عدم شناخت مالک قبلی

ضرورت انتقال مالکیت در زمان خرید و فروش

اگر می‌خواهید دستگاه کارکرده (دست دوم) خریداری کنید حتماً باید از فروشنده انتقال مالکیت گرفته و در حضور ایشان، دستگاه را برای سیم کارت خود، با موفقیت فعال سازی نمایید.

در غیر این صورت، معامله بدون سند انجام شده و در صورت ایجاد مشکلات احتمالی و سوء استفاده از شناسه (IMEI) دستگاه، مالک اصلی دستگاه، مالک قبلی شناخته شده و کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای ایشان در نظر گرفته خواهد شد.

در این صورت، شما که دستگاه را خریداری کرده اما انتقال مالکیت نگرفته‌اید، متضرر اصلی خواهید بود.

 با وجود تاکیدها و توصیه‌های متعدد سامانه همتا در زمینه ضرورت انتقال مالکیت در زمان خرید و فروش دستگاه، متاسفانه تعداد زیادی شکایت در این زمینه به مرکز پاسخ گویی سامانه همتا، واصل شده است. این شکایت‌ها عبارتند از:

  1. دستگاه را بدون انتقال مالکیت خریداری کرده‌ام. به شماره همراه فروشنده دسترسی ندارم که از ایشان درخواست انتقال مالکیت نمایم.
  2. دستگاه را بدون انتقال مالکیت خریداری کرده‌ام. به شماره همراه فروشنده دسترسی دارم اما خاموش است و نمی‌توانم درخواست انتقال مالکیت کنم.
  3. دستگاه را بدون انتقال مالکیت خریداری کرده‌ام. از شناسه (IMEI) دستگاهم توسط فروشنده، سوء استفاده شد و الان دستگاهم قطع شده است.

 

سامانه همتا ضمن تاکید مجدد و موکد دوباره در زمینه ضرورت انتقال مالکیت و فعال سازی دستگاه برای سیم کارت خریدار در زمان خرید و فروش و در حضور فروشنده، اعلام می‌دارد که در صورت تایید برخی شرایط، امکان ارائه راهنمایی در مورد شماره سیم کارت خریدار در سامانه همتا فراهم شده است.

در ادامه مراحل انجام این فرایند، آورده شده است.

 

مرحله یک:

در ابتدا باید از تمام اسلات‌های دستگاه، با شماره همراه خودتان استفاده نمایید تا تاریخچه فعالیت این زوج در شبکه اپراتوری رویت گردد.

سپس با همان سیم کارت استفاده کننده از دستگاه، وارد کارتابل شماره همراه خود در سامانه همتا به نشانی www.hamta.ntsw.ir   شوید.

 

مرحله دو:

پس از وارد کردن شماره سیم کارت خودتان، رمز عبور موقت برای آن شماره ارسال می‌گردد. با استفاده از رمز عبور ارسال شده و وارد کردن کد امنیتی، می‌توان وارد سامانه شد.

 

مرحله سه:

در ادامه وارد قسمت «وضعیت شناسه دستگاه (IMEI)» شوید.

 

مرحله چهار:

در مرحله بعد باید یکی از شناسه (IMEI)های دستگاه مربوطه را وارد نمایید (دقت داشته باشید حتما باید از دستگاه با سیم کارت خود استفاده نمایید تا موفق به مشاهده نتیجه شوید).

 

مرحله پنج:

درصورتیکه این شناسه (IMEI) تحت مالکیت قطعی هیچ سیمکارتی نباشد (یعنی قبلاً توسط هیچ فردی وارد کارتابل نشده باشد) و از آن، سوء استفاده هم نشده باشد، پیغامی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن فرآیند نمایش داده می‌شود.

 با کلیک برروی گزینه OK اطلاعات نمایش داده می‌شود.

شما می‌توانید با سیم کارت درج شده در نتیجه تماس گرفته و از ایشان درخواست کنید مالکیت دستگاه را به شما منتقل نماید.

حل نشدن مشکل حتی با استفاده از گزینه وضعیت شناسه دستگاه (IMEI)

درصورتیکه سیم کارت درج شده در نتیجه خاموش بود یا در دسترس نبود یا نتیجه نمایش داده شده، مشکل شما را حل نکرد، با همکاران ما در مرکز پاسخ گویی سامانه همتا به شماره ۰۹۶۳۶۶ تماس حاصل نموده و مشکل را مطرح فرمایید.

