1- مقدمات طرح ثبت تلفن همراه
1-1- طرح ثبت تلفن همراه (رجیستری) چیست؟

طرح ثبت تلفن همراه (رجیستری)، در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری، به‌منظور مبارزه سیستمی با قاچاق دستگاه‌های دارای سیم‌کارت و حمایت از واردات قانونی تلفن همراه و حمایت از کاربران آن، توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با همکاری دو وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت و وزارت‌خانه ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا شده است.
در این طرح با استفاده از شناسه (IMEI) دستگاه تلفن همراه، گوشی قانونی و منطبق بر استانداردهای ایمنی، سلامت و ضوابط اتحادیه‌های بین‌المللی، وارد کشور شده و از فعال‌سازی تلفن‌های همراه غیرقانونی با مخاطرات سلامتی و گارانتی‌های جعلی جلوگیری به عمل خواهد آمد.
لازم به ذکر است که تمام دستگاه‌هایی که تا قبل از اجرای طرح ثبت تلفن همراه، سابقه‌ای از فعالیت آنها در شبکه رویت شده باشد مانند گذشته، مجاز به دریافت خدمات از شبکه‌های اپراتوری هستند.

2-1- سامانه همتا چیست؟
3-1- درگاه های سامانه همتا چیست؟
4-1- شناسه (IMEI) دستگاه چیست؟
5-1- نحوه استقرار طرح ثبت تلفن همراه (رجیستری) چگونه بوده است؟
6-1- شناسه (IMEI) قانونی چیست؟
7-1- شناسه (IMEI) غیرقانونی چیست؟
2- فرایندهای سامانه همتا
2-1- استعلام اصالت دستگاه چیست؟

یکی از اقداماتی که باید قبل از خرید دستگاه تلفن همراه توسط شخص خریدار انجام شود، استعلام اصالت است.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش استعلام اصالت دستگاه را مطالعه نمایید.

2-2- فعالسازی دستگاه چیست؟
3-2- افزودن دستگاه چیست؟
4-2- انتقال مالکیت دستگاه چیست؟
5-2- نحوه ثبت گوشی تعمیری چگونه است؟
6-2- نحوه ثبت گوشی مسافری چگونه است؟
7-2- می خواهم دستگاه آکبند بخرم، چه اقداماتی را باید انجام دهم تا به مشکلی برخورد نکنم؟
8-2- می خواهم دستگاه کارکرده بخرم، چه اقداماتی را باید انجام دهم تا به مشکلی برخورد نکنم؟
3- فعالسازی
1-3- کد فعال‌سازی چیست؟
کد فعال سازی یک عدد 6 رقمی است که برای فعال سازی دستگاه استفاده می شود. برای دستگاه های آکبند قانونی، این کد بر روی جعبه یا کارت گارانتی چاپ شده و برای دستگاه های دست دوم، توسط فروشنده در اختیار خریدار قرار می گیرد.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش فعال سازی دستگاه را مطالعه نمایید.

2-3- دستگاهی را به تازگی خریده ام، به محض روشن کردن دستگاه، پیامک هشدار گرفتم با این محتوا: "دستگاه با مشخصات زیر با هیچ شماره تلفنی فعال نشده و از تاریخ ... در شبکه سرویس نخواهد گرفت."، چه کنم؟
3-3- دستگاه آکبند خریدم، اما وقتی میخوام با کد فعال سازی درج شده روی کارت گارانتی دستگاه را فعال کنم، همتا پیام می دهد: "کد فعال سازی اشتباه است."
4-3- استعلام اصالت کرده بودم و فهمیدم دستگاه قانونی است اما متاسفانه در حضور فروشنده، فعال‌سازی نکردم. الان که با استفاده از کد فعال‌سازی درج شده روی کارت گارانتی، فرآیند فعال‌سازی را انجام دادم، پیام خطا دریافت می کنم. لطفاً من را راهنمایی کنید.
5-3- یک دستگاه نو دو سیم کارت خریدم، فقط یک کد فعال سازی روی کارت گارانتی وجود دارد، چه طوری هر دو اسلاتش را با یک کد فعال سازی، فعال کنم؟
6-3- درصورت مخدوش شدن یا گم کردن کد فعال‌سازی باید به کجا مراجعه کنم؟
7-3- دستگاه تلفن همراهم را هدیه گرفتم اما کد فعالسازی ندارم، باید به کجا مراجعه کنم؟
8-3- فرآیند فعال‌سازی برای تلفن‌های همراه نو با تلفن‌های همراه کارکرده چه تفاوتی دارد؟
9-3- آیا برای دستگاه قاچاق می‌توان کد فعال‌سازی خرید؟
10-3- آیا دستگاه هایی که در حال‌حاضر در دست مردم هستند، نیاز به فعال‌سازی دارند؟
11-3- پس از فعال‌سازی، چه مقدار زمان می‌برد تا دستگاه فعال شود؟
4- افزودن دستگاه
1-4- تلفن همراه من دارای دو اسلات (شکاف برای قرارگیری سیم کارت) است. قبلا فقط داخل یکی از اسلات‌ها سیمکارت قرار داده و از آن استفاده می‌کردم. الان که در اسلات دوم سیمکارت قرار دادم، برای من پیامک هشدار "دستگاه با مشخصات زیر جزء دستگاه‌های قانونی ثبت شده نمی باشد و از تاریخ ...... در شبکه سرویس نخواهد گرفت." ارسال شد. لطفاً راهنمایی فرمایید؟

