آموزش فعال سازی دستگاه

  • آموزش ها

ضرورت انجام فرآیند فعال سازی در لحظه خرید دستگاه

در صورتی که قصد خرید دستگاه دارید، حتما آن را در حضور فروشنده، به کمک کد فعال سازی، برای سیم کارت خود فعال سازی نمایید. در صورت عدم فعال سازی دستگاه، آنتن دستگاه پس از مدت کوتاهی قطع شده و مسئولیت هرگونه عواقب ناشی از این موضوع، برعهده خریدار می‌باشد. به‌عنوان نمونه، درصورت سوء استفاده از شناسه (IMEI) و مشاهده شناسه جعلی مشابه با شناسه (IMEI) دستگاه خریداری شده در شبکه، چنانچه فرآیند فعال سازی توسط خریدار انجام نشده باشد، کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای مالک قبلی دستگاه در نظر گرفته خواهد شد.

در این صورت، شما که دستگاه را خریداری کرده اما انتقال مالکیت نگرفته‌اید، متضرر اصلی خواهید بود.

لذا توصیه می‌گردد حتماً فرآیند فعال سازی در لحظه خرید دستگاه و در حضور فروشنده انجام گیرد.

عدم دسترسی به کد فعال سازی

درصورتی که در حین خرید و یا پس از آن متوجه شدید دستگاه خریداری شده فاقد کد فعال سازی است یا فروشنده به کد فعالسازی دسترسی ندارد، حتما دستگاه را به فروشنده بازگردانید و یا کد فعال سازی را از ایشان دریافت نمایید.

کد فعال سازی را از کجا به دست آوریم

در صورتی که کد فعال سازی دستگاه را در اختیار دارید، حتماً باید دستگاه را برای سیم کارت خود فعال سازی نمایید.

بسته به دستگاهی که خریداری کرده‌اید، کد فعال سازی به یکی از روش‌های زیر در اختیار شما قرار می‌گیرد.

  1. برای دستگاه‌های آکبند قانونی، کد فعال سازی روی جعبه یا کارت گارانتی، چاپ شده است
  2. برای دستگاه‌های کارکرده (دست دوم) ای که انتقال مالکیت داده می‌شوند، کد فعال سازی در پیامک با سرشماره HAMTA ذکر شده است
  3. برای دستگاه‌های ثبت مسافری شده، کد فعال سازی در پیامک تأیید درخواست و کارتابل مسافر وجود دارد (دقت داشته باشید این دستگاه ها صرفا برای استفاده شخصی مسافر هستند و نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرند).

دقت داشته باشید ارائه کد فعال سازی، به هیچ عنوان هزینه‌ای نداشته و فروشنده موظف است آن را در اختیار خریدار قرار دهد.

حتماً در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه و دریافت هزینه بابت کد فعال سازی، خدمات رجیستری، ارائه نشدن کد فعال سازی توسط فروشنده و ...، در اسرع وقت، موضوع را به دستگاه‌های نظارتی ارجاع داده و در سایت‌های مربوطه از قبیل سازمان تعزیرات و سازمان حمایت ثبت شکایت کنید. برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی و آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان

 هر دستگاه نیازمند فعالسازی (آکبند، انتقال مالکیت داده شده، دارای درخواست مسافری تأیید شده)، باید از طریق سامانه همتا با واردکردن شناسه (IMEI)، شماره سیم کارت و کد فعال سازی، برای سیم کارت مورد نظر فعال سازی شود.

جهت فعال سازی دستگاه، ابتدا لازم است تا به سامانه همتا متصل شوید.

از سه روش زیر می‌توان با سامانه همتا ارتباط برقرار نموده و فرآیند فعال سازی دستگاه را انجام داد:

  1. سایت اینترنتی به آدرس www.hamta.ntsw.ir
  2. کد دستوری #۷۷۷۷*
  3. اپلیکشین همتا

در این آموزش، مراحل انجام فرآیند فعال سازی دستگاه، با استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷* ارائه می‌شود.

