آموزش فعال سازی دستگاه

  • آموزش ها

ضرورت انجام فرآیند فعال سازی در لحظه خرید دستگاه

در صورتی که قصد خرید دستگاه دارید، حتما آن را در حضور فروشنده، به کمک کد فعال سازی، برای سیم کارت خود فعال سازی نمایید. در صورت عدم فعال سازی دستگاه، معامله بدون سند انجام شده و مسئولیت هرگونه عواقب ناشی از این موضوع، برعهده خریدار می‌باشد. به‌عنوان نمونه، درصورت سوء استفاده از شناسه (IMEI) و مشاهده شناسه جعلی مشابه با شناسه (IMEI) دستگاه خریداری شده در شبکه، چنانچه فرآیند فعال سازی توسط خریدار انجام نشده باشد، کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای مالک قبلی دستگاه در نظر گرفته خواهد شد.

در این صورت، شما که دستگاه را خریداری کرده اما انتقال مالکیت نگرفته‌اید، متضرر اصلی خواهید بود.

لذا توصیه می‌گردد حتماً فرآیند فعال سازی در لحظه خرید دستگاه و در حضور فروشنده انجام گیرد.

عدم دسترسی به کد فعال سازی

درصورتی که در حین خرید و یا پس از آن متوجه شدید دستگاه خریداری شده فاقد کد فعال سازی است یا فروشنده به کد فعالسازی دسترسی ندارد، حتما دستگاه را به فروشنده بازگردانید و یا کد فعال سازی را از ایشان دریافت نمایید.

کد فعال سازی را از کجا به دست آوریم

در صورتی که کد فعال سازی دستگاه را در اختیار دارید، حتماً باید دستگاه را برای سیم کارت خود فعال سازی نمایید.

بسته به دستگاهی که خریداری کرده‌اید، کد فعال سازی به یکی از روش‌های زیر در اختیار شما قرار می‌گیرد.

  1. برای دستگاه‌های آکبند قانونی، کد فعال سازی روی جعبه یا کارت گارانتی، چاپ شده است
  2. برای دستگاه‌های کارکرده (دست دوم) ای که انتقال مالکیت داده می‌شوند، کد فعال سازی در پیامک با سرشماره HAMTA ذکر شده است
  3. برای دستگاه‌های ثبت مسافری شده، کد فعال سازی در پیامک تأیید درخواست و کارتابل مسافر وجود دارد (دقت داشته باشید این دستگاه ها صرفا برای استفاده شخصی مسافر هستند و نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرند).

دقت داشته باشید ارائه کد فعال سازی، به هیچ عنوان هزینه‌ای نداشته و فروشنده موظف است آن را در اختیار خریدار قرار دهد.

حتماً در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه و دریافت هزینه بابت کد فعال سازی، خدمات رجیستری، ارائه نشدن کد فعال سازی توسط فروشنده و ...، در اسرع وقت، موضوع را به دستگاه‌های نظارتی ارجاع داده و در سایت‌های مربوطه از قبیل سازمان تعزیرات و سازمان حمایت ثبت شکایت کنید. برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی و آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان

 هر دستگاه نیازمند فعالسازی (آکبند، انتقال مالکیت داده شده، دارای درخواست مسافری تأیید شده)، باید از طریق سامانه همتا با واردکردن شناسه (IMEI)، شماره سیم کارت و کد فعال سازی، برای سیم کارت مورد نظر فعال سازی شود.

جهت فعال سازی دستگاه، ابتدا لازم است تا به سامانه همتا متصل شوید.

از سه روش زیر می‌توان با سامانه همتا ارتباط برقرار نموده و فرآیند فعال سازی دستگاه را انجام داد:

  1. سایت اینترنتی به آدرس www.hamta.ntsw.ir
  2. کد دستوری #۷۷۷۷*
  3. اپلیکشین همتا

در این آموزش، مراحل انجام فرآیند فعال سازی دستگاه، با استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷* ارائه می‌شود.

 

مرحله یک:

ابتدا با سیم کارت دلخواه (جهت جلوگیری از فعال سازی اشتباه ترجیحاً سیم کارت خریدار باشد)، کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره‌گیری نموده و گزینه تماس را انتخاب کنید.

 

مرحله دو:

در این مرحله لازم است تا با ارسال عدد ۲، گزینه «فعالسازی» را انتخاب کنید.

 

مرحله سوم:

در مرحله بعدی، باید شناسه (IMEI) دستگاهی که قصد فعال سازی آن را دارید، وارد کنید.

شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل‌ مشاهده است. برای انجام کلیه فرآیندها در سامانه همتا، باید 15 رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و ...) استفاده شود.

 

مرحله چهارم:

در این مرحله باید شماره سیمکارتی که قصد فعالسازی دستگاه با آن سیمکارت را دارید، وارد کنید.

 

مرحله پنجم:

در این مرحله باید کد فعالسازی را وارد کنید. کد فعالسازی یک عدد ۶ رقمی است که با صفر شروع نمیشود.

 

مرحله ششم:

در این مرحله پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که در آن شناسه (IMEI) و شماره سیمکارت وارد شده نمایش داده شده است. درصورتیکه اطلاعات این پیغام مورد تأیید شما است، عدد ۱ را وارد نمایید.

 

مرحله هفتم:

درنهایت پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که بیانگر فعال سازی موفق دستگاه با شناسه (IMEI) مربوطه، برای شماره سیمکارت ارائه شده است. این پیغام به صورت پیامکی نیز ارسال خواهد شد.

پیامد عدم فعال سازی دستگاه

در صورتی که دستگاه قانونی خریداری شده برای سیم کارت خریدار فعال سازی نگردد، بسته به آکبند یا کارکرده بودن دستگاه، پیامدهای زیر حاصل خواهد شد.

  1. در صورتی که فعال سازی دستگاه آکبند قانونی به کمک کد فعال سازی انجام نشود، این دستگاه پس از مدت کوتاهی قطع خواهد شد.
  2. در صورتی که فعال سازی دستگاه کارکرده، به کمک کد فعال سازی موجود در پیامک انتقال مالکیت HAMTA انجام نشود، این دستگاه همچنان تحت مالکیت سیم کارت قبلی باقی مانده و در صورت ایجاد مشکلات احتمالی و سوء استفاده از شناسه (IMEI) دستگاه، کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای سیم کارت قبلی در نظر گرفته خواهد شد.

تطابق شناسه (IMEI)های ذکر شده در پیامک تأیید فعال سازی با شناسه (IMEI)های دستگاه

پس از انجام موفق فرایند فعال سازی، شناسه (IMEI)های فعال شده برای سیم کارت فعال کننده دستگاه، پیامک می شود.

دقت داشته باشید شناسه (IMEI)های ذکر شده در پیامک تایید فعال سازی، باید با شناسه (IMEI) های دستگاه (قابل رویت روی جعبه، پشت باتری، شماره گیری #06#*)، تطابق کامل داشته باشند.

هرگونه عدم مطابقت بین شناسه (IMEI) های ذکر شده در پیامک تایید فعال سازی، با شناسه (IMEI)های دستگاه را با همکاران ما در مرکز پاسخ گویی همتا به شماره 096366 در میان گذارید.

فعال سازی تمام اسلات‌های دستگاه‌های دو یا چند سیکارته با یک کد فعال سازی

برای فعالسازی دستگاه‌های دو یا چند سیمکارته، تنها کافیست با استفاده از کد فعالسازی درج شده روی کارت گارانتی، شناسه (IMEI) یکی از اسلات‌ها (محل سیمکارت) را فعال نمود. با فعالسازی یک شناسه (IMEI)، شناسه (IMEI) مربوط به اسلات‌های دیگر نیز بصورت خودکار فعال خواهند شد. دقت داشته باشید که کد فعالسازی، یک کد یکبار مصرف است و پس از فعالسازی دیگر قابل استفاده مجدد نیست.

دستگاه‌های روشن قبل از شروع طرح، بی نیاز از فعال سازی

دستگاه‌هایی که تا قبل از مشمول شدن در طرح (مشاهده تاریخ مشمولیت هر برند) رجیستری در شبکه فعال بوده‌اند، به عنوان دستگاه مجاز شناخته شده و می‌توانند از شبکه‌های اپراتوری به‌صورت دائم استفاده کنند و احتیاجی به فعال‌سازی ندارند. دقت داشته باشید درصورتیکه صاحب این دستگاه قصد فروش آن را داشته باشد، باید ابتدا دستگاه را از طریق فرایند افزودن دستگاه، تحت مالکیت قطعی سیم کارت خود در آورده و سپس، از طریق فرآیند انتقال مالکیت، مالکیت آن را به سیم کارت دیگری منتقل نماید.

 

نظری بنویسید...
کاراکتر مانده.
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    ای ح ر · 10 روز پیش
    سلام من یه ماهی میشه که هزینه گمرکی و ریجستری رو اداره گمرک حضوری پرداخت کردم پیگیری هم کردم گفتن فرستاده شده همتا ولی کد فعال سازی نیومده.
    IMEI1:868*********862 پیگیری کنید
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      مدیریت همتا · 8 روز پیش
      ضمن عرض سلام و وقت بخیر
      لطفا صفحه «سوالات متداول»، بخش 6-2 را مطالعه فرمایید.