با سیم کارتی که قبل از شروع طرح رجیستری، در یکی از اسلات های دستگاه تان بوده، فرایند افزودن دستگاه را انجام دهید.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش افزودن دستگاه را مطالعه نمایید

2-4- از مدت ها پیش از دستگاهم با سیم کارت های مختلف خودم استفاده می کردم، الان در زمان افزودن دستگاه، سامانه پیام می دهد که: " دستگاه متعلق به شما نیست."، چکار کنم؟
3-4- من یک دستگاه را به تازگی خریدم و وقتی گزینه افزودن دستگاه را انتخاب می کنم، پیام "شناسه (IMEI) دستگاه متعلق به شما نیست" نمایش داده می شود، الان هم شماره ای از کسی که دستگاه رو ازش خریدم در اختیارم نیست. الان چه کنم؟
4-4- دستگاه من دو سیم کارت است (دو شکاف برای قرار دادن سیم کارت دارد)، ولی هر دو شناسه (IMEI) آن یکسان است، چه کاری باید انجام دهم؟
5- انتقال مالکیت
1-5- پیامک هشدار گرفتم با با این محتوا: " مالک این دستگاه، شماره تلفن دیگری است، اگر دستگاه را خریداری نموده‌اید از فروشنده بخواهید تا از طریق سامانه همتا، مالکیت دستگاه را به شما منتقل نماید، در غیر این صورت نیاز نیست اقدامی انجام دهید." چه کنم؟

این پیامکی است که به دلیل تغییر سیم کارت دستگاه، برای شما ارسال شده است.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، اینجا را مطالعه نمایید

2-5- پیامک هشدار گرفتم با با این محتوا: "دستگاه با مشخصات زیر برای شماره تلفن دیگری ثبت شده است لذا پس از تاریخ ... با شماره تلفن 09123456789 سرویس نخواهد گرفت." چه کنم؟
3-5- فرآیند انتقال مالکیت دستگاه های تلفن همراه دو یا چندسیمکارته به چه صورت است؟
4-5- دستگاه ام دو اسلات است، هر دو اسلات تحت مالکیت یک سیم کارت من است، وقتی دراسلات دومم سیم کارت دیگر خودم را قرار می دهم، پیامک هشدار می آید، چرا؟
5-5- درصورتیکه بخواهیم تلفن همراه خود را به یکی از دوستان یا اقوام قرض دهیم یا اینکه از یکی دیگر از سیم‌کارت‌های خود بر روی تلفن همراه استفاده نماییم، آیا احتیاج به فرآیند انتقال مالکیت می‌باشد؟
6-5- قصد خرید تلفن همراه دارم. با این حال فروشنده نمی‌تواند مالکیت دستگاه را به سیمکارت من انتقال دهد. لطفاً راهنمایی فرمایید.
6- دستگاه مسافری
1-6- من از طرح رجیستری اطلاعی نداشتم و همراه خودم از خارج از کشور دستگاه تلفن همراه آوردم، الان که پیامک قطع دریافت کرده ام متوجه موضوع شده ام، چگونه باید دستگاه را ثبت کنم؟

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی را مطالعه نمایید.

