راهنمایی در مورد پیامک هشدار غیرقانونی بودن دستگاه

هشدار غیرقانونی بودن دستگاه

پیامک هشدار: دستگاه با مشخصات زیر جزء دستگاه‌های قانونی ثبت‌شده نمی‌باشد و از تاریخ ******** در شبکه سرویس نخواهد گرفت.

این پیامکی است که به علت ثبت نبودن شناسه (IMEI) دستگاه در سامانه همتا، برای آن ارسال می‌شود. در این جا، دلایل مختلف ارسال این پیامک و راهکارهای پیش رو ارائه می‌شود. دقت داشته باشید در حال حاضر تمامی نشان‌های تجاری تلفن همراه مشمول طرح رجیستری هستند. سایر دستگاه‌های سیم‌کارت خور نیز طبق برنامه زمانبندی مشمول این طرح خواهند شد.

درصورتی‌که این پیامک را دریافت کرده‌اید، ممکن است دستگاه شما یکی از 5 حالت زیر را داشته باشد:

 

حالت اول: دستگاه شما دوسیمکارته است و تا پیش از این، فقط یکی از اسلات‌های آن (محل سیم‌کارت) استفاده کرده‌اید.

اگر دستگاه شما دارای دو اسلات (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) است و تنها یکی از اسلات‌ها را قبل از مشمول شدن دستگاه‌تان در طرح رجیستری، استفاده می‌کرده‌اید (مشاهده تاریخ مشمولیت هر برند)، با قرار دادن سیم‌کارت در اسلات دوم، این پیامک را دریافت خواهید کرد.

در چنین مواردی بایستی از طریق فرآیند «افزودن دستگاه»، شناسه (IMEI) تمامی اسلات‌های دستگاه خود را در سامانه همتا ثبت نمایید.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش افزودن دستگاه را مطالعه نمایید.

  

حالت دوم: دستگاه شما قاچاق است.

با اجرای طرح رجیستری، دستگاه‌هایی که قبل از شروع طرح در کشور روشن نبوده یا از مبادی قانونی کشور وارد نشده باشند، نمی‌توانند به‌صورت دائم از خدمات شبکه‌های اپراتوری کشور استفاده نمایند و بنابراین پس از ۳۰ روز قطع خواهند شد. برای اطلاع از قانونی بودن دستگاه خود می‌توانید از طریق درگاه‌های سامانه همتا، استعلام اصالت کنید (برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، آموزش استعلام اصالت دستگاه را مطالعه نمایید).

پس یکی از دلایلی که می‌تواند باعث ارسال پیامک هشدار غیرقانونی بودن دستگاه برای شما شود، این است که دستگاه شما قاچاق بوده و پس از شروع طرح رجیستری، برای اولین بار روشن شده است. قابل ذکر است هیچ راهکاری برای ثبت این دستگاه‌ها وجود ندارد و حتی اگر پس از خرید، متوجه این موضوع شدید، با در دست داشتن فاکتور به فروشگاه مربوطه مراجعه و دستگاه را به فروشنده بازگردانید.

فروشنده موظف است ضمن قبول دستگاه، یا وجه پرداختی را به شما بازگرداند یا دستگاه قانونی ثبت‌شده، به شما تحویل دهد.

در صورت عدم همکاری فروشنده می‌توانید از طریق سازمان تعزیرات حکومتی یا سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، به‌صورت اینترنتی، شکایت تنظیم نموده تا پیگیری موضوع، در دستور کار نهادهای نظارتی کشور قرار گیرد.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی و آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را مطالعه نمایید.

 

حالت سوم: شما مسافر هستید اما شناسه (IMEI) دستگاه خود را ثبت نکرده‌اید.

با توجه به بخشنامه گمرک جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۹۶، مسافرینی که از خارج کشور دستگاه سیم‌کارت خور مشمول طرح رجیستری، خریداری کرده‌اند، موظف هستند دستگاه خود را ثبت نمایند. در صورت عدم ثبت شناسه (IMEI) دستگاه این مسافران، این دستگاه‌ها نمی‌توانند به‌صورت دائم از خدمات شبکه‌های اپراتوری داخل کشور استفاده نموده و پس از مدت ۳۰ روز قطع خواهند شد.

