آموزش فعال سازی دستگاه

  • آموزش ها

ضرورت انجام فرآیند فعال سازی در لحظه خرید دستگاه

در صورتی که قصد خرید دستگاه دارید، حتما آن را در حضور فروشنده، به کمک کد فعال سازی، برای سیم کارت خود فعال سازی نمایید. در صورت عدم فعال سازی دستگاه، آنتن دستگاه پس از مدت کوتاهی قطع شده و مسئولیت هرگونه عواقب ناشی از این موضوع، برعهده خریدار می‌باشد. به‌عنوان نمونه، درصورت سوء استفاده از شناسه (IMEI) و مشاهده شناسه جعلی مشابه با شناسه (IMEI) دستگاه خریداری شده در شبکه، چنانچه فرآیند فعال سازی توسط خریدار انجام نشده باشد، کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای مالک قبلی دستگاه در نظر گرفته خواهد شد.

در این صورت، شما که دستگاه را خریداری کرده اما انتقال مالکیت نگرفته‌اید، متضرر اصلی خواهید بود.

لذا توصیه می‌گردد حتماً فرآیند فعال سازی در لحظه خرید دستگاه و در حضور فروشنده انجام گیرد.

عدم دسترسی به کد فعال سازی

درصورتی که در حین خرید و یا پس از آن متوجه شدید دستگاه خریداری شده فاقد کد فعال سازی است یا فروشنده به کد فعالسازی دسترسی ندارد، حتما دستگاه را به فروشنده بازگردانید و یا کد فعال سازی را از ایشان دریافت نمایید.

کد فعال سازی را از کجا به دست آوریم

در صورتی که کد فعال سازی دستگاه را در اختیار دارید، حتماً باید دستگاه را برای سیم کارت خود فعال سازی نمایید.

بسته به دستگاهی که خریداری کرده‌اید، کد فعال سازی به یکی از روش‌های زیر در اختیار شما قرار می‌گیرد.

  1. برای دستگاه‌های آکبند قانونی، کد فعال سازی روی جعبه یا کارت گارانتی، چاپ شده است
  2. برای دستگاه‌های کارکرده (دست دوم) ای که انتقال مالکیت داده می‌شوند، کد فعال سازی در پیامک با سرشماره HAMTA ذکر شده است
  3. برای دستگاه‌های ثبت مسافری شده، کد فعال سازی در پیامک تأیید درخواست و کارتابل مسافر وجود دارد (دقت داشته باشید این دستگاه ها صرفا برای استفاده شخصی مسافر هستند و نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرند).

دقت داشته باشید ارائه کد فعال سازی، به هیچ عنوان هزینه‌ای نداشته و فروشنده موظف است آن را در اختیار خریدار قرار دهد.

حتماً در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه و دریافت هزینه بابت کد فعال سازی، خدمات رجیستری، ارائه نشدن کد فعال سازی توسط فروشنده و ...، در اسرع وقت، موضوع را به دستگاه‌های نظارتی ارجاع داده و در سایت‌های مربوطه از قبیل سازمان تعزیرات و سازمان حمایت ثبت شکایت کنید. برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی و آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان

 هر دستگاه نیازمند فعالسازی (آکبند، انتقال مالکیت داده شده، دارای درخواست مسافری تأیید شده)، باید از طریق سامانه همتا با واردکردن شناسه (IMEI)، شماره سیم کارت و کد فعال سازی، برای سیم کارت مورد نظر فعال سازی شود.

جهت فعال سازی دستگاه، ابتدا لازم است تا به سامانه همتا متصل شوید.

از سه روش زیر می‌توان با سامانه همتا ارتباط برقرار نموده و فرآیند فعال سازی دستگاه را انجام داد:

  1. سایت اینترنتی به آدرس www.hamta.ntsw.ir
  2. کد دستوری #۷۷۷۷*
  3. اپلیکشین همتا

در این آموزش، مراحل انجام فرآیند فعال سازی دستگاه، با استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷* ارائه می‌شود.

 

مرحله یک:

ابتدا با سیم کارت دلخواه (جهت جلوگیری از فعال سازی اشتباه ترجیحاً سیم کارت خریدار باشد)، کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره‌گیری نموده و گزینه تماس را انتخاب کنید.

