شناسایی هوشمند مشکلات
1- مقدمات طرح ثبت تلفن همراه
1-1- طرح ثبت تلفن همراه (رجیستری) چیست؟

طرح ثبت تلفن همراه (رجیستری)، در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری، به‌منظور مبارزه سیستمی با قاچاق دستگاه‌های دارای سیم‌کارت و حمایت از واردات قانونی تلفن همراه و حمایت از کاربران آن، توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با همکاری دو وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت و وزارت‌خانه ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا شده است.
در این طرح با استفاده از شناسه (IMEI) دستگاه تلفن همراه، گوشی قانونی و منطبق بر استانداردهای ایمنی، سلامت و ضوابط اتحادیه‌های بین‌المللی، وارد کشور شده و از فعال‌سازی تلفن‌های همراه غیرقانونی با مخاطرات سلامتی و گارانتی‌های جعلی جلوگیری به عمل خواهد آمد.
لازم به ذکر است که تمام دستگاه‌هایی که تا قبل از اجرای طرح ثبت تلفن همراه، سابقه‌ای از فعالیت آنها در شبکه رویت شده باشد مانند گذشته، مجاز به دریافت خدمات از شبکه‌های اپراتوری هستند.

2- فرایندهای سامانه همتا
2-1- استعلام اصالت دستگاه چیست؟

یکی از اقداماتی که باید قبل از خرید دستگاه تلفن همراه توسط شخص خریدار انجام شود، استعلام اصالت است.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش استعلام اصالت دستگاه را مطالعه نمایید.

3- فعالسازی
1-3- کد فعال‌سازی چیست؟
کد فعال سازی یک عدد 6 رقمی است که برای فعال سازی دستگاه استفاده می شود. برای دستگاه های آکبند قانونی، این کد بر روی جعبه یا کارت گارانتی چاپ شده و برای دستگاه های دست دوم، توسط فروشنده در اختیار خریدار قرار می گیرد.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش فعال سازی دستگاه را مطالعه نمایید.

4- افزودن دستگاه
1-4- تلفن همراه من دارای دو اسلات (شکاف برای قرارگیری سیم کارت) است. قبلا فقط داخل یکی از اسلات‌ها سیمکارت قرار داده و از آن استفاده می‌کردم. الان که در اسلات دوم سیمکارت قرار دادم، برای من پیامک هشدار "دستگاه با مشخصات زیر جزء دستگاه‌های قانونی ثبت شده نمی باشد و از تاریخ ...... در شبکه سرویس نخواهد گرفت." ارسال شد. لطفاً راهنمایی فرمایید؟

با سیم کارتی که قبل از شروع طرح رجیستری، در یکی از اسلات های دستگاه تان بوده، فرایند افزودن دستگاه را انجام دهید.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش افزودن دستگاه را مطالعه نمایید

5- انتقال مالکیت
1-5- پیامک هشدار گرفتم با با این محتوا: " مالک این دستگاه، شماره تلفن دیگری است، اگر دستگاه را خریداری نموده‌اید از فروشنده بخواهید تا از طریق سامانه همتا، مالکیت دستگاه را به شما منتقل نماید، در غیر این صورت نیاز نیست اقدامی انجام دهید." چه کنم؟

این پیامکی است که به دلیل تغییر سیم کارت دستگاه، برای شما ارسال شده است.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، اینجا را مطالعه نمایید

6- دستگاه مسافری
1-6- من از طرح رجیستری اطلاعی نداشتم و همراه خودم از خارج از کشور دستگاه تلفن همراه آوردم، الان که پیامک قطع دریافت کرده ام متوجه موضوع شده ام، چگونه باید دستگاه را ثبت کنم؟

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی را مطالعه نمایید.

7- فرایند ثبت تعمیری
1-7- دستگاه من قبل از شروع طرح، فعال بوده است ولی احتیاج به تعمیر پیدا کرد. شناسه (IMEI) دستگاه ام پس از تعمیر تفاوت نکرد (با شناسه (IMEI) روی جعبه، یکسان است). آیا باید اقدام خاصی انجام دهم؟

در صورتی که دستگاه شما قانونی است و شناسه (IMEI) آن تغییری نکرده، نیاز به اقدام خاصی نیست.

