راهنمایی در مورد پیامک هشدار غیرقانونی بودن دستگاه

هشدار غیرقانونی بودن دستگاه

پیامک هشدار: دستگاه با مشخصات زیر جزء دستگاه‌های قانونی ثبت‌شده نمی‌باشد و از تاریخ ******** در شبکه سرویس نخواهد گرفت.

این پیامکی است که به علت ثبت نبودن شناسه (IMEI) دستگاه در سامانه همتا، برای آن ارسال می‌شود. در این جا، دلایل مختلف ارسال این پیامک و راهکارهای پیش رو ارائه می‌شود. دقت داشته باشید در حال حاضر تمامی نشان‌های تجاری تلفن همراه مشمول طرح رجیستری هستند. سایر دستگاه‌های سیم‌کارت خور نیز طبق برنامه زمانبندی مشمول این طرح خواهند شد.

درصورتی‌که این پیامک را دریافت کرده‌اید، ممکن است دستگاه شما یکی از 4 حالت زیر را داشته باشد:

 

حالت اول: دستگاه شما دوسیمکارته است و تا پیش از این، فقط یکی از اسلات‌های آن (محل سیم‌کارت) استفاده کرده‌اید.

اگر دستگاه شما دارای دو اسلات (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) است و تنها یکی از اسلات‌ها را قبل از مشمول شدن دستگاه‌تان در طرح رجیستری، استفاده می‌کرده‌اید (مشاهده تاریخ مشمولیت هر برند)، با قرار دادن سیم‌کارت در اسلات دوم، این پیامک را دریافت خواهید کرد.

در چنین مواردی بایستی از طریق فرآیند «افزودن دستگاه»، شناسه (IMEI) تمامی اسلات‌های دستگاه خود را در سامانه همتا ثبت نمایید.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش افزودن دستگاه را مطالعه نمایید.

  

حالت دوم: دستگاه شما قاچاق است.

با اجرای طرح رجیستری، دستگاه‌هایی که قبل از شروع طرح در کشور روشن نبوده یا از مبادی قانونی کشور وارد نشده باشند، نمی‌توانند به‌صورت دائم از خدمات شبکه‌های اپراتوری کشور استفاده نمایند و بنابراین پس از ۳۰ روز قطع خواهند شد. برای اطلاع از قانونی بودن دستگاه خود می‌توانید از طریق درگاه‌های سامانه همتا، استعلام اصالت کنید (برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، آموزش استعلام اصالت دستگاه را مطالعه نمایید).

پس یکی از دلایلی که می‌تواند باعث ارسال پیامک هشدار غیرقانونی بودن دستگاه برای شما شود، این است که دستگاه شما قاچاق بوده و پس از شروع طرح رجیستری، برای اولین بار روشن شده است. قابل ذکر است هیچ راهکاری برای ثبت این دستگاه‌ها وجود ندارد و حتی اگر پس از خرید، متوجه این موضوع شدید، با در دست داشتن فاکتور به فروشگاه مربوطه مراجعه و دستگاه را به فروشنده بازگردانید.

فروشنده موظف است ضمن قبول دستگاه، یا وجه پرداختی را به شما بازگرداند یا دستگاه قانونی ثبت‌شده، به شما تحویل دهد.

در صورت عدم همکاری فروشنده می‌توانید از طریق سازمان تعزیرات حکومتی یا سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، به‌صورت اینترنتی، شکایت تنظیم نموده تا پیگیری موضوع، در دستور کار نهادهای نظارتی کشور قرار گیرد.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی و آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را مطالعه نمایید.

 

حالت سوم: شما مسافر هستید اما شناسه (IMEI) دستگاه خود را ثبت نکرده‌اید.

با توجه به بخشنامه گمرک جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۹۶، مسافرینی که از خارج کشور دستگاه سیم‌کارت خور مشمول طرح رجیستری، خریداری کرده‌اند، موظف هستند دستگاه خود را ثبت نمایند. در صورت عدم ثبت شناسه (IMEI) دستگاه این مسافران، این دستگاه‌ها نمی‌توانند به‌صورت دائم از خدمات شبکه‌های اپراتوری داخل کشور استفاده نموده و پس از مدت ۳۰ روز قطع خواهند شد.

