1- مقدمات طرح ثبت تلفن همراه
1-1- طرح ثبت تلفن همراه (رجیستری) چیست؟

طرح ثبت تلفن همراه (رجیستری)، در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری، به‌منظور مبارزه سیستمی با قاچاق دستگاه‌های دارای سیم‌کارت و حمایت از واردات قانونی تلفن همراه و حمایت از کاربران آن، توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با همکاری دو وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت و وزارت‌خانه ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا شده است.
در این طرح با استفاده از شناسه (IMEI) دستگاه تلفن همراه، گوشی قانونی و منطبق بر استانداردهای ایمنی، سلامت و ضوابط اتحادیه‌های بین‌المللی، وارد کشور شده و از فعال‌سازی تلفن‌های همراه غیرقانونی با مخاطرات سلامتی و گارانتی‌های جعلی جلوگیری به عمل خواهد آمد.
لازم به ذکر است که تمام دستگاه‌هایی که تا قبل از اجرای طرح ثبت تلفن همراه، سابقه‌ای از فعالیت آنها در شبکه رویت شده باشد مانند گذشته، مجاز به دریافت خدمات از شبکه‌های اپراتوری هستند.

2- فرایندهای سامانه همتا
2-1- استعلام اصالت دستگاه چیست؟

یکی از اقداماتی که باید قبل از خرید دستگاه تلفن همراه توسط شخص خریدار انجام شود، استعلام اصالت است.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش استعلام اصالت دستگاه را مطالعه نمایید.

3- فعالسازی
1-3- کد فعال‌سازی چیست؟
کد فعال سازی یک عدد 6 رقمی است که برای فعال سازی دستگاه استفاده می شود. برای دستگاه های آکبند قانونی، این کد بر روی جعبه یا کارت گارانتی چاپ شده و برای دستگاه های دست دوم، توسط فروشنده در اختیار خریدار قرار می گیرد.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش فعال سازی دستگاه را مطالعه نمایید.

4- افزودن دستگاه
1-4- تلفن همراه من دارای دو اسلات (شکاف برای قرارگیری سیم کارت) است. قبلا فقط داخل یکی از اسلات‌ها سیمکارت قرار داده و از آن استفاده می‌کردم. الان که در اسلات دوم سیمکارت قرار دادم، برای من پیامک هشدار "دستگاه با مشخصات زیر جزء دستگاه‌های قانونی ثبت شده نمی باشد و از تاریخ ...... در شبکه سرویس نخواهد گرفت." ارسال شد. لطفاً راهنمایی فرمایید؟

با سیم کارتی که قبل از شروع طرح رجیستری، در یکی از اسلات های دستگاه تان بوده، فرایند افزودن دستگاه را انجام دهید.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش افزودن دستگاه را مطالعه نمایید

5- انتقال مالکیت
1-5- پیامک هشدار گرفتم با با این محتوا: " مالک این دستگاه، شماره تلفن دیگری است، اگر دستگاه را خریداری نموده‌اید از فروشنده بخواهید تا از طریق سامانه همتا، مالکیت دستگاه را به شما منتقل نماید، در غیر این صورت نیاز نیست اقدامی انجام دهید." چه کنم؟

این پیامکی است که به دلیل تغییر سیم کارت دستگاه، برای شما ارسال شده است.

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، اینجا را مطالعه نمایید

6- دستگاه مسافری
1-6- من از طرح رجیستری اطلاعی نداشتم و همراه خودم از خارج از کشور دستگاه تلفن همراه آوردم، الان که پیامک قطع دریافت کرده ام متوجه موضوع شده ام، چگونه باید دستگاه را ثبت کنم؟

برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی را مطالعه نمایید.

7- فرایند ثبت تعمیری
1-7- دستگاه من قبل از شروع طرح، فعال بوده است ولی احتیاج به تعمیر پیدا کرد. شناسه (IMEI) دستگاه ام پس از تعمیر تفاوت نکرد (با شناسه (IMEI) روی جعبه، یکسان است). آیا باید اقدام خاصی انجام دهم؟

در صورتی که دستگاه شما قانونی است و شناسه (IMEI) آن تغییری نکرده، نیاز به اقدام خاصی نیست.

8- سایر سوالات
1-8- تفاوت کد فعالسازی با رمز عبور موقت همتا چیست؟

رمز عبور موقت زمانی برای فرد پیامک می شود که می خواهد وارد حساب کاربری خود در سایت همتا شود. ولی کد فعال سازی، باید از فروشنده دستگاه در زمان خرید آن دریافت شود. خریدار می تواند به کمک این کد، دستگاه را برای سیم کارت دلخواه خود فعال سازی نماید.

