راهنمایی در مورد پیامک هشدار غیرقانونی بودن دستگاه

هشدار غیرقانونی بودن دستگاه

پیامک هشدار: دستگاه با مشخصات زیر جزء دستگاه‌های قانونی ثبت‌شده نمی‌باشد و از تاریخ ******** در شبکه سرویس نخواهد گرفت.

این پیامکی است که به علت ثبت نبودن شناسه (IMEI) دستگاه در سامانه همتا، برای آن ارسال می‌شود. در این جا، دلایل مختلف ارسال این پیامک و راهکارهای پیش رو ارائه می‌شود. دقت داشته باشید در حال حاضر تمامی نشان‌های تجاری تلفن همراه مشمول طرح رجیستری هستند. سایر دستگاه‌های سیم‌کارت خور نیز طبق برنامه زمانبندی مشمول این طرح خواهند شد.

درصورتی‌که این پیامک را دریافت کرده‌اید، ممکن است دستگاه شما یکی از 4 حالت زیر را داشته باشد:

 

حالت اول: دستگاه شما دوسیمکارته است و تا پیش از این، فقط یکی از اسلات‌های آن (محل سیم‌کارت) استفاده کرده‌اید.

اگر دستگاه شما دارای دو اسلات (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) است و تنها یکی از اسلات‌ها را قبل از مشمول شدن دستگاه‌تان در طرح رجیستری، استفاده می‌کرده‌اید (مشاهده تاریخ مشمولیت هر برند)، با قرار دادن سیم‌کارت در اسلات دوم، این پیامک را دریافت خواهید کرد.

در چنین مواردی بایستی از طریق فرآیند «افزودن دستگاه»، شناسه (IMEI) تمامی اسلات‌های دستگاه خود را در سامانه همتا ثبت نمایید.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش افزودن دستگاه را مطالعه نمایید.

  

حالت دوم: دستگاه شما قاچاق است.

با اجرای طرح رجیستری، دستگاه‌هایی که قبل از شروع طرح در کشور روشن نبوده یا از مبادی قانونی کشور وارد نشده باشند، نمی‌توانند به‌صورت دائم از خدمات شبکه‌های اپراتوری کشور استفاده نمایند و بنابراین پس از ۳۰ روز قطع خواهند شد. برای اطلاع از قانونی بودن دستگاه خود می‌توانید از طریق درگاه‌های سامانه همتا، استعلام اصالت کنید (برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، آموزش استعلام اصالت دستگاه را مطالعه نمایید).

پس یکی از دلایلی که می‌تواند باعث ارسال پیامک هشدار غیرقانونی بودن دستگاه برای شما شود، این است که دستگاه شما قاچاق بوده و پس از شروع طرح رجیستری، برای اولین بار روشن شده است. قابل ذکر است هیچ راهکاری برای ثبت این دستگاه‌ها وجود ندارد و حتی اگر پس از خرید، متوجه این موضوع شدید، با در دست داشتن فاکتور به فروشگاه مربوطه مراجعه و دستگاه را به فروشنده بازگردانید.

فروشنده موظف است ضمن قبول دستگاه، یا وجه پرداختی را به شما بازگرداند یا دستگاه قانونی ثبت‌شده، به شما تحویل دهد.

در صورت عدم همکاری فروشنده می‌توانید از طریق سازمان تعزیرات حکومتی یا سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، به‌صورت اینترنتی، شکایت تنظیم نموده تا پیگیری موضوع، در دستور کار نهادهای نظارتی کشور قرار گیرد.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی و آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را مطالعه نمایید.

 

حالت سوم: شما مسافر هستید اما شناسه (IMEI) دستگاه خود را ثبت نکرده‌اید.

با توجه به بخشنامه گمرک جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۹۶، مسافرینی که از خارج کشور دستگاه سیم‌کارت خور مشمول طرح رجیستری، خریداری کرده‌اند، موظف هستند دستگاه خود را ثبت نمایند. در صورت عدم ثبت شناسه (IMEI) دستگاه این مسافران، این دستگاه‌ها نمی‌توانند به‌صورت دائم از خدمات شبکه‌های اپراتوری داخل کشور استفاده نموده و پس از مدت ۳۰ روز قطع خواهند شد.