پس یکی دیگر از دلایل ارسال پیامک هشدار غیرقانونی بودن دستگاه، این است که مسافر خارجی بدون اینکه دستگاه خود را ثبت نماید آن را روشن نموده و از شبکه اپراتوری داخل کشور استفاده می‌نماید.

بنابراین درصورتی‌که مسافر هستید و دستگاهی را وارد کشور کرده‌اید که قبل از شروع طرح رجیستری، سابقه روشن بودن داخل کشور را ندارد و می خواهید بیشتر از 30 روز از خدمات اپراتورهای داخل کشور، روی دستگاه تان استفاده کنید، می‌توانید بدون هرگونه مراجعه حضوری نسبت به ثبت دستگاه خود به‌صورت اینترنتی اقدام نمایید.

دقت داشته باشید در صورتی که مسافر تمایل داشته باشد می تواند بدون اینکه عوارضی جهت ثبت دستگاه خود پرداخت نماید، از خدمات رومینگ استفاده کند.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی را مطالعه نمایید.

 

حالت چهارم: دستگاه‌تان را تعمیر کرده‌اید و شناسه (IMEI) آن، تغییر کرده است.

در ابتدا شایان ذکر است که شناسه (IMEI) دستگاه‌های دارای سیم‌کارت، به‌عنوان شناسه رهگیری این دستگاه‌ها به‌حساب آمده و هرگونه تغییر در آن، غیرقانونی است. بنابراین اگر قصد تعمیر دستگاه خود را دارید، حتماً این نکته را در نظر داشته باشید که شناسه (IMEI) دستگاهتان نباید در فرآیند تعمیر، تغییر کند (توجه داشته باشید که شناسه (IMEI) اصلی دستگاه‌تان، روی جعبه دستگاه، درج شده است).

اما درصورتی‌که دستگاه‌تان را تعمیر کرده‌اید و شناسه (IMEI) آن تغییر کرده است و به هر دلیلی، در حال حاضر، به تعمیرکار دسترسی ندارید که شناسه (IMEI) قبل از تعمیر را روی دستگاه‌تان بازگرداند، سامانه همتا جهت رفاه حال شما فرآیند ثبت تعمیری را در نظر گرفته است. بنابراین می‌توانید در صورت تکمیل موفقیت‌آمیز فرآیند ثبت تعمیری در سایت همتا ، شناسه (IMEI) بعد از تعمیر را جایگزین شناسه (IMEI) قبل از تعمیر نمایید.

پس یکی دیگر از دلایل ارسال پیامک هشدار غیرقانونی بودن دستگاه، آن است که شناسه (IMEI) دستگاه شما پس از تعمیر، تغییر کرده باشد.

 برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش ثبت دستگاه تعمیری در سامانه همتا را مطالعه نمایید.

 

حالت پنجم: دستگاه به دلیل تخلف در ثبت، غیرقانونی شده است.

در صورتی که برای ثبت دستگاه تخلفی صورت گرفته باشد (مانند تخلف استفاده از رویه مسافری برای ثبت دستگاه‌های غیرقانونی یا سوء استفاده از شناسه دستگاه‌های قانونی از طریق کپی کردن و بارگذاری آن روی دستگاه‌های غیرقانونی)، سامانه همتا دستگاه‌های متخلف را شناسایی و قطع خواهد کرد.

لازم به تأکید می‌باشد که در این حالت دستگاه‌های متخلف تحت هیچ شرایطی امکان بازگشت به حالت قانونی را نداشته و برای همیشه از سرویس گرفتن در شبکه اپراتورهای داخل کشور محروم خواهند شد.

بنابراین لازم است در هنگام خرید تلفن همراه موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

1- عدم خرید دستگاه مسافری به صورت دستگاه تجاری و آکبند. همچنین در صورتی که دستگاه خریداری شده توسط شما واردات مسافری و قانونی بوده است و توسط همتا غیرقانونی شده است، حتماً دستگاه را به فروشنده عودت دهید.