مشاهده سوالات متداولمشاهده پیامک های هشدارمشاهده تمامی آموزش هامشاهده اخبار و اطلاعیه ها

نظری بنویسید...
شما به سایت وارد نشده اید
یا ارسال به عنوان یک مهمان
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمدمهدی · 9 ماه پیش
    سلام خسته نباشین
    ببخشید من یه گوشی j6 سامسونگ رو حدودا ۱۷ اسفند ۹۷ تو گمرک ثبت کردم ولی هنوز هیچ کد یا پیامکی از سمت سامانه همتا برای بنده نیامده و دو سه روز دیگ گوشیم از کار میوفته...ممکن هست راهنمایی بفرمایین خیلی ممنون میشم کمکم کنین چون داره از کار میوفته هنوز کد نیومده
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      درصورتی که همچنان مشکل شما حل نشده است، لطفا به صفحه «اخبار و اطلاعیه ها»ی سایت مراجعه فرموده و بخش «اطلاعیه فوری سامانه همتا در زمینه ثبت دستگاه مسافری» را مطالعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    جعفری · 9 ماه پیش
    با سلام
    به تازگی یک گوشی از خارج و از طریق فرودگاه امام خمینی به دستم رسیده الان که وارد سایت شده ام تا ثبت نام و پرداخت مبلغ رو انجام بدم گیر کردیم. نه شماره گذرنامه قبول می کنه و نه شماره فراگیر در حالی که توی آموزش ها نوشته که میشه از این روش استفاده کرد. الان سوالم این هست با این محدودیت ها چجوری باید ثبت نام انجام بشه؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      سایت مربوطه متعلق به گمرک می باشد. لذا از گمرک پیگیری نمایید.


      میز خدمت الکترونیک گمرک جمهوری اسلامی ایران http://help.irica.ir
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد · 9 ماه پیش
    سلام من گوشیمو ۲۷ اسفند عوارض گمرک رو پرداخت کردم الان یه هفته اس که اطلاعاتم به همتا ارسال شده ولی کد تایید واسم نیومده هر چی هم با همتا تماس میگیرم میگن در حال بررسی در صورتی که چندتا از دوستم چند روز پس از ثبت تو‌گمرک کد فعالسازی واسشون اومده لطفا راهنمایی کنید
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      درصورتی که همچنان مشکل شما حل نشده است، لطفا به صفحه «اخبار و اطلاعیه ها»ی سایت مراجعه فرموده و بخش «اطلاعیه فوری سامانه همتا در زمینه ثبت دستگاه مسافری» را مطالعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علیرضا غفاری · 9 ماه پیش
    با سلام من عوارض گمرکی را پرداخت کردم اما شناسه برایم نیامد بعد از بررسی متوجه شدم کد ملی اشتباه وارد شده چکار باید بکنم.
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      لطفا جهت ثبت درخواست پیگیری، به میز خدمت الکترونیک گمرک جمهوری اسلامی ایران به آدرس http://help.irica.ir مراجعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مریم · 9 ماه پیش
    خطا در استعلام imei از سامانه همتا : تعداد شناسه های وارد شده(IMEI) با تعداد شناسه این مدل دستگاه مطابقت ندارد یعنی چی؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      اگر دستگاه تان دو سیمکارته است، باید به کمک علامت مثبت سبزرنگ، شناسه IMEI دوم خود را نیز وارد نمایید.
      اما اگر دستگاه تان تک سیمکارته است و این خطا را دریافت می کنید، با مرکز پاسخگویی همتا به شماره ۰۹۶۳۶۶ تماس گرفته و مشکل را مطرح نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    فرناز · 9 ماه پیش
    سلام خسته نباشید
    من پنج اسفند یک گوشی اس8+ ثبت کردم توی گمرک و عوارضو هم پرداخت کردم ولی هنوز کد فعالسازی برام نیومده.انتن گوشی هم رفته.تماس هم گرفتم و مشکل رو گفتم ولی تا الان پاسخی دریافت نکردم.میشه لطفا پیگیری کنید؟
    شناسه ها:
    354*********462
    354*********460
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      درصورتی که همچنان مشکل شما برطرف نشده است لطفا جهت ثبت درخواست پیگیری، به میز خدمت الکترونیک گمرک جمهوری اسلامی ایران به آدرس http://help.irica.ir مراجعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    افشار · 9 ماه پیش
    گوشی سامسونگm10 کی میخاد به لانک همتا اضافه بشه.
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      از گمرک اطلاع بگیرید. هر دستگاهی که اطلاعاتش از طرف گمرک به صورت صحیح در اختیار همتا قرار گیرد، همتا آن را ثبت خواهد کرد اما جزییات ضوابط گمرک در ثبت دستگاه های مسافری را باید به صورت دقیق تر از گمرک جویا شوید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    مرضیه · 9 ماه پیش
    سلام من 29 اسفند یک گوشی Huawei y7 2019 خریدم همون موقع پیامک اومد که شناسه قانونی نیست و تا یک ماه دیگر سرویس نخواهد گرفت. اما فروشنده گفت چون جدید اومده و الان آخره سال هستهنوز ثبت نشده تا چند روز دیگه ثبت میشه ....تو اون سایته گمرک که شناسه رو میزنم مشخصات رو میاره.... الان گوشی غیر قانونیه یا درست میشه؟؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      درصورتی که همچنان مشکل شما حل نشده است، لطفا به صفحه «اخبار و اطلاعیه ها»ی سایت مراجعه فرموده و بخش «اطلاعیه فوری سامانه همتا در زمینه ثبت دستگاه مسافری» را مطالعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    زانیار · 9 ماه پیش
    سلام من از عراق یک گوشی خریداری کردم عوارض گمرکی اون رو هم پرداخت کردم و تو سامانه ثبت شد کد هم برام اومد و برای سیم کارتم فعال شد ولی نمی توانم از گوشی استفاده کنم بالای گوشی نوشته no service
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      درصورتی که پیامکی از سامانه همتا برای شما ارسال نشده و یا در جواب استعلام اصالت، اشاره ای به غیرقانونی بودن دستگاه تان نمی شود، لذا این مشکل مربوط به سامانه همتا نمی باشد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    کاوه · 9 ماه پیش
    چون متن بیش از حد مجاز بود
    در دو نظر سوالم را مطرح میکنم

