آموزش فعال سازی دستگاه

  • آموزش ها

ضرورت انجام فرآیند فعال سازی در لحظه خرید دستگاه

در صورتی که قصد خرید دستگاه دارید، حتما آن را در حضور فروشنده، به کمک کد فعال سازی، برای سیم کارت خود فعال سازی نمایید. در صورت عدم فعال سازی دستگاه، آنتن دستگاه پس از مدت کوتاهی قطع شده و مسئولیت هرگونه عواقب ناشی از این موضوع، برعهده خریدار می‌باشد. به‌عنوان نمونه، درصورت سوء استفاده از شناسه (IMEI) و مشاهده شناسه جعلی مشابه با شناسه (IMEI) دستگاه خریداری شده در شبکه، چنانچه فرآیند فعال سازی توسط خریدار انجام نشده باشد، کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای مالک قبلی دستگاه در نظر گرفته خواهد شد.

در این صورت، شما که دستگاه را خریداری کرده اما انتقال مالکیت نگرفته‌اید، متضرر اصلی خواهید بود.

لذا توصیه می‌گردد حتماً فرآیند فعال سازی در لحظه خرید دستگاه و در حضور فروشنده انجام گیرد.

عدم دسترسی به کد فعال سازی

درصورتی که در حین خرید و یا پس از آن متوجه شدید دستگاه خریداری شده فاقد کد فعال سازی است یا فروشنده به کد فعالسازی دسترسی ندارد، حتما دستگاه را به فروشنده بازگردانید و یا کد فعال سازی را از ایشان دریافت نمایید.

کد فعال سازی را از کجا به دست آوریم

در صورتی که کد فعال سازی دستگاه را در اختیار دارید، حتماً باید دستگاه را برای سیم کارت خود فعال سازی نمایید.

بسته به دستگاهی که خریداری کرده‌اید، کد فعال سازی به یکی از روش‌های زیر در اختیار شما قرار می‌گیرد.

  1. برای دستگاه‌های آکبند قانونی، کد فعال سازی روی جعبه یا کارت گارانتی، چاپ شده است
  2. برای دستگاه‌های کارکرده (دست دوم) ای که انتقال مالکیت داده می‌شوند، کد فعال سازی در پیامک با سرشماره HAMTA ذکر شده است
  3. برای دستگاه‌های ثبت مسافری شده، کد فعال سازی در پیامک تأیید درخواست و کارتابل مسافر وجود دارد (دقت داشته باشید این دستگاه ها صرفا برای استفاده شخصی مسافر هستند و نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرند).

دقت داشته باشید ارائه کد فعال سازی، به هیچ عنوان هزینه‌ای نداشته و فروشنده موظف است آن را در اختیار خریدار قرار دهد.

حتماً در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه و دریافت هزینه بابت کد فعال سازی، خدمات رجیستری، ارائه نشدن کد فعال سازی توسط فروشنده و ...، در اسرع وقت، موضوع را به دستگاه‌های نظارتی ارجاع داده و در سایت‌های مربوطه از قبیل سازمان تعزیرات و سازمان حمایت ثبت شکایت کنید. برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی و آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان

 هر دستگاه نیازمند فعالسازی (آکبند، انتقال مالکیت داده شده، دارای درخواست مسافری تأیید شده)، باید از طریق سامانه همتا با واردکردن شناسه (IMEI)، شماره سیم کارت و کد فعال سازی، برای سیم کارت مورد نظر فعال سازی شود.

جهت فعال سازی دستگاه، ابتدا لازم است تا به سامانه همتا متصل شوید.

از سه روش زیر می‌توان با سامانه همتا ارتباط برقرار نموده و فرآیند فعال سازی دستگاه را انجام داد:

  1. سایت اینترنتی به آدرس www.hamta.ntsw.ir
  2. کد دستوری #۷۷۷۷*
  3. اپلیکشین همتا

در این آموزش، مراحل انجام فرآیند فعال سازی دستگاه، با استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷* ارائه می‌شود.

 

مرحله یک:

ابتدا با سیم کارت دلخواه (جهت جلوگیری از فعال سازی اشتباه ترجیحاً سیم کارت خریدار باشد)، کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره‌گیری نموده و گزینه تماس را انتخاب کنید.

 

مرحله دو:

در این مرحله لازم است تا با ارسال عدد ۲، گزینه «فعالسازی» را انتخاب کنید.

 

مرحله سوم:

در مرحله بعدی، باید شناسه (IMEI) دستگاهی که قصد فعال سازی آن را دارید، وارد کنید.

شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل‌ مشاهده است. برای انجام کلیه فرآیندها در سامانه همتا، باید 15 رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و ...) استفاده شود.