پس یکی دیگر از دلایل ارسال پیامک هشدار غیرقانونی بودن دستگاه، این است که مسافر خارجی بدون اینکه دستگاه خود را ثبت نماید آن را روشن نموده و از شبکه اپراتوری داخل کشور استفاده می‌نماید.

بنابراین درصورتی‌که مسافر هستید و دستگاهی را وارد کشور کرده‌اید که قبل از شروع طرح رجیستری، سابقه روشن بودن داخل کشور را ندارد و می خواهید بیشتر از 30 روز از خدمات اپراتورهای داخل کشور، روی دستگاه تان استفاده کنید، می‌توانید بدون هرگونه مراجعه حضوری نسبت به ثبت دستگاه خود به‌صورت اینترنتی اقدام نمایید.

دقت داشته باشید در صورتی که مسافر تمایل داشته باشد می تواند بدون اینکه عوارضی جهت ثبت دستگاه خود پرداخت نماید، از خدمات رومینگ استفاده کند.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی را مطالعه نمایید.

 

حالت چهارم: دستگاه‌تان را تعمیر کرده‌اید و شناسه (IMEI) آن، تغییر کرده است.

در ابتدا شایان ذکر است که شناسه (IMEI) دستگاه‌های دارای سیم‌کارت، به‌عنوان شناسه رهگیری این دستگاه‌ها به‌حساب آمده و هرگونه تغییر در آن، غیرقانونی است. بنابراین اگر قصد تعمیر دستگاه خود را دارید، حتماً این نکته را در نظر داشته باشید که شناسه (IMEI) دستگاهتان نباید در فرآیند تعمیر، تغییر کند (توجه داشته باشید که شناسه (IMEI) اصلی دستگاه‌تان، روی جعبه دستگاه، درج شده است).

اما درصورتی‌که دستگاه‌تان را تعمیر کرده‌اید و شناسه (IMEI) آن تغییر کرده است و به هر دلیلی، در حال حاضر، به تعمیرکار دسترسی ندارید که شناسه (IMEI) قبل از تعمیر را روی دستگاه‌تان بازگرداند، سامانه همتا جهت رفاه حال شما فرآیند ثبت تعمیری را در نظر گرفته است. بنابراین می‌توانید در صورت تکمیل موفقیت‌آمیز فرآیند ثبت تعمیری در سایت همتا ، شناسه (IMEI) بعد از تعمیر را جایگزین شناسه (IMEI) قبل از تعمیر نمایید.

پس یکی دیگر از دلایل ارسال پیامک هشدار غیرقانونی بودن دستگاه، آن است که شناسه (IMEI) دستگاه شما پس از تعمیر، تغییر کرده باشد.

 برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش ثبت دستگاه تعمیری در سامانه همتا را مطالعه نمایید.

تماس با مرکز پاسخ گویی همتا

درصورتیکه دستگاه شما هیچکدام از شرایط بالا را ندارد اما پیامک هشدار غیرقانونی بودن دستگاه برای آن ارسال شده است، در اسرع وقت با مرکز تماس طرح رجیستری به شماره ۰۹۶۳۶۶ تماس حاصل فرمایید و مشکل خود را با همکاران ما در مرکز تماس در میان بگذارید تا به آن رسیدگی گردد.

پاپ آپ یا صفحه توضیحات شناسه (IMEI) دستگاه:

شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی داشته و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل‌رؤیت است. برای انجام کلیه فرآیندها در سامانه همتا، باید 15 رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و ...) استفاده شود.

 

نظری بنویسید...
کاراکتر مانده.
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مدیریت همتا · 8 روز پیش
    ضمن عرض سلام و وقت بخیر
    درصورتی که اطلاعات شما از سوی گمرک به همتا ارسال گردد و خطایی نداشته باشد، همان یک شناسه شما ثبت و قانونی شده و بعد از آن می توانید شناسه دوم را از طریق فآیند افزودن دستگاه ثبت نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    تقي علي پور · 9 روز پیش
    سلام من در يانور دم گوشي هواوي خريدم از چين گوشي من دو سيمكارته هست ولي متاسفانه هنگام ثبت در سامانه گمرك فقط سيم كارت يك را ثبت كردم.حالا برايه ثبت سيم كارت دوم بايد چيكار كنم.

