شناسایی هوشمند مشکلات

آموزش فعال سازی دستگاه

ضرورت انجام فرآیند فعال سازی در لحظه خرید دستگاه

در صورتی که قصد خرید دستگاه دارید، حتما آن را در حضور فروشنده، به کمک کد فعال سازی، برای سیم کارت خود فعال سازی نمایید. در صورت عدم فعال سازی دستگاه، آنتن دستگاه پس از مدت کوتاهی قطع شده و مسئولیت هرگونه عواقب ناشی از این موضوع، برعهده خریدار می‌باشد. به‌عنوان نمونه، درصورت سوء استفاده از شناسه (IMEI) و مشاهده شناسه جعلی مشابه با شناسه (IMEI) دستگاه خریداری شده در شبکه، چنانچه فرآیند فعال سازی توسط خریدار انجام نشده باشد، کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای مالک قبلی دستگاه در نظر گرفته خواهد شد.

در این صورت، شما که دستگاه را خریداری کرده اما انتقال مالکیت نگرفته‌اید، متضرر اصلی خواهید بود.

لذا توصیه می‌گردد حتماً فرآیند فعال سازی در لحظه خرید دستگاه و در حضور فروشنده انجام گیرد.

کد فعال سازی را از کجا به دست آوریم

در صورتی که کد فعال سازی دستگاه را در اختیار دارید، حتماً باید دستگاه را برای سیم کارت خود فعال سازی نمایید.

بسته به دستگاهی که خریداری کرده‌اید، کد فعال سازی به یکی از روش‌های زیر در اختیار شما قرار می‌گیرد.

  1. برای دستگاه‌های آکبند قانونی، کد فعال سازی روی جعبه یا کارت گارانتی، چاپ شده است. در غیر این‌صورت می‌توانید ضمن تماس با شرکت واردکننده که در استعلام اصالت سامانه همتا نمایش داده می‌شود، نسبت به مطالبه در خصوص عدم وجود کدفعالسازی بر روی کارت گارانتی اقدام کنید. برای مشاهده شماره تماس شرکت‌های واردکننده می‌توانید صفحه اطلاعات گارانتی ثبت شده در سامانه جامع گارانتی را ملاحظه نمایید.
  2. برای دستگاه‌های کارکرده (دست دوم) ای که انتقال مالکیت داده می‌شوند، کد فعال سازی در پیامک با سرشماره HAMTA ذکر شده است.
  3. برای دستگاه‌های ثبت مسافری شده، کد فعال سازی در پیامک تأیید درخواست و کارتابل مسافر وجود دارد (دقت داشته باشید این دستگاه ها صرفا برای استفاده شخصی مسافر هستند و نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرند).

دقت داشته باشید ارائه کد فعال سازی، به هیچ عنوان هزینه‌ای نداشته و فروشنده موظف است آن را در اختیار خریدار قرار دهد.

حتماً در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه و دریافت هزینه بابت کد فعال سازی، خدمات رجیستری، ارائه نشدن کد فعال سازی توسط فروشنده و ...، در اسرع وقت، موضوع را به دستگاه‌های نظارتی ارجاع داده و در سایت‌های مربوطه از قبیل سازمان تعزیرات و سازمان حمایت ثبت شکایت کنید. برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی و آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را ملاحظه نمایید.

 هر دستگاه نیازمند فعالسازی (آکبند، انتقال مالکیت داده شده، دارای درخواست مسافری تأیید شده)، باید از طریق سامانه همتا با واردکردن شناسه (IMEI)، شماره سیم کارت و کد فعال سازی، برای سیم کارت مورد نظر فعال سازی شود.

جهت فعال سازی دستگاه، ابتدا لازم است تا به سامانه همتا متصل شوید.

از سه روش زیر می‌توان با سامانه همتا ارتباط برقرار نموده و فرآیند فعال سازی دستگاه را انجام داد:

  1. سایت اینترنتی به آدرس www.hamta.ntsw.ir
  2. کد دستوری #۷۷۷۷*
  3. اپلیکشین همتا

در این آموزش، مراحل انجام فرآیند فعال سازی دستگاه، با استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷* ارائه می‌شود.

 

مرحله یک:

ابتدا با سیم کارت دلخواه (جهت جلوگیری از فعال سازی اشتباه ترجیحاً سیم کارت خریدار باشد)، کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره‌گیری نموده و گزینه تماس را انتخاب کنید.

 

مرحله دو:

در این مرحله لازم است تا با ارسال عدد ۲، گزینه «فعالسازی» را انتخاب کنید.

 

مرحله سوم:

در مرحله بعدی، باید شناسه (IMEI) دستگاهی که قصد فعال سازی آن را دارید، وارد کنید.

شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل‌ مشاهده است. برای انجام کلیه فرآیندها در سامانه همتا، باید 15 رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و ...) استفاده شود.

 

مرحله چهارم:

در این مرحله باید شماره سیمکارتی که قصد فعالسازی دستگاه با آن سیمکارت را دارید، وارد کنید.

 

مرحله پنجم:

در این مرحله باید کد فعالسازی را وارد کنید. کد فعالسازی یک عدد ۶ رقمی است که با صفر شروع نمیشود.

 

مرحله ششم:

در این مرحله پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که در آن شناسه (IMEI) و شماره سیمکارت وارد شده نمایش داده شده است. درصورتیکه اطلاعات این پیغام مورد تأیید شما است، عدد ۱ را وارد نمایید.

 

مرحله هفتم:

درنهایت پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که بیانگر فعال سازی موفق دستگاه با شناسه (IMEI) مربوطه، برای شماره سیمکارت ارائه شده است. این پیغام به صورت پیامکی نیز ارسال خواهد شد.

پیامد عدم فعال سازی دستگاه

در صورتی که دستگاه قانونی خریداری شده برای سیم کارت خریدار فعال سازی نگردد، بسته به آکبند یا کارکرده بودن دستگاه، پیامدهای زیر حاصل خواهد شد.

  1. در صورتی که فعال سازی دستگاه آکبند قانونی به کمک کد فعال سازی انجام نشود، این دستگاه پس از مدت کوتاهی قطع خواهد شد.
  2. در صورتی که فعال سازی دستگاه کارکرده، به کمک کد فعال سازی موجود در پیامک انتقال مالکیت HAMTA انجام نشود، این دستگاه همچنان تحت مالکیت سیم کارت قبلی باقی مانده و در صورت ایجاد مشکلات احتمالی و سوء استفاده از شناسه (IMEI) دستگاه، کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای سیم کارت قبلی در نظر گرفته خواهد شد.

تطابق شناسه (IMEI)های ذکر شده در پیامک تأیید فعال سازی با شناسه (IMEI)های دستگاه

پس از انجام موفق فرایند فعال سازی، شناسه (IMEI)های فعال شده برای سیم کارت فعال کننده دستگاه، پیامک می شود.

دقت داشته باشید شناسه (IMEI)های ذکر شده در پیامک تایید فعال سازی، باید با شناسه (IMEI) های دستگاه (قابل رویت روی جعبه، پشت باتری، شماره گیری #06#*)، تطابق کامل داشته باشند.

هرگونه عدم مطابقت بین شناسه (IMEI) های ذکر شده در پیامک تایید فعال سازی، با شناسه (IMEI)های دستگاه را با همکاران ما در مرکز پاسخ گویی همتا به شماره 096366 در میان گذارید.

فعال سازی تمام اسلات‌های دستگاه‌های دو یا چند سیکارته با یک کد فعال سازی

برای فعالسازی دستگاه‌های دو یا چند سیمکارته، تنها کافیست با استفاده از کد فعالسازی درج شده روی کارت گارانتی، شناسه (IMEI) یکی از اسلات‌ها (محل سیمکارت) را فعال نمود. با فعالسازی یک شناسه (IMEI)، شناسه (IMEI) مربوط به اسلات‌های دیگر نیز بصورت خودکار فعال خواهند شد. دقت داشته باشید که کد فعالسازی، یک کد یکبار مصرف است و پس از فعالسازی دیگر قابل استفاده مجدد نیست.

دستگاه‌های روشن قبل از شروع طرح، بی نیاز از فعال سازی

دستگاه‌هایی که تا قبل از مشمول شدن در طرح (مشاهده تاریخ مشمولیت هر برند) رجیستری در شبکه فعال بوده‌اند، به عنوان دستگاه مجاز شناخته شده و می‌توانند از شبکه‌های اپراتوری به‌صورت دائم استفاده کنند و احتیاجی به فعال‌سازی ندارند. دقت داشته باشید درصورتیکه صاحب این دستگاه قصد فروش آن را داشته باشد، باید ابتدا دستگاه را از طریق فرایند افزودن دستگاه، تحت مالکیت قطعی سیم کارت خود در آورده و سپس، از طریق فرآیند انتقال مالکیت، مالکیت آن را به سیم کارت دیگری منتقل نماید.

