آموزش فعال سازی دستگاه

  • آموزش ها

ضرورت انجام فرآیند فعال سازی در لحظه خرید دستگاه

در صورتی که قصد خرید دستگاه دارید، حتما آن را در حضور فروشنده، به کمک کد فعال سازی، برای سیم کارت خود فعال سازی نمایید. در صورت عدم فعال سازی دستگاه، آنتن دستگاه پس از مدت کوتاهی قطع شده و مسئولیت هرگونه عواقب ناشی از این موضوع، برعهده خریدار می‌باشد. به‌عنوان نمونه، درصورت سوء استفاده از شناسه (IMEI) و مشاهده شناسه جعلی مشابه با شناسه (IMEI) دستگاه خریداری شده در شبکه، چنانچه فرآیند فعال سازی توسط خریدار انجام نشده باشد، کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای مالک قبلی دستگاه در نظر گرفته خواهد شد.

در این صورت، شما که دستگاه را خریداری کرده اما انتقال مالکیت نگرفته‌اید، متضرر اصلی خواهید بود.

لذا توصیه می‌گردد حتماً فرآیند فعال سازی در لحظه خرید دستگاه و در حضور فروشنده انجام گیرد.

عدم دسترسی به کد فعال سازی

درصورتی که در حین خرید و یا پس از آن متوجه شدید دستگاه خریداری شده فاقد کد فعال سازی است یا فروشنده به کد فعالسازی دسترسی ندارد، حتما دستگاه را به فروشنده بازگردانید و یا کد فعال سازی را از ایشان دریافت نمایید.

کد فعال سازی را از کجا به دست آوریم

در صورتی که کد فعال سازی دستگاه را در اختیار دارید، حتماً باید دستگاه را برای سیم کارت خود فعال سازی نمایید.

بسته به دستگاهی که خریداری کرده‌اید، کد فعال سازی به یکی از روش‌های زیر در اختیار شما قرار می‌گیرد.

  1. برای دستگاه‌های آکبند قانونی، کد فعال سازی روی جعبه یا کارت گارانتی، چاپ شده است
  2. برای دستگاه‌های کارکرده (دست دوم) ای که انتقال مالکیت داده می‌شوند، کد فعال سازی در پیامک با سرشماره HAMTA ذکر شده است
  3. برای دستگاه‌های ثبت مسافری شده، کد فعال سازی در پیامک تأیید درخواست و کارتابل مسافر وجود دارد (دقت داشته باشید این دستگاه ها صرفا برای استفاده شخصی مسافر هستند و نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرند).

دقت داشته باشید ارائه کد فعال سازی، به هیچ عنوان هزینه‌ای نداشته و فروشنده موظف است آن را در اختیار خریدار قرار دهد.

حتماً در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه و دریافت هزینه بابت کد فعال سازی، خدمات رجیستری، ارائه نشدن کد فعال سازی توسط فروشنده و ...، در اسرع وقت، موضوع را به دستگاه‌های نظارتی ارجاع داده و در سایت‌های مربوطه از قبیل سازمان تعزیرات و سازمان حمایت ثبت شکایت کنید. برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی و آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان

 هر دستگاه نیازمند فعالسازی (آکبند، انتقال مالکیت داده شده، دارای درخواست مسافری تأیید شده)، باید از طریق سامانه همتا با واردکردن شناسه (IMEI)، شماره سیم کارت و کد فعال سازی، برای سیم کارت مورد نظر فعال سازی شود.

جهت فعال سازی دستگاه، ابتدا لازم است تا به سامانه همتا متصل شوید.

از سه روش زیر می‌توان با سامانه همتا ارتباط برقرار نموده و فرآیند فعال سازی دستگاه را انجام داد:

  1. سایت اینترنتی به آدرس www.hamta.ntsw.ir
  2. کد دستوری #۷۷۷۷*
  3. اپلیکشین همتا

در این آموزش، مراحل انجام فرآیند فعال سازی دستگاه، با استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷* ارائه می‌شود.

 

مرحله یک:

ابتدا با سیم کارت دلخواه (جهت جلوگیری از فعال سازی اشتباه ترجیحاً سیم کارت خریدار باشد)، کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره‌گیری نموده و گزینه تماس را انتخاب کنید.

 

مرحله دو:

در این مرحله لازم است تا با ارسال عدد ۲، گزینه «فعالسازی» را انتخاب کنید.