 

مرحله یک:

ابتدا با سیم کارت دلخواه (جهت جلوگیری از فعال سازی اشتباه ترجیحاً سیم کارت خریدار باشد)، کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره‌گیری نموده و گزینه تماس را انتخاب کنید.

 

مرحله دو:

در این مرحله لازم است تا با ارسال عدد ۲، گزینه «فعالسازی» را انتخاب کنید.

 

مرحله سوم:

در مرحله بعدی، باید شناسه (IMEI) دستگاهی که قصد فعال سازی آن را دارید، وارد کنید.

شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل‌ مشاهده است. برای انجام کلیه فرآیندها در سامانه همتا، باید 15 رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و ...) استفاده شود.

 

مرحله چهارم:

در این مرحله باید شماره سیمکارتی که قصد فعالسازی دستگاه با آن سیمکارت را دارید، وارد کنید.

 

مرحله پنجم:

در این مرحله باید کد فعالسازی را وارد کنید. کد فعالسازی یک عدد ۶ رقمی است که با صفر شروع نمیشود.

 

مرحله ششم:

در این مرحله پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که در آن شناسه (IMEI) و شماره سیمکارت وارد شده نمایش داده شده است. درصورتیکه اطلاعات این پیغام مورد تأیید شما است، عدد ۱ را وارد نمایید.

 

مرحله هفتم:

درنهایت پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که بیانگر فعال سازی موفق دستگاه با شناسه (IMEI) مربوطه، برای شماره سیمکارت ارائه شده است. این پیغام به صورت پیامکی نیز ارسال خواهد شد.

پیامد عدم فعال سازی دستگاه

در صورتی که دستگاه قانونی خریداری شده برای سیم کارت خریدار فعال سازی نگردد، بسته به آکبند یا کارکرده بودن دستگاه، پیامدهای زیر حاصل خواهد شد.

  1. در صورتی که فعال سازی دستگاه آکبند قانونی به کمک کد فعال سازی انجام نشود، این دستگاه پس از مدت کوتاهی قطع خواهد شد.
  2. در صورتی که فعال سازی دستگاه کارکرده، به کمک کد فعال سازی موجود در پیامک انتقال مالکیت HAMTA انجام نشود، این دستگاه همچنان تحت مالکیت سیم کارت قبلی باقی مانده و در صورت ایجاد مشکلات احتمالی و سوء استفاده از شناسه (IMEI) دستگاه، کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای سیم کارت قبلی در نظر گرفته خواهد شد.

تطابق شناسه (IMEI)های ذکر شده در پیامک تأیید فعال سازی با شناسه (IMEI)های دستگاه

پس از انجام موفق فرایند فعال سازی، شناسه (IMEI)های فعال شده برای سیم کارت فعال کننده دستگاه، پیامک می شود.

دقت داشته باشید شناسه (IMEI)های ذکر شده در پیامک تایید فعال سازی، باید با شناسه (IMEI) های دستگاه (قابل رویت روی جعبه، پشت باتری، شماره گیری #06#*)، تطابق کامل داشته باشند.

هرگونه عدم مطابقت بین شناسه (IMEI) های ذکر شده در پیامک تایید فعال سازی، با شناسه (IMEI)های دستگاه را با همکاران ما در مرکز پاسخ گویی همتا به شماره 096366 در میان گذارید.

فعال سازی تمام اسلات‌های دستگاه‌های دو یا چند سیکارته با یک کد فعال سازی

برای فعالسازی دستگاه‌های دو یا چند سیمکارته، تنها کافیست با استفاده از کد فعالسازی درج شده روی کارت گارانتی، شناسه (IMEI) یکی از اسلات‌ها (محل سیمکارت) را فعال نمود. با فعالسازی یک شناسه (IMEI)، شناسه (IMEI) مربوط به اسلات‌های دیگر نیز بصورت خودکار فعال خواهند شد. دقت داشته باشید که کد فعالسازی، یک کد یکبار مصرف است و پس از فعالسازی دیگر قابل استفاده مجدد نیست.