8- سایر سوالات
1-8- تفاوت کد فعالسازی با رمز عبور موقت همتا چیست؟

رمز عبور موقت زمانی برای فرد پیامک می شود که می خواهد وارد حساب کاربری خود در سایت همتا شود. ولی کد فعال سازی، باید از فروشنده دستگاه در زمان خرید آن دریافت شود. خریدار می تواند به کمک این کد، دستگاه را برای سیم کارت دلخواه خود فعال سازی نماید.

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی · 10 ماه پیش
    با عرض سلام و ادب و احترام

    توی سایت https://epl.irica.gov.ir شماره تلفن موبایل را نوشته تلفن همراه: 0473****090 ودر سایت همتا در قسمت سوابق انتقال مالکیت فرستنده نوشته*******098912آیا به نظر شما در چرخه خرید و فروش قرار نگرفته .شما در استعلامها نوشته اید اگر همتا متوجه شود در چرخه خرید و فروش قرار بگیرد از فعال شدن گوشی در شبکه جلوگیری می کند.
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 10 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر اگر گوشی را از مسافر واقعی خریداری کنید مشکلی وجود ندارد در غیر اینصورت از خریداری آن خودداری کرده و به فروشنده عودت دهید و در صورت عدم همکاری فروشنده از طریق تعزیرات یا سازمان حمایت از مصرف کننده می توانید ثبت شکایت نمایید.
      http://hmti.ir/10
      http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    پدرام سلطانی · 10 ماه پیش
    سلام برادر من واسه دو ماه داره از هلند میاد ایران واسه اینکه بتونه از گوشی خودش استفاده کنه باید حتما رجیستری بشه یا خیر دقیقا ۵۶ روز ایران میمونه و بر میگرده
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 10 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر هر مسافر در صورتی که گوشی خود را در گمرک ثبت نکند سی روز امکان استفاده از گوشی را دارد جهت استفاده بیشتر از سی روز باید در گمرک ثبت گردد:
      «آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی» http://hmti.ir/07
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی · 10 ماه پیش
    سلام
    لطفا پاسخ. بدین
    گوشی‌های که برای ایران زده نشده مثل C7 سامسونگ و نوت 8 شیائومی
    مشکلی در ریجستری کردن اونا که نیست؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 10 ماه پیش
      با سلام