پس یکی دیگر از دلایل ارسال پیامک هشدار غیرقانونی بودن دستگاه، این است که مسافر خارجی بدون اینکه دستگاه خود را ثبت نماید آن را روشن نموده و از شبکه اپراتوری داخل کشور استفاده می‌نماید.

بنابراین درصورتی‌که مسافر هستید و دستگاهی را وارد کشور کرده‌اید که قبل از شروع طرح رجیستری، سابقه روشن بودن داخل کشور را ندارد و می خواهید بیشتر از 30 روز از خدمات اپراتورهای داخل کشور، روی دستگاه تان استفاده کنید، می‌توانید بدون هرگونه مراجعه حضوری نسبت به ثبت دستگاه خود به‌صورت اینترنتی اقدام نمایید.

دقت داشته باشید در صورتی که مسافر تمایل داشته باشد می تواند بدون اینکه عوارضی جهت ثبت دستگاه خود پرداخت نماید، از خدمات رومینگ استفاده کند.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی را مطالعه نمایید.

 

حالت چهارم: دستگاه‌تان را تعمیر کرده‌اید و شناسه (IMEI) آن، تغییر کرده است.

در ابتدا شایان ذکر است که شناسه (IMEI) دستگاه‌های دارای سیم‌کارت، به‌عنوان شناسه رهگیری این دستگاه‌ها به‌حساب آمده و هرگونه تغییر در آن، غیرقانونی است. بنابراین اگر قصد تعمیر دستگاه خود را دارید، حتماً این نکته را در نظر داشته باشید که شناسه (IMEI) دستگاهتان نباید در فرآیند تعمیر، تغییر کند (توجه داشته باشید که شناسه (IMEI) اصلی دستگاه‌تان، روی جعبه دستگاه، درج شده است).

اما درصورتی‌که دستگاه‌تان را تعمیر کرده‌اید و شناسه (IMEI) آن تغییر کرده است و به هر دلیلی، در حال حاضر، به تعمیرکار دسترسی ندارید که شناسه (IMEI) قبل از تعمیر را روی دستگاه‌تان بازگرداند، سامانه همتا جهت رفاه حال شما فرآیند ثبت تعمیری را در نظر گرفته است. بنابراین می‌توانید در صورت تکمیل موفقیت‌آمیز فرآیند ثبت تعمیری در سایت همتا ، شناسه (IMEI) بعد از تعمیر را جایگزین شناسه (IMEI) قبل از تعمیر نمایید.

پس یکی دیگر از دلایل ارسال پیامک هشدار غیرقانونی بودن دستگاه، آن است که شناسه (IMEI) دستگاه شما پس از تعمیر، تغییر کرده باشد.

 برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش ثبت دستگاه تعمیری در سامانه همتا را مطالعه نمایید.

تماس با مرکز پاسخ گویی همتا

درصورتیکه دستگاه شما هیچکدام از شرایط بالا را ندارد اما پیامک هشدار غیرقانونی بودن دستگاه برای آن ارسال شده است، در اسرع وقت با مرکز تماس طرح رجیستری به شماره ۰۹۶۳۶۶ تماس حاصل فرمایید و مشکل خود را با همکاران ما در مرکز تماس در میان بگذارید تا به آن رسیدگی گردد.

پاپ آپ یا صفحه توضیحات شناسه (IMEI) دستگاه:

شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی داشته و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل‌رؤیت است. برای انجام کلیه فرآیندها در سامانه همتا، باید 15 رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و ...) استفاده شود.

 