 

مرحله سوم:

در مرحله بعدی، باید شناسه (IMEI) دستگاهی که قصد فعال سازی آن را دارید، وارد کنید.

شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل‌ مشاهده است. برای انجام کلیه فرآیندها در سامانه همتا، باید 15 رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و ...) استفاده شود.

 

مرحله چهارم:

در این مرحله باید شماره سیمکارتی که قصد فعالسازی دستگاه با آن سیمکارت را دارید، وارد کنید.

 

مرحله پنجم:

در این مرحله باید کد فعالسازی را وارد کنید. کد فعالسازی یک عدد ۶ رقمی است که با صفر شروع نمیشود.

 

مرحله ششم:

در این مرحله پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که در آن شناسه (IMEI) و شماره سیمکارت وارد شده نمایش داده شده است. درصورتیکه اطلاعات این پیغام مورد تأیید شما است، عدد ۱ را وارد نمایید.

 

مرحله هفتم:

درنهایت پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که بیانگر فعال سازی موفق دستگاه با شناسه (IMEI) مربوطه، برای شماره سیمکارت ارائه شده است. این پیغام به صورت پیامکی نیز ارسال خواهد شد.

پیامد عدم فعال سازی دستگاه

در صورتی که دستگاه قانونی خریداری شده برای سیم کارت خریدار فعال سازی نگردد، بسته به آکبند یا کارکرده بودن دستگاه، پیامدهای زیر حاصل خواهد شد.

  1. در صورتی که فعال سازی دستگاه آکبند قانونی به کمک کد فعال سازی انجام نشود، این دستگاه پس از مدت کوتاهی قطع خواهد شد.
  2. در صورتی که فعال سازی دستگاه کارکرده، به کمک کد فعال سازی موجود در پیامک انتقال مالکیت HAMTA انجام نشود، این دستگاه همچنان تحت مالکیت سیم کارت قبلی باقی مانده و در صورت ایجاد مشکلات احتمالی و سوء استفاده از شناسه (IMEI) دستگاه، کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای سیم کارت قبلی در نظر گرفته خواهد شد.

تطابق شناسه (IMEI)های ذکر شده در پیامک تأیید فعال سازی با شناسه (IMEI)های دستگاه

پس از انجام موفق فرایند فعال سازی، شناسه (IMEI)های فعال شده برای سیم کارت فعال کننده دستگاه، پیامک می شود.

دقت داشته باشید شناسه (IMEI)های ذکر شده در پیامک تایید فعال سازی، باید با شناسه (IMEI) های دستگاه (قابل رویت روی جعبه، پشت باتری، شماره گیری #06#*)، تطابق کامل داشته باشند.

هرگونه عدم مطابقت بین شناسه (IMEI) های ذکر شده در پیامک تایید فعال سازی، با شناسه (IMEI)های دستگاه را با همکاران ما در مرکز پاسخ گویی همتا به شماره 096366 در میان گذارید.

فعال سازی تمام اسلات‌های دستگاه‌های دو یا چند سیکارته با یک کد فعال سازی

برای فعالسازی دستگاه‌های دو یا چند سیمکارته، تنها کافیست با استفاده از کد فعالسازی درج شده روی کارت گارانتی، شناسه (IMEI) یکی از اسلات‌ها (محل سیمکارت) را فعال نمود. با فعالسازی یک شناسه (IMEI)، شناسه (IMEI) مربوط به اسلات‌های دیگر نیز بصورت خودکار فعال خواهند شد. دقت داشته باشید که کد فعالسازی، یک کد یکبار مصرف است و پس از فعالسازی دیگر قابل استفاده مجدد نیست.

دستگاه‌های روشن قبل از شروع طرح، بی نیاز از فعال سازی

دستگاه‌هایی که تا قبل از مشمول شدن در طرح (مشاهده تاریخ مشمولیت هر برند) رجیستری در شبکه فعال بوده‌اند، به عنوان دستگاه مجاز شناخته شده و می‌توانند از شبکه‌های اپراتوری به‌صورت دائم استفاده کنند و احتیاجی به فعال‌سازی ندارند. دقت داشته باشید درصورتیکه صاحب این دستگاه قصد فروش آن را داشته باشد، باید ابتدا دستگاه را از طریق فرایند افزودن دستگاه، تحت مالکیت قطعی سیم کارت خود در آورده و سپس، از طریق فرآیند انتقال مالکیت، مالکیت آن را به سیم کارت دیگری منتقل نماید.