 

مرحله چهارم:

در این مرحله باید شماره سیمکارتی که قصد فعالسازی دستگاه با آن سیمکارت را دارید، وارد کنید.

 

مرحله پنجم:

در این مرحله باید کد فعالسازی را وارد کنید. کد فعالسازی یک عدد ۶ رقمی است که با صفر شروع نمیشود.

 

مرحله ششم:

در این مرحله پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که در آن شناسه (IMEI) و شماره سیمکارت وارد شده نمایش داده شده است. درصورتیکه اطلاعات این پیغام مورد تأیید شما است، عدد ۱ را وارد نمایید.

 

مرحله هفتم:

درنهایت پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که بیانگر فعال سازی موفق دستگاه با شناسه (IMEI) مربوطه، برای شماره سیمکارت ارائه شده است. این پیغام به صورت پیامکی نیز ارسال خواهد شد.

پیامد عدم فعال سازی دستگاه

در صورتی که دستگاه قانونی خریداری شده برای سیم کارت خریدار فعال سازی نگردد، بسته به آکبند یا کارکرده بودن دستگاه، پیامدهای زیر حاصل خواهد شد.

  1. در صورتی که فعال سازی دستگاه آکبند قانونی به کمک کد فعال سازی انجام نشود، این دستگاه پس از مدت کوتاهی قطع خواهد شد.
  2. در صورتی که فعال سازی دستگاه کارکرده، به کمک کد فعال سازی موجود در پیامک انتقال مالکیت HAMTA انجام نشود، این دستگاه همچنان تحت مالکیت سیم کارت قبلی باقی مانده و در صورت ایجاد مشکلات احتمالی و سوء استفاده از شناسه (IMEI) دستگاه، کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای سیم کارت قبلی در نظر گرفته خواهد شد.

تطابق شناسه (IMEI)های ذکر شده در پیامک تأیید فعال سازی با شناسه (IMEI)های دستگاه

پس از انجام موفق فرایند فعال سازی، شناسه (IMEI)های فعال شده برای سیم کارت فعال کننده دستگاه، پیامک می شود.

دقت داشته باشید شناسه (IMEI)های ذکر شده در پیامک تایید فعال سازی، باید با شناسه (IMEI) های دستگاه (قابل رویت روی جعبه، پشت باتری، شماره گیری #06#*)، تطابق کامل داشته باشند.

هرگونه عدم مطابقت بین شناسه (IMEI) های ذکر شده در پیامک تایید فعال سازی، با شناسه (IMEI)های دستگاه را با همکاران ما در مرکز پاسخ گویی همتا به شماره 096366 در میان گذارید.

فعال سازی تمام اسلات‌های دستگاه‌های دو یا چند سیکارته با یک کد فعال سازی

برای فعالسازی دستگاه‌های دو یا چند سیمکارته، تنها کافیست با استفاده از کد فعالسازی درج شده روی کارت گارانتی، شناسه (IMEI) یکی از اسلات‌ها (محل سیمکارت) را فعال نمود. با فعالسازی یک شناسه (IMEI)، شناسه (IMEI) مربوط به اسلات‌های دیگر نیز بصورت خودکار فعال خواهند شد. دقت داشته باشید که کد فعالسازی، یک کد یکبار مصرف است و پس از فعالسازی دیگر قابل استفاده مجدد نیست.

دستگاه‌های روشن قبل از شروع طرح، بی نیاز از فعال سازی

دستگاه‌هایی که تا قبل از مشمول شدن در طرح (مشاهده تاریخ مشمولیت هر برند) رجیستری در شبکه فعال بوده‌اند، به عنوان دستگاه مجاز شناخته شده و می‌توانند از شبکه‌های اپراتوری به‌صورت دائم استفاده کنند و احتیاجی به فعال‌سازی ندارند. دقت داشته باشید درصورتیکه صاحب این دستگاه قصد فروش آن را داشته باشد، باید ابتدا دستگاه را از طریق فرایند افزودن دستگاه، تحت مالکیت قطعی سیم کارت خود در آورده و سپس، از طریق فرآیند انتقال مالکیت، مالکیت آن را به سیم کارت دیگری منتقل نماید.

