1- مقدمات طرح ثبت تلفن همراه
1-1- طرح ثبت تلفن همراه (رجیستری) چیست؟

طرح ثبت تلفن همراه (رجیستری)، در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری، به‌منظور مبارزه سیستمی با قاچاق دستگاه‌های دارای سیم‌کارت و حمایت از واردات قانونی تلفن همراه و حمایت از کاربران آن، توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با همکاری دو وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت و وزارت‌خانه ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا شده است.
در این طرح با استفاده از شناسه (IMEI) دستگاه تلفن همراه، گوشی قانونی و منطبق بر استانداردهای ایمنی، سلامت و ضوابط اتحادیه‌های بین‌المللی، وارد کشور شده و از فعال‌سازی تلفن‌های همراه غیرقانونی با مخاطرات سلامتی و گارانتی‌های جعلی جلوگیری به عمل خواهد آمد.
لازم به ذکر است که تمام دستگاه‌هایی که تا قبل از اجرای طرح ثبت تلفن همراه، سابقه‌ای از فعالیت آنها در شبکه رویت شده باشد مانند گذشته، مجاز به دریافت خدمات از شبکه‌های اپراتوری هستند.

2- فرایندهای سامانه همتا
2-1- استعلام اصالت دستگاه چیست؟

یکی از اقداماتی که باید قبل از خرید دستگاه تلفن همراه توسط شخص خریدار انجام شود، استعلام اصالت است.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش استعلام اصالت دستگاه را مطالعه نمایید.

3- فعالسازی
1-3- کد فعال‌سازی چیست؟
کد فعال سازی یک عدد 6 رقمی است که برای فعال سازی دستگاه استفاده می شود. برای دستگاه های آکبند قانونی، این کد بر روی جعبه یا کارت گارانتی چاپ شده و برای دستگاه های دست دوم، توسط فروشنده در اختیار خریدار قرار می گیرد.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش فعال سازی دستگاه را مطالعه نمایید.

4- افزودن دستگاه
1-4- تلفن همراه من دارای دو اسلات (شکاف برای قرارگیری سیم کارت) است. قبلا فقط داخل یکی از اسلات‌ها سیمکارت قرار داده و از آن استفاده می‌کردم. الان که در اسلات دوم سیمکارت قرار دادم، برای من پیامک هشدار "دستگاه با مشخصات زیر جزء دستگاه‌های قانونی ثبت شده نمی باشد و از تاریخ ...... در شبکه سرویس نخواهد گرفت." ارسال شد. لطفاً راهنمایی فرمایید؟

با سیم کارتی که قبل از شروع طرح رجیستری، در یکی از اسلات های دستگاه تان بوده، فرایند افزودن دستگاه را انجام دهید.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش افزودن دستگاه را مطالعه نمایید

5- انتقال مالکیت
1-5- پیامک هشدار گرفتم با با این محتوا: " مالک این دستگاه، شماره تلفن دیگری است، اگر دستگاه را خریداری نموده‌اید از فروشنده بخواهید تا از طریق سامانه همتا، مالکیت دستگاه را به شما منتقل نماید، در غیر این صورت نیاز نیست اقدامی انجام دهید." چه کنم؟

این پیامکی است که به دلیل تغییر سیم کارت دستگاه، برای شما ارسال شده است.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، اینجا را مطالعه نمایید

6- دستگاه مسافری
1-6- من از طرح رجیستری اطلاعی نداشتم و همراه خودم از خارج از کشور دستگاه تلفن همراه آوردم، الان که پیامک قطع دریافت کرده ام متوجه موضوع شده ام، چگونه باید دستگاه را ثبت کنم؟

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی را مطالعه نمایید.

7- فرایند ثبت تعمیری
1-7- دستگاه من قبل از شروع طرح، فعال بوده است ولی احتیاج به تعمیر پیدا کرد. شناسه (IMEI) دستگاه ام پس از تعمیر تفاوت نکرد (با شناسه (IMEI) روی جعبه، یکسان است). آیا باید اقدام خاصی انجام دهم؟

در صورتی که دستگاه شما قانونی است و شناسه (IMEI) آن تغییری نکرده، نیاز به اقدام خاصی نیست.