    IMEI1:867*********749
    IMEI2:867*********343

    با تشكر
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      مدیریت همتا · 8 روز پیش
      ضمن عرض سلام و وقت بخیر
      درصورتی که اطلاعات شما از سوی گمرک به همتا ارسال گردد و خطایی نداشته باشد، همان یک شناسه برایتان ثبت و قانونی گشته و بعد از آن می توانید ازطریق فرآیند افزودن دستگاه، اقدام به ثبت شناسه دوم نیز نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    میلاد · 10 روز پیش
    سلام من پول عوارض را پرداخت کردم ولی این ۲۳روزه کد فعالسازی نیومده
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      مدیریت همتا · 8 روز پیش
      ضمن عرض سلام و وقت بخیر
      لطفا صفحه «سوالات متداول»، بخشهای 6-2 و 6-11 را مطالعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    ابوالفضل رضازاده · 10 روز پیش
    با سلام من IMEI2دستگاه هم رو میزنم برای افزودن دستگاه نمیشه میگه غیر قانونی هس مشکل چی هس
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      مدیریت همتا · 8 روز پیش
      ضمن عرض سلام و وقت بخیر
      لطفا با شماره 096366 (مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس گرفته و مشکل خود را مطرح نمایید تا ثبت گردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    بهروز بی نظیر · 10 روز پیش
    سلام من گوشی برای کسی به عنوان هدیه گرفتم به اسم خودم ثبت کردم حالا اگر سیم کارتی به غیر از مال من وارد گوشی بشه چه اتفاقی میفته؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      مدیریت همتا · 8 روز پیش
      ضمن عرض سلام و وقت بخیر
      هرگاه کد فعالسازی برایتان ارسال شد، میتوانید آن کد را برای هر سیمکارتی که تمایل داشتید فعال نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    غلامرضا قبله · 10 روز پیش
    سلام.گوشیم رو 11 سال استفاده میکردم ولی بعد از یک سال گوشی دیگه ای خریدم و اون گوشیم موند حالا خواستم استفاده کنم کنم پیامک اومده که دستگاه شما ثبت نشده من باید چی کار کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      مدیریت همتا · 8 روز پیش
      ضمن عرض سلام و وقت بخیر
      لطفا با شماره 096366 (مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس گرفته و مشکل خود را مطرح نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    MLK · 11 روز پیش
    سلام. من هزینه گمرک رو پرداخت کردم ولی هنوز کد رجیستری واسم نیومده! الانم گوشیم غیر فعال شده. هرچی هم IMEI رو استعلام میگیرم میگه غیر قانونیه. فروشنده بهم گفته صبر کن تا کد بیام...باید چیکار کنم؟؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    یاسر غلامدوست · 11 روز پیش
    سلام من عوارض رو پرداخت کردم تکمیل خرید رو زدم از حساب من کم شد ولی پرانتزها نوشت عملیات ناموفق چه باید کرد
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    فاطمه · 11 روز پیش
    من دستگاه رو از طریق پست پیشخوان دولت ثبت کردم. حالا هم خودم دسترسی ندارم به پیام های سایت همتا ( از من رمز میخواد). آخرین کدی که همتا بایستی بفرسته رو دریافت نکردم و گوشی تا ۶ فروردین فعال هست... چطور میتونم پیگیری کنم کارم رو تا به تعطیلات نرسیده؟
    با شماره همتا تماس میگیرم میگن که منتظر نظر کارشناس هستن!الان بیشتر از ۱۲ روز شده
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علیرضا شاه زیدی · 12 روز پیش
    با سلام

    من عوارض گمرکی موبایلم را 97/11/13 در واحد گمرک پست اصفهان خ نشاط پرداخت کردم ولی هفته پیش توسط سامانه همتا غیر فعال شده. چکار باید کرد چون گوشیم دو سیم کارته و هردو اسلات غیر فعال شده و عملا هیچ کاربردی نداره دیگه،

