1- مقدمات طرح ثبت تلفن همراه
1-1- طرح ثبت تلفن همراه (رجیستری) چیست؟

طرح ثبت تلفن همراه (رجیستری)، در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری، به‌منظور مبارزه سیستمی با قاچاق دستگاه‌های دارای سیم‌کارت و حمایت از واردات قانونی تلفن همراه و حمایت از کاربران آن، توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با همکاری دو وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت و وزارت‌خانه ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا شده است.
در این طرح با استفاده از شناسه (IMEI) دستگاه تلفن همراه، گوشی قانونی و منطبق بر استانداردهای ایمنی، سلامت و ضوابط اتحادیه‌های بین‌المللی، وارد کشور شده و از فعال‌سازی تلفن‌های همراه غیرقانونی با مخاطرات سلامتی و گارانتی‌های جعلی جلوگیری به عمل خواهد آمد.
لازم به ذکر است که تمام دستگاه‌هایی که تا قبل از اجرای طرح ثبت تلفن همراه، سابقه‌ای از فعالیت آنها در شبکه رویت شده باشد مانند گذشته، مجاز به دریافت خدمات از شبکه‌های اپراتوری هستند.

2-1- سامانه همتا چیست؟
3-1- درگاه های سامانه همتا چیست؟
4-1- شناسه (IMEI) دستگاه چیست؟
5-1- نحوه استقرار طرح ثبت تلفن همراه (رجیستری) چگونه بوده است؟
6-1- شناسه (IMEI) قانونی چیست؟
7-1- شناسه (IMEI) غیرقانونی چیست؟
2- فرایندهای سامانه همتا
2-1- استعلام اصالت دستگاه چیست؟

یکی از اقداماتی که باید قبل از خرید دستگاه تلفن همراه توسط شخص خریدار انجام شود، استعلام اصالت است.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش استعلام اصالت دستگاه را مطالعه نمایید.

2-2- فعالسازی دستگاه چیست؟
3-2- افزودن دستگاه چیست؟
4-2- انتقال مالکیت دستگاه چیست؟
5-2- نحوه ثبت گوشی تعمیری چگونه است؟
6-2- نحوه ثبت گوشی مسافری چگونه است؟
7-2- می خواهم دستگاه آکبند بخرم، چه اقداماتی را باید انجام دهم تا به مشکلی برخورد نکنم؟
8-2- می خواهم دستگاه کارکرده بخرم، چه اقداماتی را باید انجام دهم تا به مشکلی برخورد نکنم؟
3- فعالسازی
1-3- کد فعال‌سازی چیست؟
کد فعال سازی یک عدد 6 رقمی است که برای فعال سازی دستگاه استفاده می شود. برای دستگاه های آکبند قانونی، این کد بر روی جعبه یا کارت گارانتی چاپ شده و برای دستگاه های دست دوم، توسط فروشنده در اختیار خریدار قرار می گیرد.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش فعال سازی دستگاه را مطالعه نمایید.

2-3- دستگاهی را به تازگی خریده ام، به محض روشن کردن دستگاه، پیامک هشدار گرفتم با این محتوا: "دستگاه با مشخصات زیر با هیچ شماره تلفنی فعال نشده و از تاریخ ... در شبکه سرویس نخواهد گرفت."، چه کنم؟
3-3- دستگاه آکبند خریدم، اما وقتی میخوام با کد فعال سازی درج شده روی کارت گارانتی دستگاه را فعال کنم، همتا پیام می دهد: "کد فعال سازی اشتباه است."
4-3- استعلام اصالت کرده بودم و فهمیدم دستگاه قانونی است اما متاسفانه در حضور فروشنده، فعال‌سازی نکردم. الان که با استفاده از کد فعال‌سازی درج شده روی کارت گارانتی، فرآیند فعال‌سازی را انجام دادم، پیام خطا دریافت می کنم. لطفاً من را راهنمایی کنید.
5-3- یک دستگاه نو دو سیم کارت خریدم، فقط یک کد فعال سازی روی کارت گارانتی وجود دارد، چه طوری هر دو اسلاتش را با یک کد فعال سازی، فعال کنم؟
6-3- درصورت مخدوش شدن یا گم کردن کد فعال‌سازی باید به کجا مراجعه کنم؟
7-3- دستگاه تلفن همراهم را هدیه گرفتم اما کد فعالسازی ندارم، باید به کجا مراجعه کنم؟
8-3- فرآیند فعال‌سازی برای تلفن‌های همراه نو با تلفن‌های همراه کارکرده چه تفاوتی دارد؟
9-3- آیا برای دستگاه قاچاق می‌توان کد فعال‌سازی خرید؟
10-3- آیا دستگاه هایی که در حال‌حاضر در دست مردم هستند، نیاز به فعال‌سازی دارند؟
11-3- پس از فعال‌سازی، چه مقدار زمان می‌برد تا دستگاه فعال شود؟
4- افزودن دستگاه
1-4- تلفن همراه من دارای دو اسلات (شکاف برای قرارگیری سیم کارت) است. قبلا فقط داخل یکی از اسلات‌ها سیمکارت قرار داده و از آن استفاده می‌کردم. الان که در اسلات دوم سیمکارت قرار دادم، برای من پیامک هشدار "دستگاه با مشخصات زیر جزء دستگاه‌های قانونی ثبت شده نمی باشد و از تاریخ ...... در شبکه سرویس نخواهد گرفت." ارسال شد. لطفاً راهنمایی فرمایید؟