 

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
کاراکتر مانده.
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    آرمين پناهي · 7 ماه پیش
    سلام
    من گوشي جديد و آكبند سامسونگ خريدم كد فعالسازي رو فرستاد و وارد كردم اما كلا گوشي لاك شد و سيم كارت رو رجيستر نميكنه
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 ماه پیش
      لاک شدن گوشی ربطی به رجیستری ندارد. در صورتی که فرایند فعالسازی انجام نداده اید، فرایند فعالسازی را با دستگاه دیگری انجام دهید. در غیر اینصورت گوشی را به گارانتی برای بررسی نشان دهید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حنیفی · 7 ماه پیش
    سلام پیامک فعال سازی اومده بود اما من ندیده بودم و حالا سیمکارت غیر فعال شده و کد ۷۷۷۷ هم کار نمیکنه چه کنم؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    نسیم بیات · 7 ماه پیش
    سلام
    آیا ارسال کد فعال سازی از طرف همتا چند روزی هست قطع شده درسته؟
    من چهارروزه گوشی دستمه هنوز روشن نکردم و سیم کارت فعال شدن رجیستری داخل گوشیه دیگری فعال هست.ولی کد رو دریافت نکردم هنوز.
    چکار باید کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 ماه پیش
      برای انتقال مالکیت به صورت انی است و برای مسافری سوال 6-11 از بخش سوالات متداول را ملاحظه نمائید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    بهمن اسمعیلی · 7 ماه پیش
    وقت بخیر
    من گوشی گرفتم اکبند هردوشناسه رو روی یه سین کارتم فعال کردم بعد سیم کارت دومم انداختم رو دستگاه که پیامک حاوی انتقال مالکیت برام اومد منم خواستم انتقال مالکیت بدم فرایند انتقال مالکیت رو ک انجام دادم شماره مقصد رو وارد کردم و یه کد اومد ولی پشیمون شدم پیام رو نادیده گرفتم و کدفعال سازی رو نزدم خواستم بدونم مشکلی نداره؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 ماه پیش
      خیر مشکلی نیست. در ضمن هر دو محل سیم کارت تحت مالکیت یک سیم کارت قرار میگیرند و نیاز به انتقال مالکیت برای سیم کارت دوم ندارید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    ملیکا · 7 ماه پیش
    سلام
    من گوشی خودم خراب شد و دیگر نمیتوانم ازش استفاده کنم.

    یک گوشی قدیمی داشتیم که سیم کارتم را در آن گذاشتم اما چون از اول سیم کارت همسرم در آن بود، اجازه استفاده از گوشی با سیم کارت من را نمیدهد.
    چه راه حلی پیشنهاد میدهید؟

    با این قیمت ها گوشی جدید هم نیمشه تهیه کرد و الان بدون گوشی ماندم.ممنون میشم راهنماییم کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علیرضا محمدی · 7 ماه پیش
    سلام من گوشی رو از فروشنده خریدم ولی تو سامانه زده ثبت مسافری شده
    الان من کد فعال سازی رو ندارم فروشنده گفته برات ارسال میشه چی کارکنم؟؟
    تا الان ارسال نشده پیام اومده از چند روز دیگه سرویس نمیگیره
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    عزیز شعیبی زاده · 7 ماه پیش
    سلام چطوری میتونم درگاه سیم کارت دوم گوشی خودم را فعال کنم نیاز به کد تایید داره که من ندارم باتشکر از راهنمایی خوبتون
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    رضا محبی · 7 ماه پیش
    سلام من گوشیم برای مدت زیادی خاموش بوده الان می خوام استفاده کنم پیام غیر قانونی بودن گوشی میاد باید چیکار کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 ماه پیش
      برای بررسی این مورد با مرکز تماس همتا در ارتباط باشید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    بابک یوسفی · 7 ماه پیش
    سلام ببخشید کد فعال سازی از شرکت همتا برای من اومده ولی اشتباهی پاکش کردم الان چیکار باید بکنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 ماه پیش
      همتا یک شرکت نیست. طرح ملی است. وارد سایت همتا شوید. بخش "ثبت دستگاه مسافری" کد فعالسازی خود را مشاهده نمائید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    soheil · 7 ماه پیش
    سلام من یه ایفون ایکس از اروپا اوردم و میخوام فعالش کنم چی کار باید الان انجام بدم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 ماه پیش
      "آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی" را مطالعه نمائید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سعید صدوقی · 7 ماه پیش
    سلام. من یک گوشی سامسونگ خریدیم. فروشنده گفت رجیستر شده و آماده تحویله. قیمت 1700000 . بعد 1923000 فاکتورکرد.پرسیدم چرا ، گفت برای اینکه به نام شما ثبت شده. ایشون گفت رجیستر شده، و گفت این پول اضافه رو خود مخابرات می گیره. ممنون میشم در صورتی که کلاهبرداریه بگین چجوری می تونم شکایت کنم از ایشون.
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 ماه پیش
      "اطلاعیه همتا در زمینه غیرمجاز بودن دریافت هزینه بابت رجیستری" را در بخش "اخبار و اطلاعیه ها" ملاحظه نمائید. آموزش ثبت شکایت نیز در سایت موجود می باشد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    رسول کاظمی · 7 ماه پیش
    سلام وقت بخیر