 

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
کاراکتر مانده.
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    عاطفه · 6 ماه پیش
    سلام.من روی کارت گارانتی گوشیم و هیچ کجای دیگه ش کد فعالسازی ۶ رقمی که با صفر شروع شده باشه نمیبینم.چکار کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      کد فعال سازی در پیامک تأیید درخواست و کارتابل مسافر وجود دارد.
      همچنین میتوانید با شرکت گارانتی کننده دستگاه خود تماس گرفته و کد فعالسازی دستگاه را بخواهید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    وحید کامجونیا · 6 ماه پیش
    سلام برای تبلت های خریداری شده از شرکت دیجی کالا (برند سامسونگ ) می بایست عملیات ریجستری انجام گردد یا خیر . ممنون
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Shadow · 6 ماه پیش
    سلام چطوری بفهمیم گوشیمون فعال شده یا نه؟
    راستی کد فعال سازی 6 رقمی چیه؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      از طریق پیامکی که پس از انجام فرآیند فعالسازی، از سمت همتا برایتان ارسال میشود.
      لطفا به صفحه «سوالات متداول»، سوال 3-1 مراجعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    احمد · 6 ماه پیش
    سلام

    من یک گوشی شش ماه پیش خریدم ولی نمی دونم با چه شماره ای ثبت شده که انتقال بدم به نام خودم خود فروشنده رو هم پیدا نمی کنم دیگه

    چیکار می تونم بکنم ؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      باید در همان زمان خرید، دستگاه را برای خود انتقال مالکیت میداید. درصورتی که به فروشنده دسترسی ندارید، می‌توانید از طریق سازمان تعزیرات حکومتی یا سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، به‌صورت اینترنتی شکایت نمایید.
      http://hmti.ir/10
      http://hmti.ir/11
      همچنین میتوانید به بخش «عدم شناخت مالک قبلی» در صفحه «آموزش ها» مراجعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مبین · 6 ماه پیش
    سلام
    من گوشی رو فعالسازی کردم و برام پیغام فعالسازی اومد ولی پیامکی که برای سیمکارتم قرار بود بیاد نیومد.
    آیا مشکلی داره؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      درصورتی که با انجام فرآیند استعلام اصلات متوجه می شوید که دستگاه شما ثبت و قانونی گشته است، مشکلی نخواهید داشت.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد · 6 ماه پیش
    سلام.من یک گوشی از چین خریداری کردم باید توی .بایدچجوری اونو ریجستری کنم؟میشه توضیحات کامل رو بدید گام به گام؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      لطفا در صفحه «آموزش ها»، بخش «آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی» را به دقت مطالعه فرمایید.