2- در صورتی که در پاسخ استعلام اصالت از طریق شماره‌گیری کد #7777* و گزینه "1- استعلام اصالت"، مشخصات برند و مدل دستگاه در پیامک همتا با مشخصات ظاهری دستگاه متفاوت باشد نیز حتماً از خرید دستگاه اجتناب کنید و دستگاه را به فروشنده عودت دهید.

برای اطلاع بیشتر می‌توانید خبرهای "برخورد پیوسته سامانه کشف تخلف همتا با تخلفات" را در صفحه اخبار و اطلاعیه‌ها ملاحظه و دنبال نمایید.

تماس با مرکز پاسخ گویی همتا

درصورتیکه دستگاه شما هیچکدام از شرایط بالا را ندارد اما پیامک هشدار غیرقانونی بودن دستگاه برای آن ارسال شده است، در اسرع وقت با مرکز تماس طرح رجیستری به شماره ۰۹۶۳۶۶ تماس حاصل فرمایید و مشکل خود را با همکاران ما در مرکز تماس در میان بگذارید تا به آن رسیدگی گردد.

پاپ آپ یا صفحه توضیحات شناسه (IMEI) دستگاه:

شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی داشته و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل‌رؤیت است. برای انجام کلیه فرآیندها در سامانه همتا، باید 15 رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و ...) استفاده شود.

 