2-6- مسافر هستم و در ابتدای ورود به کشور دستگاه خود را در گمرک اظهار کرده و حقوق گمرکی آن را پرداخت کرده‌ام اما دستگاه ام قطع شده است. لطفاً راهنمایی کنید.
3-6- درصورتیکه فرد مسافر سیم‌کارت به نام خود نداشته باشد، باید چه اقدامی انجام دهد؟
4-6- میزان عوارض هر دستگاه برای ثبت مسافری چقدر است؟
5-6- هر مسافر مجاز به وارد کردن چند دستگاه تلفن همراه مسافری می‌باشد؟
6-6- مسافر تا چند روز پس از ورود به کشور، امکان اظهار تلفن همراه مسافری و پرداخت حقوق گمرکی آن را دارد؟
7-6- آیا تلفن‌های همراه کارکرده و دست دوم را نیز باید به گمرک اظهار کرد؟
8-6- عوارض دستگاهم را به صورت پستی پرداخت کردم، چه کاری باید انجام دهم؟
9-6- در سایت گمرک، شناسه (IMEI) دستگاهم را اشتباه زدم، چه کنم؟
10-6- اتباع خارجی که فاقد کد ملی هستند، چگونه می‌توانند از طریق سامانه گمرک حقوق و عوارض تلفن همراه خود را پرداخت کنند؟
11-6- اطلاعات را در گمرک ثبت کرده ام، چقدر طول می کشد تا کد فعالسازی برایم ارسال شود؟
12-6- دستگاه را به صورت مسافری ثبت کرده‌ام و الان قانونی شده است و پیامک "دستگاه با مشخصات زیر قانونی است ولی فعالسازی نشده است" را دریافت کرده‌ام، کد فعالسازی را از کجا پیدا کنم؟
7- فرایند ثبت تعمیری
1-7- دستگاه من قبل از شروع طرح، فعال بوده است ولی احتیاج به تعمیر پیدا کرد. شناسه (IMEI) دستگاه ام پس از تعمیر تفاوت نکرد (با شناسه (IMEI) روی جعبه، یکسان است). آیا باید اقدام خاصی انجام دهم؟

در صورتی که دستگاه شما قانونی است و شناسه (IMEI) آن تغییری نکرده، نیاز به اقدام خاصی نیست.

2-7- دستگاه من قبل از شروع طرح، فعال بوده است ولی احتیاج به تعمیر پیدا کرد. پس از تعمیر دستگاه و روشن کردن آن، برای من پیامک هشدار ارسال شد که دستگاه ام غیر قانونی است. لطفاً راهنمایی کنید.
3-7- وقتی می خواهم ثبت تعمیری کنم بعد از اینکه شناسه (IMEI) های جدید را وارد میکنم با خطای "این شناسه قبلا در سامانه ثبت شده است" مواجه می شوم باید چه کاری انجام دهم.
4-7- دستگاهم خراب شد، به شرکت گارانتی تحویل دادم، دستگاه جدید برای من آورد، موفق به ثبت تعمیری در سایت همتا نمی شوم، چه کار کنم؟
8- سایر سوالات
1-8- تفاوت کد فعالسازی با رمز عبور موقت همتا چیست؟

رمز عبور موقت زمانی برای فرد پیامک می شود که می خواهد وارد حساب کاربری خود در سایت همتا شود. ولی کد فعال سازی، باید از فروشنده دستگاه در زمان خرید آن دریافت شود. خریدار می تواند به کمک این کد، دستگاه را برای سیم کارت دلخواه خود فعال سازی نماید.