      همچنین میتوانید به سایت http://imessage.irica.ir مراجعه نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حامد · 10 روز پیش
    سلام‌ شناسه دستگاه من اومده ولی کد فعال سازی نه
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      مدیریت همتا · 8 روز پیش
      ضمن عرض سلام و وقت بخیر
      لطفا با شماره 096366 (مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس گرفته و مشکل خود را مطرح نمایید تا ثبت گردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد سیاحی زاده · 10 روز پیش
    سلام.من گوشی رو خریدم پول ریجیستری رو هم پرداخت کردم ولی کد فعال سازی هنوز برام ارسال نشده.متاسفانه دیروز صبح پیام اومد برام دستگاه شما قانونی میباشد ولی فعالسازی نشده است و ازاین تاریخ امکان استفاده از شبکه همراه رو نخواهد داشت
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      مدیریت همتا · 8 روز پیش
      ضمن عرض سلام و وقت بخیر
      لطفا به صفحه «آموزش فعالسازی دستگاه» مراجعه کرده و کادر آبی رنگ با عنوان «کد فعال سازی را از کجا به دست آوریم» را مطالعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    نوید · 10 روز پیش
    س من گوشی هواوی دارم همه چیز اوکی بود تا این که ریست فکتوری کردم حالا انتن بالا نمیاد .مطلب بالا رو چند بارر خوندم ولی نحوه دریافت کد فعال سازی رو متوجه نشدم .لطفا راهنمایی کنید .خواهشا نگید مطلب بالا رو بخون
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      مدیریت همتا · 8 روز پیش
      ضمن عرض سلام و وقت بخیر
      لطفا با شماره 096366 (مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس گرفته و مشکل خود را مطرح نمایید تا ثبت گردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی · 10 روز پیش
    سلام پیامکی دریافت کردم که باید در آن کد شش رقمی یک بارمصرف برای فعال سازی باشه ولی پیامک ناقص اومده الان باید چی کار کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      مدیریت همتا · 8 روز پیش
      ضمن عرض سلام و وقت بخیر

      لطفا به صفحه «آموزش فعالسازی دستگاه» مراجعه کرده و کادر آبی رنگ با عنوان «کد فعال سازی را از کجا به دست آوریم» را مطالعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی زیبایی · 10 روز پیش
    سلام بنده یک ماه پیش از خارج برام گوشی پست کردن ریجسترش کردم هزینه هم پرداخت کردم ولی بعد پیام اومد که شناسه گوشی شما غیر قانونیه و از دسترس خارج شد
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      مدیریت همتا · 8 روز پیش
      ضمن عرض سلام و وقت بخیر

      لطفا صفحه «سوالات متداول»، بخشهای 6-2 و 6-11 را مطالعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مجتبی حسینی · 10 روز پیش
    سیمکارت 2 گوشیم تا چند روز پیش خالی بود. این چند روزه که در آن سیمکارت گذاشته ام، پیغام می دهد که دستگاه قانونیست اما باید فعالسازی شود. گوشی را قبل از رجیستری خریده ام و کد فعالسازی ندارم. چکار باید بکنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      مدیریت همتا · 9 روز پیش
      ضمن عرض سلام و وقت بخیر
      لطفا با مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه (096366) تماس گرفته و مشکل را مطرح نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    ehsan · 10 روز پیش
    سلام