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    فاطمه · 11 ماه پیش
    سلام. در صورتی که آخرین پیام سامانه همتا, اشتباهی پاک شده باشه ( آخرین پیامی که برای تکمیل فرایند رجیستری لازم هست) چطور میتونیم پیام رو باز یابی کنیم؟ یا اگر شک داریم اصلا این پیام ارسال شده هست یا نه؟ چون بیشتر از 10 روز از پرداخت عوارض و هزینه رجیستری میگدره.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    ....حسین کیوانی.. · 11 ماه پیش
    سلام خسته نباشید من گوشی از خارج از کشور گرفتم اومدم ریجستر کردم و هزینشو دادم الان که سیم کارتمو گذاشتم پیام هشدار اومده الان من باید چیکار کنم
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Msaie · 11 ماه پیش
    سلام پیامک برای وارد کردنIMEIبرام اومد ولی وارد نکردم و الان سیمکارتم غیرفعال شده. چیکارباید بکنم؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمدحسن · 11 ماه پیش
    سلام
    من یه گوشی از یه سایت سفارش دادم و برای دریافتن رفتم توی بخش گمرک اداره پست هزینه رجیستر کردنش رو پرداخت کردم اما الان بعد از یک ماه شبکه گوشیم قطع شده و برام هیچ کدی نیومده
    چیکار باید بکنم؟؟؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      شناسه IMEI گوشی را جهت بررسی در پاسخ ایمیل ارسال نمائید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    جهانگیری · 11 ماه پیش
    سلام من گوشیمو هفته قبل خریدم امروز پیام ی کد چهار رقمی اومد برام ب عنوان ثبت اماسریال گوشی ک تو سایت میزنم میزنه غیر قانونی سرویس نخواهد گرفت داستانش چیه میشه بگین؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      سوال 6-11 بخش سوالات متداول را ملاحظه کنید، کد فعالسازی 6 رقمی می باشد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سعید د · 11 ماه پیش
    مدل گوشی من در سایت گمرک اشتباه ثبت شده.باید چیکار بکنم؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    عاظفه جهاندیده کودهی · 11 ماه پیش
    سلام ثبت شناسه (IMEI) دستگاه در سامانه همتا، را انجام دادم .برای شناسه *** پرداخت موفق بود با کد پیگیری بانکی *** و کد پیگیری داخلی *** اما بعد از یک ماه پیام شناسه زیر جز شناسه های با قانونی ثبت‌شده نمی‌باشد و از این تاریخ در شبکه سرویس نخواهد گرفت. در صورتی همه کارها و پرداخت انجام دادم
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مژگان منصوری · 11 ماه پیش
    سلام، من گوشیم و پنج سال پیش گرفتم و هیچ کدوم از چهار مورد بالا شاملش نمیشه، و این پیامک واسم اومده، ممنون میشم راهنمایی بفرمائید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Bahar · 11 ماه پیش
    سلام نزدیک یه ماه و نیم ک گوشیو خریدم ولی دوهفته پیش فقط کد چهار رقمی اومده هفته پیش هم گوشیم غیرفعال شده بود جای سیمکارت عوض کردم خوب شد ولی هنوز کد شیش رقمی برام نیمده باید چیکار کنم؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مسعود خطیب · 11 ماه پیش
    سلام بنده گوشی مسافری آوردم ثبت کردم شناسه پرداخت برام ارسال شد مبلغ گمرکی رو هم پرداخت کردم ولی گوشیم قطع شده تماس گرفتم میگم سیستم قطع هست صبر کنید چقدر باید صبر کنم؟؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      سیستم قطع نمی باشد.
      سوال 6-11 بخش سوالات متداول را ملاحظه نمائید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    نوذر · 11 ماه پیش
    من عوارض گمرکی موبایلم را یکماه قبل پرداخت کردم ولی امروز توسط سامانه همتا غیر فعال شده. چکار باید کرد؟ لطفا راهنمایی کنید.
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      شناسه IMEI گوشی را جهت بررسی در پاسخ ایمیل ارسال نمائید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد علی حیدری · 11 ماه پیش
    من محمد علی حیدری هستم من در تاریخ ۷ این گوشی را خریدهری کرده ام میخواهم مطمئن شوم که این گوشی رجستیری شده است یانه؟ باید چکار کنم؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مهراب مظفری · 11 ماه پیش
    سلام من از فروشگاه موبایل خریدم گفت ۱ هفته تا ۳ هفته اس ریجستریش میاد ایا این حقیقت داره من منتظر اس بمونم یا اقدامی بکنم الان ۸ روز شده
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    شیداتوکلی · 11 ماه پیش
    سلام..من ۱۱ روز پیش زنگ زدم گمرک کد ملی و شمارم و دادم و یه کدی برام اومد ۴ رقمی..اون خانم گفتن که ۳ الی ۲۰ روز دیگه یه کد برات میاد دوباره زنگ بزن به من و کدو برام بخون تا گوشی و با شمارت ریجستر کنم..تا الان کدی نیومده برام..تا ۲۰ روز دیگه میاد؟؟منتظر باشم؟؟؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    طاهره · 11 ماه پیش
    سلام
    من ساعت هوشمند مدل اپل واچ خریدم اما برام پیام اومد که غیر قانونیه باید چیکار کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      این مورد را با مرکز تماس همتا در ارتباط باشید تا بررسی و رفع شود.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    زهرا براتی · 11 ماه پیش
    سلام عودت یعنی چی؟؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    رسول عباسی · 11 ماه پیش
    چند ردز پیش گوشی را از دبی خریدم ولی ثبت سفارش نکردم.
    سایت گمرک هم جوابگو نیست
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      "آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی" را ملاحظه نمائید. مشکلات با گمرک از طریق همتا قابل پیگیری نمی باشد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    فرزاد حسینی · 11 ماه پیش
    سلام من دو روز پیش یه گوشی خریدم فروشنده بهم نگفت رجیستر نشده ولی تویه فاکتورم زده در صورت باز شدن سایت رجیستر برعهده فروشگاه است الان باید چیکار کنم این گوشی رو هم با بدبختی خریدم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      گوشی را عودت دهید و گوشی قانونی دارای کد فعالسازی دریافت کنید.
      سوال 1-7 بخش سوالات متداول را ملاحظه نمائید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    درنا ج · 11 ماه پیش
    سلام من گوشى ايفون x گرفتم هنگام پرداخت گمركى يادم رفت IMEI دوم را وارد كنم فقط اولى را وارد كردم ولي گوشيم جاي ١ سيم كارت داره مشكلي پيش نمي اد ؟؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      خیر مشکلی نیست. سوال شما در کامنت قبلی خودتان پاسخ داده شده است
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    آیدا · 11 ماه پیش
    سلام گوشی من رجیستری نشده ولی گفته شده بود بهمون قراره رجیسترش کنن دیروز سیم کارتو وارد گوشیم کردم و پیامک برام اومد حالا باید چیکار کنم صبر یا اون کدرو وارد کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      از فروشنده پیگیر دریافت کد فعالسازی باشید.
      سوال 1-7 بخش سوالات متداول را نیز ملاحظه نمائید.