 

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    طاها · 1 ماه پیش
    سلام ببخشید من یه گوشی خریدم و الان میخام تغییر مالکیت بدم شماره طرفم دادم ولی توی انتقال سیم کارت شماره طرفومیزنه منقضی شده باید چیکار کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام لطفا جهت بررسی با شماره 096366 (مرکزتماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس حاصل نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی دهنوخلجی · 1 ماه پیش
    سلام من یه گوشی سون دارم که با بیس باند مواجه شده بود رو خریدم یه برد نو خریدم که بندازم روش الان میخوام ثبت تعمیری بزنم ولی برد قبلی بنام اون اقاس الانم من دسترسی به شمارش ندارم تو سیستم همتا وسط شمارشو بهم نداده چکار کنم لطفا جواب
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر فرایند ثبت تعمیری را فقط مالک دستگاه میتواند انجام دهد شما موظف بودید در زمان خرید گوشی انتقال مالکیت دریافت کنید.لطفا جهت دریافت انتقال مالکیت به فروشنده مراجعه نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد · 1 ماه پیش
    سلام
    من گوشیمو معاوضه کردم و طرف مقابل داره اذیت میکنه و انتقال مالکیت نمیزنه
    الان گوشی و کارتن و لوازم دست منه اما انتقال نمیزنه
    شمارش رو بصورت کامل هم دارم
    میتونین کمک کنین؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر در صورتی که فروشنده جهت انتقال مالکیت همکاری نمیکند می توانید از طریق تعزیرات یا سازمان حمایت از مصرف کننده ثبت شکایت نمایید.
      http://hmti.ir/10
      http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    معین کریمی · 1 ماه پیش
    سلام من یه گوشی سامسونگ داشتم به اسم خودمه ولی گوشیو دادم به یه بنده خدا الان پول گوشیو نمیده چکار کنم که دیگه گوشی کار نکنه؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر همتا در قبال این موارد پاسخگویی ندارد لطفا از مراجع قضایی پیگیری کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    زهرا اکبری · 1 ماه پیش
    سلام روز خوش من اشتباهی گوشی خودم رو انتقال مالکیت زدم رو خط دوستم.. اون هم خط و گوشیش رو دزدیدن.. خطش هم به اسم کس دیگه بوده.. میگن نمیتونیم بریم خط رو بگیریم... الان گوشی من ریجستری به اون خطه.. من الان باید چیکار کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر فرایند انتقال مالکیت صرفا از سیمکارت مالک امکان پذیر است و در صورتی که سیمکارت در دسترس نباشد راهکاری ندارد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    عباس فروغی · 1 ماه پیش
    سلام.
    در کامنت comment_id=27070 عرض کردم که متاسفانه فروشنده مغازه اش را جمع کرده و ما به ایشان دسترسی نداریم. در سایت شما هم شماره را کامل نمایش نمیدهد(به صورت 091412ZZZ29 نمایش میدهد). چطور باید فروشنده را پیدا کنم ؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر در اینصورت از سمت همتا قابلیت پیگیری ندارد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    رامین · 1 ماه پیش
    سلام من سه هفته ست یه گوشی خریدم که پیام همتا میاد مالک دستگاه شماره ی دیگری است اما شماره رو نمینویسه تو سایت زدم اونجا شماره رو نمایش داد به شماره زنگ میزنم میگه خاموشه