 

مرحله دو:

در این مرحله لازم است تا با ارسال عدد ۲، گزینه «فعالسازی» را انتخاب کنید.

 

مرحله سوم:

در مرحله بعدی، باید شناسه (IMEI) دستگاهی که قصد فعال سازی آن را دارید، وارد کنید.

شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل‌ مشاهده است. برای انجام کلیه فرآیندها در سامانه همتا، باید 15 رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و ...) استفاده شود.

 

مرحله چهارم:

در این مرحله باید شماره سیمکارتی که قصد فعالسازی دستگاه با آن سیمکارت را دارید، وارد کنید.

 

مرحله پنجم:

در این مرحله باید کد فعالسازی را وارد کنید. کد فعالسازی یک عدد ۶ رقمی است که با صفر شروع نمیشود.

 

مرحله ششم:

در این مرحله پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که در آن شناسه (IMEI) و شماره سیمکارت وارد شده نمایش داده شده است. درصورتیکه اطلاعات این پیغام مورد تأیید شما است، عدد ۱ را وارد نمایید.

 

مرحله هفتم:

درنهایت پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که بیانگر فعال سازی موفق دستگاه با شناسه (IMEI) مربوطه، برای شماره سیمکارت ارائه شده است. این پیغام به صورت پیامکی نیز ارسال خواهد شد.

پیامد عدم فعال سازی دستگاه

در صورتی که دستگاه قانونی خریداری شده برای سیم کارت خریدار فعال سازی نگردد، بسته به آکبند یا کارکرده بودن دستگاه، پیامدهای زیر حاصل خواهد شد.

  1. در صورتی که فعال سازی دستگاه آکبند قانونی به کمک کد فعال سازی انجام نشود، این دستگاه پس از مدت کوتاهی قطع خواهد شد.
  2. در صورتی که فعال سازی دستگاه کارکرده، به کمک کد فعال سازی موجود در پیامک انتقال مالکیت HAMTA انجام نشود، این دستگاه همچنان تحت مالکیت سیم کارت قبلی باقی مانده و در صورت ایجاد مشکلات احتمالی و سوء استفاده از شناسه (IMEI) دستگاه، کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای سیم کارت قبلی در نظر گرفته خواهد شد.

تطابق شناسه (IMEI)های ذکر شده در پیامک تأیید فعال سازی با شناسه (IMEI)های دستگاه

پس از انجام موفق فرایند فعال سازی، شناسه (IMEI)های فعال شده برای سیم کارت فعال کننده دستگاه، پیامک می شود.

دقت داشته باشید شناسه (IMEI)های ذکر شده در پیامک تایید فعال سازی، باید با شناسه (IMEI) های دستگاه (قابل رویت روی جعبه، پشت باتری، شماره گیری #06#*)، تطابق کامل داشته باشند.

هرگونه عدم مطابقت بین شناسه (IMEI) های ذکر شده در پیامک تایید فعال سازی، با شناسه (IMEI)های دستگاه را با همکاران ما در مرکز پاسخ گویی همتا به شماره 096366 در میان گذارید.

فعال سازی تمام اسلات‌های دستگاه‌های دو یا چند سیکارته با یک کد فعال سازی

برای فعالسازی دستگاه‌های دو یا چند سیمکارته، تنها کافیست با استفاده از کد فعالسازی درج شده روی کارت گارانتی، شناسه (IMEI) یکی از اسلات‌ها (محل سیمکارت) را فعال نمود. با فعالسازی یک شناسه (IMEI)، شناسه (IMEI) مربوط به اسلات‌های دیگر نیز بصورت خودکار فعال خواهند شد. دقت داشته باشید که کد فعالسازی، یک کد یکبار مصرف است و پس از فعالسازی دیگر قابل استفاده مجدد نیست.

دستگاه‌های روشن قبل از شروع طرح، بی نیاز از فعال سازی

دستگاه‌هایی که تا قبل از مشمول شدن در طرح (مشاهده تاریخ مشمولیت هر برند) رجیستری در شبکه فعال بوده‌اند، به عنوان دستگاه مجاز شناخته شده و می‌توانند از شبکه‌های اپراتوری به‌صورت دائم استفاده کنند و احتیاجی به فعال‌سازی ندارند. دقت داشته باشید درصورتیکه صاحب این دستگاه قصد فروش آن را داشته باشد، باید ابتدا دستگاه را از طریق فرایند افزودن دستگاه، تحت مالکیت قطعی سیم کارت خود در آورده و سپس، از طریق فرآیند انتقال مالکیت، مالکیت آن را به سیم کارت دیگری منتقل نماید.