    یکی از اقوام قرار است یکدستگاه تلفن همراه از کشور هلند برای بنده بیاورند. برای ثبت توسط خود بنده چه اعمالی نیاز هست؟
    سپاسگزارم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 ماه پیش
      "آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی" را مطالعه نمائید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد امیر · 7 ماه پیش
    سلام!بنده یه گوشی نو از نمایندگی سامسونگ خریدم و دستگاه هم قانونی است و کد فعال سازی تم بریم اومده الان از *۷۷۷۷#هم وقتی کد فعال سازی و کدIMEIروهم که وارد میکنم ولی فعال سازی نمیشه لطفا کمک کنید
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 ماه پیش
      از طریق نمایندگی صحیح بودن کد فعالسازی را پیگیری کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علیرضا آزاد · 7 ماه پیش
    سلام من یدونه گوشی کارکرده خریدم ک خراب بوده و چند ماه خاموش بوده و الان روشنش کردم میگه گوشیت قانویه ولی کدفعالسازی ندارم،الان باید چیکار کنم؟!
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 ماه پیش
      برای گوشی دست دوم "آموزش انتقال مالکیت" را مطالعه نمائید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد شهاب درهای زاده · 7 ماه پیش
    سلام من گوشی رو فعال کردم ولی بازم پیام فعال نشدن میاد .
    بعد گوشی من ۲ سیمکارت همراه اول و ایرانسل روشه ولی با شماره همراه اول تایید شده تکلیف شماره ایرانسل چی میشه ؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 ماه پیش
      با انجام فرایند فعالسازی، هر دو محل سیم کارت تحت مالکیت یک سیم کارت قرار میگیرند. بنابراین برای سیم کارت دوم پیام انتقال مالکیت بدون ذکر مهلت قطع ارسال می شود. مشکلی برای شما پیش نمی اید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    عابد الهی · 7 ماه پیش
    سلام، ببخشید، هرچی تلاش میکنم کد دستوری رو اجرا کنم، مینوسه روی شبکه ثبت نشده است! چیکار باید بکنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 ماه پیش
      این موضوع را از اپراتور سیم کارت خود بررسی کنید. در ضمن از درگاه های دیگر همتا مانند سایت یا اپلیکیشن نیز می توانید استفاده کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Ghiyam bonyadi · 7 ماه پیش
    سلام

    من یه گوشی دسته دوم از خارج کشور خریدم و مراحل رجیستری شو انجام دادم ولی دوباره پیام اومده که باید گوشی تو فعال ساسازی کنی درحال حاضر کد فعالساسازی در دسترسم نیست وپیام هایی که از سمتhamtaهم برام اومده رو نگاه کردم ولی کد فعال ساساز توشون درج نشده
    میشه لطف کنید راهکار شو برام بگید.
    ممنون.
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 ماه پیش
      منتظر ارسال اطلاعات از گمرک به همتا باشید. سوال 6-2 بخش سوالات متداول سایت را نیز ملاحظه نمائید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیرمحمد · 7 ماه پیش
    سلام ،گوشی ای ک خریدم کد فعال سازیش با صفر شروع شده و در زمان تایید نهایی میگه ک کد فعالسازی درست نیست ،چیکار باید کرد برم پیش فروشنده؟ آکبنده گوشی
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 ماه پیش
      کد فعالسازی با صفر شروع نمی شود. از فروشنده تا کد فعالسازی صحیح به شما بدهد یا دستگاه را عودت دهید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    فروغ · 7 ماه پیش
    سلام رمز یکبار مصرف ندارم چجوری باید دریافت کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 ماه پیش
      بخش سوالات متداول سایت، سوال 8-1 و سپس 3-1 را مطالعه نمائید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مطهره · 7 ماه پیش
    سلام
    ببخشید من یه گوشی برام از خارج از کشور اوردن که بهم گفتن برم سایت گمرک ثبتش کنم و هزینه‌ی ریجیستریشو پرداخت کنم.که این کارو کردم و در آخر پیام اومد که به سایت همتا مراجعه کنم.من همه‌چیزو وارد میکنم ولی واسم پیام اومد که شماره‌ی IMEI این دستگاه قانونی نیست!!!!
    یعنی نمیشه کاریش کرد؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 ماه پیش
      نیازی به مراجعه به همتا نیست. منتظر ارسال اطلاعات از گمرک به همتا باشید. سپس با کد فعالسازی که به شماره شما پیامک می شود اقدام به فعالسازی گوشی خود کنید.