آموزش فعال سازی دستگاه

  • آموزش ها

ضرورت انجام فرآیند فعال سازی در لحظه خرید دستگاه

در صورتی که قصد خرید دستگاه دارید، حتما آن را در حضور فروشنده، به کمک کد فعال سازی، برای سیم کارت خود فعال سازی نمایید. در صورت عدم فعال سازی دستگاه، آنتن دستگاه پس از مدت کوتاهی قطع شده و مسئولیت هرگونه عواقب ناشی از این موضوع، برعهده خریدار می‌باشد. به‌عنوان نمونه، درصورت سوء استفاده از شناسه (IMEI) و مشاهده شناسه جعلی مشابه با شناسه (IMEI) دستگاه خریداری شده در شبکه، چنانچه فرآیند فعال سازی توسط خریدار انجام نشده باشد، کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای مالک قبلی دستگاه در نظر گرفته خواهد شد.

در این صورت، شما که دستگاه را خریداری کرده اما انتقال مالکیت نگرفته‌اید، متضرر اصلی خواهید بود.

لذا توصیه می‌گردد حتماً فرآیند فعال سازی در لحظه خرید دستگاه و در حضور فروشنده انجام گیرد.

عدم دسترسی به کد فعال سازی

درصورتی که در حین خرید و یا پس از آن متوجه شدید دستگاه خریداری شده فاقد کد فعال سازی است یا فروشنده به کد فعالسازی دسترسی ندارد، حتما دستگاه را به فروشنده بازگردانید و یا کد فعال سازی را از ایشان دریافت نمایید.

کد فعال سازی را از کجا به دست آوریم

در صورتی که کد فعال سازی دستگاه را در اختیار دارید، حتماً باید دستگاه را برای سیم کارت خود فعال سازی نمایید.

بسته به دستگاهی که خریداری کرده‌اید، کد فعال سازی به یکی از روش‌های زیر در اختیار شما قرار می‌گیرد.

  1. برای دستگاه‌های آکبند قانونی، کد فعال سازی روی جعبه یا کارت گارانتی، چاپ شده است
  2. برای دستگاه‌های کارکرده (دست دوم) ای که انتقال مالکیت داده می‌شوند، کد فعال سازی در پیامک با سرشماره HAMTA ذکر شده است
  3. برای دستگاه‌های ثبت مسافری شده، کد فعال سازی در پیامک تأیید درخواست و کارتابل مسافر وجود دارد (دقت داشته باشید این دستگاه ها صرفا برای استفاده شخصی مسافر هستند و نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرند).

دقت داشته باشید ارائه کد فعال سازی، به هیچ عنوان هزینه‌ای نداشته و فروشنده موظف است آن را در اختیار خریدار قرار دهد.

حتماً در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه و دریافت هزینه بابت کد فعال سازی، خدمات رجیستری، ارائه نشدن کد فعال سازی توسط فروشنده و ...، در اسرع وقت، موضوع را به دستگاه‌های نظارتی ارجاع داده و در سایت‌های مربوطه از قبیل سازمان تعزیرات و سازمان حمایت ثبت شکایت کنید. برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی و آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان

 هر دستگاه نیازمند فعالسازی (آکبند، انتقال مالکیت داده شده، دارای درخواست مسافری تأیید شده)، باید از طریق سامانه همتا با واردکردن شناسه (IMEI)، شماره سیم کارت و کد فعال سازی، برای سیم کارت مورد نظر فعال سازی شود.

جهت فعال سازی دستگاه، ابتدا لازم است تا به سامانه همتا متصل شوید.

از سه روش زیر می‌توان با سامانه همتا ارتباط برقرار نموده و فرآیند فعال سازی دستگاه را انجام داد:

  1. سایت اینترنتی به آدرس www.hamta.ntsw.ir
  2. کد دستوری #۷۷۷۷*
  3. اپلیکشین همتا

در این آموزش، مراحل انجام فرآیند فعال سازی دستگاه، با استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷* ارائه می‌شود.

 

مرحله یک:

ابتدا با سیم کارت دلخواه (جهت جلوگیری از فعال سازی اشتباه ترجیحاً سیم کارت خریدار باشد)، کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره‌گیری نموده و گزینه تماس را انتخاب کنید.