با سیم کارتی که قبل از شروع طرح رجیستری، در یکی از اسلات های دستگاه تان بوده، فرایند افزودن دستگاه را انجام دهید.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش افزودن دستگاه را مطالعه نمایید

2-4- از مدت ها پیش از دستگاهم با سیم کارت های مختلف خودم استفاده می کردم، الان در زمان افزودن دستگاه، سامانه پیام می دهد که: " دستگاه متعلق به شما نیست."، چکار کنم؟
3-4- من یک دستگاه را به تازگی خریدم و وقتی گزینه افزودن دستگاه را انتخاب می کنم، پیام "شناسه (IMEI) دستگاه متعلق به شما نیست" نمایش داده می شود، الان هم شماره ای از کسی که دستگاه رو ازش خریدم در اختیارم نیست. الان چه کنم؟
4-4- دستگاه من دو سیم کارت است (دو شکاف برای قرار دادن سیم کارت دارد)، ولی هر دو شناسه (IMEI) آن یکسان است، چه کاری باید انجام دهم؟
5- انتقال مالکیت
1-5- پیامک هشدار گرفتم با با این محتوا: " مالک این دستگاه، شماره تلفن دیگری است، اگر دستگاه را خریداری نموده‌اید از فروشنده بخواهید تا از طریق سامانه همتا، مالکیت دستگاه را به شما منتقل نماید، در غیر این صورت نیاز نیست اقدامی انجام دهید." چه کنم؟

این پیامکی است که به دلیل تغییر سیم کارت دستگاه، برای شما ارسال شده است.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، اینجا را مطالعه نمایید

2-5- پیامک هشدار گرفتم با با این محتوا: "دستگاه با مشخصات زیر برای شماره تلفن دیگری ثبت شده است لذا پس از تاریخ ... با شماره تلفن 09123456789 سرویس نخواهد گرفت." چه کنم؟
3-5- فرآیند انتقال مالکیت دستگاه های تلفن همراه دو یا چندسیمکارته به چه صورت است؟
4-5- دستگاه ام دو اسلات است، هر دو اسلات تحت مالکیت یک سیم کارت من است، وقتی دراسلات دومم سیم کارت دیگر خودم را قرار می دهم، پیامک هشدار می آید، چرا؟
5-5- درصورتیکه بخواهیم تلفن همراه خود را به یکی از دوستان یا اقوام قرض دهیم یا اینکه از یکی دیگر از سیم‌کارت‌های خود بر روی تلفن همراه استفاده نماییم، آیا احتیاج به فرآیند انتقال مالکیت می‌باشد؟
6-5- قصد خرید تلفن همراه دارم. با این حال فروشنده نمی‌تواند مالکیت دستگاه را به سیمکارت من انتقال دهد. لطفاً راهنمایی فرمایید.
6- دستگاه مسافری
1-6- من از طرح رجیستری اطلاعی نداشتم و همراه خودم از خارج از کشور دستگاه تلفن همراه آوردم، الان که پیامک قطع دریافت کرده ام متوجه موضوع شده ام، چگونه باید دستگاه را ثبت کنم؟

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی را مطالعه نمایید.