2-8- در پاسخ استعلام اصالت دستگاه من، ذکر شده که دستگاه قانونی است. با این حال، آنتن دستگاه من قطع شده است. لطفاً راهنمایی کنید.
3-8- واردکننده قانونی را از کجا بشناسیم؟
4-8- شایعه شده است که چون برندهای متعلق به ایالات متحده آمریکا (مانند اپل، بلک‌بری و . . . ) در ایران نمایندگی رسمی ندارد، پس دستگاه‌های آن‌ها رجیستر نخواهند شد. آیا صحیح است؟
5-8- من اطلاعی از کار کردن با سامانه همتا و سایت گمرک ندارم؛ می توانم از فروشنده یا مغازه دار کمک بگیرم؟
نظری بنویسید...
کاراکتر مانده.
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مصطفی قدیمی · 17 روز پیش
    سلام من 19 دی ماه گوشیم رو در سامانه گمرک ثبت کردم و عوارض رو پرداخت کردم ولی تا کنون کد فعال سازی نیومده من هر روز زنگ میزنم فقط میگید صبر کن تا کی باید صبر کنم شماره تیکت بنده 939906 هست لطفا پیگیری کنید تو رو خدا من دیگه اونقدر زنگ زدم خسته شدم حضوری هم رفتم گمرک گفتن فایل شما رو ارسال کردیم بای همتا اما همتا هنوز کد رجیستر نداده
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 16 روز پیش
      تیکت شما بررسی شد. همانطور که کارشناسان همتا به شما گفته اند، اطلاعات شما از طرف گمرک به همتا ارسال نشده است. لطفا از گمرک پیگیر ارسال اطلاعات خود به همتا باشید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حسین احمدی · 17 روز پیش
    سلام من نزدیک 7 الی8 ماه پیش امدم گوشی خود رادر سامانه همتا ثبت کنم ولی IMEI سیمکارت اول را اشتباها در ثبت تعمیری ثبت کردم و IMEI سیم اولم سوخت ولی IMEI سیم دومم را تونستم ثبت کنم و فعال و داره کار میکنه ولی سیم یکم چندین ماهه غیر فعاله و وارد سایت میشم که ثبتش کنم سامانه پاسخ میده IMEI غیر قانونی و در ثامانه سرویس نمیگیرد لطفا راهنماییم کنید
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 17 روز پیش
      این مورد را با مرکز تماس همتا در ارتباط باشید تا تیکت ثبت شود و حل گردد. 096366
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    بلوچ · 17 روز پیش
    ببخشید دوستم یه گوشی برام از خارج آورده میخوام فعالش کنم هزینه فعال و نحوه فعال کردن رو لطف میکنید؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 17 روز پیش
      "آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی" را ملاحظه نمائید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علي · 18 روز پیش
    سلام
    من نميتونم وارد سايت بشم نه با شماره موبايل نه با كد ملي چكار بايد كنم؟؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    آزادپور · 18 روز پیش
    سلام، من دقيقاً روز 97/12/07 كد imei گوشي كه خريداري كردم رو تو سايت گمرك ثبت و مبلغ‌ش رو هم پرداخت كردم. تو سايت گمرك هم كه چك ميكنم پيغام ميده كه مبلغ پرداخت شده و بصورت مسافري ثبت شده ولي هنوز (تا امروز) كد فعالسازي از گمرك برام نيومده! چقدر طول ميكشه بياد؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    داود معینی · 18 روز پیش
    سلام بعد از پیامک گوشی شما قانونی هست چه مدت زمان میبره که پیامک فعالسازی بیاد.
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 18 روز پیش
      با کد فعالسازی باید گوشی خود را فعال کنید.
      سوال 3-1 و 6-12 را ملاحظه نمائید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    شریفی · 18 روز پیش
    سلام،یه هفته میشه گوشیم و رجیسترکردم توسامانه همتا سریال گوشی رومیزنم میگه شناسه قانونی ولی هنوز برام کد فعال سلزی نیومده چیکارکنم بازم منتظربمونم یانه راهنمایی کنید لطفا
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    عليرضاپارسا · 18 روز پیش
    سلام : براي فعال شدن سيم 2 تماس گرفتم با 096366 فرمودند كه بايد باسيمكارتي كه ابتدا براي سيم 2 استفاده كرده ام حال هم بايد داخل گوشي باشد ولي من درست يك سال قبل سيم كارت مورد نظر را در نمايندگي ايرانسل سلب مالكيت كردم وبه ايرانسل واگذار كردم و خريد آن برايم غيرممكن است چون موجودنيست من بايدچكار كنم كه سيم 2 گوشيم فعال بماند