 

مرحله دو:

در این مرحله لازم است تا با ارسال عدد ۲، گزینه «فعالسازی» را انتخاب کنید.

 

مرحله سوم:

در مرحله بعدی، باید شناسه (IMEI) دستگاهی که قصد فعال سازی آن را دارید، وارد کنید.

شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل‌ مشاهده است. برای انجام کلیه فرآیندها در سامانه همتا، باید 15 رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و ...) استفاده شود.

 

مرحله چهارم:

در این مرحله باید شماره سیمکارتی که قصد فعالسازی دستگاه با آن سیمکارت را دارید، وارد کنید.

 

مرحله پنجم:

در این مرحله باید کد فعالسازی را وارد کنید. کد فعالسازی یک عدد ۶ رقمی است که با صفر شروع نمیشود.

 

مرحله ششم:

در این مرحله پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که در آن شناسه (IMEI) و شماره سیمکارت وارد شده نمایش داده شده است. درصورتیکه اطلاعات این پیغام مورد تأیید شما است، عدد ۱ را وارد نمایید.

 

مرحله هفتم:

درنهایت پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که بیانگر فعال سازی موفق دستگاه با شناسه (IMEI) مربوطه، برای شماره سیمکارت ارائه شده است. این پیغام به صورت پیامکی نیز ارسال خواهد شد.

پیامد عدم فعال سازی دستگاه

در صورتی که دستگاه قانونی خریداری شده برای سیم کارت خریدار فعال سازی نگردد، بسته به آکبند یا کارکرده بودن دستگاه، پیامدهای زیر حاصل خواهد شد.

  1. در صورتی که فعال سازی دستگاه آکبند قانونی به کمک کد فعال سازی انجام نشود، این دستگاه پس از مدت کوتاهی قطع خواهد شد.
  2. در صورتی که فعال سازی دستگاه کارکرده، به کمک کد فعال سازی موجود در پیامک انتقال مالکیت HAMTA انجام نشود، این دستگاه همچنان تحت مالکیت سیم کارت قبلی باقی مانده و در صورت ایجاد مشکلات احتمالی و سوء استفاده از شناسه (IMEI) دستگاه، کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای سیم کارت قبلی در نظر گرفته خواهد شد.

تطابق شناسه (IMEI)های ذکر شده در پیامک تأیید فعال سازی با شناسه (IMEI)های دستگاه

پس از انجام موفق فرایند فعال سازی، شناسه (IMEI)های فعال شده برای سیم کارت فعال کننده دستگاه، پیامک می شود.

دقت داشته باشید شناسه (IMEI)های ذکر شده در پیامک تایید فعال سازی، باید با شناسه (IMEI) های دستگاه (قابل رویت روی جعبه، پشت باتری، شماره گیری #06#*)، تطابق کامل داشته باشند.

هرگونه عدم مطابقت بین شناسه (IMEI) های ذکر شده در پیامک تایید فعال سازی، با شناسه (IMEI)های دستگاه را با همکاران ما در مرکز پاسخ گویی همتا به شماره 096366 در میان گذارید.

فعال سازی تمام اسلات‌های دستگاه‌های دو یا چند سیکارته با یک کد فعال سازی

برای فعالسازی دستگاه‌های دو یا چند سیمکارته، تنها کافیست با استفاده از کد فعالسازی درج شده روی کارت گارانتی، شناسه (IMEI) یکی از اسلات‌ها (محل سیمکارت) را فعال نمود. با فعالسازی یک شناسه (IMEI)، شناسه (IMEI) مربوط به اسلات‌های دیگر نیز بصورت خودکار فعال خواهند شد. دقت داشته باشید که کد فعالسازی، یک کد یکبار مصرف است و پس از فعالسازی دیگر قابل استفاده مجدد نیست.