2-6- مسافر هستم و در ابتدای ورود به کشور دستگاه خود را در گمرک اظهار کرده و حقوق گمرکی آن را پرداخت کرده‌ام اما دستگاه ام قطع شده است. لطفاً راهنمایی کنید.
3-6- درصورتیکه فرد مسافر سیم‌کارت به نام خود نداشته باشد، باید چه اقدامی انجام دهد؟
4-6- میزان عوارض هر دستگاه برای ثبت مسافری چقدر است؟
5-6- هر مسافر مجاز به وارد کردن چند دستگاه تلفن همراه مسافری می‌باشد؟
6-6- مسافر تا چند روز پس از ورود به کشور، امکان اظهار تلفن همراه مسافری و پرداخت حقوق گمرکی آن را دارد؟
7-6- آیا تلفن‌های همراه کارکرده و دست دوم را نیز باید به گمرک اظهار کرد؟
8-6- عوارض دستگاهم را به صورت پستی پرداخت کردم، چه کاری باید انجام دهم؟
9-6- در سایت گمرک، شناسه (IMEI) دستگاهم را اشتباه زدم، چه کنم؟
10-6- اتباع خارجی که فاقد کد ملی هستند، چگونه می‌توانند از طریق سامانه گمرک حقوق و عوارض تلفن همراه خود را پرداخت کنند؟
11-6- اطلاعات را در گمرک ثبت کرده ام، چقدر طول می کشد تا کد فعالسازی برایم ارسال شود؟
12-6- دستگاه را به صورت مسافری ثبت کرده‌ام و الان قانونی شده است و پیامک "دستگاه با مشخصات زیر قانونی است ولی فعالسازی نشده است" را دریافت کرده‌ام، کد فعالسازی را از کجا پیدا کنم؟
7- فرایند ثبت تعمیری
1-7- دستگاه من قبل از شروع طرح، فعال بوده است ولی احتیاج به تعمیر پیدا کرد. شناسه (IMEI) دستگاه ام پس از تعمیر تفاوت نکرد (با شناسه (IMEI) روی جعبه، یکسان است). آیا باید اقدام خاصی انجام دهم؟

در صورتی که دستگاه شما قانونی است و شناسه (IMEI) آن تغییری نکرده، نیاز به اقدام خاصی نیست.

2-7- دستگاه من قبل از شروع طرح، فعال بوده است ولی احتیاج به تعمیر پیدا کرد. پس از تعمیر دستگاه و روشن کردن آن، برای من پیامک هشدار ارسال شد که دستگاه ام غیر قانونی است. لطفاً راهنمایی کنید.
3-7- وقتی می خواهم ثبت تعمیری کنم بعد از اینکه شناسه (IMEI) های جدید را وارد میکنم با خطای "این شناسه قبلا در سامانه ثبت شده است" مواجه می شوم باید چه کاری انجام دهم.
4-7- دستگاهم خراب شد، به شرکت گارانتی تحویل دادم، دستگاه جدید برای من آورد، موفق به ثبت تعمیری در سایت همتا نمی شوم، چه کار کنم؟
8- سایر سوالات
1-8- تفاوت کد فعالسازی با رمز عبور موقت همتا چیست؟

رمز عبور موقت زمانی برای فرد پیامک می شود که می خواهد وارد حساب کاربری خود در سایت همتا شود. ولی کد فعال سازی، باید از فروشنده دستگاه در زمان خرید آن دریافت شود. خریدار می تواند به کمک این کد، دستگاه را برای سیم کارت دلخواه خود فعال سازی نماید.