 

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    پارسا · 1 سال پیش
    سلام. ی سوال داشتم، من چند روز پیش که گوشیمو ریجستریشو انجام دادن فرداش ی پیام اومد از همتا که "دستگاه قانونیه ولی فعالسازی نشده" بعد سه چهار روز وایسادم ولی کد 6 رقمیش نیومد که فعالش کنم،
    کد 6رقمیه چند روز طول میکشه بیاد؟ چون من سه هفته پیش گوشیو خریدم چند روز مونده بود مهلتش تموم شه ریجستریشو انجام دادن، الانم مهلتش تا هفته بعده
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      لطفا جهت ثبت درخواست پیگیری، به میز خدمت الکترونیک گمرک جمهوری اسلامی ایران به آدرس http://help.irica.ir مراجعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    هانی · 1 سال پیش
    با عرض سلام و احترام من عوارض گمرک را پرداخت کردم ولی هنوز کد فعال سازی برام نیومده میشه لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      لطفا به متن موجود در ذیل عنوان «اطلاعیه فوری سامانه همتا در زمینه ثبت دستگاه مسافری» در صفحه «اخبار و اطلاعیه ها» مراجعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    معصومه محمودزاده · 1 سال پیش
    سلام من یک آیفون را ثبت شناسه کردم و کد فعالسازی 5 رقمی به من دادند و سیم کارت من فعال تمی شود در ضمن شماره سیم کارتی که ثبت کردم مربوط به مسافری بود که موبایل را آورده بود ولی الان سیم کارت خودم در گوشی است و فعال نمی شود در حالی که در سایت گمرک پیغام می دهد شناسه ثبت شده است
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      کد فعالسازی یک عدد 6 رقمی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر، لطفا به صفحه «آموزش فعال سازی دستگاه» مراجعه کرده و کادر آبی رنگ با عنوان «کد فعال سازی را از کجا به دست آوریم» را به دقت مطالعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    senibari · 1 سال پیش
    سلام من تبلتمو دزیدن الان از سامانه همتاimelگوشیمو میزنم جهت اصالت میگه نامعتبر امکانش هست اون کسی که دزدیدهimelتبلتمو عوض کرده باشه؟؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      این دست مسائل را از نیروی انتظامی و سامانه های مربوط به آن پیگیری نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    یوسفی · 1 سال پیش
    سلام.من برای گوشی ام هزینه گمرک را پرداخت کردم و الان وضعیت دستگاه را قانونی ولی ثبت نشده نون میده و شناسه فعال سازی برام نیومده برای دریافت مجدد شناسه باید چکار کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      لطفا به صفحه «آموزش فعال سازی دستگاه» مراجعه کرده و کادر آبی رنگ با عنوان «کد فعال سازی را از کجا به دست آوریم» را به دقت مطالعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    معصومه محمودزاده · 1 سال پیش
    سلام موبایل من ثبت گمرک شده و کد پیگیری دارم ولی موقع فعالسازی سیم کارت در مرحله آخر پیغام می دهد شناسه شما قانونی نیست
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      لطفا به متن موجود در ذیل عنوان «اطلاعیه فوری سامانه همتا در زمینه ثبت دستگاه مسافری» در صفحه «اخبار و اطلاعیه ها» مراجعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    فاطمه · 1 سال پیش
    یه گوشی رو با شماره پاسپورت یکی از دوستانم که تازه اومدن ایران گمرکیش رو پرداخت کردم ثبت مسافرتی هم شده کد فعالسازی هم ارسال شده حالا میخوام که خط خودم رو روی اون گوشی فعال کنم. آیا باید ابتدا با همون خط که گمرکیش پرداخت شده فعال سازی کنم و بعد انتقال مالکیت بدم به خط خودم یا اینکه میشه از همون ابتدا روی سیمکارت خودم فعالسازیش کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      خیر. با در اختیار داشتن کد فعالسازیِ دستگاه، میتوانید برای هر شماره سیمکارتی که تمایل دارید، فعالسازی را انجام دهید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمود عامری · 1 سال پیش
    من دوماه پیش اینترنتی از چین گوشی خریدم و تو گمرک پست کاراشو انجام دادم الان گوشی من غیر فعال شده ب سامانه همتا زنگ میزنم میگه گمرک چیزی برای ما نفرستادع رفتم گمرک میگه دو ماه پیش اطلاعات رو فرستاده برا همتا . الان من گوشی ندارم و هیچ کسم پاسخگو نییست. میشه بگید تکلیف گوشی من چیه
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      درصورتی که همچنان مشکل شما برطرف نشده است، لطفا شناسه IMEI(های) دستگاه را جهت بررسی در پاسخ ایمیل ارسال نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Iman · 1 سال پیش