    برای من اس ام اس اومده گوشی شما قانونی است ولی فعال ساری نشده و از سه هفته پیش که پول ریجستری را ریختم هنوز اس ام اس برام نیومده برای فعال سازی و الان هم گوشیم سرویس نداره باید چیکار کنم
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیر · 11 روز پیش
    سلام
    من کادر آبی رو خوندم ولی نمیدونم چه جوری بیارمش لطفا آدرس دقیق بدید
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      مدیریت همتا · 9 روز پیش
      ضمن عرض سلام و وقت بخیر
      لطفا مشکلتان را به صورت دقیق تر در پاسخ ایمیل ارسال فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیر جعفری · 11 روز پیش
    سلام. من کد فعالسازی ۶ رقمی رو دریافت کردم. آیا میشه موقع فعالسازی و ثبت کد ۶ رقمی در سامانه و زدن شماره تلفن، شماره تلفن متغیر با شماره تلفن وارد شده در سایت گمرک رو بزنیم؟ و یا اون خط داخل گوشیه دیگه ای باشه چطور؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      مدیریت همتا · 9 روز پیش
      ضمن عرض سلام و وقت بخیر
      میتوانید فرآیند فعالسازی را برای شماره دیگری غیر از شماره ارائه شده در گمرک انجام دهید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حسام · 11 روز پیش
    برای من پیام اومد گوشی قانونی است ولی فعالسازی نشده
    نسبت به فعال سازی اقدام کنید
    ولی کد فعال سازی ارسال نشده
    یعنی مرحله ۴ شماررو وارد کنیم تا مرحله ۵ کد فعال سازی ارسال میشه یا از قبل ارسال باید میشده؟؟؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      مدیریت همتا · 9 روز پیش
      ضمن عرض سلام و وقت بخیر
      به صفحه «سوالات متداول» بخش 6-12 مراجعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    ن مدد · 11 روز پیش
    سلام خسته نباشید . تو مرحله ۵ کد فعالسازی رو از کجا باید بیاریم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 روز پیش
      کادر آبی رنگ "کد فعال سازی را از کجا به دست آوریم" در ابتدای آموزش همین صفحه را ملاحظه نمائید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Mahnaz · 11 روز پیش
    سلام. من هزينه ي گمرك را دادم اما sms فعالسازي بعد از ده روز هنوز برام نيومده، چكا. كنم؟ مهلت ١ماهم داره تموم ميشه چون مسافري هست
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Mahsa45 · 11 روز پیش
    سلام.من گوشیمو فروشنده فعالسازی کرد اما از همتا پیامکی واسم نیومد ک آیا فعالسازی موفق بود یا نه؟؟بعدش باید برا شمارم پیامک بیاد یا نه؟و از کجا بفهمم فعالسازی شده؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 روز پیش
      به سایت همتا مراجعه کنید. گوشی های تحت مالکیت سیم کارت شما به شما نشان داده می شوند.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Zahra · 11 روز پیش
    سلام.از کجا مطمئن بشیم فعالسازی انجام شده؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 روز پیش
      به سایت همتا مراجعه کنید. گوشی های تحت مالکیت سیم کارت شما به شما نشان داده می شوند.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    داوود · 11 روز پیش
    سلام من گوشیم مسافری بود الان بعد از یکماه قطع شده حالا رفتم تو سامانه گمرگ هزنیه رو پرداخت کردم ولی ۵ روزه هنوز پیامک فعال شدن برام نیومده

    چند روز طول میکشه بیاد

    با تشکر
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    عبدالمحمود خداد · 12 روز پیش
    سلام و عرض احترام

    بنده عوارض گمرکی رجیستری رو پرداخت کرده ام و گمرک هم اطلاعات بنده رو به همتا ارسال نموده اما 2 روز است که هنورکد فعال سازی برای من ارسال نگردیده است . راهنمایی فرمایید. IMEi : ***

    ممنون
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 روز پیش
      گوشی شما ثبت شده است. در صورتی که کد فعالسازی دریافت نکرده اید، سوال 6-12 بخش سوالات متداول را ملاحظه نمائید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    فرهاد · 12 روز پیش
    سلام من گوشیمو فعال کردم اما نمیتونم از سامانه همتا پیامکی بگیرم ولی از یقیه سرویس ها میاد مشکل چیه؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 12 روز پیش
      ممکن است به دلیل خطاهای اپراتوری بعضی مواقع پیامک ها تحویل نشود. مجددا در ساعات دیگری تلاش کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مجتبی جعفری · 12 روز پیش
    سلام وقت بخیر
    من یک گوشی نو از موبایل فروشی خریدم. فروشنده گفت خودت هم میتونی فعال سازی کنی و هم میتونی 100 هزار تومان به من بدی که فعالش کنم. کدی در اختیار من قرار نداد.
    به فروشنده هم که گفتم گفتش کدی نیست و با کدملی و شماره پاسپورت باید فعال کنی
    حالا من باید چیکار کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 12 روز پیش
      گوشی قانونی دارای کد فعالسازی دریافت کنید و این گوشی را عودت دهید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سارا غفاری · 13 روز پیش
    همون شب باهام تماس گرفتن و یه کد 4رقمی برام اسمس شده بود و خوندم براشون. یه اسمس دیگه اومد که نوشته جهت فعالسازی گوشیتون فلان مبلغ رو پرداخت کنید که از طرف همون موبایل فروشی باهام تماس گرفتن گفتن ما خودمون اینو پرداخت میکنیم و بین 7 تا 15 روز دیگه کد 6رقمی براتون ارسال میشه.میخوام ببینم راست گفتن یا نه