دستگاه‌های روشن قبل از شروع طرح، بی نیاز از فعال سازی

دستگاه‌هایی که تا قبل از مشمول شدن در طرح (مشاهده تاریخ مشمولیت هر برند) رجیستری در شبکه فعال بوده‌اند، به عنوان دستگاه مجاز شناخته شده و می‌توانند از شبکه‌های اپراتوری به‌صورت دائم استفاده کنند و احتیاجی به فعال‌سازی ندارند. دقت داشته باشید درصورتیکه صاحب این دستگاه قصد فروش آن را داشته باشد، باید ابتدا دستگاه را از طریق فرایند افزودن دستگاه، تحت مالکیت قطعی سیم کارت خود در آورده و سپس، از طریق فرآیند انتقال مالکیت، مالکیت آن را به سیم کارت دیگری منتقل نماید.

 

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
کاراکتر مانده.
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حسین · 6 ماه پیش
    این چه وضعشه . من یه ساعت هوشمند خریدم تو جعبش هم نوشته بود این اصلا رجیستری نمی خواد . همین سیم کارتو گذاشتم توش یه کد IMEI فرستاد برام گفت این شماره جزء شماره های قانونی ثبت شده نیست و دیگه دستگاه سیمکارت رو نمی خونه . الان چی باید بکنم من ؟؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      ساعت هوشمند هنوز مشمول طرح نشده است. شناسه IMEI ساعت خود را جهت بررسی با ذکر توضیحات بالا ارسال کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    عرفان محرابی · 6 ماه پیش
    واسه من رجیستر نشد و الان قطع شده باید چیکار کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      پیام خطا چیست؟ با دستگاه دیگری مجددا تلاش کنید تا دستگاه را فعال کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیر · 6 ماه پیش
    سلام ببخشید من وقتی میخوام کدو بزنم میگه روی شبکه ثبت نشده است این یعنی چی؟؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      در کدام مرحله و کدام کد؟
      برای بررسی دقیق تر با مرکز تماس همتا در ارتباط باشید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    اعظمی · 6 ماه پیش
    سلام من سیم کارت جدیدمو گذاشتم تو گوشی بعد پیامک اومد ک اگه سیم کارت خودتان است نیازی نیس اقدامی انجام دهید ولی سیم کارتم کاملا قطع شده اصلا نمیتونم ازش استفاده کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      برای بررسی این مورد با مرکز تماس همتا در ارتباط باشید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مریم علی نژاد · 6 ماه پیش
    سلام من گوشیم رو ریجستری کردم اما پیامکی اومد که فعالسازی نشده فعال سازی کردم به طوری که کد IMEI رو وارد کردم اما است ام ای فعال سازیش هنوز واسم نیومده
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      به سایت همتا مراجعه کنید. در صورتی که فرایند با موفقیت انجام شده باشد، دستگاه در کارتابل (پنل کاربری) شما قرار دارد. در غیر اینصورت مجددا فعالسازی کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    انور · 6 ماه پیش
    با سلام سطر چگونه در مدیریت دستگاه ها ایجاد میشه؟؟؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      ببخشید متوجه منظور شما نشدم! مشکل شما در چه موردی است؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    زهرا · 6 ماه پیش
    سلام ببخشید من گوشی مو تازه گرفتم کد فعال سازی ندارم، الانم پیامک اومده تاریخ فعال سازی گذشته،لطفا راهنمایی کنید چگونه فعال کنم؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حسن زارعی · 6 ماه پیش
    سلام من یه گوشی 1209 حدودا هشت سال بیش خریده بودم اما چند سالی هست خاموش بوده اما الان انتن نمیده و ریجستر میخواد هر چی تلاش میکنم نمیشه تو سامانه همتا فعالساری بشه لطفا راهنمایی کنید با تشکر/
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      با سیم کارتی که قبلا روی آن بوده است، عملیات افزودن دستگاه را انجام دهید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    ابراهیم امیری · 6 ماه پیش
    سلام من گوشی نو خریدم ازدرمغازه و فروشنده توسایت گمرک واردشد برای ثبتش امانمیدونم باکدوم کد ملی الان من ازکجا بفهمم کدوم کد ملی تو سایت گمرک واردشده
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      شناسه پرداخت را از فروشنده بگیرید و از گمرک پیگیری کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مهدی · 6 ماه پیش
    سلام ببخشید الان من کد فعال سازی از طریق انتقال مالکیت با سر شماره همتا برام ارسال نشد باید چیکار کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      در زمان دیگری تلاش کنید یا از طریق سایت همتا انجام دهید. در بعضی اوقات به دلیل خطاهای اپراتوری پیامکها تحویل داده نمی شود و مشکل از طرف همتا نمی باشد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد · 6 ماه پیش
    سلام من یه خطمو با این گوشی که تازه گرفتم اوکی کردم ولی اون یکی سیم کارتم از دیشب قطع شده هرکاری هم میکنم باهاش اوکی کنم رمز یه بار مصرف نمیفرسته
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Mln · 6 ماه پیش
    سلام