    با همتا تماس گرفتم میگن این سیمکارت یعنی همون مالک گوشیمیگه تخلیه شده
    یعنی سیمکارت تخلیه شده است
    وضعیت گوشی رو مینویسه سفید یعنی چی؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر وضعیت سفید یعنی با سیمکارتی که سایت نمایش می دهد می توانید فرایند افزودن دستگاه را انجام دهید.
      لطفا جهت دریافت انتقال مالکیت به فروشنده مراجعه نمایید در صورتی که شماره مالک را جهت انجام فرایند انتقال مالکیت ندارد دستگاه را عودت دهید.چنانچه همکاری نکرد از طریق تعزیرات یا سازمان حمایت از مصرف کننده می توانید ثبت شکایت نمایید
      http://hmti.ir/10
      http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سپهر پوزش · 1 ماه پیش
    سلام من گوشی کارکرده خودم رو فروختم و هنگام فروش انتقال مالکیت به خریدار هم انجام دادم
    ولی امروز در اپلیکیشن همتا دیدم بعد از گذشت ۲ هفته شخص خریدار هنوز گوشی رو به نام خودش ثبت نکرده و هنوز جزو دستگاه های بنده تو سامانه ثبته!
    آیا برای بنده بعدا مشکلی پیش خواهد آمد؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر در فرایند انتقال مالکیت خریدار موظف است فعال سازی را انجام دهد تا گوشی به نام ایشان ثبت گردد.خیر برای شما مشکلی به وجود نمی آید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    عباس فروغی · 1 ماه پیش
    سلام. چطور میتونم به شماره مالک قبلی گوشی دسترسی داشته باشم. متاسفانه در مرحله پنج میگه گوشی با یک شماره دیگر فعال شده ولی شماره را کامل نشان نمیدهد، به صورتی 091412ZZZ29 نشان میدهد!؟ من گوشی را 7-8 ماه پیش خریداری کردم و نمیدونستم باید انتقال مالکیت انجام داد و گوشی از آن موقع خاموش بوده، الان که سیم کارت گذاشتم میگه گوشی با فلان شماره فعال شده و شماره را کامل نشان نمیدهد که من بتونم باهاش تماس بگیرم. الان طرف مغازه را جمع کرده و من دسترسی ندارم بهش... باید چیکار کنم ؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام فرایند انتقال مالکیت در زمان خرید و فروش در مقابل فروشنده الزامی است جهت دریافت انتقال مالکیت به فروشنده مراجعه نمایید .
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سینا · 1 ماه پیش
    سلام من ۶ ماه دارم ایفون استفاده میکنم انتقال مالکیت نداره خواستم بدونم اگه انتقال نخوره قطع نمیشه؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام فرایند انتقال مالکیت در زمان خرید در مقابل فروشنده الزامی است جهت دریافت به فروشنده مراجعه نمایید و در صورت عدم همکاری از طریق تعزیرات یا سازمان حمایت از مصرف کننده می توانید ثبت شکایت نمایید .در غیر اینصورت مسئولیت احتمالی آن به عهده خودتان می باشد.
      http://hmti.ir/10
      http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    رضا · 1 ماه پیش
    سلام این مراحلی ک گفتید رو انجام دادم ولی مینویسه این شناسه دستگاه (IMEI) قبلا با استفاده از فرآیند فعالسازی یا افزودن دستگاه تحت مالکیت سیمکارت دیگری قرار گرفته است
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر لطفا مرحله پنج در همین صفحه را مطالعه نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سعید · 1 ماه پیش
    سلام من گوشی کارکرد گرفتم و طرف میگه گوشی مال قبل طرح ریجستری چجوری گوشی رو به نام خودم کنم
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    یونس قاسمی · 1 ماه پیش
    سلام وقت شما بخیر
    بنده گوشی ای دارم جهت فروش که برای انتقال مالکیت به مشکل خورده شرح قضیه این است که ماکیت گوشی خورده به نام سیم کارت مادرم که ان شماره هم که دراوردیم شماره رایتل است که به نام مادرم است و ان سیم کارت هم الان سلب امتیاز شده و هیچ راهی وجود ندارد که ان شماره را مجدد بگیریم الان برای انتقال مالکیت به مشکل برخورده ام میشود بفرماید چه کاری الان باید انجام بدم تا انتقال مالکیت انجام وبنده بتوانم گوشی مورد نظر را بفروشم.
    لازم به ذکر است که سند ان سیم کارت وشماره سریال های گوشی دردسترس میباشد اگر میشود تورو خدا کاری انجام بدهید باسپاس فراوان
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 1 ماه پیش
      باسلام لطفا شناسه های 15 رقمی دستگاه را یادداشت نمایید و با شماره 096366 تماس حاصل نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Mhdi ghiasi · 2 ماه پیش
    سلام من گوشی ایفون رو نزیک یک سال خریدم ینی با یه گوشی دیگه معاوضه کردم چون گوشی مال قبل طرح رجیستری بود یه سیمکارت کذاشتم روش فعال بود تا امروز بعدش یه چن بار سیمکارتایه دیگه گذاشتم رو پیام اومد به علت تضییع حقوق مالک با شماره‌ای که این یه سال روش بوده قطع میشه بعد میگه باید انتقال مالکیت بدی تا سیمکارتت قطع نشه من خاستم انتقال مالکیت بدم شماره‌ی‌من شماره مالک نیست که بخام انتقال مالکیت بدم بنام اونیکه ازش خریدمم نبود هر سیمکارتی که فکرشو کردم گذاشتم روش ولی بنام هیشکی نبود تو سایتم تو قسمت وضعیت شناسه هم اصن صفحه باز نمیشه زنگ زدم به همکاراتونم که شماره مالکو نمیدن میگه دستما نیستمن چیکا کنم الان؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 ماه پیش
      سلام در صورتی که دستگاهی را خریداری کنید اما از فروشنده انتقال مالکیت نگیرید و برای سیم‌کارت خود فعال‌سازی نکنید، اگر از شناسه (IMEI) دستگاه‌تان سوء استفاده شود، آنتن دستگاه‌تان قطع شده و با سیم‌کارت شما آنتن نخواهد گرفت و شما متضرر خواهید شد.به فروشنده مراجعه کنید انتقال مالکیت را برای شما انجام دهند در غیراین صورت دستگاه را عدت دهید در صورت عدم همکاری میتوانید ثبت شکایت کنید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی
      http://hmti.ir/10
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان
      http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    فرشید عمویی · 2 ماه پیش
    با عرض سلام‌وخسته نباشید من پارسال این‌گوشبمو خرید هنوز خبری از ریجستر یا انتقال مالکیت نبود الان ک‌میخام انتقال مالکیتشو ب اسم خودم بزنه نمیشه چون رویه ی شماره دگه ای ثبت شده شماره ک‌روش ثبت شده رو از سامانه همتا پیدا کردم‌و تاریخی ک‌ ثبت شده هم دارم کارتون گوشی همه چیزشو دارم فقط این انتقال مالکیتش رو اسم خودم نیس چطور میتونم شماره دگ‌ ای از صاحب همون شماره ک ثبت شده رو پیدا کنم ک‌بتونم باهاشون در ارتباط باشم ک‌ انتقال مالکیتمو بزنه؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 ماه پیش
      سلام درصورتیکه سیم کارت درج شده را در سایت همتا مشاهده کردید و در نتیجه خاموش بود یا در دسترس نبود یا نتیجه نمایش داده شده، مشکل شما را حل نکرد، با همکاران ما در مرکز پاسخ گویی سامانه همتا به شماره ۰۹۶۳۶۶ تماس حاصل نموده و مشکل را مطرح فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیرعلی · 2 ماه پیش
    ایا هیچ راهی نداره مشخصات مالک قبلی رو پاک کنم
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    وحید · 2 ماه پیش
    سلام من یه لبتاب رو با گوشی a20 معامله کردم و مبلغی هم پول دادم

