آموزش فعال سازی دستگاه

ضرورت انجام فرآیند فعال سازی در لحظه خرید دستگاه

در صورتی که قصد خرید دستگاه دارید، حتما آن را در حضور فروشنده، به کمک کد فعال سازی، برای سیم کارت خود فعال سازی نمایید. در صورت عدم فعال سازی دستگاه، آنتن دستگاه پس از مدت کوتاهی قطع شده و مسئولیت هرگونه عواقب ناشی از این موضوع، برعهده خریدار می‌باشد. به‌عنوان نمونه، درصورت سوء استفاده از شناسه (IMEI) و مشاهده شناسه جعلی مشابه با شناسه (IMEI) دستگاه خریداری شده در شبکه، چنانچه فرآیند فعال سازی توسط خریدار انجام نشده باشد، کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای مالک قبلی دستگاه در نظر گرفته خواهد شد.

در این صورت، شما که دستگاه را خریداری کرده اما انتقال مالکیت نگرفته‌اید، متضرر اصلی خواهید بود.

لذا توصیه می‌گردد حتماً فرآیند فعال سازی در لحظه خرید دستگاه و در حضور فروشنده انجام گیرد.

کد فعال سازی را از کجا به دست آوریم

در صورتی که کد فعال سازی دستگاه را در اختیار دارید، حتماً باید دستگاه را برای سیم کارت خود فعال سازی نمایید.

بسته به دستگاهی که خریداری کرده‌اید، کد فعال سازی به یکی از روش‌های زیر در اختیار شما قرار می‌گیرد.

  1. برای دستگاه‌های آکبند قانونی، کد فعال سازی روی جعبه یا کارت گارانتی، چاپ شده است. در غیر این‌صورت می‌توانید ضمن تماس با شرکت واردکننده که در استعلام اصالت سامانه همتا نمایش داده می‌شود، نسبت به مطالبه در خصوص عدم وجود کدفعالسازی بر روی کارت گارانتی اقدام کنید. برای مشاهده شماره تماس شرکت‌های واردکننده می‌توانید صفحه اطلاعات گارانتی ثبت شده در سامانه جامع گارانتی را ملاحظه نمایید.
  2. برای دستگاه‌های کارکرده (دست دوم) ای که انتقال مالکیت داده می‌شوند، کد فعال سازی در پیامک با سرشماره HAMTA ذکر شده است.
  3. برای دستگاه‌های ثبت مسافری شده، کد فعال سازی در پیامک تأیید درخواست و کارتابل مسافر وجود دارد (دقت داشته باشید این دستگاه ها صرفا برای استفاده شخصی مسافر هستند و نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرند).

دقت داشته باشید ارائه کد فعال سازی، به هیچ عنوان هزینه‌ای نداشته و فروشنده موظف است آن را در اختیار خریدار قرار دهد.

حتماً در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه و دریافت هزینه بابت کد فعال سازی، خدمات رجیستری، ارائه نشدن کد فعال سازی توسط فروشنده و ...، در اسرع وقت، موضوع را به دستگاه‌های نظارتی ارجاع داده و در سایت‌های مربوطه از قبیل سازمان تعزیرات و سازمان حمایت ثبت شکایت کنید. برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی و آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را ملاحظه نمایید.

 هر دستگاه نیازمند فعالسازی (آکبند، انتقال مالکیت داده شده، دارای درخواست مسافری تأیید شده)، باید از طریق سامانه همتا با واردکردن شناسه (IMEI)، شماره سیم کارت و کد فعال سازی، برای سیم کارت مورد نظر فعال سازی شود.

جهت فعال سازی دستگاه، ابتدا لازم است تا به سامانه همتا متصل شوید.

از سه روش زیر می‌توان با سامانه همتا ارتباط برقرار نموده و فرآیند فعال سازی دستگاه را انجام داد:

  1. سایت اینترنتی به آدرس www.hamta.ntsw.ir
  2. کد دستوری #۷۷۷۷*
  3. اپلیکشین همتا

در این آموزش، مراحل انجام فرآیند فعال سازی دستگاه، با استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷* ارائه می‌شود.

 

مرحله یک:

ابتدا با سیم کارت دلخواه (جهت جلوگیری از فعال سازی اشتباه ترجیحاً سیم کارت خریدار باشد)، کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره‌گیری نموده و گزینه تماس را انتخاب کنید.

 

مرحله دو:

در این مرحله لازم است تا با ارسال عدد ۲، گزینه «فعالسازی» را انتخاب کنید.