 

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
کاراکتر مانده.
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    mehmed · 6 ماه پیش
    با سلام به سامانه و برنامه همتا قابلیتی برای پرداخت گمرگی و ثبت قانونی گوشی های قاچاق فراهم کنید که نیاز به کد ملی و پرداخت الکترونیکی داشته باشه اضافه کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مرتضی · 6 ماه پیش
    سلام من یک تلفن قبل از شروع طرح داشتم ولی استفاده نکردم گوشی به صورت قانونی توسط شرکت کارین همراه وارد شده و در همتا ثبت شده گوشی الان از کار افتاده برای دریافت کد فعال سازی با شرکت تماس گرفتم ولی پاسخگو نیستن. دیگه از کجا میتونم کد فعال سازی رو دریافت کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      فقط از طریق شرکت گارانتی کننده و وارد کننده قابل پیگیری است.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Saraahw · 6 ماه پیش
    برای دستگاه‌های ثبت مسافری شده، کد فعال سازی در پیامک تأیید درخواست و کارتابل مسافر وجود دارد یعنی کجا من گوشیم مسافری خریدم ریجستر کردم فقط کد فعالسازی ندارم ک شمارمو ثبت کنم میشه کمکم کنید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Asmahw · 6 ماه پیش
    گوشیمم غیر قانونی هس ریجستر کردم ولی کد یک بار مصرف ندارم ک
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      گوشی غیرقانونی را چگونه رجیستر کردید؟ بدون کد فعالسازی دقیقا چکار کردید؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    ناجی خزاعی نژاد · 6 ماه پیش
    باسلام...گوشی از عراق برام هدیه اوردن..سامانه همتا هم ثبت کردم.کد فعال سازی هم برام امد..تمام مراحل رو انجام دادم..نوشت دستگاه شما با موفقیت ثبت شد..حالا هر کاری میکنم نه تماسی برقرارمیشه..فقط میگه شبکه ای موجود نمیباشد....راهنمايیم کنین لطفأ
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      دستگاه خود را یکبار خاموش و روشن کنید و از سالم بودن دستگاه خود اطمینان حاصل کنید. (با قرار دادن سیم کارت بر روی دستگاه دیگر و قرار دادن سیم کارت دیگر بر روی دستگاه) در صورت سالم بودن دستگاه و سیم کارت و وجود مشکل برای بررسی بیشتر با مرکز تماس همتا در ارتباط باشید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مجرد · 6 ماه پیش
    با سلام. اگه گوشی رو برای یک شماره تلفن رجیستر کنیم در صورت تعویض سیم کارت با یستی فرایند فعال سازی تکرار بشه؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد بقائی · 6 ماه پیش
    سلام من دوتا گوشی مسافری خریدم که تو سایت ثبت کردم هردوتاشو ولی یرای یکیش کد فعال سازی اومده برای یکیش نیومده باید چطور کد فعال سازی رو بگیرم
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محسن · 6 ماه پیش
    س من گوشی نو خریده ام وقتی IMEI وارد کد *777# می کنم مینویسه غیر قانونی است باید
    چیکار کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      گوشی شما قاچاق است آن را عودت دهید.
      سوال 1-7 بخش سوالات متداول را نیز ملاحظه نمائید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمود عابدی · 6 ماه پیش
    سلام وقت بخیر . چگونه باید به کد ۶ رقمی دسترسی پیدا کنم ؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      کادر آبی رنگ "کد فعال سازی را از کجا به دست آوریم" در ابتدای آموزش همین صفحه را مطالعه نمائید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    رضوان · 6 ماه پیش
    سلام من مبلغ رو پرداخت کردم ولی کد رو واسم نفرستاد سامانه همتا الان هم پیامک فرستاد که گوشی رو قطع میکنن.. چه کار کنم؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    maede shanibeik · 6 ماه پیش
    سلام برای من پیام اومده گوشی شما باشناسه... قانونی است ولی امروز دیگه سیمکارتم سرویس نمیده باید چیکار کنم
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    رضا · 6 ماه پیش
    سلام