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
کاراکتر مانده.
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی خنجرسیم · 8 ماه پیش
    علی خنجر سیم
    نحوه انتقال مالکیت به سیم کارت دیگر چگونه است لطفا راهنمای بفرمایید با تشکر
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    ایمان دری · 8 ماه پیش
    گوشیم بعد از 6 سال روشن کردم چیکار کنم کد ندارم
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    رامین نعمتی · 8 ماه پیش
    سلام‌ خسته نباشید من روز شنبه این هفته یه گوشی خریدم فروشنده همونجا واسم از طریق سایت گوشی رو رجیستری کرد و گفت یه کد واست میاد با اون باید سیم کارتتو فعال کنی حالا چند روزه کد نیومده باید چقد دیگه صبر کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 ماه پیش
      کد فعالسازی داخل جعبه یا روی کارت گارانتی قرار دارد. پیگیر دریافت کد فعالسازی از فروشنده باشید یا گوشی را عودت دهید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مسعود مقصودی · 8 ماه پیش
    سلام. من 19 دی یک گوشی خریدم. فروشنده همان جا فرایند رجیستر شدن رو انجام داد و گفت کد فعال سازی پیامک می شود. ارسال پیامک چقدر زمان می برد؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 ماه پیش
      کد فعالسازی داخل جعبه یا روی کارت گارانتی قرار دارد. پیگیر دریافت کد فعالسازی از فروشنده باشید یا گوشی را عودت دهید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    نوروزی · 8 ماه پیش
    سلام من چند روز هست پرداخت کردم ولی هنوز کد فعال سازی دریافت نکردم
    کد۱۵رقمی این هست
    ***
    شناسه پرداخت و شناسه واریز اطلاعات کامل پرداخت را دارم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 ماه پیش
      منتظر ارسال اطلاعات از گمرک به همتا باشید. در صورت سوال بیشتر می توانید با گمرک در ارتباط باشید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علیرضا · 8 ماه پیش
    سلام
    تبلتstarاز چند سال پیش داشتیم
    استفاده نمیکردیم

    اما چند سال قبل استفاده میشده

    یادم نیست چه شماره ای روش بوده

    الان که سیم کارت گذاشتم هر دو سیم کارت میگه جز دستگاه ثبت شده نیست و...

    چکار باید بکنیم
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    کاوه · 8 ماه پیش
    سلام. من یک گوشی هواوی دارم که سیم یکش قبل از ریجستری فعال بوده والان سیم دومش رو که مبخوام فعال کنم پیامک اومده و غیر قابل استفاده شده.نه از طریق اپلیکشن ونه سایت نتونستم فعالش کنم لطفا راهنماییم کنید
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 ماه پیش
      فرایند افزودن دستگاه را انجام دهید. آموزش در سایت قرار دارد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    آرمین ستوده ئیان · 8 ماه پیش
    سلام خسته نباشید ببخشید یه سوال داشتم پیامکی چند وقت پیش اومد ک دستگاه شما از دستگاه های ثبت شده نیست تا تاریخ فلان به فعال سازی ان اقدام نمایید تاریخ گذشته حالت شبکه ندارم ک فعالش کنم چیکار کنم ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 ماه پیش
      برای فعالسازی از یک سیمکارت دلخواه با دستگاه دلخواه میتوانید اقدام کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    رضا اکبری · 8 ماه پیش
    با سلام