 

مرحله سوم:

در مرحله بعدی، باید شناسه (IMEI) دستگاهی که قصد فعال سازی آن را دارید، وارد کنید.

شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل‌ مشاهده است. برای انجام کلیه فرآیندها در سامانه همتا، باید 15 رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و ...) استفاده شود.

 

مرحله چهارم:

در این مرحله باید شماره سیمکارتی که قصد فعالسازی دستگاه با آن سیمکارت را دارید، وارد کنید.

 

مرحله پنجم:

در این مرحله باید کد فعالسازی را وارد کنید. کد فعالسازی یک عدد ۶ رقمی است که با صفر شروع نمیشود.

 

مرحله ششم:

در این مرحله پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که در آن شناسه (IMEI) و شماره سیمکارت وارد شده نمایش داده شده است. درصورتیکه اطلاعات این پیغام مورد تأیید شما است، عدد ۱ را وارد نمایید.

 

مرحله هفتم:

درنهایت پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که بیانگر فعال سازی موفق دستگاه با شناسه (IMEI) مربوطه، برای شماره سیمکارت ارائه شده است. این پیغام به صورت پیامکی نیز ارسال خواهد شد.

پیامد عدم فعال سازی دستگاه

در صورتی که دستگاه قانونی خریداری شده برای سیم کارت خریدار فعال سازی نگردد، بسته به آکبند یا کارکرده بودن دستگاه، پیامدهای زیر حاصل خواهد شد.

  1. در صورتی که فعال سازی دستگاه آکبند قانونی به کمک کد فعال سازی انجام نشود، این دستگاه پس از مدت کوتاهی قطع خواهد شد.
  2. در صورتی که فعال سازی دستگاه کارکرده، به کمک کد فعال سازی موجود در پیامک انتقال مالکیت HAMTA انجام نشود، این دستگاه همچنان تحت مالکیت سیم کارت قبلی باقی مانده و در صورت ایجاد مشکلات احتمالی و سوء استفاده از شناسه (IMEI) دستگاه، کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای سیم کارت قبلی در نظر گرفته خواهد شد.

تطابق شناسه (IMEI)های ذکر شده در پیامک تأیید فعال سازی با شناسه (IMEI)های دستگاه

پس از انجام موفق فرایند فعال سازی، شناسه (IMEI)های فعال شده برای سیم کارت فعال کننده دستگاه، پیامک می شود.

دقت داشته باشید شناسه (IMEI)های ذکر شده در پیامک تایید فعال سازی، باید با شناسه (IMEI) های دستگاه (قابل رویت روی جعبه، پشت باتری، شماره گیری #06#*)، تطابق کامل داشته باشند.

هرگونه عدم مطابقت بین شناسه (IMEI) های ذکر شده در پیامک تایید فعال سازی، با شناسه (IMEI)های دستگاه را با همکاران ما در مرکز پاسخ گویی همتا به شماره 096366 در میان گذارید.

فعال سازی تمام اسلات‌های دستگاه‌های دو یا چند سیکارته با یک کد فعال سازی

برای فعالسازی دستگاه‌های دو یا چند سیمکارته، تنها کافیست با استفاده از کد فعالسازی درج شده روی کارت گارانتی، شناسه (IMEI) یکی از اسلات‌ها (محل سیمکارت) را فعال نمود. با فعالسازی یک شناسه (IMEI)، شناسه (IMEI) مربوط به اسلات‌های دیگر نیز بصورت خودکار فعال خواهند شد. دقت داشته باشید که کد فعالسازی، یک کد یکبار مصرف است و پس از فعالسازی دیگر قابل استفاده مجدد نیست.

دستگاه‌های روشن قبل از شروع طرح، بی نیاز از فعال سازی

دستگاه‌هایی که تا قبل از مشمول شدن در طرح (مشاهده تاریخ مشمولیت هر برند) رجیستری در شبکه فعال بوده‌اند، به عنوان دستگاه مجاز شناخته شده و می‌توانند از شبکه‌های اپراتوری به‌صورت دائم استفاده کنند و احتیاجی به فعال‌سازی ندارند. دقت داشته باشید درصورتیکه صاحب این دستگاه قصد فروش آن را داشته باشد، باید ابتدا دستگاه را از طریق فرایند افزودن دستگاه، تحت مالکیت قطعی سیم کارت خود در آورده و سپس، از طریق فرآیند انتقال مالکیت، مالکیت آن را به سیم کارت دیگری منتقل نماید.