8- سایر سوالات
1-8- تفاوت کد فعالسازی با رمز عبور موقت همتا چیست؟

رمز عبور موقت زمانی برای فرد پیامک می شود که می خواهد وارد حساب کاربری خود در سایت همتا شود. ولی کد فعال سازی، باید از فروشنده دستگاه در زمان خرید آن دریافت شود. خریدار می تواند به کمک این کد، دستگاه را برای سیم کارت دلخواه خود فعال سازی نماید.

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امیرباقری · 9 ماه پیش
    سلام وقت بخیر.اطلاعات من برای همتا ارسال شده ولی هنوز کدفعالسازی دریافت نکردم و انتن گوشی هم رفته میشه راهنمایی کنید
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      لطفا به متن موجود در ذیل عنوان «اطلاعیه فوری سامانه همتا در زمینه ثبت دستگاه مسافری» در صفحه «اخبار و اطلاعیه ها» مراجعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    طلا مقدم · 9 ماه پیش
    سلام.
    برای رجیستر گوشی بارها به سایت گمرک مرجعه کرده ام. تا مرحله ی ارسال کد پیش می روم کد را وارد می‌کنم اما پیام مشکل در ارتباط با اکانتر دریافت می کنم. لطفا راهنمایی کنید. با تشکر
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      این موارد مربوط به گمرک می باشد. لطفا مجددا تلاش فرمایید؛ درصورت عدم موفقیت، به میز خدمت الکترونیک گمرک جمهوری اسلامی ایران به آدرس http://help.irica.ir مراجعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    میلاد صالحی · 9 ماه پیش
    سلام پارسال گوشی دوسیم کارته خریدم یکی از شماره سریالها اشتباه وارد شده والان یه سیم کارتم فعاله.حدود8ماهه باسامانه همتا تماس گرفتم شماره پیگیریم اینه 422823هنوز درست نشده هربارتماس میگیرم میگن منتظرباش ارجاع فوری دادیم کارشناسا بهت زنگ میزنن ولی خبری نشده
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      همتا درحال ایجاد راهکار برای حل این مشکل می باشد. درصورت حل، با شما تماس گرفته خواهد شد. شما میتوانید تا زمان رفع مشکل، از یک اسلات استفاده نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    فرزام · 9 ماه پیش
    سلام من گوشی j6 سامسونگم رو در تاریخ 10 اسفند ماه ۹۷ در گمرک ثبت کردم و عوارض گمرکش رو هم پرداخت کردم ولی هنوز برام کدفعالسازی نیومده گوشی من الان قطع شده کد نیومده لطفا پیگیری کنید ضمننا از شناسه پرداخت کپی نگرفتم چجور میتونم پیگیرش شم پیداش کنم اینم سریال دستگاه

    359*********347
    359*********345
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      درصورتی که همچنان مشکل شما برطرف نشده است، لطفا جهت ثبت درخواست پیگیری، به میز خدمت الکترونیک گمرک جمهوری اسلامی ایران به آدرس http://help.irica.ir مراجعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امین.ز · 9 ماه پیش
    باسلام و احترام بنده یک دستگاه گوشی سامسونگ گرفتم. بازه 30 روزه تمام شده است. اگر من عوارض گمرک را پرداخت کنم گوشی فعال میشود؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      این سوال مربوط به گمرک می باشد. لطفا از گمرک پیگیری نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد · 9 ماه پیش
    با سلام،
    برای من یک گوشی هدیه آوردن،
    برای ثبتش باید حتما اطلاعات خود مسافر رو بدم یا اینکه با اطلاعات پاسپورت خودم هم میتونم گوشیو رجیستر کنم؟!
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      پرداخت عوارض دستگاه در گمرک، صرفاً برای مسافران سفرهای خارجی انجام می‌گیرد. در این خصوص می توانید به قسمت «آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی» در صفحه «آموزش ها» مراجعه کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    آرين ويسي · 9 ماه پیش
    سلام توي سايت گمرك در آخرين مرحله كه كد ثبت شناسه را وارد ميكنم خطاي مشكل ارتباط با اكانتر ميده و وارد مرحله پرداخت نميشه علت چيه و چجوري حل ميشه؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      مشکل مربوط به گمرک می باشد. لطفا مجددا سعی نمایید. درصورت عدم موفقیت، به میز خدمت الکترونیک گمرک جمهوری اسلامی ایران به آدرس http://help.irica.ir مراجعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مطهره محبی · 9 ماه پیش
    سلام و خسته نباشید
    من میخوام یه گوشی رو ثبت مسافری کنم ولی برای صدور شناسه پرداخت پیام ناموفق بودن صدور شناسه میاد برای حل مشکل چکاری باید انجام بدم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      لطفا جهت ثبت درخواست پیگیری، به میز خدمت الکترونیک گمرک جمهوری اسلامی ایران به آدرس http://help.irica.ir مراجعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    رسول · 9 ماه پیش
    سلام

