی که مالکیت به آن منتقل خواهد شد باید روی همان موبایل باشد یا میتوان مالکیت را به سیمکارتی خارج از گوشی منتقل کرد؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 4 روز پیش
      با سلام وقت بخیر، جهت انجام فرآیند مورد نظر، قرار داشتن سیم کارت بر روی دستگاه مربوطه الزامی نمی باشد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    عمران غلامزاده · 4 روز پیش
    سلام من موبایلو خریدم کدشم دارم فقط به دلایلی فعلا نمیتونم فعال کنم سیمکارت دوستمو انداختم روش یه پیامکی اومد که از ۳ بهمن سرویس نخواهم گرفت ایا نمیتوان این فعالسازی را پس از ۳ بهمن انجام داد لطفا جواب بدید ممنون
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 4 روز پیش
      با سلام وقت بخیر، لطفا به صفحه «پیامک های هشدار» http://hmti.ir/12 مراجعه کنید و متناسب با پیامک دریافتی اقدام لازم را انجام دهید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    فرزاد سامانی پارسا · 6 روز پیش
    سلام. فعال سازی را انجام دادم.دستگاهم رانیزقانونی اعلام می کند.ولی کدفعالسازی برایم ارسال نمیشود.تمام راهها راهم امتحان کردم.
    الان چکارکنم.برام مسیج زده اگه فعال سازی نکنی،تا۸ روز دیگه سرویس نمی گیره
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 روز پیش
      با سلام وقت بخیر جهت دریافت کد فعال سازی به لینک " http://hmti.ir/activationcode " مراجعه کرده و مطالعه کنید چنانچه موفق به دریافت کد نشدید جهت پیگیری به فروشنده مراجعه کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    یونس · 6 روز پیش
    سلام. اگه یه توریست بخاد بیشتر از یک ماه بمونه باید چیکار کنه؟ سیم کارت که نمیتونه بخره. برای رجیستری سیم کارت به نام میخاد!
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    m · 7 روز پیش
    سلام خسته نباشید

    نمیشه بیشتر از یک شماره برای یک دستگاه رجیستری کرد همزمان؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 5 روز پیش
      با سلام وقت بخیر برای هر گوشی تنها یک شماره می تواند مالک آن باشد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد علی خواجه · 9 روز پیش
    سلام ایفون11 خریدم بدون کدفعالسازی الان میخوام کدفعال سازی دریافت کنم میشه راهنماییم کنید
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 روز پیش
      با سلام وقت بخیر، در رابطه با نحوه دریافت کد فعال سازی لطفا همین صفحه را با دقت مطالعه کنید. چنانچه دستگاه را داخل ایران خریداری نموده اید، باید در پاسخ استعلام اصالت قانونی ذکر شوند و دارای کد فعالسازی باشند. در غیر این صورت از خریداری آن خودداری شود.
      جهت خریداری گوشی داخل کشور لینک " http://hmti.ir/new " را مطالعه نمایید.
      چنانچه دستگاه از خارج کشور خریداری شده رجوع کنید به صفحه «آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی» http://hmti.ir/07 و مطالعه نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    جوادی · 9 روز پیش
    سلام خسته نباشید. دیروز یک گوشی خریدم که حتی استعلام کردم دیدم کد روی دستگاه با کد روی جعبه همخوانی داشت و فروشنده هم گفت که فرآیند فعال سازی رو انجام داده. من هم نمی دونستم باید پیامکی مبنی بر فعال شدن برام بیاد. هیچ پیامکی نیومده و حتی استعلام اصالت رو چند ساعت بعد زدم دیدم نوشته این دستگاه قبلا با یک سیم کارت دیگر روشن شده. از کجا بفهمم که این سیم کارت خودم هست یا نه چون هیچ پیامکی هم برای فعال شدن برام نیومده؟ امکان داره پیامک ارسال نشده باشه ولی فعال شده باشه؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 روز پیش
      با سلام وقت بخیر، لطفا با شماره سیمکارتی که فرایند فعال سازی را انجام داده اید وارد سایت همتا شده در صورتی که در بخش مدیریت دستگاه شناسه ها قابل رویت می باشند دستگاه به درستی ثبت گردیده است. hamta.ntsw.ir
      در رابطه با مورد دوم، توضیحات لازم در این باره در کادر " این دستگاه قبلاً با یک سیم‌کارت روشن شده است " در صفحه آموزش استعلام اصالت دستگاه http://hmti.ir/04 آمده است.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی تخشیده · 9 روز پیش
    سلام خسته نباشید من یک گوشی الان خریدم
    بعد برای دریافت کد فعال سازی از طریق پیامک
    مشکل پیدا کردم هنوز کد فعال سازی رو دریافت نکردم
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علي اصغر · 9 روز پیش
    سلام من خطم به دست كسي ديگر بود وامتياز مسافري من را فروختن
    ميتوان كاري كرد؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 روز پیش
      با سلام وقت بخیر، جهت ثبت در گمرک به سیمکارتی به نام شما نیاز می باشد درصورتیکه بدون اطلاع مسافر برای ایشان سیمکارتی صادر شده باشد، این امکان برای او وجود دارد که با شماره‌گیری شماره 195 و یا با مراجعه به به آدرس اینترنتی https://195.cra.ir،ثبت شکایت انجام دهد.