      لینک : http://hmti.ir/07
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    رسول رضایی · 6 ماه پیش
    با عرض سلام و احترام من۲۴/۱۲عوارض گمرک پرداخت کردم ولی هنوز کد فعال سازی برام نیومده میشه لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      درصورتی که همچنان مشکل شما برطرف نشده است، لطفا شناسه IMEI(های) دستگاه را جهت بررسی در پاسخ ایمیل ارسال نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علیرضا صفی · 6 ماه پیش
    سلام
    در سایت همتا ثبت گوشی تعمیراتی حذف شده.برای ثبت imie جدید چیکار باید کرد
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      برای استفاده از این امکان، باید ابتدا کارتابل کد ملی تشکیل داده و سپس وارد سایت شوید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    صفی · 6 ماه پیش
    سلام
    قبلاً در سایت همتا قسمتی برای تعمیر گوشی بود.ولی الان نیست . برای تغییر imie چکار باید کرد.ممنون
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      برای استفاده از این امکان، باید ابتدا کارتابل کد ملی تشکیل داده و سپس وارد سایت شوید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیر · 6 ماه پیش
    سلام
    گوشی note8 گرفتم موقع رجیستری کردن نوشته مسافری ولی فعال شد ، این مشکلی نداره؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محسن قاسمی · 6 ماه پیش
    کدفعال سازی راازکجابیارم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      لطفا در همین صفحه، کادر آبی رنگ با عنوان «کد فعال سازی را از کجا به دست آوریم» را به دقت مطالعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    نیما مهدوی · 6 ماه پیش
    باسلام
    برادرم برای من یک گوشی از طریق پست از خارج از کشور ارسال نموده و تحویل من شده.
    فرایند رجیستری آن به چه صورت می باشد؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      در صورتی که شماره همراه خود را به گمرک نداده اید، به گمرک شهر خودتان مراجعه کنید و اطلاعات مربوطه را اعلام نمایید. پس از ارسال اطلاعات توسط گمرک به همتا، دستگاه ثبت شده و کد فعال سازی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    جاوید · 6 ماه پیش
    سلام من از طریق سایت خواستم ریجستر انجام بدم اما در فیلد که کد شناسه اتباع خارجی میخواد به مشکل خوردم این کد از کجا باید بگیرم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      از گمرک اطلاع بگیرید. جزییات ضوابط گمرک در ثبت دستگاه های مسافری را باید به صورت دقیق تر از گمرک جویا شوید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    رضا شفیعی · 6 ماه پیش
    سلام،خسته نباشید، من گوشی از مغازه خریداری کردم، در تاریخ 1397/12/19 مبلغ 65520تومان گمرک پرداخت شده، ولی کد فعال سازی ارسال نشده هنوز، چیکار باید کرد؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید.
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      گوشی را به فروشنده عودت دهید. دستگاه هایی که به صورت مسافری وارد می شوند، صرفا برای استفاده شخصی مسافر است و نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرد. لذا درصورتی که قصد خرید گوشی نو را دارید، به فروشگاه های معتبر مراجعه کرده و دستگاه قانونی که دارای کد فعالسازی می باشد را خریداری کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    میلاد · 6 ماه پیش
    سلام . من یک گوشی خریدم . رجیستر هم شد ولی از نوع مسافری هست . مشکلی که ایجاد نمیشه چون مسافری هست ؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد هانی نزاد · 6 ماه پیش
    سلام من گوشی سامسونگ اس7 خریدم پس از وارد کردن IMEIسایت گمرگ اس4مینی.نشان میده لطف فرمایید بگویید چه کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      لطفا جهت ثبت درخواست پیگیری، به میز خدمت الکترونیک گمرک جمهوری اسلامی ایران به آدرس http://help.irica.ir مراجعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    رسول · 6 ماه پیش
    سلام من گوشی a7سامسونگ گرفتم به تاریخ۲۴/۱۲ولی هنوز کد فعال سازی برام نیومده به فروشنده زنگ زدم میگه ما به گمرک اطلاعات شمارو دادیم البته پیامک هزینه پرداخت برام اومده قبلش یه کد چهار رقمی اومدوتاریخ۲۵/۱دیگه آنتن دهیش قطع میشه اگه کد فعال سازی برام نیومد من باید چکار کنم لطفا جواب بدید
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      در اینصورت دستگاه را به فروشنده عودت دهید. در صورت عدم همکاری فروشنده، می توانید با در دست داشتن فاکتور خریدی که شناسه ها در آن ذکر شده است به تعزیرات و یا اتحادیه موبایل فروشی استان محل سکونت مراجعه و علیه فروشنده شکایت کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حیدری · 6 ماه پیش
    سلام
    من در تاریخ 97.12.19 گوشی خود را با شماره آی می 865*********410 و شناسه پرداخت 5010********435 ثبت کردم اما بعد از گذشت یک ماه همچنان سایت همتا پیغام گوشی شما قانونی نیست را نمایش می دهد
    لطفاً راهنمایی بفرمایید باید چکار کنم ؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      لطفا جهت ثبت درخواست پیگیری، به میز خدمت الکترونیک گمرک جمهوری اسلامی ایران به آدرس http://help.irica.ir مراجعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Mr Ahmadreza Aramesh · 6 ماه پیش
    سلام.کد فعالسازی برای من ارسال نشده. ولی من مبلغش رو دادم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      لطفا در صفحه «آموزش ها»، بخش «آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی» را مطالعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حسین احمدی · 6 ماه پیش
    سلام من یه گوشی هدیه گرفتم ولی تا الان استفاده نکرده بودم الان که میخوام فعال کنم کد فعال سازی رو از کجا پیدا کنم آیا باید از سایت یا جایی بخرم یا هزینه گمرکی چیزی پرداخت کنم؟

    ممنون
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      درصورتی که گوشی از فروشگاه خریداری شده باشد، کد فعالسازی در روی جعبه یا کارت گارانتی، چاپ شده است. درصورتی که به شکل مسافری وارد شده است، شخص مسافر باید اقدام به ثبت گوشی مسافری میکرد.
      لینک : http://hmti.ir/07