    بنده یکدستگاه گوشی سامسونگ A7 در آخر اذر 97 خریداری کردم که با ارز مسافریست اما با گارانتی رسمی، الان دچار مشکل شده ام می خواستم بپرسم چنین چیزی طبیعیه؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      درصورتی که پس از استعلام اصالت دستگاه، پاسخی مبنی بر قانونی بودن آن از همتا دریافت میکنید، مشکلی نخواهید داشت.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    Ali · 9 ماه پیش
    من یک گوشی آکبند خریدم وقتی شماره IMEIوارد میکنم میگه غیر قانونی هست به فروشنده گفتم میگه برات کد فعال سازی میاد آیا درست هست یا نه که کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      درصورتی که قصد خرید گوشی نو را داشتید، باید به مراکز فروش معتبر مراجعه میکردید. لذا درصورتی که همچنان مشکل تان حل نشده است، دستگاه را به فروشنده بازگردانید. فروشنده موظف است ضمن قبول دستگاه، یا وجه پرداختی را به شما بازگرداند یا دستگاه قانونی ثبت‌شده، به شما تحویل دهد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مهدی اسلامی · 9 ماه پیش
    سلام، بنده گوشی رو به عنوان گوشی نو خریدم و فروشنده گوشی رو ابتدا به اسم خودش در سامانه همتا ثبت کرد ولی حال بعد از گذشت 3 هفته پروسه انتقال مالکیت رو انجام نمی دهد و هر دفعه بهانه یی می اورد، می خواستم ببینم چگونه می توانم قانونی پیگیری کنم ؟؟؟؟؟ هم فاکتور خرید و هم رسید دستگاه pos دارم، ممنون میشم راهنماییم کنید
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      می‌توانید از طریق سازمان تعزیرات حکومتی یا سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، به‌صورت اینترنتی شکایت نمایید.
      آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی http://hmti.ir/10
      آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان http://hmti.ir/11
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد حسين متين زاده · 9 ماه پیش
    سلام

    من در بهمن ماه گوشي ايفون ٨ خريداري كردم و الان قصد فروش دارم و ميگن گوشي در مالكيت شماره ديگري هست و شماره قبلي رو پيدا نميكنم و فروشنده ميگه شماره اش رو نداره چكار بايد بكنم كه بتونم انتقال مالكيت رو به خريدار جديد واگذار كنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      لطفا به بخش «عدم شناخت مالک قبلی» در صفحه «آموزش ها» مراجعه کرده و مطالب موجود در این صفحه را با دقت مطالعه فرمایید. درصورت عدم حل مشکل، با شماره 096366 (مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس گرفته و مشکل خود را مطرح نمایید تا ثبت و بررسی گردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    میرسالار حبیبی · 9 ماه پیش
    سلام گوشی من شماره سریال اسلات اولش رو اشتباه وارد سیستم کرده ام ولی شماره اسلات دوم صحیح ثبت شده است و گوشی من در سه روز اینده یکی از اسلاتهاش غیر فعال میشه . من باید چیکار کنم همکارانتون گفتن انجام میشه ولی حدود یک ماهه هنوز در سیستم اصلاح نشده است. شماره های پیگیری1174584 و1200569 و 1232094 می باشد.