دستگاه‌های روشن قبل از شروع طرح، بی نیاز از فعال سازی

دستگاه‌هایی که تا قبل از مشمول شدن در طرح (مشاهده تاریخ مشمولیت هر برند) رجیستری در شبکه فعال بوده‌اند، به عنوان دستگاه مجاز شناخته شده و می‌توانند از شبکه‌های اپراتوری به‌صورت دائم استفاده کنند و احتیاجی به فعال‌سازی ندارند. دقت داشته باشید درصورتیکه صاحب این دستگاه قصد فروش آن را داشته باشد، باید ابتدا دستگاه را از طریق فرایند افزودن دستگاه، تحت مالکیت قطعی سیم کارت خود در آورده و سپس، از طریق فرآیند انتقال مالکیت، مالکیت آن را به سیم کارت دیگری منتقل نماید.

 

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امبر · 2 روز پیش
    گوشی من ایفون هست برد دستگاه سوخته الان برد خریدم میخوام تعویض کنم بردشو .برای رجیستریش باید هزینه بدم ؟؟؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    ملک زاده · 2 روز پیش
    ببخشید من متوجه این سامانه ی همتا نمیشم . چیکار باید کنیم ؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 روز پیش
      با سلام وقت بخیر در صفحه اصلی سایت عبارت " آشنایی کامل با طرح رجیستری در 10 دقیقه " را انتخاب کنید و مطالعه نمایید.
      لینک : http://hmti.ir/edu-10min
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امير · 3 روز پیش
    سلام خسته نباشيد
    بنده امروز يه گوشي آكبند گارانتي دار ريجستر شده شركتي خريدم كه كد فعال سازي هم داخلش بود، اما وقتي رمز يكبار مصرف رو ميزنم كه فعال بشه مينويسه كد فعالسازي وارد شده صحيح نيست لطفا به فروشنده تجهيز فرماييد! استعلام گوشي هم كه گرفتم گفت جز دستگاه هاي قانوني هستس، به نظرتون مشكل چيه؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 روز پیش
      با سلام وقت بخیر لطفا برای دریافت کد فعال سازی صحیح دستگاه به فروشنده مراجعه نمایید یا با شرکت گارانتی دستگاه تماس برقرار کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد مهدی · 3 روز پیش
    سلام با عرض خسته نباشید من تمام فرایند پرداخت
    عوارض را انجام دادم کد فعالسازی هم برام اومده اما وقتی فعالسازی میکنم پیام میاد ک imeiگوشی شما قانونی نیس و در شبکه تلفن همراه سرویس نمیدهد مشکل از کجاست و چکار کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 روز پیش
      با سلام وقت بخیر تا زمانی که دستگاه ثبت قانونی نشود کد فعال سازی ارسال نمیگردد . لطفا با شماره ای که در گمرک ثبت کرده اید وارد سایت همتا شده و بخش ثبت اطلاعات مسافری را مشاهده کنید.سپس روی لینک پرداخت انتخاب کنید و تعرفه خدمات همتا را نیز در سامانه همتا پرداخت کنید تا کد فعالسازی برای شما ارسال شود.
      سایت همتا: www.hamta.ntsw.ir
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    رضا · 3 روز پیش
    سلام.اگه از سایت معتبر ایرانی گوشیِ بدون ریجستر بخرم و با پاسپورت خودم که کمتراز۳ماه پیش سفرخارجی رفتم ، ریجسترش کنم مشکل داره؟ کاذم غیرقانونی است یا قانونی؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 روز پیش
      با سلام وقت بخیر فرایند ثبت گوشی به صورت مسافری صرفا برای افراد مسافری می باشد که خود گوشی را از خارج از کشور خریداری کرده اند. در صورت شناسایی تخلف با افراد خاطی برخورد می گردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    زهرا · 3 روز پیش
    سلام من گوشی خریدم ریجستری شده کد هم روش هست منتها من یادم رفت که این کار رو انجام بدم بعد امروز پیام برام اومد که از این تاریخ امکان استفاده از تلفن همراه را نخواهد داشت من باید چیکار کنم ؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 روز پیش