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    معصومی · 18 روز پیش
    سلام.من یک دستگاه از چین از طریق سایت معتبر ایرانی خریداری کردم هزینه گمرکو پرداخت کردم اما استعلام اصالت میگیرم میگه گوشی شما غیر قانونی هست و از تاریخ فلان سرویس نمیگیره.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Tabeu · 18 روز پیش
    سلام خسته نباشید
    من گوشیم اس ۷
    قبل شروع طرح رجیستری خریدم ولی سیم کارت داخلش نذاشتم تا الان
    الان اس ام اس همتا اومده که شناسه قانونی نیست
    فاکتور و گارانتی داره باید چکار کنم؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    قوامینی کیا · 18 روز پیش
    سلام، ما گوشی رو از جایی خریدیم یه مبلغی هم واسه ریجستری دادم، الان پیام کد فعالسازی همتا اومده ولی شناسه ای که تو پیام همتا اومده با شناسه گوشی متفاوته، بصورت مسافری ثبت شده، میخاستم بدونم چیکار کنم؟ میشه شناسه رو تغییر داد؟ دوباره باید هزینه بدیم؟ تکلیف این کد یکبار مصرف چی میشه
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امین · 18 روز پیش
    باسلام.
    اگر گوشی با سیم کارت دیگری فعالسازی شده باشه میشه از سیم کارت دیگه ایی روی گوشی استفاده کرد؟ آیا آنتن گوشی قطع نمیشه؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 18 روز پیش
      اگر در پیامک همتا مهلت قطع نیامده باشد مشکلی نیست. در غیر اینصورت باید به سیم کارت جدید انتقال مالکیت بدهید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیرحسین · 19 روز پیش
    سلام خسته نباشید
    چرا هرجا میرم گوشی بخرم میگن سایت بسته اس تا کی بستس ؟
    میگن ک گوشیا رجیستر نیستن سایت هم رجیستر نمیکنه بستس.
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 18 روز پیش
      سایت مشکلی ندارد. گوشی قانونی دارای کدفعالسازی دریافت کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    amir · 19 روز پیش
    سلام خسته نباشید ، چرا واسه رجیستر کردن سایت بستس ؟ هرجامیرم گوشی بخرم میگن سایت بست>
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    کامیار تموزی · 19 روز پیش
    سلام
    چرا سایت همتا رو گوشی اپل به صورت ناقص باز میشه و نمیشه فهمید چی نوشته نصف تصویر نیست
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد · 19 روز پیش
    سلام من گوشی رو از گمرک دریافت کردم حدود 3هفته پیش هزینه هاشم پرداخت کردم با تماسی هم که با گمرک داشتم گفتند که برای اونها ثبت شده از همتا پیگیر شم ولی کد فعال سازی ارسال نشده میشه راهنمایی کنید؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 18 روز پیش
      شناسه IMEI و شماره همراه را جهت بررسی در پاسخ ایمیل ارسال نمائید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Sh-gh · 19 روز پیش
    سلام،يكي ميخواد با شماره ملي و شماره موبايلم يك گوشي ثبت كنه، ايا براي من مسوليتي داره؟؟يا خطري براي من داره؟؟؟ لطفا جواب بدين
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    شایان انجیلی · 19 روز پیش
    با سلام. تمام اقدامات طرح رجیستری رو انجام دادم و پیامک موفقیت آمیز بودن هم برام از همتا ارسال شده. الان برام پیامک اومده که دستگاه شما قانونی می باشد اما فعالسازی نشده. چه باید بکنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 19 روز پیش
      فرایند فعالسازی موفقیت آمیز بوده است؟
      وارد سایت همتا شوید تا ببینید گوشی تحت مالکیت سیم کارت شما قرار گرفته است یا نه.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    آرش رسولی · 19 روز پیش
    در صورت خرید اینترنتی موبایل از خارج از کشور,پس از دریافت آن در ایران و پرداخت عوارض گمرک ,امکان رجیستری آن وجود دارد?
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    موسی · 19 روز پیش
    گوشی من قبل از رجیستری فعال بود ولی حدود ۹ ماهه که حالت هواپیما بود و الان غیر فعاله و هر کدی که میزنم میگه نات رجیسترد چکار کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 19 روز پیش
      همتا پیام های فارسی ارسال می کند.
      ابتدا آموزش استعلام اصالت را ملاحظه نمائید.