    چرا امکان دسترسی به شماره مالک در سامانه وجود نداره
    من خریدار چه تقصیری دارم که نمیتونم مالک رو پیدا کنم
    قانونا هیچ تقصیری متوجه بنده نیست بعد 2سال
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      درخصوص دسترسی به شماره مالک، می توانید به بخش «عدم شناخت مالک قبلی» در صفحه «آموزش ها» مراجعه فرمایید.
      همچنین درصورتی که از 2 سال پیش دستگاه تان فعال بوده است، با شماره 096366 (مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس گرفته و مشکل خود را مطرح نمایید تا ثبت و بررسی گردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد گزدری · 9 ماه پیش
    سلام بنده یه گوشی در تاریخ ۲۷ اسفند هزینه گمرکی اینا پرداخت کردم ولی هنوز کد فعالسازی واسم نیومده در صورتی که بنده چند روز پیش گوشی پسر عموم رو هزینه گمرک انجام دادم الان کد واسش اومده بنده الان چیکار کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      درصورتی که همچنان مشکل شما حل نشده است، لطفا به صفحه «اخبار و اطلاعیه ها»ی سایت مراجعه فرموده و بخش «اطلاعیه فوری سامانه همتا در زمینه ثبت دستگاه مسافری» را به دقت مطالعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    پارسا عباسی · 9 ماه پیش
    سلام

    اگر در زمان ریجستر در مرحله آخر کلید ارسال اطلاعات به سامانه همتا را نزنیم باید چیکار کنیم ؟

    لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      از گمرک اطلاع بگیرید. جزییات ضوابط گمرک در ثبت دستگاه های مسافری را باید به صورت دقیق تر از گمرک جویا شوید.
      میز خدمت الکترونیک گمرک جمهوری اسلامی ایران http://help.irica.ir
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علیرضا غفاری · 9 ماه پیش
    سلام من حدود هفت ماه پیش برام ازخارج گوشی آوردن هزینه گمرک رت نم پرداخت کردم و رسیدش با شماره پیگیری هم موجود است ولی متاسفانه کد ملی اشتباه وارد شده و نمیتونم تصحیح کنم چکاری باید انجام بدم تا لتونم اطلاعاتم را تصحیح کنم.
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      درصورتی که همچنان مشکل شما برطرف نشده است، لطفا جهت ثبت درخواست پیگیری، به میز خدمت الکترونیک گمرک جمهوری اسلامی ایران به آدرس http://help.irica.ir مراجعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    سید علی محمودی · 9 ماه پیش
    با سلام
    من یک دستگاه گوشی samsung a72018 از یک مغازه در تاریخ 97.12.15 و قرار شد با کد ملی خودم ریجستری نماید لذا تا کنون کد فعال سازی ارسال نشده است و شماره imei که در سامانه گمرک وارد می کنم ناشناخته است چه کار باید انجام دهم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      درصورتی که همچنان مشکل تان حل نشده است، دستگاه را به فروشنده عودت دهید و در ازای آن، یا دستگاه قانونی ثبت شده بگیرید، یا وجه پرداختی خود را دریافت نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    احسان محمدبیگی · 10 ماه پیش
    سلام. اگه یکی از دوستانم از کانادا برام یه دونه گوشی بیاره میتونم رجیستر بکنم؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      لطفا در صفحه «آموزش ها»، بخش «آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی» را مطالعه فرمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    طاها جهانگیری · 10 ماه پیش
    سلام من گوشی cat s30 از تو ایران خریدم. موقعی که سیم کارت رو داخل دستگاه گذاشتم پیام دستگاه..واز تاریخ.. سرویس داده نمیشود. بعد افزودن دستگاه را زدم ونوشت شناسه imei غیر قانونی است. چه کار کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      شما باید دستگاه قانونی و ثبت شده خریداری کنید. لذا مناسب است به بخش «می خواهم دستگاه آکبند (نو) بخرم» در صفحه «آموزش ها»ی سایت مراجعه کرده و مطالب آن را با دقت مطالعه فرمایید.
      لینک : http://hmti.ir/new
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    امین ر · 10 ماه پیش
    سلام وقتی شماره ملیم رو توی سامانه همتا می زنم می بینم دو تا گوشی با شماره ملی من ثبت شده که یکیش مال من نیست. چکار باید بکنم؟ ممکنه واسم مشکلی پیش بیاد؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      با انجام فرآیندهای افزودن دستگاه و نیز فعالسازی، دستگاه وارد کارتابل شماره سیمکارت مدنظر خواهد شد. لذا درصورتی که شما برای گوشی دوم این فعالیت ها را انجام نداده اید و با این وجود آن گوشی در کارتابل شما می باشد، با شماره 096366 (مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس گرفته و مشکل خود را مطرح نمایید تا ثبت و بررسی گردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    محمد محمودی · 10 ماه پیش
    سلام وقت بخیر
    من یه گوشی چینی 3 سیم کارته دارم موقع انتقال مالکیت فقط 2 تاشون قابل انتقاله و برای سیمکارت سوم که با یه خط دیگه فعال شده دوباره شناسه دوم ازم میخواد الان باید چیکارش کنم که اون خط هم انتقال داده بشه ؟
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      درصورتی که همچنان مشکل شما برطرف نشده است، لطفا شناسه IMEI(های) دستگاه را جهت بررسی در پاسخ ایمیل ارسال نمایید.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    V.D · 10 ماه پیش
    سلام
    گوشی من دو سیم کارته و یکیش فعاله میخوام دوومی رو فعال کنم میگه imei وارد کن میزنم میگه غیر قانونیه
    بعد شماره ی پشت گوشی با *#06# فرق میکنه...
    البته بگم گوشی چند ماهه روشن و مشکلی نداره فقط سیم دوم فعال نمیشه میزنه کلا غیر قانونیه
    بعد imei که با *#06# و میگیرم وارد میکنم میگه مطعلق به شما نیست
    کلا قاطی پاطی شده انگاری همه چی
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      باید فرآیند افزودن دستگاه را انجام دهید. لینک : http://hmti.ir/03
      درصورت عدم موفقیت، با شماره 096366 (مرکز تماس طرح ثبت تلفن همراه) تماس گرفته و مشکل خود را مطرح نمایید تا ثبت و بررسی گردد.
  • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
    علی بابا لطفی · 10 ماه پیش
    سلام خسته نباشید من این گوشی نوخریدم یک هفته بعد پیام اومده میگه این مالک گوشی کسی دیگری میباشد اولین خطی انداختم نمیدونم چیکار کنم
    • این نظر ثبت شده و بعد از تأیید ادمین، نمایش داده خواهد شد.
      پاسخگوی همتا · 9 ماه پیش
      درصورتی که همچنان مشکل تان حل نشده است، لطفا به بخش «آموزش انتقال مالکیت دستگاه» در صفحه «آموزش ها»ی سایت مراجعه کنید.
      شما باید از فروشنده انتقال مالکیت می گرفتید. درصورت عدم موفقیت، دستگاه را به فروشنده عودت دهید و در ازای آن، یا دستگاه قانونی ثبت شده بگیرید، یا وجه پرداختی خود را دریافت نمایید.