      با سلام وقت بخیر چنانچه دستگاه غیر فعال گردیده است می توانید برای فعال سازی از طریق گوشی فعال دیگری اقدام نمایید سپس گوشی خود را خاموش و روشن کنید تا فعال گردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Z · 3 روز پیش
    برگشته میگه سیمکارت شما مجوز ندارد ...در حالی که قبلا ریجستری شده و فقط جابه جاش کردم ...الان چیکار کنم؟!
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 روز پیش
      با سلام وقت بخیر چنانچه پیامک هشدار از سمت سامانه همتا دریافت کرده اید و سپس سیمکارت غیر فعال شده صفحه " http://hmti.ir/12 " را مطالعه کنید .
      در غیر اینصورت دستگاه را از لحاظ سخت افزاری و سیمکارت را از سمت اپراتور بررسی کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    F · 3 روز پیش
    من قبلا سیمکارتمو ریجستری کردم ولی سیمکارتمو سوزوندم و الان دوباره همون خط اتو وقتی میزارم روش میگه مجوز داده نشده
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 روز پیش
      با سلام وقت بخیر چنانچه پیامک هشدار از سمت سامانه همتا دریافت کرده اید و سپس سیمکارت غیر فعال شده صفحه " http://hmti.ir/12 " را مطالعه کنید .
      در غیر اینصورت دستگاه را از لحاظ سخت افزاری و سیمکارت را از سمت اپراتور بررسی کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    یاسر · 3 روز پیش
    سلام پیام اومده گوشی جهت استفاده غیره تجاری وارد شده در صورت احراز تخلف مسدود میشود
    این تخلف شامل چه چیزایی میشه؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 3 روز پیش
      با سلام وقت بخیر موارد تخلف از سمت سامانه به صورت هوشمند بررسی می گردد و اعلام نمی شود در خصوص دریافت توضیحات کامل تر صفحه سوالات متداول بخش مسافری سوال 6-13 را مطالعه نمایید.
      http://hmti.ir/faq
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    هیوا · 3 روز پیش
    سلام وقت بخیر. برای من از آمریکا گوشی اوردن ولی بدون جعبه. کد فعال سازی باید از کجا بیارم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 3 روز پیش
      با سلام وقت بخیر دستگاه هایی که از خارج از کشور وارد میشوند ابتدا باید با اطلاعات شخص مسافر در گمرک ثبت گردند سپس در صورت تایید اطلاعات کد فعال سازی ارسال میگردد.
      آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی : http://hmti.ir/07
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    اکبری اصفهانی · 3 روز پیش
    سلام ، گوشی رو نو خریدم حدود هفت ماه پیش . کد فعالسازی رو روی جعبه پیدا نمیکنم راهنمایی میکنین
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امین نظیری · 3 روز پیش
    سلام وقت بخیر من یه گوشی دو سیم کارت دارم جدیدا از سیم دومم میخواستم استفاده کنم که اس ام اس اومد که قانونی هست ولی کد فعالسازی میخواد الان من کد از کجا دریافت کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 3 روز پیش
      با سلام وقت بخیر در صورتی که دستگاه را پیش از شروع طرح (باتوجه به جدول تاریخ مشمولیت http://hmti.ir/date ) روشن بوده است با سیمکارتی که پیش از شروع طرح از دستگاه استفاده کرده اید فرایند افزودن دستگاه را انجام دهید.
      http://hmti.ir/03
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Reihane · 3 روز پیش
    سلام،من شماره را اشتباه وارد‌کردم و ثبت شد چطور تصحیحش کنم!!!!
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 3 روز پیش
      با سلام وقت بخیر در صورتی که فعال سازی را به شماره اشتباهی انجام داده اید جهت بررسی و راهنمایی با شماره 096366 (مرکزتماس همتا) تماس حاصل نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    جعفر علوانی · 3 روز پیش