2-8- در پاسخ استعلام اصالت دستگاه من، ذکر شده که دستگاه قانونی است. با این حال، آنتن دستگاه من قطع شده است. لطفاً راهنمایی کنید.
3-8- واردکننده قانونی را از کجا بشناسیم؟
4-8- شایعه شده است که چون برندهای متعلق به ایالات متحده آمریکا (مانند اپل، بلک‌بری و . . . ) در ایران نمایندگی رسمی ندارد، پس دستگاه‌های آن‌ها رجیستر نخواهند شد. آیا صحیح است؟
5-8- من اطلاعی از کار کردن با سامانه همتا و سایت گمرک ندارم؛ می توانم از فروشنده یا مغازه دار کمک بگیرم؟
نظری بنویسید...
کاراکتر مانده.
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سید علی · 21 روز پیش
    سلام یه گوشی دو سیم کارته قبلا خریدمش خلاصه من ثبت انتقال مالکیت و کد فعال سازی انجام دادم الان سیم کارت میذارم تو اون گوشی قدیمی که خریده بودمش انتن نمیده مشکل سخت افزار نداره گوشی سالمه همه ثبت گوشی اوکی پیش رفت ولی مشکل خدمات انتن دهی گوشیه
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 19 روز پیش
      پیامکی از همتا دریافت کرده اید؟ همتا قبل از قطع کردن پیامک با مهلت قطع ارسال می کند. پیامک را با صفحه "پیامک های هشدار" بررسی و اقدامات لازم را انجام دهید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی اکبر · 21 روز پیش
    سلام بنده در تاریخ ۲۸ بهمن از طریق سایت گمرک عملیات ثبت را با موفقیت و بدون هیچ اشکالی پشت سر گذاشته و کد رهگیری دریافت کردم اما با گذشت ۲ روز از ارسال اطلاعات فایل گمرک به همتا هنوز کد فعال سازی برایم ارسال نشده لطفا راهنمایی بفرمایید
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    یاسین · 22 روز پیش
    سلام.من گوشی سامسونگ j2core قبل اینکه برای اولین بار سیم کارت بندارم و روشن کنم .در سایت گمرک حدود ۱۰ روز ثبت کردم .وبعد ۱۰ روز تازه سیم کارت قرار دادم.اما هنوز کد فعالسازی نیومده.و در استعلام همتا غیر قانونی میزنه.آیا مجدد گمرک اطلاعات گوشی بعد روشن شدن به همتا ارسال میکنه.یا مجدد باید ثبت کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 22 روز پیش
      ارسال اطلاعات ارتباطی به روشن یا خاموش بودن گوشی ندارد.
      سوال 6-11 بخش سوالات متداول را ملاحظه نمائید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    عیسی · 22 روز پیش
    سلام خسته نباشید
    معمولا اطلاعات از گمرک ارسال بشه واستون و به دستتون برسه سامانه همتا چقد طول میکشه کد رو ارسال کنه.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سهیل جعفریان · 23 روز پیش
    سلام بنده یک ماه که گوشی خودم رو در گمرک ریجستری کردم ولی پیامک دریافت نکردم گمرک میگه اطلاعات به سامانه همتا ارسال شده الان وضعیت من چیه گوشیم از کار افتاده؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سعید مهدوی · 23 روز پیش
    پشتیبانی نکردن گارانتی شرکت یکتا توسعه پیشگامان همراه گستر منطقه آزاد چابهار
    نه شماره تماسی دارن نه سایتی مد ریجستر نمیدن میشه پیگیری کنین این گوشی رو خریدم متاسفانه فعالسازی رو انجام ندادم و متاسفانه تر این که کارتن گوشی رو گم کردم راهی داره کد فعالسازی بگیرم یا نه
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 22 روز پیش
      از فروشنده پیگیر دریافت کد فعالسازی باشید یا گوشی را عودت دهید. آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات را نیز در سایت ملاحظه نمائید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    رضا · 23 روز پیش
    سلام جناب من حدود یه هفته پیش گوشی رو تو سایت گمرک ریجستری کردم کد فعال سازی شده نیومده هیچ گوشی رو هم قطع آنتن کردین.خب اگه نمیتونین سایتو بگردونین لطفاً قانون نذارین،من الان باید چیکار کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 22 روز پیش
      مهلت یک ماه برای استفاده از گوشی برای همین مورد می باشد. می توانستید زودتر اقدام به ثبت گوشی خود کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    رضا · 24 روز پیش
    سلام من گوشی رجستر کردم کد فعالسازی از گمرک برام فرستادن اومدم تو سامانه مراحل فعالسازی رو انجام بدم که اشتباهن رو یه شماره دیگه فعالسازی کردم که الان هم نمیدونم کامل اون شماره رو راهنمایی کنین لطفا
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 22 روز پیش
      با مرکز تماس همتا در ارتباط باشید تا مشکل بررسی و مرتفع گردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سحر · 24 روز پیش