    من اشتباها در سامانه گمرک فقط یک سریال رو ثبت کردم و هزینش رو هم پرداخت کردم حالا باید چکار کنم ؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      پس از تایید اطلاعات و دریافت کد فعالسازی، یک شناسه خود را فعال و سپس آموزش افزودن دستگاه را مطالعه و انجام دهید تا هر دو شناسه فعال شود.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    فاطمه · 6 ماه پیش
    سلام وقت بخیر.من به تازگی یه گوشی خریدم که بعد از چند روز پیامک فعالسازی برام اومده اما گفته شده که مسافری هس.میخواستم بدونم ایا فروشنده کار غیرقانونی انجام داده و اینکه برای من مشکلی پیش نمیاد؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      گوشی شما فاقد گارانتی و خدمات پس از فروش می باشد. فروش تجاری گوشی مسافری غیرقانونی است.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی علوی · 6 ماه پیش
    سلام
    من دستگاهم را در گمرک ثبت کردم و الان به تایید همتا رسیده ولی کد فعالسازی برام ارسال نشده و در سایت هم قابل مشاهده نیست ، کد پیگیری هم دارم ولی یک هفته است هیچ خبری نشده
    سوال ۶-۱۱ رو‌ هم خوندم !
    همتا اعلام می دارد تایید شده ولی کدفعالسازی ارسال نشده ، تلفنی هم جوابگو‌ نیستند
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      از چه طریقی بررسی کردید که متوجه شده اید همتا تایید کرده است؟
      شناسه IMEI خود را جهت بررسی ارسال کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مهدی · 6 ماه پیش
    سلام گوشی من ۲سیمکارته هست ولی ۱سیمکارت فعاله روش .۲تا کدlmeiدارم اولین کد با کد فعال سازی ثبت کردم بو شمارم.
    الان باید کد imeiدومی هم با سیمکارتم فعال کنم یا کافیه با شناسه اولی وارد کردم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      در هنگام فعالسازی هر دو شناسه توسط همتا دریافت و با یک کد فعالسازی فعال می شود. در صورت وجود مغایرت یا مشکل با مرکز تماس همتا در ارتباط باشید تا مشکل بررسی گردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد محمودی · 6 ماه پیش
    سلام من یک هفته است گوشی استوک ژاپن خریدم،فروشنده سایت کد ملی و شماره سیم کارت و imei گوشی رو براش ارسال کردم گفت کار رجیستری گوشی رو انجام داده و کد فعال سازی از سامانه همتا برام ارسال میشه از این قضیه یک هفته میگذره ولی پیامکی برام ارسال نشده، به حرف فروشنده اعتماد کنم یا گوشی مشکل داره؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مهدی · 6 ماه پیش
    پیامک همتا برای من نصفه اومده کد فعال سازیم توش نیست بقیش نیومده میزنه متن موجود نیست چیکار کنم من
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      از چه طریقی اقدام به دریافت کد فعالسازی نمودید؟ انتقال مالکیت یا مسافری؟
      برای مسافری سوال 6-12 بخش سوالات متداول را ملاحظه نمائید.
      برای انتقال مالکیت می توانید دوباره از طریق سایت اقدام کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد افروزیان · 6 ماه پیش
    سلام ، من شماره سریال هر دو اسلاید گوشیم که دوسیم هست یکیه، زنگ زدم همتا گفت برو شماره تلفن جدیدتو تو قسمت مدیریت دستگاه اضافه کن، رفتم اضافه کردم ولی اصلا گزینه تایید نداره حالا چیکار کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      پس از نوشتن شماره خود، گزینه (+) را انتخاب کنید تا تایید شود. در صورت وجود مشکل شماره همراه خود را در پاسخ ایمیل ارسال کنید تا بررسی کنیم.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سعید · 6 ماه پیش
    سلام.من j4پلاس گرفتم از نمایندگی اون روز به من گفت که ثبت کردم ولی الان سیمکارت انداختم میزنه معتبر نیست و نمایندگی میگه یک هفته تا ده روز زمان میبره که از همتا پیام بیاد.این درسته؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمدرضا · 6 ماه پیش
    سلام من ی گوشی خریدم منتها گوشی قانونی نیست و فروشنده میگه پول گمرک رو داده و یک هفته طول می کشه تا imei ثبت شه.خواستم بدونم حرفش صحت داره؟