    سلام
    گوشی رو ریجستری کردم و در پر کردن اطلاعات شماره ای را دادم ک بعد وارد کردن کد یک بار مصرف دیگر در دسترسم نیست
    و الان نمیدانم کد فعال سازی رو از کجا بیارم
    همچنان پرسیدم از صاحب شماره و گفتن ک کد واسشون ارسال نشده
    یعنی کد فعال سازی به شماره ای ک دادم فرستاده نشده
    بنده کد فعال سازی را از کجا بگیرم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 3 روز پیش
      با سلام وقت بخیر با شماره ای که در گمرک ثبت کرده اید وارد سایت همتا شده در قسمت ثبت اطلاعات مسافری کد فعال سازی یک بار مصرف قابل رویت می باشد.
      سایت اینترنتی : www.hamta.ntsw.ir
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مرتضی · 3 روز پیش
    سلام
    ریجیستر کردن گوشی چقدر هزینه داره؟
    گوشی تازه خریدم فروشنده ۴۰۰ هزار پول ریجستری گرفت. واضح توضیح بفرمایید
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 3 روز پیش
      با سلام وقت بخیر دستگاه هایی که داخل کشور خریداری میشوند باید ثبت قانونی باشند و هزینه ای به صورت جداگانه بابت ریجستری پرداخت نمی کنند.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    kkkk · 4 روز پیش
    سلام من سیم کارت دوم رو بعد دوسال وارد گوشیم کردم و پیام اومد که قانونیه اما باید ثبت بشه
    تو افزودن دستگاه با سیم کارت قبلیم، هردو IMEI رو وارد کردم
    نوشت با موفقیت انجام شد... یعنی دیگه مشکلی وجود نداره؟ یا لازمه دوباره کاری انجام بدم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 3 روز پیش
      با سلام وقت بخیر با سلام وقت بخیر لطفا صفحه پیامک های هشدار را مطالعه کنید چنانچه در پاسخ پیامک دریافتی فقط همین فرایند ذکر شده است دیگر نیازی نیست اقدامی انجام دهید.
      http://hmti.ir/12
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حسین · 4 روز پیش
    سلام ریجیستری کردن چقد هزینه داره؟ اگر نداره چرا گوشی های ریجستری نشده ارزونترن ؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 4 روز پیش
      با سلام وقت بخیر گوشی های ریجستر نشده یعنی گوشی هایی که از مبادی غیر قانونی وارد کشور شده اند و تنها سی روز داخل کشور قابل استفاده می باشند لذا باید از خریداری آنها خودداری کرد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی · 4 روز پیش
    سلام وقت بخیر
    یه گوشی مسافری واسم هدیه اوردن و رجیستر کامل کرده باشم و حتی کد فعال سازی هم گرفتهباشم ولی گوشی رو تا 3 4 هفته اینده روشن نکنم مشکلی پیش نمیاد؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    غلام محمد هزاره · 4 روز پیش
    گوشیه من سادس و دست دوم خریدم چجوری درستش کنم کد یبار مصرف مخاد برا ثبت از کجا بیارم
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی · 5 روز پیش
    من یک گوشی را حدود چهار سال پیش از سایت اینترنتی ** خریدم که کارت گارانتی و برچسب وزارت صنعت هم داشت ولی کد فعالسازی نداشت. در مدت این چهار سال سیم کارتی در آن قرار ندادم و فقط از امکانات دیگر آن استفاده کردم. اخیرا به خاطر اینکه گوشی اصلیم خراب شد، سیم کارتم را در آن گوشی قدیمی قرار دادم. اما پس از دریافت اخطار همتا، اتصال گوشی بعد از مدتی قطع شد. چطور می‌توانم از آن گوشی استفاده کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 4 روز پیش
      با سلام وقت بخیر تمامی گوشی هایی که پیش از شروع طرح با سیمکارتی رویت شده اند قانونی می باشند و مشکلی برای استفاده ندارند در غیر اینصورت راهکاری وجود ندارد.