    من اخیرا مودم خریدم که با سیم کارت ایرانسل می خوام استفاده کنم . پیام اومده که "دستگاه زیر جزء دستگاه های ثبت شده نیست و از تاریخ 97/11/24 سرویس نخواهد گرفت". باید چیکار کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 ماه پیش
      فعلا مودم مشمول طرح نشده است. برای بررسی این مورد با مرکز تماس در ارتباط باشید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    شهروز شاهنظری · 8 ماه پیش
    سلام خسته نباشید،من الان یک هفته هستش گوشیمو تازه خریدم،بعد از سیم دو برام پیامک اومده دستگاه زیر جز دستگاهای ثبت شده نیست،،با تماس گرفتم از جایی ک خریدم،بهشون گفتم،گفت یه کد براتون ارسال میشه،که در سامانه همتا ثبت کنید،ولی هنوز اون کد برام ارسال نشده ک فعال کنم در سامانه
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حسام هستم · 8 ماه پیش
    ای سیستمی که راه انداختین بعد از ارسال کد 15 رقمی و ثبت آیا نباید پیامک تایید یا پیگیری بده؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 ماه پیش
      سامانه همتا برای تمامی موارد پیامک ارسال می کند. در بعضی شرایط به علت خطاهای اپراتوری از طریق اپراتورها تحویل داده نمی شود.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    صالح صمدی · 8 ماه پیش
    سلام من یک ماه پیش گوشیموخریدم وسیم کارتم وانداختم وتاالان مشکلی نداشتم الان پیام امده که گوشی شماقانونی واردنشده الان فهمیدم گوشیم ۲سیم کارته است چکارکنم به فروشنده هم دسترسی ندارم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 ماه پیش
      اگر یک سیم کارت آن فعال شده است از طریق افزودن دستگاه سیم کارت دوم نیز فعال می شود. در غیر اینصورت باید گوشی را عودت دهید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    آروین جباری · 8 ماه پیش
    با سلام من گوشی تازه گرفتم گوشیم الان قفل شده
    ریجیستری میخاد من وقتی گوشی از گوشی فردشی گرفتم بهم نگفتن گوشی شما ریجیستر نیست میتونم ازشون شکایت کنم یا نه
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 ماه پیش
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات و ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان در سایت را مطالعه کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Benyamin Safara · 8 ماه پیش
    من ۲روز پیش گوشی آیفون خریداری کردم و دیروز پول ریجستری را پرداخت کردم.الان پیامک اومده میگه ثبت نشده.چند روز طول میکشد این کد برای من بیاید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    رضا · 8 ماه پیش
    سلام
    برادرم درخارج کشور زندگی میکند واز طریق یکی از دوستانش گوشی مستعمل خود را که چند سال قبل در خارج خریده بود برای بنده فرستاد.پس از روشن نمودن گوشی برایم پیامک آمد گوشی شما از 30 روز بعد سرویس نخواهد گرفت.ممنون میشوم بنده را جهت ثبت گوشیراهنمایی فرمایید.
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 ماه پیش
      آموزش "ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی" در سایت را مطالعه نمائید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    کمال خادمی · 8 ماه پیش
    با سلام
    این گوشی را از سایت بابست خریداری شده و اعلام کرده :لطفا جهت فعال سازی گوشی همراه خود نسبت به پرداخت شناسه پرداخت *** به مبلغ 458640.0 اقدام فرمایید.
    حالا من باید این مبلغ را پرداخت کنم و یا وظیفه فروشنده بوده است؟؟!!
    باتشکر
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 ماه پیش
      ثبت گوشی قاچاق به صورت مسافری بوسیله فروشنده به عنوان یک محصول تجاری غیرقانونی است. برای ثبت شکایت می توانید آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات و ثبت شکایت در سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان را مطالعه نمائید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    A · 8 ماه پیش
    مسافر چند دستگاه گوشی را میتوانه ثبت کنه دو‌گوشی اوردن که یکیش از من من چطور عوارض گوشیما واریز کنم اگر از طریق مسافر امکان نداره و ۳۰روز مهلت مسافر یا تموم شده یا چند روزی مونده ممنون میشم راهنمایم کنید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مقصود سلطانی · 8 ماه پیش
    سلام من یه ایفون چهار اس دارم که بوردش سوخت از بیرون یه دونه بورد خریدم انداختم الان سیم کارت نمیشناسه چیکار کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 ماه پیش
      از بیرون منظور چیست؟ در صورتی که شناسه IMEI تغییر کند از تعمیرکار بخواهید شناسه قبلی را روی آن بگذارد یا آموزش "ثبت دستگاه تعمیری" در سایت را مطالعه نمائید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علا · 8 ماه پیش
    با سلام ،

    آیا بد از فرجهٔ ۳۰ روزه می‌توان گوشیه مسافریه قطع شده توسط اپراتور را با پرداخت عوارض گمرکی فعال سازی کرد؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 ماه پیش
      برای این مورد با گمرک در ارتباط باشید. اطلاعاتی که از طرف گمرک به همتا ارسال شود ثبت و گوشی مورد نظر فعال می شود.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سیدخلیل دارابی · 8 ماه پیش
    باعرض سلام وخسته نباشید
    من یه گوشی دوسیمکارته دست دوم خریدم

    سیمکارت ۱فعاله توسامانه ثبت شده،اماسیکارت ۲فعال نیست ثبت نشده
    میشه راهنمایی بفرمائیدکه چطورسیمکارت ۲روفعال کنم.
    ممنون ازراهنمایی تون
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 7 ماه پیش
      فرایند افزودن دستگاه را طبق آموزش موجود در سایت انجام دهید.