    مدارک گمرک رو هم به پیوست فرستادم

    IEMI 1 : ***


    IEMI 2 : ***


    مدل گوشی هم Asus Zenfone zoom

    لطفا پیگیری کنید

    ممنونم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 12 روز پیش
      اطلاعات شما از طرف گمرک به همتا ارسال نمی شود.از گمرک پیگیر ارسال اطلاعات به همتا باشید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    میثم نوروزی · 12 روز پیش
    سلام گوشی خریدم ۳۰ روزه از ریجستری میگذره الان قطع شده امروز بردم برای فعال سازی فعال کنم چند روز طول میکشه فعال بشه
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مریم · 13 روز پیش
    سلام من یک ماه پیش گوشی شیائومی خریدم و هنوز رجیستری نشده اما فروشنده بهم گفت داره کاراشو میکنه و چند روز قبل یه کد ۴رقمی برام اومد که از همتا نبود که نوشته کد ثبت شناسه IMEI ولی کد ۶رقمی فعالسازی دریافت نکردم هنوز. لطفا راهنمایی کنین
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 12 روز پیش
      از فروشنده پیگیر دریافت کد فعالسازی باشید یا دستگاه را عودت دهید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    فاطمه · 13 روز پیش
    سلام. در صورتی که آخرین پیام سامانه همتا, اشتباهی پاک شده باشه ( آخرین پیامی که برای تکمیل فرایند رجیستری لازم هست) چطور میتونیم پیام رو باز یابی کنیم؟ یا اگر شک داریم اصلا این پیام ارسال شده هست یا نه؟ چون بیشتر از 10 روز از پرداخت عوارض و هزینه رجیستری میگدره.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    ....حسین کیوانی.. · 13 روز پیش
    سلام خسته نباشید من گوشی از خارج از کشور گرفتم اومدم ریجستر کردم و هزینشو دادم الان که سیم کارتمو گذاشتم پیام هشدار اومده الان من باید چیکار کنم
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Msaie · 13 روز پیش
    سلام پیامک برای وارد کردنIMEIبرام اومد ولی وارد نکردم و الان سیمکارتم غیرفعال شده. چیکارباید بکنم؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمدحسن · 14 روز پیش
    سلام
    من یه گوشی از یه سایت سفارش دادم و برای دریافتن رفتم توی بخش گمرک اداره پست هزینه رجیستر کردنش رو پرداخت کردم اما الان بعد از یک ماه شبکه گوشیم قطع شده و برام هیچ کدی نیومده
    چیکار باید بکنم؟؟؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 12 روز پیش
      شناسه IMEI گوشی را جهت بررسی در پاسخ ایمیل ارسال نمائید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    جهانگیری · 14 روز پیش
    سلام من گوشیمو هفته قبل خریدم امروز پیام ی کد چهار رقمی اومد برام ب عنوان ثبت اماسریال گوشی ک تو سایت میزنم میزنه غیر قانونی سرویس نخواهد گرفت داستانش چیه میشه بگین؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 12 روز پیش
      سوال 6-11 بخش سوالات متداول را ملاحظه کنید، کد فعالسازی 6 رقمی می باشد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سعید د · 14 روز پیش
    مدل گوشی من در سایت گمرک اشتباه ثبت شده.باید چیکار بکنم؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    عاظفه جهاندیده کودهی · 14 روز پیش
    سلام ثبت شناسه (IMEI) دستگاه در سامانه همتا، را انجام دادم .برای شناسه *** پرداخت موفق بود با کد پیگیری بانکی *** و کد پیگیری داخلی *** اما بعد از یک ماه پیام شناسه زیر جز شناسه های با قانونی ثبت‌شده نمی‌باشد و از این تاریخ در شبکه سرویس نخواهد گرفت. در صورتی همه کارها و پرداخت انجام دادم
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مژگان منصوری · 14 روز پیش
    سلام، من گوشیم و پنج سال پیش گرفتم و هیچ کدوم از چهار مورد بالا شاملش نمیشه، و این پیامک واسم اومده، ممنون میشم راهنمایی بفرمائید