    سلام من دو هفته پیش گوشی خریدم که قانونی هست ولی هنوز برام کد فعال سازی ارسال نشده باید چیکارکنم؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سجاد · 24 روز پیش
    سلام من یک گوشی نوکیا 1200 دارم که تقریبا از چهار سال پیش روشنش نکردم چند مدت پيش روشنش کردم سیمکارت انداختم پیامک مالکیت دستگاه و شناسه IMEI اومد که مال خودت نیست و پیگیری از طریق همتا کردم و دیدم شناسه گوشی به نام گوشی سونی اریکسون ثبت شده حالا گوشيم هم قطع شده. حالا باید چکار کنم؟ از کجا پیگیری کنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 24 روز پیش
      با مرکز تماس همتا در ارتباط باشید تا تیکت شود و بررسی کنند.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    کیوان · 24 روز پیش
    الان دو روزه تو سایت ثبت نام کردم یا تو سایت نمیره یا سیستم کد امنیتی کار نمیکنه خب وقتی یه سیستم هی قطعی داره درستش کنید . یه طرح گذاشتین که گوشی رو ثبت کنن دیگه الاف دو تا پشتیبان سایت نشن .
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 24 روز پیش
      سایت همتا یا گمرک؟
      سایت همتا مشکلی ندارد.
      مشکلات سایت گمرک را با گمرک در ارتباط باشید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    صابر محمودجانلو · 24 روز پیش
    سلام گوشی قبل از شروع طرح ریجستری داشتم استفاده نکردم انتن پرید اونو ب صورت مسافری از تو نت برام ثبت کردن انتن گوشی اومد ولی ظرف یک ماه گفته انتن میره کد فعال سازی و میخوام از طرف متاسفانه نمیدونم چرا دیگ جوابی نمیده چکار باید بکنم؟؟؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مجید مهریزی · 24 روز پیش
    مدل تبلت من در بخش مدل ها در سایتhttp://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister وجود ندارد. باید چکار کنم؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    کامران · 24 روز پیش
    گوشی من A7 2018 از عراق گرفتم ساخت ویتنام هست وقتی‌ سریال گوشی رو میزنم فقط کشور چین رو میاره و غیر قابل تغیر و ادیت.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیر شاه میرزایی · 24 روز پیش
    سلام و عرض ادب
    بنده تبلت lenovo S8 دارم که متعلق به 2 سال پیش هست و تازه سیم کارت درونش گذاشته ام و پیام غیر فعال شدن برایم امده . با توجه به اینکه تبلت مشمول طرح رجیستری نمیشود و این تبلت گارانتی هم داشته است ولی هیچ کس پاسخ گو نیست و میگویند باید منتظر باشید.
    کد پیگیری هم طی تماس تلفنی گرفته ام که عبارت است از 1031726
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    ابوالفضل پ · 25 روز پیش
    سلام من دستگاه مسافری دارم کد فعال سازی برای من یه هفته قبل ارسال شده ولی من گوشی رو فعال نکردم الان میخوام فعال کنم ولی سهوا پیامک کد یکبار مصرف پاک کردم باید چکارکنم
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    کامران · 25 روز پیش
    سلام، پاسپورت من ۳۵ روز پیش مهر ورود به کشور خورده اما هنوز سیم کارت داخل گوشب نیانداختم، ایا میتونم با همین‌پاسپورت گوشیم رو رجیستر کنم، باتوجه به پبام اول سامانه گمرک که گفته ۳۰ روز مهلت هست؟
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی گمار · 25 روز پیش
    سلام
    خسته نباشید
    من گوشیمو ب صورت اینترنتی خریدم
    عوارض گمرک هم تو اداره پست استان
    ب مامور گمرک که اونجا بود پرداخت کردم و رسید دارم
    ولی الان گمرک چیزی برای همتا نفرستاده
    به مامور گمرک هم موضوع رو گفتم
    گفت من کارمو انجام دادم
    لطفاً کمکم کنید
    مهلتم داره تموم میشه⁦☹️⁩?
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 24 روز پیش
      با مرکز تماس گمرک در ارتباط باشید و موضوع را پیگیری کنید.
      21-82991
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    بابک · 25 روز پیش
    با سلام من یک گوشی سامسونگ مدل قدیمی gt-e1200m دارم که قبل از طرح رجیستری با یک سیم کارت روشن شده که الان سیم کارت اون شماره رو ندارم...گوشی هم گارانتی مایکروتل بوده و حتی جعبه اش که الان دارم برچسب شبنم هم داره ..الان که با سیم کارت دیگه ای روشن کردم پیغام میده که گوشی قانونی نیست ..چه کار باید بکنم؟
    imei:***
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مهشاد قاسمی · 25 روز پیش
    روند رسیدگی به شکایات چقدر زمان میبره ؟