    باتشکر
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محسن ارجمندی · 9 ماه پیش
    سلام من یه گوشی با کارتنش سال 95 کار کرده خریدم و بنا به دلایلی تا الان خاموش بوده واسه استفاده الان چکار باید کرد؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      درصورتی که مدعی هستید دستگاه تان پیش از آغاز طرح رجیستری نیز روشن بوده و در شبکه فعالیت داشته است، می توانید با شماره 096366 (مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس گرفته و مشکل خود را مطرح نمایید تا ثبت و بررسی گردد. در غیر اینصورت امکان ثبت دستگاه (به عنوان دستگاه غیرقانونی) وجود ندارد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    mahsa · 9 ماه پیش
    سلام من‌چن‌ روز بعد از خرید‌گوشی پیام همتا مبنی بر فعالسازی (کدIME)دریافت کردم اما *۷۷۷۷# کدفعالسازی به خطم ارسال نمیشه! چیکار کنم؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      لطفا به صفحه «آموزش فعال سازی دستگاه» مراجعه کرده و کادر آبی رنگ با عنوان «کد فعال سازی را از کجا به دست آوریم» را به دقت مطالعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    حسین · 9 ماه پیش
    یک درخواست باکد801872ثبت کردم ک بعد85روز میگن شماره 09163119075سوءاستفاده کرده،این شماره همراه کارمندشرکت گارانتی دهنده گوشی من بوده ودر30 فروردین 97گوشی جدیدمن روکه تعویض کردن دوباره بنام من ثبت کردند.و من بدون هیچ مشکلی تا8ماه ازش استفاده میکردم و همین الآنم که وارد پنلم در سایت همتا میشم در قسمت مدیریت دستگاهها این گوشی من ثبت هست
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      همانطور که گفته شده، از شناسه شما سوءاستفاده گردیده است. باید دستگاه را به فروشنده عودت دهید و در ازای آن، یا دستگاه قانونی ثبت شده بگیرید، یا وجه پرداختی خود را دریافت نمایید. در صورت عدم همکاری فروشنده، می توانید با در دست داشتن فاکتور خرید، به تعزیرات و یا اتحادیه موبایل فروشی استان محل سکونت مراجعه و علیه فروشنده شکایت کنید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سالمی · 9 ماه پیش
    سلام

    مدل گوشی بنده xiaomi mi5 می باشد. از قسمت استعلام اصالت و ارز (*7777#) مدل آن را xiaomi mi a1 عنوان می نماید؟! جهت رفع مشکل چه اقدامی باید انجام داد؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      درصورتی که همچنان مشکل شما برطرف نشده است، لطفا شناسه IMEI(های) دستگاه را جهت بررسی در پاسخ ایمیل ارسال نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    siamak · 9 ماه پیش
    سلام من تو بهمن 97 یدونه گوشی با سیم کارت و کد ملی خودم ثبت کردم. حالا الان میتونم باز بخرم و ثبت کنم. لطفلا کمک کنید
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      از گمرک اطلاع بگیرید. هر دستگاهی که اطلاعاتش از طرف گمرک به صورت صحیح در اختیار همتا قرار گیرد، همتا آن را ثبت خواهد کرد اما جزییات ضوابط گمرک در ثبت دستگاه های مسافری را باید به صورت دقیق تر از گمرک جویا شوید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    h..22 · 9 ماه پیش
    سلام تو سامانه گمرک در مرحله اخر بعد از وارد کردن کد امنیتی پیغام میده مشکل در ارتباط با اکانتر ...مشکل کجاست؟؟یک ماهه دارم امتحان می کنم.....
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      این مشکل مربوط به سامانه گمرک می باشد. می توانید جهت ثبت درخواست پیگیری، به میز خدمت الکترونیک گمرک جمهوری اسلامی ایران به آدرس http://help.irica.ir مراجعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    بهروز قراخانی · 9 ماه پیش
    سلام من دو ماهه گوشی خریدم قرار بود از جایی که خریدم یه هفته ای ریجستر بشه ولی الان سه ماه گذشته میگن پرداخت کردیم هزینشو ولی شما یه نفر به مشکل خوردید .هنوزم کد فعال سازی نیومده .اگه میشه جواب بدین
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      درصورتی که همچنان مشکل تان حل نشده است، دستگاه را به فروشنده عودت دهید و در ازای آن، یا دستگاه قانونی ثبت شده بگیرید، یا وجه پرداختی خود را دریافت نمایید. در صورت عدم همکاری فروشنده، می توانید با در دست داشتن فاکتور خرید، به تعزیرات و یا اتحادیه موبایل فروشی استان محل سکونت مراجعه و علیه فروشنده شکایت کنید.