    من میخوام گوشیمو فعال سازی کنم اما کد فعال سازی دستگاهمو ندارم و به فروشنده هم دسترسی ندارم
    باید چیکار کنم؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    هوشنگ علیزاده · 6 ماه پیش
    سلام وقتتون بخیر.بنده نمیدونم کدفعال سازی چجوری باید بدست بیارم.میشه کمکم کنید؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      بخش "کد فعال سازی را از کجا به دست آوریم" در ابتدای آموزش همین صفحه را مطالعه کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سعید · 6 ماه پیش
    سلام
    امروز برا من پیام امده که گوشیم تا تاریخ ۲۶ /۱۱/۹۷ بیشتر سرویس نخواهد گرفت الان من چکار کنم مالک قبلی هم نمیشناسم لطفا راهنمایی کنیین
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      متن دقیق پیامک را با صفحه "پیامک های هشدار" بررسی و اقدامات لازم را انجام دهید. در ضمن آموزش "عدم شناخت مالک قبلی" را نیز ملاحظه نمائید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حامد م · 6 ماه پیش
    با سلام
    یک دستگاه گوشی ایفون ایکس آکبند که رجیستر شده هدیه گرفتم ، به کد فعال سازی دسترسی ندارم، امکانش نیست به سیم کارت خودم کد فعال سازی رو بفرستین؟ گوشی رجیستر شده و مشکلی هم نداره.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Amir · 6 ماه پیش
    یعنی مشکلی برام بجود نمیاد که حتی دو روز هم از وقتش گذشته؟!
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      خیر، فقط آنتن دستگاه شما تا زمان فعالسازی قطع خواهد شد. برای اطمینان، راه حل دوم که توضیح دادم را می توانید بروید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    amir · 6 ماه پیش
    سلام. خسته نباشید. من الان سه هفته هستش که گوشیمو خردیم ولی هنوز منتظر سیم کارتم هستم. ولی همون روزاول سیم کارت برادرمو انداختم توش. برام سریع پیام اومد باید گوشی رو فعال کنید ولی من
    کامل یادم رفتش.الانم دو روز از وقت فعال سازیش گذشته حالا چه کار کنم؟!
    هنوزم سیم کارتم نیومده.
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      پس از فعالسازی دستگاه فعال خواهد شد. مشکلی نیست. الان هم می توانید برای سیم کارت برادر خود فعال و سپس به سیم کارت خود انتقال مالکیت بدهید. تصمیم با خود شما می باشد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سجاد حضرتی · 6 ماه پیش
    سلام من گوشی رو خریداری کردم ایشون قبل ریجستری گوشی رو داشتن الان هم گوشی به شماره ای مالکیت نداره من میخوام مالکیت رو تکمیل کنم به شماره خودم ولی نمیشه چیکار باید بکنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 6 ماه پیش
      مالک قبلی باید افزودن دستگاه را انجام داده و سپس به شما انتقال مالکیت بدهد. آموزش ها در سایت موجود می باشد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Ako · 6 ماه پیش
    سلام من رمز یک بار مصرفم رو ندارم برای انتقال چیکار باید بکنم
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سید علی علوی · 6 ماه پیش
    سلام
    من دستگاهم را در گمرک ثبت کردم و الان به تایید همتا رسیده ولی کد فعالسازی برام ارسال نشده و در سایت هم قابل مشاهده نیست ، کد پیگیری هم دارم ولی یک هفته است هیچ خبری نشده