 

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    دلژین · 1 سال پیش
    سلام گوشیمو فعال سازی کردم،دو سیمکارتەس الان سیمکارت دیگه م نمیتونم پیام بفرستم ارسال نمیکنه؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 سال پیش
      در صورتی که فعالسازی موفق بوده است هر دو سیم توسط همتا فعال می شود. گوشی را به تعمیرکار نشان بدهید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Darya Khatami · 1 سال پیش
    سلام
    من ايران زندگي نميكنم و براي ديدن خانوادم به ايران اومدم در جريان قانون جديد نبودم
    جعبه ي موبايلم رو همراه خودم نياوردم
    بايد چكار كنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 سال پیش
      آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی را مطالعه کنید. نیازی به جعبه گوشی نیست
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمودی · 1 سال پیش
    سلام من یه گوشی GLX ایرانی خریدم سیم کارت دوم ار کار افتاده و میگه باید گوشی ثبت بشه این پیغام برا سیم کارت اول نیومد ولی برا سیم کارت دوم این پیغام رو داد. گوشی ایرانی مگه نباید توسط شرکت GLX ثبت می شد؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 سال پیش
      فرایند افزودن دستگاه را طبق آموزش برای سیم کارت اول انجام دهید، هر دو سیم کارت فعال می شوند.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سپهر · 1 سال پیش
    سلام ، من 3 تا سیمکارت دارم و با سیمکارت اولم موبایل رو در سامانه همتا فعال سازی کردم ، آیا سیمکارت های دوم یا سوم رو به جای سیمکارت اول در موبایل قرار بدم مشکلی پیش نمیاد؟ یعنی دیگه نیاز به فعال سازی موبایل برای خط های دیگه نیست؟با تشکر
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 سال پیش
      در صورتی که با قرار دادن سیم کارت های دیگر پیام با مهلت قطع بیاید نیاز به انتقال مالکیت به سیم کارتهای دیرگ برای هر تغییر سیم کارت هست، در غیر اینصورت خیر.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سعیدزارع نژاد · 1 سال پیش
    باسلام وعرض ادب...من گوشیم غیرفعال شده ازطریق سیستم همتا همه چیز رو وارد کردم کدملی وشماره و...؛؛؛بعداونجاکه واردمیشیم برای گرفتن کدفعالسازی گوشی وقتیکه سریال گوشی رو واردمیکنیم ومجدداً سریال دوم رو واردمیکنیم ارور میده ومیزنه سریال مطابقت ندارد???????
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 سال پیش
      گرفتن کدفعالسازی گوشی؟

      کد فعال سازی یک عدد 6 رقمی است که برای فعال سازی دستگاه استفاده می شود. برای دستگاه های آکبند قانونی، این کد بر روی جعبه یا کارت گارانتی چاپ شده و برای دستگاه های دست دوم، توسط فروشنده در اختیار خریدار قرار می گیرد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امید · 1 سال پیش
    سلام من شیائومی گرفتم و گمرک پرداخت کردم الان کد فعالسازی بعنوان گوشی مسافری برام اومده ولی میخوام ثبت کنم تو شناسه دمimeiکه وارد میکنم میزنه متعلق به شما نمیباشد
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 سال پیش
      این مورد را با مرکز تماس همتا در ارتباط باشید تا بررسی و مرتفع گردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    طیب احمدی · 1 سال پیش
    سلام من عوارض گوشیموپرداخت کردم ولی کدفعالسازی برام نیامده چکارکنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 سال پیش
      منتظر ارسال اطلاعات از گمرک به همتا باشید. در صورت سوال بیشتر می توانید با گمرک در ارتباط باشید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    هومن یارمحمدی · 1 سال پیش
    سلام.گوشی من از سرویس دهی خارج شده و نمیتونم پسورد ارسالی همتا رو دریافت کنم تا وارد سیستم بشم. لطفا راهنمایی بفرمائید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد شایان · 1 سال پیش
    سلام
    من اقدام به خرید یک گوشی کردم، و فروشنده از من کارت ملی و سیم کارت خواست برای رجیستری، من هم کارت رو ارائه کردم ، اما خرید به دلایلی انجام نشد، میخواستم اطلاع کسب کنم که آیا با کد ملی بنده اقدام خارج عرفی انجام شده است یا خیر ؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 سال پیش
      می تواند به صورت مسافری برای شما گوشی ثبت کند. پیگیری های لازم را انجام دهید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علیرضا · 1 سال پیش
    سلام
    موبایلی خریداری کرده که به صورت مسافری وارد،هزینه فعال سازی توسط فروشنده پرداخت،کد فعال سازی ارسال شده،کد شناسه با کد شناسه دستگاه صحیح میباشد، ولی مدل دستگاه در پیام ارسالی فرق دارد. مدل دستگاه SM-A605G/DS، در پیام SM-J805G/DS ثبت گردیده.لطفاً راهنمایی نمایید.
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 سال پیش
      این مورد را با مرکز تماس همتا در ارتباط باشید تا مشکل بررسی و مرتفع گردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Maryam Farahi · 1 سال پیش
    من گوشی مو از خارج از کشور خریدم و اینکه مبلغی که باید پرداخت میکردم رو فرودگاه پرداخت کردم ولی الان پیام اومده که شماره استعلام شده در پنجره واحد تجارت فرامرزی وبت نشده