    الان انتقال مالکیت نمیده
    و تهدید به پس گرفتن گوشی میکنه آیا امکان داره گوشی رو ازم بگیره
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر فرایند انتقال مالکیت در زمان خرید و فروش گوشی الزامی است چنانچه فروشنده همکاری نکرد از طریق تعزیرات یا سازمان حمایت از مصرف کننده می توانید ثبت شکایت کنید.
      http://hmti.ir/10
      http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیرعلی · 2 ماه پیش
    سلام من گوشی دست دووم خریدم وتغییر مالکیت هم دادم ایا اطلاعات مالک قبلی در ثامانه همتا هنوز ثبت است؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر هنگامی که با شماره مالک وارد سایت همتا شوید در قسمت سوابق انتقال مالکیت اطلاعات مالک قبلی وجود دارد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مهناز اسکندری · 2 ماه پیش
    سلام من گوشیم دو سیم کارتی یکی از اسلات ها کار نمیکنه با همتا تماس گرفتم گفت با اون خط اولت که تو گوشی گذاشتی باید انتقال مالکیت انجام بدی اما من اون خط رو فروختم مالک دستگاه هم اصلا همکاری نمیکنه من هیچ اطلاعاتی از مالک دستگاه ندارم چکار کنم تو رو خدا کمکم کنید
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 ماه پیش
      سلام وقت بخیر لطفا تاریخ و شماره تماسی را که با همکاران همتا صحبت کردیداعلام بفرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیر عبدالهی · 2 ماه پیش
    سلام خسته نباشید
    من یه سوال داشتم گوشی فروختم اقساطی طرف اقساطش رو نداده،ولی انتقال مالکیت ندادم در سامانه همتا به نام خودم هست ایا میتونم گوشیو از دسترس خارج کنم ،یا گوشیو برگردونم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 2 ماه پیش
      با سلام

      خیر چنین درخواستی از طرف همتا امکان پذیر نیست.