      مشکلی برای این نوع دستگاها اعلام نشده و اگر از خارج از کشور خریداری کردید میتوانید با اطلاعات مسافری خود پرداخت عوارض را انجام دهید و فقط دستگاهای مسافری نباید در چرخه تجاری قرار بگیرد و برای استفاده شخص مسافر میباشد.
      آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی
      http://hmti.ir/07
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    gilda · 10 ماه پیش
    با سلام، آیا امكان دارد فعال سازی دستگاه را با سیم كارتی كه به نام پدر یا مادر است انجام دهم؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    فرهاد · 10 ماه پیش
    بعد از اینکه گزینه استعلام اصالت دستگاه رو میزنم این پیام میاد:"به دلیل جعل این شناسه بر روی دستگاههای مختلف و جلوگیری از تضییع حقوق مالک دستگاه، استفاده از آن محدود به شماره مالک است.درصورت استفاده با شماره ای دیگر بدون ثبت انتقال مالکیت در سامانه همتا، پس از 3 روز ارتباط دستگاه قطع میگردد." این یعنی چی؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 10 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر لطفا به صفحه پیامک های هشدار ( http://hmti.ir/12 ) مراجعه کنید و بخش "پیامک هشدار انتقال مالکیت دستگاه با شناسه (IMEI) غیراستاندارد" را مطالعه کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Farah · 10 ماه پیش
    سلام من ۱ماه پیش گوشی خریدم و چندین بارازهمتا پیام اومد ک تا ۱۳ آبان بیشتر سرویس نخاهد شد امروز ک ۱۳ هستش یکی از سیم کارت هام قط شده چ کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 10 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر به صفحه پیامک های هشدار مراجعه کرده و متن مربوطه به پیامک ارسال شده را مطالعه کنید:
      پیامک های هشدار:http://hmti.ir/12
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Frh · 10 ماه پیش
    سلام.من ۱ماه پیش گوشی خریدم و چندین بار از همتا پیام اومد ک تا ۱۳ ابان بیشتر سرویس نخاهد شد .امروز ک ۱۳ هست یکی از سیم کارتهام قط شده چ کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 10 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر به صفحه پیامک های هشدار مراجعه کرده و متن مربوطه به پیامک ارسال شده را مطالعه کنید:
      پیامک های هشدار:http://hmti.ir/12
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امير م · 10 ماه پیش
    سلام.يه گوشي خريدم كه بعد از استعلام از همتا متوجه شدم مسافري بوده و با يه شماره ديگه فعال شده و همتا هم اعلام كرد براي استفاده غير تجاريه.و همچنان فروشنده گوشي رو رجيستر نكرده.بايد چي كار كنم؟مرسي
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 10 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر با توجه به اینکه ورود دستگاه مسافری است و نباید خرید و فروش شود همچنین فرایند انتقال مالکیت در زمان خرید و فروش الزامی است دستگاه را به فروشنده عودت دهید چنانچه با شما همکاری نکرد از طریق تعزیرات یا سازمان حمایت از مصرف کننده ثبت شکایت نمایید. http://hmti.ir/10 / http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    کیارش کیانی · 11 ماه پیش
    سلام
    من یه گوشی ایفون ۷ داشتم که بیس باندش خراب شد و اونرو‌فرستادم دبی تا تعمیر بشه و چون اشکال از کارخونه بود یه گوشی نو از همون مدل بدون بسته بندی دادن، حالا من چطور میتونم این گوشی رو ثبت کنم
    با تشکر
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    آرش اسکندری · 11 ماه پیش
    سلام، خسته نباشید. سیمکارت من به نام یه شخص دیگه س که من به اون شخص دسترسی ندارم، آیا در فرایند رجیستری گوشی جدیدی که قصد خریدشو دارم مشکلی بوجود میاد؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محسن · 11 ماه پیش
    سلام من خارج از ايران زندگى ميكنم ، تير ماه به ايران سفر كردم چون بار دوم بود موبايلم را ريجستر كردم و الان مجدد به ايران اومدم با موبايل جديد ام و بايد ريجستر كنم ؟ آيا امكانش هست با پاسپورت خودم دوباره ريجستر كنم ؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر از گمرک اطلاع بگیرید. هر دستگاهی که اطلاعاتش از طرف گمرک به صورت صحیح در اختیار همتا قرار گیرد، همتا آن را ثبت خواهد کرد اما جزییات ضوابط گمرک در ثبت دستگاه های مسافری را باید به صورت دقیق تر از گمرک جویا شوید.
      می توانید بخش سوالات مربوط به دستگاه مسافری (6)در همین صفحه را مطالعه کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    افروز دوانی · 11 ماه پیش
    سلام.من از مرز فرودگاه امام خمینی وارد شدم و سفرم را به یزد ادامه دادم .آیا می توانم به گمرک یزد برای پرداخت عوارضرجیستری موبایل کارکرده ام مراجعه کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      با سلام
      نیازی به حضور به گمرک نیست میتوانید فرایند زیر را انجام دهید:
      فرآیند راهنمای ثبت دستگاه مسافری"
      -1 پرداخت عوارض در سایت
      epl.irica.gov.ir/ImeiRegister
      -2 گزینه ارسال به همتا
      کد فعال سازی به شماره همراه مسافر،پیامک شده و ایشان می تواند از طریق# 7777 *،دستگاه را برای سیم کارت خود فعال سازی نماید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محسن · 11 ماه پیش
    سلام خسته نباشید تا کد IMEI را وارد می کنم در سایت ریجستری خطایی رو نشون میده ( اطلاعات برند و مدل گوشی مربوطه در سرویس همتا در بانک اطلاعات گمرک یافت نشد) ..؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      با سلام

      لطفا جهت ثبت درخواست پیگیری، به میز خدمت الکترونیک گمرک ( افزودن دستگاه جدید) به آدرس http://help.irica.ir مراجعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محسن پورتقی · 11 ماه پیش
    گوشی خریداری کردم و فعالسازیش کردم.مدتی بعد مغازه دار گفت گوشی شما و یک نفر دیگ اشتباهی ثبت شده . گوشی من مشکلی نداره ولی گوشی اون یکی از اسلایدسیم کارتش کار میکنه یکیش کار نمیکنه مشکل اینکه imei هر دو تا گوشی یکی هست و اون یکی گوشی هم به نام من ثبت شده ولی داخل سامانه فقط یک گوشی رو نشون میده باید چیکار کنم ؟؟؟imei:353******97
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر در صورتی که شناسه های دستگاه به اشتباه ثبت شده اند جهت پیگیری به فروشنده دستگاه خود مراجعه نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سیاوش · 11 ماه پیش
    سلام من شماره ای که قبل از طرح ریجستری روی گوشیم بوده رو یادم رفته چکار باید بکنم ؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      با سلام