    من چیکار باید بکنم
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    ادریس ملکی · 1 سال پیش
    سلام من یه گوشی خارج ازکشورآوردم نوکیا۱۰۸/الان راجستری میخادچکارکنم کارتنونداره ممنون
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 سال پیش
      آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی را مطالعه نمائید. نیازی به کارتن گوشی نیست.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مهدی · 1 سال پیش
    کد فعال سازی ارسال نشده باید چیکار کنم
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    ساسان قربانپور · 1 سال پیش
    سلام
    رمز یکبار مصرف رو از کجا پیدا کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 سال پیش
      رمز یکبرا مصرف برای ورود به سایت همتا یا اپلیکیشن همتا می باشد که با وارد کردن شماره به آن ارسال می شود و با کد فعالسازی متفاوت است.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Mehra · 1 سال پیش
    سلام من گوشیم رجیستری شده ولی وقتی یک خط دیگه داخلش میذارم اون سیم کار نمیکنه؟ و بعدش پیام همتا میاد چی کار کنم؟؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سجاد دلدوز · 1 سال پیش
    سلام من چن وقتی هس یع گوشی خریداری کرده ام و فروشنده گفت که براتون ریجیستری کردم اما هنوز کدی برام نیومدع چقدر طول میکشه تا کد فعالسازی ارسال بشه
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 سال پیش
      کد فعالسازی داخل جعبه موجود می باشد. از فروشنده پیگیری لازم برای دریافت کد فعالسازی را انجام دهید یا گوشی را عودت دهید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیرحسین اعتباری · 1 سال پیش
    سلام من گمرکی گوشیمو پرداخت کردم و تو سامانه همتا اطلاعاتم رو زدم ولی در اخر نوشت ثبت تلفن همراه مسافری تا اطلاع ثانوی براساس فایل ارسالی از گمرک انجام خواهد شد الن باید چکار کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 سال پیش
      منتظر ارسال اطلاعات از گمرک به همتا باشید. در صورت سوال بیشتر می توانید با گمرک در ارتباط باشید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد بختیاری · 1 سال پیش
    با عرض سلام خدمت شما من بعد از یک هفته خرید گوشی سامسنگ a6 پیامی دریافت کردم که گفته گوشی شما قانونی است ولی هنوز به اسم شما سبت نشده اما من از اون مغازه گوشی فروشی پرسیدم که به نام من زده میشه بفرمایید باید چکار کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 سال پیش
      گوشی شما به صورت تجاری وارد نشده است می توانید وارد سایت همتا شوید و از بخش "ثبت اطلاعات مسافری" کد فعالسازی خود را مشاهده نمائید. و سپس عملیات فعالسازی را انجام دهید. گوشی شما به صورت تجاری وارد نشده است و فاقد گارانتی می باشد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مشکی · 1 سال پیش
    سلام من یازده روز پیش عوارض گوشی مسافری رو از طریق سایت پرداخت کردم هنوز کد فعالسازی رو دریافت نکردم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 سال پیش
      منتظر ارسال اطلاعات از گمرک به همتا باشید. در صورت سوال بیشتر می توانید با گمرک در ارتباط باشید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امید · 1 سال پیش
    سلام من گوشیم را از خارج از کشور خرید کردم ولی کد فعال سازی دریافت نکردم ولی پیام قانونی بودن گوشی برایم آمده است آلان چیکار کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 سال پیش
      اگر عوارض گوشی را پرداخت کرده اید و این پیام برای شما ارسال شده است وارد سایت همتا شوید و از بخش "ثبت اطلاعات مسافری" کد فعالسازی خود را مشاهده نمائید.