    سلام من یه گوشی خریدم و فروشنده بعد از اینکه عوارض گمرک رو پرداخت کرد گفت کد فعالسازی براتون پیامک میشه ولی هنوز این کد برای من نیامده چکار کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      درصورتی که قصد خرید گوشی نو را داشتید، باید به مراکز فروش معتبر مراجعه میکردید. لذا درصورتی که همچنان مشکل تان حل نشده است، دستگاه را به فروشنده بازگردانید. فروشنده موظف است ضمن قبول دستگاه، یا وجه پرداختی را به شما بازگرداند یا دستگاه قانونی ثبت‌شده، به شما تحویل دهد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مبین کاظم زاده · 1 سال پیش
    سلام
    من گوشیم رو خودم فعالسازی کردم و درهمون لحظه پیغام ثبت موفق اومد برام ولی بعدش که قرار بود پیامک تاید فعالسازی برام بیاد نیومد.
    میخواستم بپرسم ببینم ایا گوشیم ثبت قانونی شده؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      درصورتی که در پاسخ استعلام اصالت، متوجه میشوید دستگاهتان قانونی و ثبت شده است، مشکلی نخواهید داشت.
      لینک آموزش : http://hmti.ir/04
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی میانجی · 1 سال پیش
    سلام
    من IMEI و کد فعالسازی رو دارم داخل سامانه *۷۷۷۷# میزنم ولی مینویسه کد فعالسازی صحیح نیست
    من باید چیکار کنم؟؟؟؟؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      درصورتی که همچنان مشکل شما برطرف نشده است، لطفا با شماره 096366 (مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس گرفته و مشکل خود را مطرح نمایید تا ثبت و بررسی گردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیر · 1 سال پیش
    با سلام و احترام؛ من در تاریخ 98/01/10 برای یکدستگاه گوشی سامسونگs8 عوارض گمرک پرداخت کردم ولی هنوز کد فعال سازی برای من ارسال نشده است.لطفا راهنمایی بفرمائید.متشکرم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      لطفا به متن موجود در ذیل عنوان «اطلاعیه فوری سامانه همتا در زمینه ثبت دستگاه مسافری» در صفحه «اخبار و اطلاعیه ها» مراجعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    رسول رضایی · 1 سال پیش
    سلام.منImei(های)گوشی خودم براتون فرستادم ولی جوابی ندادید میشه لطف کنید راهنمایی کنید ممنون میشم
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مصطفی · 1 سال پیش
    سلام بخواهیم توی سایت گوشی رو فعال کنیم باید کدوم بخش سایت بریم؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    کشکولی · 1 سال پیش
    با سلام .آدرس ایمیل سایت همتا چی هست؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مهتاب · 1 سال پیش
    سلام. گوشی آیفون بنده دچار مشکل شده بود که با مراجعه به اپل استور دبی، گوشی قدیمی را تحویل داده و با پرداخت مبلغی خود شرکت گوشی را برای من تعویض نمودند. هم اکنون چگونه باید این گوشی تعویضی را رجیستر کنم؟ لازم به ذکر است گوشی قبلی بنده رجیستر شده بوده و با شماره موبایل من در سیستم قابل مشاهده می باشد
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      شما میتوانید به بخش «آموزش ثبت دستگاه تعمیری در سامانه همتا» در صفحه «آموزش ها» مراجعه فرمایید. توضیحات کامل و پاسخ سوال شما در آن صفحه موجود می باشد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    نگین · 1 سال پیش
    کد یکبار مصرف رو از کجا پیدا کنم؟؟؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      لطفا در همین صفحه، کادر آبی رنگ با عنوان «کد فعال سازی را از کجا به دست آوریم» را به دقت مطالعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    فائزه ثابت نیا · 1 سال پیش
    سلام من 19اسفند97 گوشی که از خارج از کشور سفارش داده بودم رو در گمرک مرکز استان در یافت کردم و هزینه گمرک را هم پرداخت کردم کد احراز و شناسه پرداخت هم دارم . سیمکارتم از شبکه خارج شده آنتن نداره تو سایت help.irica هم درخواستم رو ثبت کردم لطفا جهت بررسی فوری راهنمایی بفرمایید.
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      درصورتی که همچنان مشکل شما برطرف نشده است، لطفا شناسه IMEI(های) دستگاه را جهت بررسی در پاسخ ایمیل ارسال نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    عاطفه · 1 سال پیش
    سلام.من روی کارت گارانتی گوشیم و هیچ کجای دیگه ش کد فعالسازی ۶ رقمی که با صفر شروع شده باشه نمیبینم.چکار کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      کد فعال سازی در پیامک تأیید درخواست و کارتابل مسافر وجود دارد.
      همچنین میتوانید با شرکت گارانتی کننده دستگاه خود تماس گرفته و کد فعالسازی دستگاه را بخواهید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    وحید کامجونیا · 1 سال پیش
    سلام برای تبلت های خریداری شده از شرکت دیجی کالا (برند سامسونگ ) می بایست عملیات ریجستری انجام گردد یا خیر . ممنون