      اگر دستگاه مالک قطعی نداشته باشه باشماره سیم کارتی که درحال حاضر روی دستگاه استفاده میکنید وارد سایت همتا بشوید.درقسمت وضعیت شناسه دستگاه، imei گوشی خود راوارد نمایید شماره سیم کارت قبل را به شما نمایش میدهد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سعیدرضا خلیلیان · 11 ماه پیش
    سلام ، بنده فروشنده ی مودم و تجهیزات شبکه هستم ، سه عدد مودم همراه 3G دارم که بعد از مدت ها به مشتری فروختم و بعد از یکمته سرویس دهی قطع شد و کارشناسان همتا میگن سامانه به اشتباه به عنوان گوشی میشناسه و برید مودم رو پس بدید، و چون تاریخ گارانتی مودم تموم شده شرکت مورد نظر قبول نمیکنه لطفا مشکل منو حل کنید
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      با سلام

      شناسه دستگاه با شناسه دستگاه موبایل مطابقت دارد و از مشمولیت خارج نمیشود و همچنین مانند دستگاه موبایل برخورد میشود به شرکت اطلاع رسانی کنید و دستگاه را عودت دهید در غیر این صورت دستگاه غیر قابل استفاده میباشد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    کامبیز حسین پناهی · 11 ماه پیش
    سلام من با سامانه همتا تماس گرفتم.
    گوشی تازه خریدم برای فعال کردنش اقای فروشنده ی رقم اشتباه وارد کرده.ازسامانه همتا گفتن سیم کارتی ک میخواد مالک باشه رو رودستگاه بزارم در سامانه رویت بشه.
    چیکار کنم سیم کارت رویت بشه؟تماس بگیرم باهاش کافیه؟؟،
    امکان داره مالکیتو بهم بدن خیلی نگرانم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر ابتدا سیمکارتی که قرار بوده دستگاه برای آن فعال شود روی دستگاه قرار دهید و چند تماس با آن برقرار کنید سپس جهت تشکیل پرونده پیگیری با شماره 096366 (مرکزتماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس حاصل نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    میلاد · 11 ماه پیش
    با سلام، من ساکن کانادا هستم و گوشی رو هم کانادا خریدم. ظاهرن برای سفر به ایران اگر تا یک ماه باشه احتیاجی به رجیستر کردن نیست. درسته؟
    سوال دوم هم اینکه برای سفر بعدی ( مثلن یک سال بعد حداقل) دوباره یک ماه زمان وجود داره یا چون قبلن با اون گوشی یک ماه بودم، امکانش تموم شده؟ ممنون
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      با سلام

      دستگاهی که از خارج از کشور وارد ایران میشود اگر دو سیم کارت باشد یکماه سیمکارت یک و یکماه سیمکارت دو شبکه دریافت میکند و بعد از این بازه زمانی شبکه قطع میشود و باید پرداخت عوارض انجام شود تا مجدد شبکه دریافت کند.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمدسعیدشوهانی · 11 ماه پیش
    با سلام من یک گوشی هدیه گرفتم و برام پیام اومده ک گوشی جز دستگاه های ثبت شده در سامانه نیست چکار باید کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر در صورتی که دستگاه را از داخل از کشور برای شما خریداری کرده اند و غیر قانونی می باشد دستگاه را عودت دهید اگر فروشنده همکاری نکرد می توانید از طریق تعزیرات یا سازمان حمایت از مصرف کننده ثبت شکایت کنید : http://hmti.ir/10/ http://hmti.ir/11
      در غیر اینصورت لینک زیر را مطالعه کنید :«آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی» http://hmti.ir/07
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    بابک اصف · 11 ماه پیش
    سلام
    موقع ارسال مشخصات پاس در صفحه گمرک میگه مسافر مربوطه در سه ماه قبل خروج از کشور نداشته
    اما مهر خروج و ورود موجود از مرز زمینی بازرگان . ضمنا 76 روز از ورود به کشور گذشته
    میشه راهنمایی کنید علت چیه
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 11 ماه پیش
      با سلام وقت بخیر لطفا قسمت مسافری سوال 6-6 همین صفحه را مطالعه کنید.